Mesten jullie iedere dag de wei uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mesten jullie iedere dag de wei uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:21

Als je niet de mest er uit haalt, vind ik slepen wel weer een voorwaarde. Ik ken genoeg weilandjes, waar beide nooit gebeurt. En de "poepplek" breidt zich vaak alleen maar uit. Op de vorige stal begon het met onkruidgroei in het midden van het land, daar mesten ze altijd en werd niet meer gegrazen, dat kleine plekje beslaat nu het halve weiland en plek nummer twee is al aangemaakt. Het andere kleine weitje is een en al boterbloem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:21

Heh heh, ja, ik heb het op me genomen om de wei uit te mesten. Iedere keer dat ik er ben (zo'n twee keer per week) schep ik een kruiwagen vol. De paardjes (2 stuks) staan zo'n 6 tot 8 uur per dag buiten, afhankelijk van het weer en van of we rijden. Alleen als het heel erg noodweer is (geweest) zie ik ervan af, het is kleigrond en dat is geen doen als het zompig wordt. Zolang de wei begaanbaar is blijf ik er iedere keer wat uit scheppen, en 's winters staan ze toch minder buiten. Moet ook zeggen dat ze een keurig mestpatroon hebben: in het midden ligt vrijwel niks, het is dus gewoon een kwestie van langs de rand lopen met krui en mestboy.

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:52

Wij hebben een groot ponyland waar alle pony's 24/7 opstaan, mest eruit halen is dus zowat onmogelijk, Als de pony's weer op stal gaan word de sleep er over gehaalt.
(Moet eerlijk zeggen dat ik die ene keer te weinig vind hoorr! Van mij zou die sleep wel vaker mogen, is ook beter voor je land..)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:53

bij ons word het gesleept Tong uitsteken ik hoef het niet te doen, verzorg op fokstal Knipoog

Geena909

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:44

bij ons doen we dat 1x per week alles er uit halen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:47

bij onze pensionstal is het volgende geregeld, voor ieder paard 1 kruiwagen per week. weitjes staan er strak bij,worden goed leeg gegeten en heel bijkomend voordeel,samen met een strak ontwormingsprogramma, geen ongedierte!

_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:10

nee, hooguit als er té veel mest ligt dan haal ik wat er uit, maar mest is juist goed voor een weide

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:13

Hier standaard 1x per week uit alle weilanden.
Doen we al jaren en de weide blijft er wel beter en netter door Lachen

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:14

Ik probeer de wei en bak elke dag te doen.
als je het laat liggen moet je het toch nog een keer doen.
Stal doe k zowiezo elke dag!

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:20

de wei mest ik nooit uit het is ook niet mijn wei die huren we, maar het meeste poep gaat altijd vanzelf wel weer weg.. en de stal mest ik wel bijna elke dag uit.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:14

ik mest de wei nooit uit ik schop het enkel uit de mest.
en de wei word alles behalve een grote mesthoop Lachen dat komt doordat de mest gewoon mee de grond ingaat door de regen Lachen heel handig. op een mesthoop kan de mest niet weg vandaar dat een mesthoop blijft liggen!

_doucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:14

Ja, ik doe het ook inderdaad elke dag!
Het is me eigenlijk ook zo aangeleerd op mijn oude stal. Moest je je eigen stuk land elke dag schoon maken.
En ik merk nu ook dat de paarden het ook prettiger vinden, ze eten weer rond de plekken als het weg is gehaald! Knipoog

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:17

Drie keer per week word de wei uitgemest hier. Ik lees mensen zeggen, nooit, mest is juist goed voor de wei. Is dat zo? Lijkt me niet, wormenbesmetting ed?

Kittmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:46

Ik vind als je je paarden op wei hebt dat je wel ff elke dag de mest eruit moet halen.. anders als je het in 1 keer moet doen word je het gewoon zat als je zoveel moet doen.. Anders word de wei toch 1 grote mesthoop;)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:10

Kittmoon schreef:
Ik vind als je je paarden op wei hebt dat je wel ff elke dag de mest eruit moet halen.. anders als je het in 1 keer moet doen word je het gewoon zat als je zoveel moet doen.. Anders word de wei toch 1 grote mesthoop;)

nou hier ga ik even tegenin:) wij hebben 2 paarden en we hoeven nooit te mesten. het enige wat ik doe is de stront uit elkaar schoppen, en dan is het netjes verdeeld. na een regendagje is alle mest dan weer netjes weg! dus de wei word echt geen grote mesthoop, wel schep ik 1x per jaar de grote hopen weg, onze paarden hebben een plek waar ze namelijk altijd poepen,

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:10

Kittmoon schreef:

nou hier ga ik even tegenin:) wij hebben 2 paarden en we hoeven nooit te mesten. het enige wat ik doe is de stront uit elkaar schoppen, en dan is het netjes verdeeld. na een regendagje is alle mest dan weer netjes weg! dus de wei word echt geen grote mesthoop, wel schep ik 1x per jaar de grote hopen weg, onze paarden hebben een plek waar ze namelijk altijd poepen,

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:09

Nou imo heeft Kittmoon hier wel een punt.

Het is A) Beter voor je land
B) Betere omstandigdheden om wormbesmetting te bestrijden
C) Het staat netter en is imo een kleine moeite
D) De weide word idd een grote mesthoop omdat er niks weg word gehaald, maar alleen maar bij gestort wordt.

Dat de grotere bedrijven het niet doen snap ik wel. Die hebben daar simpelweg geen tijd voor en dan is de sleep een mooie oplossing.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:23

Mm, bij ons wordt het volgens mij niet echt vaak gedaan.. Eens in de zoveel tijd misschien..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:32

Ja, maar het ligt er ook aan hoeveel land en hoeveel paarden je hebt.. Als je 100 paarden hebt lopen ga je idd niet elke dag ff met de kruiwagen het land in.. Tong uitsteken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:32

... en hoevaak / -lang je paard(en) op het land staan! Knipoog

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:13

Tinkerbell staat nu dag en nacht op een kaal stuk weide samen met een maatje. Ik mest om de dag de wei dan uit.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:20

joyce B schreef:
tamara45 schreef:
Ik mest ook iedere dag de wei uit. Twee keer zelfs. S'Ochtends en s'avonds. Ik vind het gewoon leuk om te doen en ik denk dat het voor het land ook beter is. Vind het ook geen gezicht als de wei vol met stront ligt.

Hier hetzelfde.
We hebben een rooster met de andere eigenaren zodat het 2x per dag gedaan wordt.
De wei blijft schoner, minder kans op wormbesmetting, minder vliegenoverlast en het gras wordt netter opgegeten.

We doen dat in combinatie met stripbegrazing.
De paarden lopen het hele jaar door zoveel mogelijk dag en nacht buiten..

Paddock, schuilstal en buitenbak worden ook mestvrij gehouden.

En hier nog één! Ook wij mesten de wei tweemaal daags uit en doen aan strookbegrazing. Om dezelfde redenen als joyceB. Voor de rest doen we het ook hetzelfde als zij. Op de binnenbak na dan, die hebben we namelijk niet. Met de plensbuien van de afgelopen paar dagen zou ik bijna zeggen: "helaas" niet. Clown

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:32

Wat knap allemaal!! Iedere dag poep scheppen....moet er niet aan denken. Niet flink genoeg Bloos .
Maar we verweiden regelmatig, we hebben schapen, er wordt regelmatig gesleept, dus een zooi is het gelukkig niet. Vind het altijd zo jammer, al die weilanden waarvan maar een kwart meer in gebruik zijn.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:54

wij MOETEN het land mesten!! we staan bij een boer en ja.. je raad het al...

koeienland is heilig!!

we hebben niet zo heel veel, we staan met 3 grote paarden die behoorlijk wat produceren!!
als je het elke dag doet is het niet zoveel!!

voordeel is wel van het land mesten! een paard eet niet waar hij gepoept heeft! hij laat daar en een stuk eromheen liggen! asl je het weghaald en dat stukje maait, groeit het weer wat ze wel eten!

en er komt allemaal onkruid ervoor terug! en vliegen!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:10

Zou het graag willen doen, maar er is geen beginnen aan bij ons. Ze staan op een te groot stuk (natuurgebied). Ga daar maar lekker de mest weghalen, is een hele dagtaak, vrees ik. Haha!

Wel lopen er af en toe ook schapen op en het gaat prima zo. Knipoog