GEEN schaduw

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: GEEN schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:00

Bij ons op stal is ook geen schaduw op de wei. Er zijn 2 weides waar wel wat schaduw is, alleen staan de paarden daar gek genoeg bijna nooit. Het is door de gemeente niet toegestaan wat dan ook neer te zetten op het land ivm de "landschapsvervuiling".

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:03

Bij ons op stal hebben ze ook geen schaduw.
Ze staan wel op een grote oppervlakte waar nog eens een windje staat.
Ze staan van 10.00-20.00u buiten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:30

Ik kan me er ook niet druk over maken, ze hebben hier wel schaduw maar gaan er eigenlijk nooit in staan

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:57

Hier ook een paar bomen in de ene wei, en in de ander een afdakje!
Maar als het warm is.
Staan ze gewoon te grazen hoor of ze gaan liggen in de volle zon!
Hier is vaak wind en altijd vers water!
Dus goed uit te houden voor ze.
Een sprintje trekken doen ze ook graag! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:05

Wij hadden toen we de wei nog hadden allemaal moeite gedaan om een afdakje te maken, dat ze iets van schaduw hadden, was toen die heele warme zomer jaar of 2 terug? Nou echt never nooit niet dat ze daar stonden, ze stonden overal behalve daar. Allemaal in de zon.. dan niet hoor.
Zolang ze genoeg water hebben, vind ik het best. Schijnbaar maken ze geen gebruik van schaduw als het er is.. ook staat er in de polder meestal wel iets van een zacht windje.

Maar ik kijk niet vreemd als er een wei zonder schaduw ergens ligt.. dat kan best, mijn ervaring is dat paarden er niet veel gebruik van maken als het er wel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:07

djoeke1 schreef:
ik vind het niet kunnen en zeker paarden van anderen

Dat er geen schaduw is? Ik heb het idee dat het zo'n typisch mensen ding is.. wij kunnen niet de hele tijd in die zon, dus zal een paard dat ook wel niet kunnen of prettig vinden.
Tadaaa schijnbaar boeit het ze niet zoveel, want de meeste maken er geen gebruik van als ze het wel hebben. Hier totaal niet, enigste moment dat ze in de buurt van die schaduw kwamen was als ze gingen drinken en dan liepen ze erna weer vrolijk de andere kant op. En ja in die schaduw was het echt heerlijk koel, want daar gingen wij dan onder zitten omdat het warm was.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:12

de paarden hebben elk moment van de dag schaduw..
maar ze staan er nauwelijks in Tong uitsteken

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:37

idinn schreef:
djoeke1 schreef:
ik vind het niet kunnen en zeker paarden van anderen

Dat er geen schaduw is? Ik heb het idee dat het zo'n typisch mensen ding is.. wij kunnen niet de hele tijd in die zon, dus zal een paard dat ook wel niet kunnen of prettig vinden.
Tadaaa schijnbaar boeit het ze niet zoveel, want de meeste maken er geen gebruik van als ze het wel hebben. Hier totaal niet, enigste moment dat ze in de buurt van die schaduw kwamen was als ze gingen drinken en dan liepen ze erna weer vrolijk de andere kant op. En ja in die schaduw was het echt heerlijk koel, want daar gingen wij dan onder zitten omdat het warm was.

Dat is waar, maar; er zijn paarden die ook niet tegen langdurig zonnen kunnen, die krijgen dan 'hittestress' zoals men dat noemt (komt ook bij koeien voor). De paarden hier op stal hebben de vrije keus, ze kunnen onder de bomen, ze kunnen de stal in of ze kunnen zonnen. Wat doen ze? Af en toe uitgebreid zonnen (enkele constant), dan af en toe onder de bomen en de stal gebruiken ze (gelukkig) als toilet....
Toch is te merken dat de paarden verschillende voorkeuren hebben; de 1 staat langer in de schaduw dan de ander. Over de stal zijn ze het eens, dat blijft een toiletfunctie hebben....
En wat slecht weer betreft: ze blijven liever buiten staan, ook als het stormt, onweert, hagelt, etc.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:25

Daarom MadamX, moeten ze de keus hebben om in ge schaduw te gaan staan of niet. (als ze niet langdurig in de zon mogen).

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:34

Ja hoor, weer een leuke discussie.. Volgens bokt is het volgens vele mensen niet goed je paard 24 uur per dag binnen te hebben (uiteraard), het is niet goed als je paard van 8 tot 20.00 buiten loopt, 24 uur per dag in de winter is weer teveel van het goede, dan is het te koud, en nu is schaduw een must, want anders is het te warm. Beestjes die bij de bomen zitten kun je bestrijden met vliegenspray (ahum).
Nou ik werk/paarden staan op een stal waar 60 paarden/pony's/veulens staan. De lespaarden en merries en veulens staan 24 uur per dag buiten en de sportpaarden van 8.00 tot 20.00. Ik zie al dat we elke dag alle paarden in moeten spuiten met vliegenspray. Bovendien wordt al aangegeven dat de paarden die beschikking hebben over schaduw en helemaal niet in gaan staan. Zorgen voor vers water, en als de temperatuur echt te extreem is in de zon, wat echter uiterst zeldzaam in in Nederland, ze lekker naar binnen halen, de verkoelende schuur in..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:39

Uppojono schreef:
Ja hoor, weer een leuke discussie.. Volgens bokt is het volgens vele mensen niet goed je paard 24 uur per dag binnen te hebben (uiteraard), het is niet goed als je paard van 8 tot 20.00 buiten loopt, 24 uur per dag in de winter is weer teveel van het goede, dan is het te koud, en nu is schaduw een must, want anders is het te warm. Beestjes die bij de bomen zitten kun je bestrijden met vliegenspray (ahum).
Nou ik werk/paarden staan op een stal waar 60 paarden/pony's/veulens staan. De lespaarden en merries en veulens staan 24 uur per dag buiten en de sportpaarden van 8.00 tot 20.00. Ik zie al dat we elke dag alle paarden in moeten spuiten met vliegenspray. Bovendien wordt al aangegeven dat de paarden die beschikking hebben over schaduw en helemaal niet in gaan staan. Zorgen voor vers water, en als de temperatuur echt te extreem is in de zon, wat echter uiterst zeldzaam in in Nederland, ze lekker naar binnen halen, de verkoelende schuur in..

Natuurlijk is het niet goed om je paard 24 uur per dag binnen te hebben. Vindt jij van wel dan? En waarom is het niet goed als je paard van 8 tot 20.00 buiten loopt? Is hier ook nergens in het topic letterlijk gezegd.
Er is ook niet gezegd dat de schaduw een absolute must is Wat bepaalde mensen hier zeggen is dat een paard eventueel keus moet hebben om in de schaduw te gaan staan, maar als dat niet het geval is, jammer dan. Meestal gaan ze toch niet in de schaduw staan

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:42

Ook ik heb niet veel schaduw in de wei bij de paarden, wat ik aan de ene kant vervelend vindt, maar zoals eerder al gezegd hier.. Ook mijn paarden gaan niet in de schaduw staan als ie er wel is (zelfs niet als ik er hooi neer leg). Wel hebben ze beschikking over onbeperkt vers water.

Daarbij is het idd een echt 'bokt-discussie'.. Ik vind dat iedereen hier zelf wel kan bepalen wat goed is voor zijn eigen paard en pony, alle aspecten daarbij in acht genomen. Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:44

malloesje schreef:
Daarbij is het idd een echt 'bokt-discussie'..

Tja, echt bokt he Clown

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:12

het kan wel vind ik als er maar genoeg water is en als het te heet word dan moet je hem wel weghalen!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:16

Idd, met goed en voldoende water.

@ denisuhtjuh: weghalen alleen een optie als je paard dan in een koele stal oid kan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:49

ik heb een grote en een klein weitje in de grote hebben ze alleen 'smorgens even schaduw, in het kleine weitej staat een grote kastanje boom.
daarom bewaren we het gras in het kleine weitje voor dagen waarop het warmer is dan 25 graden zodat ze dan onder de boom kunnen gaan staan.
vorige week hebben ze daar dus 2 dagen gestaan en staan dan wel graag in de schaduw van de boom.
ook als ze gaan liggen doen ze dat dan onder de boom.
nu staan ze weer gewoon in de grote wei en bewaren we het kleine weitje weer voor als het erg warm is.
maar ik weet natuurlijk dat niet iedereen deze mogelijkheid heeft.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:52

liempje schreef:
Tja dat vindt ik ook niet kunnen. Ik ken een fokkerij, waar de merrie's zomer en winter buiten incl. veulens zonder een overkapping of bomen. Ze staan zomers de hele dag in de hete zon. Sommige mensen zien het als een inkomen en niet als dier.

onzin, er zijn erg veel plekken waar het plaatsen van een boom of schuilstal simpelweg niet mag van de gemeente.
Mijn pony ging 's zomers overdag op stal en 's avonds 's nachts en 's ochtends vroeg op de weide, dat werkte ook prima en bij hen was ook geen enkele vorm van schaduw.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:55

Ashley__ schreef:
Uppojono schreef:

Natuurlijk is het niet goed om je paard 24 uur per dag binnen te hebben. Vindt jij van wel dan? En waarom is het niet goed als je paard van 8 tot 20.00 buiten loopt? Is hier ook nergens in het topic letterlijk gezegd.
Er is ook niet gezegd dat de schaduw een absolute must is Wat bepaalde mensen hier zeggen is dat een paard eventueel keus moet hebben om in de schaduw te gaan staan, maar als dat niet het geval is, jammer dan. Meestal gaan ze toch niet in de schaduw staan

Volgens mij heb je ergens overheen gelezen.. Ik heb het even voor het gemak dikgedrukt.. Ik som alleen even op welke discussies er allemaal op bokt lopen.. Daarbij ben ik het er helemaal mee eens dat 24 uur per dag op een stal, absoluut niet kan. Maar sommige mensen hier op bokt, vinden je ongeveer al een dierenbeul als je paarden niet 24 uur per dag buiten komen, vandaar mijn voorbeeld van 8.00 tot 20.00.. Bokt wat beter in de gaten houden hé?!

En volgens mij gaat dit topic erover dat paarden over schaduw moeten kunnen beschikken, dus een must..?!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:16

Sorry, heb ik er idd overheen gelezen Bloos Mijn excuses Lachen

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:39

het kan best hoor, maar toch vind ik dat je een paard schaduw moet kunnen bieden.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:26

Bij ons hebben de paarden ook schaduw maar ze staan er nooit in.Volgens mij is het niet per se een must hoor.Als ze maar genoeg water hebben.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:15

Ashley__ schreef:
Sorry, heb ik er idd overheen gelezen Bloos Mijn excuses Lachen

Helemaal goed hoor.. Tong uitsteken.. Haha!

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:32

Ik vind dat eigenlijk wel een beetje zielig..

Want als het heel warm is willen wij toch ook graag in de schaduw ?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:27

Kirsten1995 schreef:
Ik vind dat eigenlijk wel een beetje zielig..

Want als het heel warm is willen wij toch ook graag in de schaduw ?

Dus jij behandeld je paard als een mens?? Paarden denken niet zoals wij Wij kunnen denken, phoe, wat is het warm, lekker de schaduw in. Een paard niet

De keus moeten ze hebben, maar je kunt niet op deze manier rederneren

xxamyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:35

Ik vind het ook erg zielig , echt , ze moeten toch even uit die zon kunnen !