Met dit budget een pony onderhouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee__

Re: Met dit budget een pony onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:57

Als je ouders bereid zijn om meerendeel te betalen (lees DA, hoefsmid, wormenkuren en de hele handel) kan het wel. Maar anders ben ik bang dat je het niet red, €175 per maand is vrij weinig voor onderhoud. En het eten en grondbedekking. Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:08

Ts...waar ben je????

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:03

runningkawa schreef:
ow die 20 is per week...ook verkeerd gelezen

dat is dan idd 80, daarbij moet nog voer en bodem...

Beantje, als 15 jarige kun je echt wel bedenken dat er onvoorziene uitgave zijn...ze is geen 10 meer Lachen

nee dat kan je wel bedenken maar je bent normaal gesproken als 15-jarige niet in de (financiele) positie om die enorme onvoorziene uitgaven op te vangen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:28

Vind het heel sneu voor je maar haalbaar en verantwoord lijkt me jou plan niet, ik snap dat je dit heel graag wilt maar........

Als je de maandelijkse kosten hebt uitgerekend vind ik dat je ook geld opzij moet kunnen leggen voor dierenarts kosten of andere onvoorziene uitgaven en daar bedoel ik niet de entingen/wormkuur/hoefsmid enz enz mee.

Je paard zal maar ziek worden en een medische behandeling nodig hebben dan zul je toch naar de DA moeten om je paard te laten behandelen en dat kost veel geld.
Ik heb ook geen duizenden euro's op de bank apart voor mijn paard, maar een DA kan altijd langskomen, mocht mijn paard dusdanig ziek worden dat hij bv geopereerd zal moeten worden en dit niet ineens kunnen betalen, een operatie voor bijvoorbeeld koliek kost al snel 1500,-/2000,- incl nabehandelingen en medicatie enz dan kan ik een betalingregeling treffen met de praktijk, maar dan moet je wel bijvoorbeeld 200,- in de maand extra kunnen missen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:33

Zowiezo zijn de kosten die de ts verdiend, hoeveel dat ook mag wezen.. niet vast. Stel je wordt ziek? waar blijven die inkomsten dan? Van 50 euro kleedgeld ga je het zowiezo niet redden Lachen
Meid mijn tip! ga leuke dingen doen Lachen Ga over een jaarje lekker uit met vrienden, ga lekker geld uitgeven aan dingen die je leuk vind. en als je dalijk je diploma (s) hebt denk dan nog is aan het aanschaffen van een paard. Is heel vervelend ik snap t! maar je gaat het met dit geld echt niet redden.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:26

aerdenhout1 schreef:
Ts...waar ben je????

Hier Bloos
Ik heb een groot aantal van de reacties gelezen en ik vind het ook helemaal niet erg dat er wordt gezegd dat het niet realistisch is, ik leef zelf heus niet op een roze wolk met als droom een eigen paard te hebben hoor.
Ik ben al wel aan het sparen voor.. LATER een paardje Pling

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:29

Dat vind ik een heel verstandige en wijze beslissing van je. Kunnen velen nog van leren. Lachen Petje af.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:35

Heel verstandig! Knap van je dat je op zo'n manier met een teleurstelling (want dat is het natuurlijk toch wel) om weet te gaan. Ja

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:39

Sparen kan nooit kwaad natuurlijk, als je op een gegeven moment zover bent dat je inkomsten zeker zijn en je daarvan een paard of pony kunt onderhouden zul je als je daar later op terug kijkt erg blij zijn dat je nu geen paard/pony hebt aangeschaft.
Niks is zo vervelend als je een viervoeter hebt gekocht en deze na verloop van tijd gedwongen moet verkopen omdat het financieel niet meer op te brengen is dat wil je jezelf en je gekochte paard niet aandoen lijkt me.

Veel succes met sparen als je tegen die tijd nog steeds graag een eigen paard of pony wilt zul je er vast veel plezier mee hebben!

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:46

Ik zou het zelf niet doen
Zelf heb ik net me eigen paardje gekocht moet hem ook helemaal zelf financieel onderhouden.
Ik werk dan en ga niet meer naar school maar zelfs ik kan het soms moeilijk hebben met geld. Het is echt een hele verantwoording en niet alleen financieel.
Ik zou er met dit budget absoluut niet aan beginnen hoe vervelend het ook is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:28

Blij dat je inziet dat het van het geld dat je momenteel verdiend niet gaat lukken. Maar de teleurstelling om je paardje na b.v 3 maanden weer weg te moeten doen is natuurlijk veel erger.
Wijs besluit! Ik hoop dat je binnenkort een leuk verzorgpaard vind, dat maakt het wachten op je eigen paard iets makkelijker!
En die komt er vast, daar ben van overtuigd.

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:00

Oohw heel goed besluit hoor Lachen
ik denk dat je daar echt heel goed aan doet
hoe moeilijk het ook is

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:07

Heel verstandig van je. Lachen
Mijn vzpony staat op een hele grote wei met een grote inloopstal (á 50,- pmaand). Maar een paar maandjes geleden was het dak eraf gewaait, dus een nieuw dak erop.. Pony is hoefbevangen (DA kosten á 300,- als het al niet meer is) en de grote wei moest dus in 2'en (paaltjes, lint, en een hele middag met zn 3'en bezig. En dat is maar een heel klein stukje!)
Dan komt Dinsdag nog de Hoefsmid.
Op het moment ben ik er dus 1, 2, of 3 x per dag te vinden (30 minuten heen fietsen, 30 minuten terug) om alleen de medicijnen te geven. Gelukkig heb ik vakantie, anders was het niet gelukt. Oh en pas hebben we ook een nieuw zadel gekocht, wat helaas niet past.
De afgelopen maand is dus nogal duur geweest, en dan heb ik het nog wel over een pony die op het moment stil staat.. (waar dus ook heel veel stro en hooi in de stal moet)

Naakita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:24

Vriendin van me is zowieso 220 per maand kwijt aan haar pony (incl. stalling 180) en daar redt ze het prima mee.
Maar dan heeft ze natuurlijk nog wel een spaarpotje achter de hand voor eventuele dierenartskosten e.d... Lachen

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:40

Waarom altijd op stal?

Ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar wij hebben thuis 7 paarden. Wij huren weides, hiervoor betalen wij jaarlijks tussen de 100-200 euro per weide.
Voor een weide van 1,8 ha betalen we dus 200 euro, naar mijn idee kan een e-pony als je een goede weiverdeling maakt een hele zomer grazen op de weide dan hoef je enkel nog wat krachtvoer bij te voeren.
Op de weide bouw je een goede, warme en tochtvrije schutstal 200-500 euro en dan houden de grootste kosten op.
Waarom altijd een stal huren aan 150-300 euro/maand??
Je kan toch lekker recreatief rijden in de weide, op straat, .. ? eventueel kan je ze in de wintermaanden nog in een pensionstal stallen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 06:48

voor 200 euro een stal bouwen? Een tuin prieel kost al 800 euro!

En dan heb je waaibomenhout kwaliteit...
Je ziet het wel erg roze in... zeker met 7 paarden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:08

Wijze beslissing TS! Toevallig staat er in de bit van deze maand een heel artikel over de kosten voor het houden van een paard (varierend van 200 tot 4000 euro per maand..).

@Sayenti: in Belgie kan dit blijkbaar, maar hier in NL mag je nog geen badkuip neerzetten zonder toestemming en liggen de grondprijzen echt veel hoger. Bovendien is het niet voor iedereen mogelijk om buiten te rijden, ik werk heel de dag, in de winter zou ik dan in het donker naar buiten moeten. Niet ideaal.

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:53

ik zou het niet doen, met de inkomsten die je hebt, als je het paardweer moet verkopen is het niet leuk voor jullie allebei!..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:58

verstandige keus om te wachten...

Van 80 euro kale huu stal en weide (met gras, anders moet je meer bijvoeren), wordt inclusief extra voer en strooisel al snel gemiddeld 100 tot 120 euro per maand. Dan was je je inkomen al kwijt en had je verder nog niets en ook vrijwel geen reserves voor hoefsmid, wormenkuren, entingen, en andere zaken.

Lekker nog even doorsparen, als je dan een ander bijbaantje hebt straks wat meer verdiend, en zomers een paar weken vakantiewerk kunt doen, kun je een reserve opbouwen en staat het financi"ele plaatje er al een stuk beter voor!

Mijn vorige pensionstal biedt trouwens 24/7/365/jaar weidegang inclusief bijvoeren aan voor zo'n 50/60 euro per maand (naast normale pensionstalling, dus wel de voorzieningen)... Die mensen kunnen daar dus heel goedkoop hun paarden houden, als ze verder een gezond paard hebben wat niet op ijzers hoeft.

Stekkerdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:00

Daar red je het niet van denk ik

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:24

Ze heeft het op dit moment nog niet gehad over haar budget wat ze nu al heeft, dus daar kunnen wij nog niet op oordelen, ikzelf was 16 en kocht mijn eigen paard en betaalde alles zelf!
Dus het kan wel!, alleen heb ik expres gekozen voor een klein paardje (leuk om mee te beginnen en vraagt geen grote stal en minder onderhoud), ook kunnen deze het hele jaar gwn buiten staan. Ik betaal maar 80 euro inclusief vlas en hooi voor mijn pony! En dat nog in amsterdam!
Het is gewoon goed rondkijken en ook goed overleggen of je ouders voor je bijspringen mocht hij ziek worden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:02

Ik mocht een paard kopen toen ik achttien jaar was. Daarvoor hadden mijn ouders een pony en had ik verschillende verzorgpaarden. Ik verdiende toen rond de 500 gulden in de maand en dacht dat ik het daar goed mee kon redden. Paard stond thuis en overdag met andere paarden in het land. En wat was ik toendertijd blij dat mijn vriend en ouders me geholpen hebben. Vooral de pinpas van mijn vriend bij de dierenkliniek is erg veel gebruikt Haha!
Nu inmiddels 31 jaar en twee goede inkomens later is het met 1 paard op pension nog wel eens een kostenpost. Dus ook mijn advies wacht nog even. Er zijn genoeg verzorgpaarden in het land te vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:07

sayenti schreef:
Waarom altijd op stal?

Ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar wij hebben thuis 7 paarden. Wij huren weides, hiervoor betalen wij jaarlijks tussen de 100-200 euro per weide.
Voor een weide van 1,8 ha betalen we dus 200 euro, naar mijn idee kan een e-pony als je een goede weiverdeling maakt een hele zomer grazen op de weide dan hoef je enkel nog wat krachtvoer bij te voeren.
Op de weide bouw je een goede, warme en tochtvrije schutstal 200-500 euro en dan houden de grootste kosten op.
Waarom altijd een stal huren aan 150-300 euro/maand??
Je kan toch lekker recreatief rijden in de weide, op straat, .. ? eventueel kan je ze in de wintermaanden nog in een pensionstal stallen.

1 in nederland mag je niet zomaar een schuilstal bouwen, regels zijn anders dan in belgie
2 heb je dan toch een vergunning verkregen dan krijg ik geen stal voor 500 neer gezet...of hij je moet willen dat hij bij een keer schuren of windkracht 5 plat ligt...

Verder wil in een veilig afgemaakte weide, linnt en isolatoren zijn alles behalve goedkoop.
Woon je in de vlakte kun je dat elke 5 tot 7 jaar vervangen...

Dan wil ik ook nog dat de weide goed onderhouden wordt..ook dat is niet gratis...

Om de een of andere reden wil ik toch ook graag rijden..schuiven op gras...niet mijn ding...
Steeds naar een ander om te rijden...nee ook niet
En wil je een bak is dat ook vaak niet vergunningloos...ook de lampen niet, als je in een weide al stroom hebt.

Dus misschien dat daarom mensen graag op pension staan in nl?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:18

Ik heb al enkele reactie's gelezen,en vele hier hebben gelijk over wat ze zeggen.

Zelf vind ik het nogal 'onverantwoordelijk' van je ouders dat ze dan ook helemaal niets voor dat paard willen betalen en jij dan alles moet betalen ?

Mijn ouders hebben ook niets te maken met de paardenwereld,ik ben zelfs de enige in heel mijn familie die in de paardenwereld zit,en ik heb 2,zelfs bijna 3 paarden,zadeldekjes en peesbeschermers moet ik wel van mijn eigen geld kopen,maar dierenartskosten enz..Nee,dat moet ik helemaal al niet betalen,dat betalen mijn ouders.

Als je later een paard wilt kopen,dan is dat geen probleem,dat verdien je ook al wat meer,maar op 15-jarige leeftijd is dat niet erg verstandig vind ik,zoals enkele misschien al hebben gezegd,lease dat paard gewoon even,tot dat je hem kan kopen,zo kan je hem toch rijden,zonder er eigenlijk geld aan te hoeven geven.

Ik zou er toch nog goed over nadenken,of het er eens met je ouders over hebben Knipoog:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:19

misschien een tip om het topic door te lezen? Haha!