Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X_juul_X

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:19

Even voor all duidelijkhied voor hier meer vragen over komen. op vragen die hier ong mee over eenkomen geef ik dus geen antwoord meer op, een beetje nutteloos om alle informatie te herhalen Knipoog

Hoefbevangen is niet het geval aangezien hij al dik 2 maanden de hele dag op wei staat en nergens last van heeft gehad, en ik heb de eigenaar gevraagd waarom ze haar paard zo snel van de wei af wilt maar een betere reden als 2 uur is genoeg kreeg ik er niet uit. Te dik worden ze niet, aangezien er niet heel veel gras in de wei staat ( de wei is ook in de winter gebruikt. Er staat wel genog gras in om de hele dag op te knabbelen. Ik ga ervanuit dat als er een andere medische reden was dat ze het paard er eerder afhaalt dat ze dit ons zou vertellen.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:23

benangelique schreef:
sorry, daar heb ik overheen gelezen.
tja, dan begrijp ik het niet goed. Zeker als de mogelijkheid er is dat ze lekker de hele dag naar buiten gaan is het zonde om je paard op stal te zetten. Is het een bevlieging van haar?

Een bevlieging, ik denk het niet
ik denk dat ze dit haar zo geleerd hebben, dat een paard maar zo weinig weidegang nodig heeft ander zou ik het ook niet weten. ik krijg er totaal geen hoogte van.
Haar dochter wilt wel dat de pony de hele dag buiten staat dus ik zie het wel als ze de fjord er eerder afhaalt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:24

tita schreef:
Je moet paarden niet met mensen vergelijken.

Ik vind het overigens heel normaal dat ze de andere paarden laat staan in de weide.
Behalve als er 1paard alleen achter blijft.

Dat moet je ook niet doen. Mensen kunnen namelijk als een couch potato de hele dag binnen hangen, maar paarden zijn daar niet bij gebaat....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:25

precies. leven en laten leven.
jij zet jouw paardje lekker lang buiten, laat hen maar doen wat hun goed dunkt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:26

Nijn schreef:
Ik vraag me af waarom steeds meer mensen zich bemoeien met andermans paard en de omgang daarmee.
Als de eigenaresse van de fjord haar paard maar 2 uur buiten wil hebben is dat haar goed recht, ongeacht of jij (en andere bokkers) je daarin kunt vinden.

Ik denk omdat er steeds meer mensen paarden kopen, en steeds vaker in gebieden waar daar geen ruimte voor is en de paarden dus grotendeels binnen staan. De welzijnsdiscussie laait hierdoor flink op, en ik denk dat dat een hele gezonde zaak is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:27

suuzepuus schreef:
als er een reden voor is vind ik het niet gek, heel veel paarden komen minder per dag uit hun stal. als het ineens een ingevnig van haar is vind ik het ecjt raar

Het kan altijd erger, maar dat is geen reden om je paard binnen te houden toch? Omdat er paarden zijn die nog veel langer binnen staan? Dat is toch geen geruststelling maar juist een drama?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:30

Ninx schreef:
Nijn schreef:
Ik vraag me af waarom steeds meer mensen zich bemoeien met andermans paard en de omgang daarmee.
Als de eigenaresse van de fjord haar paard maar 2 uur buiten wil hebben is dat haar goed recht, ongeacht of jij (en andere bokkers) je daarin kunt vinden.

Ik denk omdat er steeds meer mensen paarden kopen, en steeds vaker in gebieden waar daar geen ruimte voor is en de paarden dus grotendeels binnen staan. De welzijnsdiscussie laait hierdoor flink op, en ik denk dat dat een hele gezonde zaak is.

Maar er is totaal geen sprake nu van ruimte te kort.
Ik vind het dus behoorlijk op het randje om dergelijke dingen hier op bokt te bespreken, als ik de eigenaresse van die fjord zou zijn zou ik laaiend worden.
Ten eerste weet je niet wat de exacte achterliggende rede is, en ten tweede is het niet jouw paard en daarbij dus niet jouw zaak Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:33

@ Nijn: jij vroeg je af waarom mensen zich steeds meer bemoeien met dit soort zaken toch? Daarop gaf ik je mijn antwoord....

En wat die eigenaresse betreft: hoe eenvoudig is het niet om even snel een opgave van reden te geven voor het feit dat het dier na 2 schamele uurtjes weer dat kleine stoffige urinehokje in moet?
Dat zij weigert tekst en uitleg te geven, hoe minimaal ook (wat mij normaal lijkt op een gedeelde voorziening), is niet erg handig.
Ik vind het meer dan logisch dat ts zich hier druk over maakt.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:37

@ Nijn
Ik weet niet of je het hele topic hebt gelezen maar er ligt geen achterliggende gedachten. Als die er wel is waarom zou je die dan niet zeggen omdat je via deze weg veel onbegrip van mensen krijgt. En ik snap niet waarom die eigenaar laaiend zou moeten zijn. Ik heb hier op bokt precies staan want ik ook netjes tegen haar gezegd heb, en dat mensen erop door discusieren kan altijd. Ik heb me nergens mee bemoeit, als je leest wordt mij vanalles opgedragen wat ik wel niet allemaal moet doen met de paarden en het is logiscch dat ik dan even mij mening geef tegen haar want ik ben het er gewoon niet mee eens. Ik opende dit topic om te vragen of mensen het normaal vinden om een paard kort buiten te laten, en ik heb informatie moeten geven zodat mensen de achtergrond wisten en dus een goede mening kunnen geven. Ik heb niet gevraagd om reactie's als waar bemoei jy me mee, want feitelijk heb ik me nergens mee bemoeit, ik heb gezged dat de andere paardeneigenaren hun paarden langer op de wei willen laten staan en ik heb haar gevraagd waarom ze het paard maar 2 uur erop wilt. Erbij gezegd dat ik dit persoonlijk te weinig vind ( en dat daarom de andere paarden er dus langer opstaan)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:24

sja., als eigenaar van een dier paard maar twee uur op de wei wil hebben en verder opgehokt, prima moeten ze zelf weten
maar die van mij zou dus ook wel buiten blijven
hoe meer uren buiten de box hoe beter

dus dat zij het dier korter op de wei wil prima, moet ze dat zeker doen
maar lijkt me dat als anderen de keuze maken de dieren wel buiten te laten , heeft zij dat net zo goed te respecteren of in ieder geval te tolereren

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:27

beantsje schreef:
Praktijk is vaak dat weide beperkt is. ik vind 2 uur weidegang per dag acceptabel, heel veel paarden krijgen dit niet en komen helemaal niet in de wei.
Die van ons krijgen meer weidegang maar wij staan dan ook in drenthe.

Mee eens, ik denk dat die paarden hun hoefjes dicht mogen knijpen Knipoog .

Hoewel ik zelf van mening ben dat een paard het gelukkigst is met 24/7 weidegang met een paar maatjes erbij Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:49

Aranel schreef:
beantsje schreef:
Praktijk is vaak dat weide beperkt is. ik vind 2 uur weidegang per dag acceptabel, heel veel paarden krijgen dit niet en komen helemaal niet in de wei.

Mee eens, ik denk dat die paarden hun hoefjes dicht mogen knijpen Knipoog .

Hoewel ik zelf van mening ben dat een paard het gelukkigst is met 24/7 weidegang met een paar maatjes erbij Ja

Ik vind dus niet dat die paarden hun hoefjes dicht mogen knijpen, ze hebben het gewoon net even een paar procenten leuker dan paarden die altijd opgehokt staan.
Maar moet je maar blij zijn omdat het altijd erger kan? Dat is toch een rare cirkelredenatie waardoor je niets aan de situatie van al die 'binnenpaarden' hoeft te doen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:53

2 uur per dag weide kan genoeg zijn, als ze daarnaast nog maar een hele poos in de paddock of bak staan.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar meer weidegang, ook voor sportpaarden.
Zie daar geen verschil in Lachen
Mijn enigste reden het niet te doen is voor hoefbevangen paarden.
Die gaan het zand maar in Lachen

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:01

beantsje schreef:

Ik vind dit totaal niet acceptabel, 2 uurtjes per dag in de wei is niks, moet jij je eens voorstellen om 22 uur in een hokje te zitten zo groot als de wc, en niks kunnen doen, alleen maar depressief wezen te zijn...
maargoed, heelaas kunnen heel veel mensen het idd niet begrijpen en vinden het heel normaal...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:04

ik ben van mening dat een paard niet in stal hoort mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten en alleen bij extreem slecht of nat weer gaan zij naar binnen. In de wintermaanden staan zij overdag minimaal 4 uur maar vaak de gehele lichtperiode buiten en 's nachts op stal.
En indien zij buiten staan staan mijn paarden in groepsverband.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:08

Mij pony mag ook maar 1 uurtje in de wei omdat ze anders veel te dik word. Op een kaal land mag ze natuurlijk langer en anders staat ze ook nog 2 uurtjes in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:10

Ik zie hier allemaal mensen die er vanuit gaan dat een paard bij 2 uurtjes wei "dus" 21 of 22 uur (afhankelijk van rijden of niet) op stal staat.

Want?

Wat dachten jullie van rijden, longeren, poetsen, wandelen, stapmolen, paddock, in de bak staan, ga zo maar door? Een staat echt niet alleen NIET op stal als 'ie in de wei staat, genoeg andere mogelijkheden.

Belangrijkste voor een paard is beweging (en daarnaast afleiding), of dat nu in de wei gebeurt of tijdens 100 andere zaken.

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:13

friesiszwart schreef:
ik ben van mening dat een paard niet in stal hoort mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten en alleen bij extreem slecht of nat weer gaan zij naar binnen. In de wintermaanden staan zij overdag minimaal 4 uur maar vaak de gehele lichtperiode buiten en 's nachts op stal.
En indien zij buiten staan staan mijn paarden in groepsverband.

thats right!!!
van zulke mensen hou ik friesizwart

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:14

Nouks schreef:
Ik zie hier allemaal mensen die er vanuit gaan dat een paard bij 2 uurtjes wei "dus" 21 of 22 uur (afhankelijk van rijden of niet) op stal staat.

Want?

Wat dachten jullie van rijden, longeren, poetsen, wandelen, stapmolen, paddock, in de bak staan, ga zo maar door? Een staat echt niet alleen NIET op stal als 'ie in de wei staat, genoeg andere mogelijkheden.

Belangrijkste voor een paard is beweging (en daarnaast afleiding), of dat nu in de wei gebeurt of tijdens 100 andere zaken.

ja maar denmkl je dat iedereen dat elke dag fanatiek doet?
ik denk van niet, er zijn vast wel mensen die dat doen maar meerendeel toch niet en zijn hun paarden dus lekker afhankelijk n komen alleen maar n uurtje of wat op de wei en de rest op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:16

amnesia schreef:
ja maar denmkl je dat iedereen dat elke dag fanatiek doet?
ik denk van niet, er zijn vast wel mensen die dat doen maar meerendeel toch niet en zijn hun paarden dus lekker afhankelijk n komen alleen maar n uurtje of wat op de wei en de rest op stal

Niet IEDEREEN, maar aannemen dat paarden die 2 uur op de wei staan DUS de rest van de tijd op stal staan gaat me wat ver.

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:18

mij niet,...ik zie het constant dus bij mij is het nogal realistisch...zo doen veel mesnen het...n paar uurtjes op de wei...n uurtje rijden en hoppa op stal maar weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:22

D'r was laatst ook eens een topic over "geen weidegang dan maar geen paard". Ik vond de reacties in dat topic bijzonder kortzichtig, vrijwel iedereen was het er over eens: kun je je paard geen weidegang bieden, dan moet je per definitie geen paard kopen.

Maar als je het mij vraagt is GRAS niet het belangrijkste in het leven van een paard. Dat is sociaal contact en beweging. En in die basisbehoeften kun je ook op andere manieren voorzien dan door je paard op de wei te zetten.

In die zin vind ik het dus ook behoorlijk kortzichtig om aan te nemen dat je, wanneer je niet over weidegang kunt beschikken, niet paard-waardig bent of je je paard geen fijn leven kunt bieden. Maar je moet gewoon wel kijken naar de alternatieven.

Op het moment dat iemand zegt "twee uur uit z'n stal is meer dan genoeg", dan zeg ik nee, dat is te weinig.

Maar als iemand zegt "twee uur per dag op de wei is meer dan genoeg", dan zeg ik, dat ligt er aan wat je je paard verder te bieden hebt.

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:41

hier ben ik het wel deels mee eens...maar een pony of paard moet idd gezelshap hebben van andere dieren, soortgenoten ofzo, maar het fijnste is toch wel op de wei, het gaat ook niet over het GRAS maar de bewgingsvrijheid, zelf mogen bepalen wanneer die beweegd en wat die doet in zijn bewegingen...longeren, rijden, aan de langelijne etc...zijn bewegingen die hij niet zelf mag kiezenmaar voorgeschoteld zijn.
dit zijn wel leuke afwisselings bewegingen maar dan vind ik dat een paard ook vrije tijd mag hebben met zijn soortgenoten en wel wat meer als 2 uur dit mag volhouden...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:47

ik vindt dat als de ruimte er voor is en de mogelijkheid om je paard heel de dag buiten te zetten
dat je dat dan moet doen.
Tenzij er natuurlijk een reden is dat het paard niet lang naar buiten mag ivm te dik worden of hoefbevangen
of andere dingen dan is het logies.
Maar ik begrijp dat ze niet echt een goede reden heeft dan 2 uur is genoeg nou dat vindt ik dan heel raar
en zielig voor het paard.
Maar ja mijn mening is dan ook dat een paard zo veel mogelijk uit zijn box moet komen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:52

Nouks schreef:
D'r was laatst ook eens een topic over "geen weidegang dan maar geen paard". Ik vond de reacties in dat topic bijzonder kortzichtig, vrijwel iedereen was het er over eens: kun je je paard geen weidegang bieden, dan moet je per definitie geen paard kopen.

Maar als je het mij vraagt is GRAS niet het belangrijkste in het leven van een paard. Dat is sociaal contact en beweging. En in die basisbehoeften kun je ook op andere manieren voorzien dan door je paard op de wei te zetten.

In die zin vind ik het dus ook behoorlijk kortzichtig om aan te nemen dat je, wanneer je niet over weidegang kunt beschikken, niet paard-waardig bent of je je paard geen fijn leven kunt bieden. Maar je moet gewoon wel kijken naar de alternatieven.

Op het moment dat iemand zegt "twee uur uit z'n stal is meer dan genoeg", dan zeg ik nee, dat is te weinig.

Maar als iemand zegt "twee uur per dag op de wei is meer dan genoeg", dan zeg ik, dat ligt er aan wat je je paard verder te bieden hebt.

Hier ben ik het mee eens.

Er is een verschil met 'uit de stal komen' en 'op de wei komen'. Al kun je er wel vanuit gaan dat de algemene manier van uitdrukken wel gewoon is: op de wei komen staat gelijk aan uit de stal komen. (behalve dan het werken, rijden, longeren ed).

Maar als je die twee zaken bewust uit elkaar trekt, dan kun je dus zeggen:

Twee uur per dag uit de stal is veel te weinig.

Kun je dat een paard niet bieden, dan moet je niet aan paarden beginnen.