Geit als gezelschap, wie heeft ervaring hiermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Re: Geit als gezelschap, wie heeft ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:04

Ik zou zelf ook niet voor een geit én shetlander gaan wanneer je je omheining niet aan wilt passen..
Aangezien beide over het algemeen uitbreekkampioenen zijn (en dat hoeven ze nog geen eens te zijn als ze er gewoon onderdoor kunnen lopen omdat het lint niet op hun hoogte hangt).

Ik zou dus idd ook voor een misschien al wat oudere pony gaan die je erbij zet.

Overigens snap ik niet zo heel goed waarom je je omheining niet wilt veranderen. Wij zelf hebben ook een dun draadje onder het lint hangen, paarden gaan bij ons nooit met hun voet door die draad heeft, puur omdat ze denken dat op het lint schrikdraad staat dús ze komen er niet in de buurt..
Kortom, probleem opgelost, pony blijft achter het hek omdat ze draad heeft op haar hoogte en geen enkel paard wat zn voet erin trapt (en dan nog is zo'n klein touwtje zó geknapt! En het kost ook nog eens bijna niets!)
Wanneer het bovenste lint gewoon goed zichtbaar zijn zullen ze echt niet opeens met hun voet door het onderste draadje gaan..

[edit] zoals je op deze foto ziet http://www.mijnalbum.nl/Foto-N74ZFTG8.jpg hebben wij 2 rijen lint en daartussen en eronder nog een rij dun draad. (Alles is overigens aangesloten op het schrikdraadapparaat, maar die staat maar sporadisch aan)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:45

Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar de motivering waarom een paard absoluut niet samen zou kunnen met een ander dier dan een paard.
Moet iedereen dus volgens de poster van dat bericht zijn paard wegdoen als je niet de middelen en mogelijkheden hebt om 2 paarden/pony's aan te schaffen/houden? Dat vind ik nogal wat!

En goed afrasteren bij geitjes is een must; die van ons kwam altijd brood halen in de keuken en at de groententuin leeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:26

nee weg doen hoeft niet, op pension zetten wel.

Stel jij eens voor dat je op een onbewoond eiland zit, met als enigste gezeldschap een geit.
Zou je ook niet een gat in de lucht springen als je eens een soortgenoot zag, die dezelfde taal sprak als jij?

Dus heb je niet de middelen een paard een soortgenoot te geven, zet hem dan op pension, maar niet in je dus blijkbaar te kleine weide

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:19

runningkawa schreef:
nee weg doen hoeft niet, op pension zetten wel.

Stel jij eens voor dat je op een onbewoond eiland zit, met als enigste gezeldschap een geit.
Zou je ook niet een gat in de lucht springen als je eens een soortgenoot zag, die dezelfde taal sprak als jij?

Dus heb je niet de middelen een paard een soortgenoot te geven, zet hem dan op pension, maar niet in je dus blijkbaar te kleine weide

Pling Pling Moet hier hard om lachen, je hebt gelijk hoor! Je formuleert het soms een beetje kort door de bocht, vandaar mijn reactie. Clown

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:09

Sam staat samen met 2 schaapjes. Dat gaat prima. Hij is er heel duidelijk baas over, want als ze te dicht komen, trekt hij zo'n rare snoet en jaagt hij achter ze aan. Ze gaan inmiddels dan ook mooi voor hem aan de kant. We hebben geen tweede paard genomen, omdat de wei destijds te klein was. In de aanpalende wei staan ook wel paarden, waar hij neus aan neus contact mee kan maken. En over enkele maanden zullen we over meer weiland kunnen beschikken, en dan komt er een pony bij (of zelfs twee).

Het lijkt mij nog altijd beter als paarden bij paarden kunnen staan, omdat ze dezelfde taal spreken, maar ik begrijp maar al te goed dat dat niet voor iedereen haalbaar is. Dan zijn schapen of geiten nog altijd beter dan helemaal niks. Of ev. een shetlandertje of een minipaardje. Als je zo door de velden rijdt, zie ik nog altijd heel veel paarden soms helemaal alleen staan in een weiland. Niks geen koeien, geitjes of schapen in de buurt en dat vind ik wel heel zielig.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:15

[quote="Alet74"]Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar de motivering waarom een paard absoluut niet samen zou kunnen met een ander dier dan een paard.

Er wordt niet gezegd dat het absoluut niet kan.
RK heeft het heel mooi omschreven.
En ik zelf heb ook maar een paard. Maar die staat lekker met een hele kudde op een pensionstal.
In een paar landen (weet ff niet meer welke) is het verboden een paard alleen te hebben. Heel goed vind ik dat, maar van mij mag het verandert worden in dat een paard tenminste met 1 soortgenoot moet leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:17

maar waarom is een geit wel haalbaar en een shet niet?
Qua kosten maakt dat niet veel Lachen

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:43

Mijn verzorgpaardje, staat tussen de schaapjes en de kippen in een groot weiland.

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:39

hoi
mijn pony heeft jarenlang samen met een geitje gestaan, ze waren onafsheidelijk en echte dikke vrienden Lachen een geitje als gezelschap gaat dus perfect! ze hadden wel een aparte stal,maar vaak gingen ze samen in 1stal staan !! mijn geitje had wel geen horens en je wei moet goed afgemaakt zijn want geiten ontsnappen nogal graag al bleef mijn geitje trouw in de buurt van mijn pony Lachen! helaas heb ik vorig afscheid van men geitje moeten nemen en heb ik toch voor een mini-shet gekozen als gezelschap, en dat gaat ook wel goed. maar een geitje gaat ook echt als gezelschap ik ben er altijd heel tevreden over geweest en zou het zo terug bij mijn paardje zetten, maar om persoonlijke redenen heb ik nu toch een mini-shet Lachen