Wat te doen tegen een te zware bak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MilleniumK

Re: Wat te doen tegen een te zware bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:08

Aimee schreef:
Breghje schreef:
Ik heb de stal niet uitgezocht op de rijbaan, maar op het feit dat mijn paard daar 24/7 in kuddeverband buiten kan leven. Dus als een echt paard. Omdat als ik het erf afstap ik in een schitterend bos kan rijden, en voor mij een goede rijbak een leuk extratje is. Voor mij is paardenwelzijn een heel stuk belangrijker dan een stal met een superbodem in de bak maar waar het paard weiland alleen van horen zeggen kent Knipoog . Niet dat het bij jou zo zal zijn, maar hier in de buurt bij de stallen met goede bakken wel. Dus ik zoek idd naar een oplossing, maar niet ten koste van alles, want dan ga ik gewoon vaker buiten rijden. Ook in het bos kan ik dressuren. Haha!

Paardenwelzijn begint met een goede rijbodem.
Ik ga er dan tenminste vanuit dat je het paard hebt omdat je graag wil paardrijden, niet omdat je zo graag een paard in de wei wil zien staan. Dan kun je hem beter helemaal wegbrengen naar een natuurgebied of iets dergelijks. Dát is pas paardenwelzijn.

Ik sta echt versteld van deze uitspraak.. Leg uit! Ja[/quote]

Bij mij begint het ook bij een goede rijbodem hoor.
Okal hebben we die nu niet..
Dit is omdat de pony officieel nog steeds van mijn oom is, en die dus ook nog steeds sommige dingen beslist. Mijn pony mag dan ook maar 3 uur per dag op het land staan, als ze uberhaud op staat. En ik rij zelf wedstrijden, buitenrijden doe ik zelfs liever niet. Okal klinkt het misschien raar. Ik ben meer zo´n mens die het liefst elke week op concour gaat. Dus dan is voor mij een goede rijbodem erg belangrijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:08

Aimee schreef:
Helemaal geen onzin. Als je toch niet zoveel waarde hecht aan het rijden, waarom heb je dat paard dan? Je doet dat paard een groter plezier om hem dan maar helemaal paard te laten zijn in een natuurgebied zonder dat jij er überhaupt aankomt.
Zolang je dat dier voor jezelf hebt omdat je graag wil rijden, moet je ervoor zorgen dat de omstandigheden waarin je rijdt paardvriendelijk zijn. Een goede bodem is daarbij essentieel.
Gelukkig houdt de TS zich daar ook mee bezig. Een ieder die het niet belangrijk vindt, heeft in dit topic volgens mij ook weinig te zoeken.

Belangrijk: ja. Ik ben ook op zoek naar een manier om de bak te verbeteren, reed my posts. Maar hét belangrijkste: nee. Nooit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:09

Belangrijk, of belangrijkst?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:09

ElCid schreef:
Aimee schreef:
Ik heb geen idee hoe dat met de milieuwetgeving zit. Daar schreef ik ook niets over. Ik reageerde alleen op de uitspraak dat rubber een chemisch product is en dat is dus niet waar.

Er staat niet dat het een chemisch product is, maar dat het ws onder chemisch afval valt. Dat zijn 2 verschillende dingen, veel stoffen zijn van oorsprong natuurlijk, ook tapijt bijv., maar tapijtsnippers vallen bij veel gemeenten wel onder chemisch afval. Het kan niet even op de "composthoop".

Daar was ik dus al bang voor... oké, volgende optie! Haha!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:12

mickydo schreef:
Goed bezig Kirsten!
Ik ben een stal genoot van de TS en de bak is echt te zwaar. En overal waar te voor staat is niet goed Knipoog

Persoonlijk denk ik dat we niets kunnen bereiken bij de stalhouder. Ik zie hem er niet voor aan om een zooitje onkosten te gaan maken voor een betere bak, terwijl de bak in zijn ogen prima is. We rijden er immers allemaal gewoon ons uurtje in. Het ene paard heeft er meer last van als het andere dat is zeker waar, ik ondervind met mijn paard ook hinder op de binnen hoefslag en het midden van de bak. Ook is de bak niet geheel effen. er zitten lichte lange kuilen in zeg maar. Slepen doet hij niet vaak, sproeien ook niet. We zeggen altijd op stal , het is een prima kerel maar geen paardenman, en met dit soort dingen merk je dat toch weer.
Ik hoop dat we iets kunnen veranderen aan de bak , al ben ik niet echt een voorstander van zelf mee betalen, ik betaal genoeg en ik vind dat een pensionhouder moet zorgen voor goede huisvesting, goede bak ect.
Waarschijnlijk gooit hij met zoveel onkosten, als hij uberhaupt ingaat op het verzoek van zijn klanten , de maandelijkse stalling fors omhoog om die kosten weer te dekken.

Hee Mijke! Bedankt dat je hebt gerageerd Knipoog .
Ik denk zelf dat je helemaal gelijk hebt! Aad is geen paardenman, maar verder een prima mens. En idd met dit soort dingen is het allemaal erg lastig. Vandaar mijn krabbel op hyves. Ik denk dat we maar is rond de tafel moeten zitten met een paar van stal bij iemand thuis ofzo .. naja hoor t wel!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:12

BrittKitt schreef:

Meer niet. Wel idd belangrijk genoeg (paard heeft peesblessure gehad) om een oplossing te proberen te zoeken Haha!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:12

Zullen we het gewoon bij het topic houden, de TS zoekt naar mogelijkheden en hier wordt over en weer gekieft wat de een belangrijk vind voor zijn paard en de ander minder.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:13

Breghje schreef:
BrittKitt schreef:

Meer niet. Wel idd belangrijk genoeg (paard heeft peesblessure gehad) om een oplossing te proberen te zoeken Haha!

Leek mij aan eerdere posts al te zien dat we het met mekaar eens zijn Vork

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:14

Kirstjuhh schreef:
Dit is omdat de pony officieel nog steeds van mijn oom is, en die dus ook nog steeds sommige dingen beslist. Mijn pony mag dan ook maar 3 uur per dag op het land staan, als ze uberhaud op staat. En ik rij zelf wedstrijden, buitenrijden doe ik zelfs liever niet. Okal klinkt het misschien raar. Ik ben meer zo´n mens die het liefst elke week op concour gaat. Dus dan is voor mij een goede rijbodem erg belangrijk.

Een paard hoort buiten, al is het maar een paar uur. Je kan een dier niet 24/7 in een stal opsluiten.. Jij zit toch ook niet 24/7 op de wc?

En als jij wedstrijden belangerijker vind dat je paard, wat ik uit je post op kan maken, ben je imo geen paardenliefhebber..
Het welzijn van het paard gaat boven alles, en al helemaal boven een bakbodem.. Dat is niet het belangerijkste..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:14

mickydo schreef:
Goed bezig Kirsten!
Ik ben een stal genoot van de TS en de bak is echt te zwaar. En overal waar te voor staat is niet goed Knipoog

Persoonlijk denk ik dat we niets kunnen bereiken bij de stalhouder. Ik zie hem er niet voor aan om een zooitje onkosten te gaan maken voor een betere bak, terwijl de bak in zijn ogen prima is. We rijden er immers allemaal gewoon ons uurtje in. Het ene paard heeft er meer last van als het andere dat is zeker waar, ik ondervind met mijn paard ook hinder op de binnen hoefslag en het midden van de bak. Ook is de bak niet geheel effen. er zitten lichte lange kuilen in zeg maar. Slepen doet hij niet vaak, sproeien ook niet. We zeggen altijd op stal , het is een prima kerel maar geen paardenman, en met dit soort dingen merk je dat toch weer.
Ik hoop dat we iets kunnen veranderen aan de bak , al ben ik niet echt een voorstander van zelf mee betalen, ik betaal genoeg en ik vind dat een pensionhouder moet zorgen voor goede huisvesting, goede bak ect.
Waarschijnlijk gooit hij met zoveel onkosten, als hij uberhaupt ingaat op het verzoek van zijn klanten , de maandelijkse stalling fors omhoog om die kosten weer te dekken.

Dat is idd jammer. Onze ph laat me/ons zoeken, en als ik met een oplossing kan komen die niet idioot duur is ( een agterberg zal er niet komen Knipoog ) en een eb en vloed ook niet, maar bv. een mengvorm van zand oid (ik roep maar iets) of een oplossing om meer waterdruk te krijgen dan zal ie dat zeker doen. En meer kosten...dat geloof ik niet. Hij zal wel de prijs gaan verhogen omdat nu al heel lang de prijs van vlas ed omhoog is gegaan, maar ook dat houd ie zo lang mogelijk tegen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:15

BrittKitt schreef:
Breghje schreef:

Leek mij aan eerdere posts al te zien dat we het met mekaar eens zijn Vork

Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:17

mickydo schreef:
Zullen we het gewoon bij het topic houden, de TS zoekt naar mogelijkheden en hier wordt over en weer gekieft wat de een belangrijk vind voor zijn paard en de ander minder.

Er zijn er meer die daarnaar zoeken Knipoog , maar blijkbaar is er niet meer dan tapijtsnippers of rubber? Is er niemand die een geel zand bak heeft gemengd met donkerder zand of iets anders wat werkte?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:17

mickydo schreef:
Goed bezig Kirsten!

Dat is idd jammer. Onze ph laat me/ons zoeken, en als ik met een oplossing kan komen die niet idioot duur is ( een agterberg zal er niet komen Knipoog ) en een eb en vloed ook niet, maar bv. een mengvorm van zand oid (ik roep maar iets) of een oplossing om meer waterdruk te krijgen dan zal ie dat zeker doen. En meer kosten...dat geloof ik niet. Hij zal wel de prijs gaan verhogen omdat nu al heel lang de prijs van vlas ed omhoog is gegaan, maar ook dat houd ie zo lang mogelijk tegen.[/quote]
Huh sorry ik snap je niet.. Geld, geld!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:21

Nanne schreef:
Kirstjuhh schreef:

Een paard hoort buiten, al is het maar een paar uur. Je kan een dier niet 24/7 in een stal opsluiten.. Jij zit toch ook niet 24/7 op de wc?

En als jij wedstrijden belangerijker vind dat je paard, wat ik uit je post op kan maken, ben je imo geen paardenliefhebber..
Het welzijn van het paard gaat boven alles, en al helemaal boven een bakbodem.. Dat is niet het belangerijkste..

SORRY?!! dit is dus helemaal niet waar! Je maakt me der zelfs erg boos mee om dit te zeggen! IK doe namelijk alles voor mijn pony om het goed voor me kaar te krijgen. En dat jij in mijn stukje leest dat ik het paardenwelzijn niet belangrijk vind is dat toevallig niet waar. Mijn pony staat tenslotte van 9 uur s´ochtends tot 16.00 smiddags buiten met hooi en genoeg water. Ze kan daar doen wat ze wilt. Ze kan alleen niet op het land want dan word ze echt te dik. Ik doe echt alles voor dat beestej hoor ben ook niet zomaar een paarden gek! Ik ben al 11 jaar paardengek en dat ik wedstrijden nou zo leuk vind is mijn keuze! Sorry voor mijn misschien boze uitspattingen!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:22

.
Laatst bijgewerkt door mickydo op 23-06-08 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:23

9 tot 4 is niet bepaald 3 uurtjes he? Haha!
Als jij alleen zegt dat je pony 3 uurtjes op het land staat gaan mensen er snel vanuit dat dat alles is wat hij buitenkomt en dat vind ik niet raar want vaak is dat ook zo. Beetje verkeerd verwoord van je dus Knipoog

Maar dat je wedstrijden zo leuk vind, gaan wedstrijden dan op een gegeven ook ten koste van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:25

Een goede bakbodem, telt ook HEEL VEEL mee met het welzijn van je paard hoor Knipoog

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:26

Ze zegt dat haar paard maximaal 3 uur op de wei mag staan en dat al vaak niet eens staat. Mensen moeten niet meteen hun conclusies gaan trekken en dingen gaan roepen , dit is echt een nadeel van bokt..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:27

is er niet iemand in de buurt met een giertank? Deze kan dan een aantal tanken water erover heen spuiten.
Verder kun je de bak slepen, maar als het al een erg zware bak is zal dit waarschijnlijk weinig zin hebben.
Wij doen wel eens met de manitou met bak ervoor flink aandrukken/slepen. Het is dan net of er beton ligt, maar de bak is dan wel weer heel goed te doen en na 2x rijden is ie helemaal super

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:28

Wedstrijden mogen nooit ten kosten van het paard gaan , maar het topic gaat weer geheel de andere kant uit dan het zou moeten , laten we terug komen bij de bak, want die is zwaar en dat moet opgelost worden!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:29

Kirstjuhh schreef:
Bij mij begint het ook bij een goede rijbodem hoor.Okal hebben we die nu niet..

SORRY?!! dit is dus helemaal niet waar! Je maakt me der zelfs erg boos mee om dit te zeggen! IK doe namelijk alles voor mijn pony om het goed voor me kaar te krijgen. En dat jij in mijn stukje leest dat ik het paardenwelzijn niet belangrijk vind is dat toevallig niet waar. Mijn pony staat tenslotte van 9 uur s´ochtends tot 16.00 smiddags buiten met hooi en genoeg water. Ze kan daar doen wat ze wilt. Ze kan alleen niet op het land want dan word ze echt te dik. Ik doe echt alles voor dat beestej hoor ben ook niet zomaar een paarden gek! Ik ben al 11 jaar paardengek en dat ik wedstrijden nou zo leuk vind is mijn keuze! Sorry voor mijn misschien boze uitspattingen!

Het is niet l*llig bedoelt, maar hoe kan je zeggen dat paardenwelzijn begint bij een goede bodem?
Dat is wat ik me afvraag.. En omdat je dan neer zet dat je liever op wedstrijd gaat ipv buiten rijden snap ik ook niet helemaal..
Waarom zou je het niet beide kunnen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:30

annastasia schreef:
is er niet iemand in de buurt met een giertank? Deze kan dan een aantal tanken water erover heen spuiten.
Verder kun je de bak slepen, maar als het al een erg zware bak is zal dit waarschijnlijk weinig zin hebben.
Wij doen wel eens met de manitou met bak ervoor flink aandrukken/slepen. Het is dan net of er beton ligt, maar de bak is dan wel weer heel goed te doen en na 2x rijden is ie helemaal super

Als hij echt zo zwaar is, zal er gewoon een hele flink stuk zand uitgehaald moeten worden. Bak nat spuiten, en dan gladtrekken. Waarschijnlijk ligt er veels te veel zand in, waardoor hij zo diep word.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:31

Kirstjuhh schreef:
mickydo schreef:
Goed bezig Kirsten!

Dat is idd jammer. Onze ph laat me/ons zoeken, en als ik met een oplossing kan komen die niet idioot duur is ( een agterberg zal er niet komen Knipoog ) en een eb en vloed ook niet, maar bv. een mengvorm van zand oid (ik roep maar iets) of een oplossing om meer waterdruk te krijgen dan zal ie dat zeker doen. En meer kosten...dat geloof ik niet. Hij zal wel de prijs gaan verhogen omdat nu al heel lang de prijs van vlas ed omhoog is gegaan, maar ook dat houd ie zo lang mogelijk tegen.

Huh sorry ik snap je niet.. Geld, geld![/quote]

Dat het jammer is dat ie er niets aan gaat doen! De onze denkt in elk geval nog mee Haha!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:31

Nanne : Je bent wel heel bot, je kent de TS niet je kent de situatie op onze stal niet. Haar paard komt wel degelijk lekker buiten maar niet op de wei, paardje staat lekker op de paddock. Zoals je misschien kan lezen ia het paard niet haar eigendom en beslist de eigenaar nog altijd wat er met het paard gebeurt. Het paard komt niets te kort en wordt veel getraint , maar ook vertroeteld en krijgt optijd zijn rust. Je haalt iets naar boven wat verder in het topic totaal niet aan de orde is. Het gaat om het feit dat de bak te zwaar is, niet om het feit dat de TS haar paard wel of niet naar buiten laat. Als je welzijn van een paard zo belangrijk vindt, dan moet je ook een goede bakbodem hebben , anders is er niets welvarend aan voor je paard om hem kapot te rijden in een te zware bak.
Ik kan je verzekeren dat de TS super begaan is met het welzijn van haar paard en alle andere paarden op stal. Dat ze graag wedstrijden rijdt en echt wat wil bereiken , in plaast van aanklooien en recreatiefrijden, is dat in jou ogen dan zo erg....

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:34

mickydo schreef:
Nanne : Je bent wel heel bot, je kent de TS niet je kent de situatie op onze stal niet. Haar paard komt wel degelijk lekker buiten maar niet op de wei, paardje staat lekker op de paddock. Zoals je misschien kan lezen ia het paard niet haar eigendom en beslist de eigenaar nog altijd wat er met het paard gebeurt. Het paard komt niets te kort en wordt veel getraint , maar ook vertroeteld en krijgt optijd zijn rust. Je haalt iets naar boven wat verder in het topic totaal niet aan de orde is. Het gaat om het feit dat de bak te zwaar is, niet om het feit dat de TS haar paard wel of niet naar buiten laat. Als je welzijn van een paard zo belangrijk vindt, dan moet je ook een goede bakbodem hebben , anders is er niets welvarend aan voor je paard om hem kapot te rijden in een te zware bak.
Ik kan je verzekeren dat de TS super begaan is met het welzijn van haar paard en alle andere paarden op stal. Dat ze graag wedstrijden rijdt en echt wat wil bereiken , in plaast van aanklooien en recreatiefrijden, is dat in jou ogen dan zo erg....

Het is absoluut niet bot bedoelt, ik zet alleen neer hoe het op mij over komt. Het kwam nl op mij over dat de TS haar paard maar 3 uurtjes buiten kwam of helemaal niet. En zoals de TS zich verwoorde kwam het op mij over dat ze liever wedstrijden reed, dan dat ze wat anders met haar paard deed.

Dit heb ik idd verkeerd opgevat, en daar bied ook hierbij mijn excuses voor aan.

En ik vind het juist goed dat de TS wat wil bereiken in de sport! Daar ben ik helemaal voor.

Maar goed, we raken te ver offtopic.. Knipoog