lonnie schreef:Kijk, ik quote maar een klein deel, maar dank voor de nuttige info. Ik ben ook zo'n twijfelkont met onweer. Zou je voor mij nog iets aan je collega willen vragen? Ik heb me een tijdje geleden laten wijsmaken, dat de aanwezigheid van een bliksemafleider de kans op inslag in die omgeving kan vergroten. Dus dat de bliksem niet in de afleider slaat, maar wel die kant op gaat en dan bijvoorbeeld 100 meter kan missen. Om die reden hebben we laatst om 2 uur 's nachts de paarden nog binnengehaald. Niet ver van het land waar ze op liepen, staat een enorme kerktoren met bliksemafleider. Maar goed, eerlijk gezegd heb ik geen idee of het verhaal überhaupt klopt.
Gevraagd en antwoord gekregen
Eerst even uitleggen hoe een inslag tot stand komt. In tegenstelling van wat de meeste mensen denken gaat de bliksem niet omlaag, maar omhoog. De energie die in de grond zit beweeg zich omhoog via een voorwerp (wat het beste geleid) en daarna ontstaat langzaam een stroompje omhoog (in de lucht dus). Op een gegeven moment komt dan het tot een ontlading en dus de bliksem. Maar de plek waar hij dan raakt is al "vast" omdat vanuit daar de energie omhoog is gegaan.
Dus dat de bliksem een hoge toren zou missen om dan in jou weiland in te slaan is dan niet waar. Aangezien vanuit de toren het stroompje omhoog gaat. Als het niet duidelijk is wil ik ook wel even in paint duiken voor een schetsje.
Echter kan het wel zo zijn dan vanuit jouw weiland een kleiner energie stroompje omhoog aan het gaan was, mischien niet voldoende om zelf een ontlading te triggeren, maar als de ontlading plaats vind bij de toren kan het wel zijn dat er een aftakking plaatst vind naar het energiestroompje in jou weiland, dan krijg je zo'n mooie geforkte bliksem te zien.
Maar als de bliksem dan inslaat maakt het niet echt uit of de toren er nu wel of niet zou staan. Want de hoveelheid lading die onder de toren zit is maatgevend voor de ontlading. Als er weinig lading is, is er weinig kans dat er een ontlading plaats vind. Als er een grote lading in de grond zit, maakt het echt niet uit of er een kerktoren of weipaaltje op staat, dezelfde ontlading zal zijn weg naar boven vinden.
Wat een voordeel zou kunnen zijn van een bliksemafleider is, maar ik weet dit absoluut niet zeker, dat er geen of maar een kleine naschok zou kunnen zijn. Aangezien de nachok toch ook zeker dodelijk zou kunnen zijn voor een paard!

en als het overdag is staat ze lekker buiten dan geeft ze er helemaal niks om

dus ik pas nu dubbel op.