Onweer; binnen of buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Onweer; binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:24

lonnie schreef:
Kijk, ik quote maar een klein deel, maar dank voor de nuttige info. Ik ben ook zo'n twijfelkont met onweer. Zou je voor mij nog iets aan je collega willen vragen? Ik heb me een tijdje geleden laten wijsmaken, dat de aanwezigheid van een bliksemafleider de kans op inslag in die omgeving kan vergroten. Dus dat de bliksem niet in de afleider slaat, maar wel die kant op gaat en dan bijvoorbeeld 100 meter kan missen. Om die reden hebben we laatst om 2 uur 's nachts de paarden nog binnengehaald. Niet ver van het land waar ze op liepen, staat een enorme kerktoren met bliksemafleider. Maar goed, eerlijk gezegd heb ik geen idee of het verhaal überhaupt klopt.

Gevraagd en antwoord gekregen Clown

Eerst even uitleggen hoe een inslag tot stand komt. In tegenstelling van wat de meeste mensen denken gaat de bliksem niet omlaag, maar omhoog. De energie die in de grond zit beweeg zich omhoog via een voorwerp (wat het beste geleid) en daarna ontstaat langzaam een stroompje omhoog (in de lucht dus). Op een gegeven moment komt dan het tot een ontlading en dus de bliksem. Maar de plek waar hij dan raakt is al "vast" omdat vanuit daar de energie omhoog is gegaan.

Dus dat de bliksem een hoge toren zou missen om dan in jou weiland in te slaan is dan niet waar. Aangezien vanuit de toren het stroompje omhoog gaat. Als het niet duidelijk is wil ik ook wel even in paint duiken voor een schetsje.

Echter kan het wel zo zijn dan vanuit jouw weiland een kleiner energie stroompje omhoog aan het gaan was, mischien niet voldoende om zelf een ontlading te triggeren, maar als de ontlading plaats vind bij de toren kan het wel zijn dat er een aftakking plaatst vind naar het energiestroompje in jou weiland, dan krijg je zo'n mooie geforkte bliksem te zien.

Maar als de bliksem dan inslaat maakt het niet echt uit of de toren er nu wel of niet zou staan. Want de hoveelheid lading die onder de toren zit is maatgevend voor de ontlading. Als er weinig lading is, is er weinig kans dat er een ontlading plaats vind. Als er een grote lading in de grond zit, maakt het echt niet uit of er een kerktoren of weipaaltje op staat, dezelfde ontlading zal zijn weg naar boven vinden.

Wat een voordeel zou kunnen zijn van een bliksemafleider is, maar ik weet dit absoluut niet zeker, dat er geen of maar een kleine naschok zou kunnen zijn. Aangezien de nachok toch ook zeker dodelijk zou kunnen zijn voor een paard!

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:43

Binnen..sowieso..
of je stal moet midden in een open weiland staan Bloos
nee ik kies toch echt voor binnen, bij mijn oude manege zijn er door de bliksem 2 paarden geraakt en overleden.
toen mijn paard buiten stond in de onweer ga ik er gelijk heen en zet hem binnen.
Maar ik had hem sowieso 's nachts binnen(meeste paarden stonden binnen op deze stalling)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:16

@manishdra: Wow, dankjewel voor deze uitgebreide uitleg! Weer wat geleerd, het is me helemaal helder, maar misschien is het schetsje voor alle lezers in dit topic een goed idee..?
Dat van die naschok klinkt vrij aannemelijk en inderdaad, ook levensgevaarlijk voor paarden.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:31

Ik deed ze vroeger ook altijd binnen in de stal, totdat ik mij realiseerde, als het in de schuur van de stallen inslaat, dat je de paarden er ontzettend moeilijk uitkrijgt als er brand uitbreekt, dus ik doe ze nu juist naar buiten, en het zal hier niet zo snel in een paard inslaan, er staan allemaal bomen omheen!!
En als het in zon boom inslaat, en de boom valt om, dan is de kans wel erg klein dat die boom net op een van de paarden valt Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:12

AprilSchat schreef:
En als het in zon boom inslaat, en de boom valt om, dan is de kans wel erg klein dat die boom net op een van de paarden valt Knipoog

Het probleem van een blikseminslag op een boom in de wei is niet zozeer de boom die omvalt, maar de spanning die wegtrekt via de grond. Ook dat kan dodelijk zijn voor paarden (de zogenaamde stapspanning, zie bv http://www.weerstationarnhem.nl/images/ ... echter.JPG ).
Om de kans op brand door blikseminslag te verkleinen kun je misschien beter een bliksemafleider plaatsen op de stal.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:14

Mijn paardje had ik gister naar een weiland gebracht om even te wennen met een ander paardje om 24/7 op het land met dat paardje. Maar ik heb hem een uurtje geleden toch maar weer terug gehaald van wege het onweer.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:20

die van mij staan buiten ze hebben een schuilstal maar je moet niet denken dat ze daar in gaan. ze denken echt alleen maar aan gras gras Clown

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:40

Die van mij staat buiten , en tsja als het onweert ook. Hij maakt zich er absoluut niet druk om. En ik doe hem er echt geen plezier mee om binnen te houden , dat laat hij duidelijk merken. Lekker naar buiten dus

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:56

voor je gevoel is binnen prettiger,maar buiten is ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:01

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:32

Mijn pony staan dan ook gewoon op wei.. ze hebben een inloopstal als het omweert snachts gaan ze in de inloopstal. want ze vind omweer best eng want dan vliegt ze gelijk de stal in Tong uitsteken en als het overdag is staat ze lekker buiten dan geeft ze er helemaal niks om Knipoog..
ze kan dus gewoon lekker in en uit lopen

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:59

mijn paardje staat ook 24/7 buiten maar met een in en uitloopstal dus als het onweert kunnen ze zelf kiezen of ze nu binnen of buiten blijven staan Lachen

Yvonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:52

die van mij staat ook de hele dag buiten, ook met onweer dus. maar als bij het weiland van jou veel hoge bomen staan is zal ik haar binnen zetten Knipoog

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:14

Meneer staat nogsteeds buiten, hoewel ik 't toch wel eng vind Bloos

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:54

Yvonnee schreef:
die van mij staat ook de hele dag buiten, ook met onweer dus. maar als bij het weiland van jou veel hoge bomen staan is zal ik haar binnen zetten Knipoog

Dat schijnt tegenwoordig ook niet meer veel uit te maken he die hoge bomen Knipoog

xNickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:21

Misschien ik weet het niet zeker. Als je paard kleiner is dan een hoge boom (logisch:P) dan denk ik dat je paarden/pony minder kans heeft geraakt te worden.. Maar als er verder geen bomen enzo staan denk ik dat je meer op je gemak zit als je je beestje op stal zet..Knipoog

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:12

Mijn paardje stond vroeger binnen...maar door omstandigheden is hij vorig jaar gestorven...
Maar daar gaat het natuurlijk niet om...Haha!
Maar deze vakantie krijg ik een nieuw paardje en die gaat altijd buiten staan natuurlijk met een schuilstal.

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:30

Ik zal hem binnen zetten.

Maupiemaup

Onweer; binnen maar op tijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:40

Hallo allemaal,

Misschien dat jullie al eerder mijn verhaaltje hebben gelezen maar ik zal het nu nog eens duidelijk hierbij zetten. Het gaat tenminste ook over onweer.

Afgelopen 28 Juli is ons painthorse paard Indian getroffen door de bliksem, indirect.
Indian heeft altijd binnen gestaan op twee verschillende maneges. Hij kwam bijna niet buiten omdat er altijd wel een smoes was dat dat niet ging.
Indian heeft ongeveer 2,5 jaar geleden artrose gekregen in alle vier de benen. Wij vonden het dan ook erg zielig en onnozel om hem in een stal van 2,5m bij 2,5m de gehele dag te laten staan.
We zijn dan ook op zoek gegaan naar een oplossing.
We hadden een paar mogelijkheden waaronder in een pensionstalling. Hij was pas 10 jaar dus dat vonden we ook erg zielig om hem in het ''bejaardentehuis'' te plaatsen en wij ver moesten reizen om hem eens in de zoveel tijd te bezoeken. Slager was absoluut geen mogelijkheid!
Gelukkig kregen wij op een dag een tip over een weiland vlakbij ons ouderlijk huis. Dit hebben we uiteindelijk kunnen pachten. Helemaal geweldig, hij staat daar heerlijk aan de rand van de wijk, heeft veel bekijks en veel mensen komen bij hem kijken en aaien.
Omdat wij het zielig vonden dat hij daar alleen zou staan hebben we van tevoren al gekeken naar een vriendje. Uiteindelijk zijn dit twee mini shetlanders geworden.
Met z'n drieen konden ze het onwijs goed vinden. Indian heeft die kleintjes veel geleerd.
Indian was een erg moeilijk paard. Toen wij hem kochten stond hij al een tijdje te koop. Niemand wou hem hebben omdat hij zo'n moeilijk/typisch karakter heeft.
Mijn zusje van toen 10 jaar, durfde het met haar zelf complexe karakter (hihi) aan om hem op te voeden tot een lief paard. Indian was toen der tijd 4 jaar.
Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen. Indian was erg eenkennig. M'n zusje was echt zijn baasje en niemand anders, daar had hij maling aan.
Toen hij op de wei kwam ging hij steeds meer wennen aan de rest van het gezin, wij konden nu ook goed met m'n opschieten.

Een poos geleden was het storm bij ons in de omgeving. Wij zijn toen, zeer gevaarlijk, de wei overgestoken om te kijken hoe het met ze ging. Ze stonden toen netjes in de inloop container met z'n 3e. Niks aan de hand.
Maar afgelopen 28 juli was het ontzettend noodweer. Veel mensen in ons dorp waren bang, zoiets is hier nog nooit geweest. Bij veel mensen waren de stoppen eruit geknald. Van een uur of 1 's nachts tot zo'n 4/5 uur 's nachts was het een en al geflits en gedonder! We konden dus ook niet de paarden binnen zetten, we hadden immers niet zo'n storm verwacht! En we waren dan toch te laat geweest, een gevaar voor eigen leven!
Rond 4 uur waren er twee enorme knallen! We waren allemaal al een paar uur wakker, niemand kon nog slapen.
Zo'n noodweer! Je schrikt wakker en denkt gelijk aan je paarden.. Maar je kan er niet naartoe!
We hoopten dat ze binnen gingen staan in de container, we hebben immers al eerder gezien dat ze dat deden bij heel slecht weer.
Totdat we om half 6 een telefoontje kregen van een meneer die naast de wei woont...
Hij zei dat er iets mis was met het grote paard.
We zijn direct gaan kijken en zagen van een afstand dat het grote gevlekte paard lag. Hij bewoog niet meer...
Toen we dichterbij kwamen barsten we in tranen uit... Ongelooflijk.
Een van de shetlanders stond er dicht naast. Hij beschermde zijn vriend een beetje tegen ons.
Hij beet nog in Indian's neus en probeerde met z'n snuit Indian's poot op te tillen. Alsof hij wou zeggen '' Sta een op jij, nu vind ik het niet meer grappig''. Maar hij stond niet meer op. Zo''n groot mooi paard in een klap weggerukt uit ons, en de paardje's, leven.. Hij is gewoon niet meer terug te halen.. Over. Je kan er niks meer aan doen..

De buurman vertelde dat hij een gigantische knal had gehoord (een van die twee dus), gekrijs van een paard en gesis van het water.
Waarschijnlijk was het gekrijs van een van de shetlanders die schrokken van de flits op de wei..
Wij denken dat het ongeveer twee meter naast hem is ingeslagen. Daar was ook een plek met verbrand/verkoold gras. En omdat het weiland zo onder water lag is dan natuurlijk een goede geleider.
Het gesis was dan waarschijnlijk ook van het, gekookt, water door de bliksem..
Hij heeft waarschijnlijk gedacht om een uur of half 4; '' Ik ga eens naar buiten, kheb honger, en sta hier al een paar uur in die container, er gebeurt toch niks, ik heb onweer immers vaker meegemaakt''.
We weten het allemaal niet zeker. Je zal er waarschijnlijk ook nooit achterkomen. Het is zo complex.
Onze Indian zullen we nooit meer terug krijgen en we hebben er tot op de dag van vandaag gelooflijk veel verdriet van. Zo'n mooi paard, zo'n enorme vriend van het hele gezin. Waar je je verdriet aan kwijt kan, waar je zoveel leuke en minder leuke momenten hebt meegemaakt, is niet meer.
Je kan hem niet reanimeren, je kan hem niet terug toveren, je kan hem niet wakker schudden, niks!
En waarom? Waarom hij? En niet een van die honderd koeien die 100 meter verderop staan?!
Nog geen drie uur later scheen de zon volop, het werd een, voor andere mensen, prachtige warme dag. En het leven gaat door. Iedereen gaat naar z'n werk, de vogels fluiten. Alsof er niets is gebeurt.
Het verdriet is niet te beschrijven...

Wij letten nu in ieder geval erg goed op het weersbericht. Zodra het ook maar een beetje hard regent staan de shetlanders al bang in de container. Ze hebben het natuurlijk gezien en zijn verschikkelijk geschrokken.
Als het gaat omweren zetten we een stukje rondom de container af. Ik denk dat het veiliger is in de container als midden op de wei. De container geleid immers de grond in. En de bodem is van hout.

Ik denk dat je er weinig tegen kan doen. Het is onvoorspelbaar.
Wij hebben een metalen hek om ons wei, stroomdraad (waarvan je zou denken dat dat bliksem aantrekt), een stroomkastje aan de overkant van de weg, lantaarnpalen langs de weg, bomen langs de weg en een elektriciteits mast 150 meter van de wei vandaan. En toch werd ons geliefde paard geraakt.
Is dat ongeluk? Het noodlot?

Je kan het niet voorspellen. De bliksem maakt zoveel takken, die doorslaan of niet.
Kijk maar goed naar foto's van bliksem.
Het blijft moeilijk en ik kan jullie dus niet echt raad geven.
Het enige wat misschien mogelijk is, is om bij het dichtsbijzijnde huis een bliksemafleider op het dak te plaatsen.
Maar dat is volgens mij geen garantie.

Ben er niet laks over, het is een enorm natuur geweld. Maar ga er ook niet teveel over piekeren.
Je kan op het moment zelf niks doen, en alle voorbereidingen kunnen overbodig zijn.
Bij ons was Indian niet het hoogste maar ook niet het laagste punt.

Houd het in de gaten. Laat ze in ieder geval niet op een open weiland staan, dan liever binnen denk ik.
Hopelijk kunnen jullie iets met mijn verhaal.

Groetjes Maureen

_Wouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:51

ik wil liever dat die binnen staat dan dat hij buiten is echt veel liever

_Wouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:05

want als hij buiten kan die schikken en door het draad gaan en dat vind ik een beetje eng

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:35

Ik zet ze vaak binnen met hevige onweer.
Het scheelt dat pal naast de stal zo'n eletriciteitsmast staat, met bliksemafleider. Het zal dus eerder daar in slaan dan bij ons.

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:50

Normaal staan die van mij 24/7 buiten. met een gewone onweersbui blijven ze ook lekker buiten, maar als het echt gaat stormen haal ik ze mooi naar binnen Knipoog

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:22

ik heb mijn shetje ook 24/7 buiten staan maar aangezien het hier behoorlijk heftig tekeer kan gaan met onweer (ik woon in oostenrijk tusse de berge) halen we haar met heftig onweer binnen.. wij kunnen precies zien of het zo weer op houd of dat het nog wel even doorgaat.. en meestal trekt het langs de bergen weg en krijgen wij alleeen een beetje regen.. aangezien mijn pony (vooral 's nachts) helemaal para word als het onweert.. (dan rent ze als een idiooot door het weiland heen) halen we haar meestal naar binnen omdat het ook erg modderig word in haar weilandje.. en dan kan ze onderuit gaan.. wel een paar keer ghad dt we midde in de nacht ons bed uit ginge om dat beest naa binnen te halen.. pff.. ze kan wel beje schuilen tegen een schuur aan.. maarja toch schrikt ze van onweer.. maf beest maarja.. volgend jaar krijgt ze een stalletje bij haar weide zodat ze kan schuilen..

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 06:40

mijne staan tegenwoordig altijd binnen!
een keer onweerde het licht, goed niks aan de hand.
pony's stonden nog in de wei,zal wel goed zijn.
komen we bij de pony's, is ze het draad ingerent..
overal draadwonden Nagelbijten / Gniffelen dus ik pas nu dubbel op.