Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JaneJansen schreef:Ik zou zeker verhuizen en zoeken naar een andere stalling dan 'mogelijkheid 2'. Als die stalhoudster 3 uur per paard per dag buiten staan en dan alleen in de zomer genoeg vindt voor de paarden kan ze nooit een goede stalhoudster zijn.....![]()
Dan heeft ze of te veel paarden op stal of ze is te zuinig om ze op het land bij te voeren met hooi/kuil.

.. en voor stal 3 gaan. De wacht lijst uitzingen waar je staat dan zolang en huppekee, naar een stal waar jullie het beiden goed naar je zin gaan krijgen. Mijn paard staat nu 24/7 buiten, grasbuik nergens te zien (een paard eet van nature nu eenmaal kleine beetjes, als ze weten dat ze maar een paar uur mogen eten vreten ze meer dan als ze 24 uur buiten zouden staan
) en een helemaal happy paard. Paarden zijn grazers, eten 20 uur per dag. En zijn gebouwd op lopen, niet op stilstaan op stal. Die laatste stal klinkt als een stal die weet hoe een paard in elkaar zit, en daarnaar handelt.
JaneJansen schreef:Breghje en Caira, jullie hebben het bij het rechte eind...
Ik durf te stellen dat het pure dierenmishandeling is...en vele stallingen in de Randstad waarschijnlijk..
Ik heb al slapeloze nachten omdat mijn pony's 's winters alleen overdag naar buiten gaan en dan alleen op het erf....(met hooi, vriendjes en een hoek om te rollen in de modder)
En Romeo jouw paard krijgt meer dan je op stalling 2 kunt verwachten dus stalling 2 zou voor jou ook geen optie zijn.
TO, heb je al een besluit genomen? Sta je al op de wachtlijst voor stalling 3?

Tessebes schreef:Als je in de randstad woont heb je idd weinig keus, maar gelukkig staat de dierenbescherming nog niet bij me op de stoep.
Er zijn wel een aantal stallen waar ze naar buiten kunnen, maar dan worden ze in kleine paddockjes geplaatst waar ze alleen maar voor standbeeld oefenen. Weidegang is hier zo goed als onmogelijk tijdens natte periodes. Onze winterwei is nu zo kaal als het maar kan. Van de winter was de bodem zo slecht dat ik mijn pony er niet eens in wilde laten rondbaggeren. Als je niet hier in de randstad woont, dan heb je makkelijk praten.
russel schreef:Nix ik kan jouw reakties wel begrijpen, maar het is nu eenmaal niet overal zo goed. De meeste stallen zijn gewoon matig tot slecht en soms denk je dat je een goede stal hebt getroffen en valt het toch weer mee.
Dan zie je weide bij stallen en denk je dat je een goede plaats hebt te pakken, gaan daar alleen de eigen paarden op, de merries met de veulens dus.
Ik vind zeker wel dat paarden overdag naar buiten moeten en maatjes lijfelijk moeten hebben. Ideaal is er gewoon niet. Bij ons geen hele dagen weidegang, 2 uur per dag en toch is er een paard hoefbevangen geraakt, ookal krijgt hij maar weinig krachtvoer, het gras erbij was toch net te veel. Ik geloof zeker als ze bij ons hele dagen zouden gaan, dat er meer van deze gevallen komen. Het is nu warm weer en het heeft een paar dagen niet geregend, het gras bevat veel fructanen en als je dan als klant niet te zeggen hebt over het aantal uren op de wei, zou je maar net je paard ziek laten eten. Er zit altijd een keerzijde aan.
Goed zijn voor een paard is meer dan hele dagen op een kale of volle wei neerzetten.
russel schreef:Nix, de wereld bestaat uit gulden middenwegen en grijzen gebieden. Dus ik wordt jouw buurvrouw en jij hebt morgen voor mij een plekje op jouw stal, omdat ze toevallig hele dagen op de wei staan. Hoeveel paarden staan er bij jouw op stal? Meer dan 10 vind ik nl al te veel en brengt ook weer meer onrust.
Nee, ik denk persoonlijk dat je paarden niet over 1 kan kunt scheren. Natuurlijk moet een paard overdag buiten kunnen zijn, maar er zijn weinig stallingen, maneges even niet meegerekend, waar de paarden niet overdag buiten komen.
Tessebes schreef:@Ninx; jij woont blijkbaar in een andere randstad dan waar ik woon. Ik ga er niet voor verhuizen en ik doe ook mijn pony de deur niet uit.![]()
Mijn pony heeft 1 dag op een stal gestaan waar ze overdag wel naar buiten gingen en daar heeft ze gelijk een ongeluk gehad, waardoor ze een wond tot op het bot en een pees gedeeltelijk had ingescheurd. Dus ik ben sowieso niet zo happig op in groepjes in een paddock hierdoor. Natuurlijk is het meest ideale als je paard zo veel mogelijk naar buiten kan, maar ik wil niet dat mijn pony in een baggerpoel loopt te soppen en/of op een stukje van 3x3 staat. Dan heb ik nog liever dat ze lekker binnen staat in haar stalletje waar ze nog wat strootjes heeft om te knabbelen en een buurvrouw om mee te kibbelen. Gelukkig komt het weideseizoen er weer aan, dus dan kan ze ook weer lekker het land op!
Tessebes schreef:Mag ik vragen waar jij staat Helina? Mag ook via PB.