Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjurlieee

Re: Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:53

Ik gaf al 5 kilo hooi in de winter. Ik denk als ik er een hele baal in hooi (14 kg) dat die ook wel op zou zijn aan het einde van dag... Hoeveel hooi moet dan wel niet gaan geven ? Mij is verteld dat een paard ca. 1-1,5% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer nodig heeft per dag, naast bix of muesli. Dat komt dus neer op ca. 5 kg hooi per dag.

Overigens voert op mijn huidige stal buiten mij en een klein groepje mensen bijna niemand hooi en toch zien die paarden er goed uit en krijgen ze geen koliek.

Ik denk dat mijn paard de koliek ook door de verhuizing (=stress) gekregen heeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:58

Die Bemelmans in hulsberg waar je net over schrijft, lijkt me veel aantrekkelijker, in elk geval voor je paard... Als je het daar naar je zin zou kunnen krijgen en het echt zo gaat als beloofd wordt met zomer en 's winters weidegang in combi met binnenbak en goede buitenbak is dat een super combinatie...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:58

Ik zou zeker verhuizen en zoeken naar een andere stalling dan 'mogelijkheid 2'. Als die stalhoudster 3 uur per paard per dag buiten staan en dan alleen in de zomer genoeg vindt voor de paarden kan ze nooit een goede stalhoudster zijn..... Huilen
Dan heeft ze of te veel paarden op stal of ze is te zuinig om ze op het land bij te voeren met hooi/kuil.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:59

sommige paarden zijn koliekgevoeliger dan andere
zelfs heb ik er ook eentje die daar enorm gevoelig aan is...
sinds ik op mijn laatste stal ben toegekomen heeft mijn paard geen koliek meer...
vroeger min. elke maand(kreeg nochthnas bietepulp en olie) nu al 6 maanden, sinds ik er sta nog geen enkele keer koliek en dat enkel door hooi te voeren...(en natuurlijk hun gewoon eten)
ze kreeg in die nieuwe stal hooi tot over haar oren, iedere keer als ik bij haar op stal kwam lag er hooi
(er wordt wel nat hooi gegeven)
die hoeveelheid was mss wel een beetje te veel van het goeie, maar heb liever geen koliek en een paard die zich goed voelt in haar vel...

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:00

JaneJansen schreef:
Ik zou zeker verhuizen en zoeken naar een andere stalling dan 'mogelijkheid 2'. Als die stalhoudster 3 uur per paard per dag buiten staan en dan alleen in de zomer genoeg vindt voor de paarden kan ze nooit een goede stalhoudster zijn..... Huilen
Dan heeft ze of te veel paarden op stal of ze is te zuinig om ze op het land bij te voeren met hooi/kuil.

ik dacht dat de paarden langer buiten mochten op stal 2
tot november ofzo? zolang de weiden het toelieten
en in de andere stal pas mei tot september/oktober als ik het goed had?

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:04

Bij stal 2 is de weidegang inderdaad beperkt omdat zij het gras in goede staat wil houden zodat de paarden ook daadwerkelijk wat te eten hebben als ze op het land staan. Ik vind haar daarom nog geen slechte stalhoudster maar wellicht een "traditionele". Veel mensen van die generatie zijn ervan overtuigd dat een paar uurtjes weide wel voldoende is en dat de paarden anders toch maar een grasbuik krijgen.

Wat betreft Bemelmans in Hulsberg, dat is nog een andere stal die een optie zou kunnen zijn. Deze heb ik in mijn 1e mail nog niet vermeld, omdat hier een wachtlijst is. Laten we dat voor het gemak "stal 3" noemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:00

Bij ons mogen ze ook maar 2 uur op het gras, idd om het gras te behouden zodat het tijd krijgt weer bij te groeien, ze staan voordat ze op het gras mogen nog een paar uur op de paddock. Ik heb er geen moeite mee. De grasbeurt is ook weer een voederbeurt, feest voor ze. Als ze nu hele dagen staan, hebben we na 2 weken geen gras meer, lopen en grazen ze het open, groeit er weer meer onkruid en de grasmat wordt steeds slechter.

Om je paard te moeten rijden aan het eind van de dag met een gigantische grasbuik is voor beiden niet fijn, voor het paard nog het minste. MIjn paard zou zich strak eten, zo strak dat hij niet meer van zijn plaatst komt.

Ik ga trouwens 2 keer per dag naar mijn paard. En de 2e keer laat ik hem nog even in de bak, ga wat wandelen, aan de hand grazen, wat tutten en geef nog hooi. Maar dat moet je natuurlijk wel willen doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:52

Dan zou ik zelf niet eens meer hoeven nadenken Haha! .. en voor stal 3 gaan. De wacht lijst uitzingen waar je staat dan zolang en huppekee, naar een stal waar jullie het beiden goed naar je zin gaan krijgen. Mijn paard staat nu 24/7 buiten, grasbuik nergens te zien (een paard eet van nature nu eenmaal kleine beetjes, als ze weten dat ze maar een paar uur mogen eten vreten ze meer dan als ze 24 uur buiten zouden staan Knipoog ) en een helemaal happy paard. Paarden zijn grazers, eten 20 uur per dag. En zijn gebouwd op lopen, niet op stilstaan op stal. Die laatste stal klinkt als een stal die weet hoe een paard in elkaar zit, en daarnaar handelt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:25

Ongelovelijk dat je nadenkt over een stal waar ze 3!! uur naar buiten mogen. Maar ja, ik snap mensen die hun paarden in de winter 24/7 op stal hebben ook niet.
Zoals je al stelt, jij hebt je paard voor je ontspanning. Voor optimale samenwerking zal het paard ook ontspannen en op zijn gemak moeten zijn. 3 uur weidegang en verder solitaire opsluiting (want dat is een stal natuurlijk) werken daar niet aan mee. Een paard moet zich met soortgenoten bezig kunnen houden, zowel voor zijn geestelijke als lichamelijke gesteldheid. Ik zou dan ook voor stal 3 gaan.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:34

Hoi,

Ik zou gaan voor stal 2! Klinkt erg goed allemaal. Mijn paard gaat sochtends 1/2uur de molen in, dan kom ik rijden/longeren tot 12 uur, dan lekker hooi eten in de stal en dan van 1 tot 17.30 uur naar buiten in de winter. Hij heeft hier echt geen moeite mee hoor!
In de zomer staat ie van 10.00 tot 17.00 buiten.

Je kan je altijd op de wachtlijst van stal 3 plaatsen en mocht stal 2 na een tijd onverhoopt niet bevallen en er is plek op stal 3 kan je altijd nog weggaan. Maar ik zou stal 2 gewoon proberen! Ene paard heeft meer behoefte aan beweging dan een ander Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:39

Argh weet je dat ik daar best boos over kan worden! Romeo. Weidegang is verdikkeme geen beweging, weidegang is zo belangrijk, het helpt de spieren los houden, en ook de sociale contacten onderhouden! Beperk jij je eens een maand lang tot max. 3 uur socialiteit per dag! De rest van de tijd mag je wel naar anderen kijken, maar aanraken, knuffelen en praten is uit de bozen!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:46

Breghje en Caira, jullie hebben het bij het rechte eind...
Ik durf te stellen dat het pure dierenmishandeling is...en vele stallingen in de Randstad waarschijnlijk..
Ik heb al slapeloze nachten omdat mijn pony's 's winters alleen overdag naar buiten gaan en dan alleen op het erf....(met hooi, vriendjes en een hoek om te rollen in de modder)
En Romeo jouw paard krijgt meer dan je op stalling 2 kunt verwachten dus stalling 2 zou voor jou ook geen optie zijn.
TO, heb je al een besluit genomen? Sta je al op de wachtlijst voor stalling 3?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:18

JaneJansen schreef:
Breghje en Caira, jullie hebben het bij het rechte eind...
Ik durf te stellen dat het pure dierenmishandeling is...en vele stallingen in de Randstad waarschijnlijk..
Ik heb al slapeloze nachten omdat mijn pony's 's winters alleen overdag naar buiten gaan en dan alleen op het erf....(met hooi, vriendjes en een hoek om te rollen in de modder)
En Romeo jouw paard krijgt meer dan je op stalling 2 kunt verwachten dus stalling 2 zou voor jou ook geen optie zijn.
TO, heb je al een besluit genomen? Sta je al op de wachtlijst voor stalling 3?

Hier lopen al een aantal felle discussies over.... Ik ben het met jullie eens dat een paard niet op die manier gehouden KAN/ MAG worden. Bij ons staan ze allemaal heerlijk buiten.... het gras ziet er prima uit, ze hebben verschillende weides en wisselen een beetje af waar ze de knolletjes in zetten. Daarbij wordt er door een aantal mensen op zeer hoog niveau gereden en die grasbuiken kunnen naar het rijk der fabelen. Deze stal houdt het maximale aantal paarden per m2 goed in de gaten zodat ze allemaal voldoende ruimte hebben... echte paardenmensen dus. Er staan twee meiden bij ons op stal met een paard met een bijzonder vervelende blessure, dit paard moet binnen staan.... en wandelt alleen maar 5x per dag a.d. hand. Die meiden hebben daar zo vreselijk veel verdriet van, dat alle paarden buiten staan en dit dier tot de warme stal verbannen is... Bij ons op stal roepen we dan vertwijfeld: "hoe is het mogelijk dat wij allemaal vreselijk met dit paard te doen hebben, terwijl er massa's mensen hun dieren binnen houden zonder blikken of blozen?".
Het is dat ik daar aleen maar heel erg verdrietig om kan zijn, anders had ik uit pure boosheid 'het paarden bevrijdingsfront' opgericht!!! Boos! Boos! Boos! Boos!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:25

Als je in de randstad woont heb je idd weinig keus, maar gelukkig staat de dierenbescherming nog niet bij me op de stoep. Knipoog
Er zijn wel een aantal stallen waar ze naar buiten kunnen, maar dan worden ze in kleine paddockjes geplaatst waar ze alleen maar voor standbeeld oefenen. Weidegang is hier zo goed als onmogelijk tijdens natte periodes. Onze winterwei is nu zo kaal als het maar kan. Van de winter was de bodem zo slecht dat ik mijn pony er niet eens in wilde laten rondbaggeren. Als je niet hier in de randstad woont, dan heb je makkelijk praten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:33

Tessebes schreef:
Als je in de randstad woont heb je idd weinig keus, maar gelukkig staat de dierenbescherming nog niet bij me op de stoep. Knipoog
Er zijn wel een aantal stallen waar ze naar buiten kunnen, maar dan worden ze in kleine paddockjes geplaatst waar ze alleen maar voor standbeeld oefenen. Weidegang is hier zo goed als onmogelijk tijdens natte periodes. Onze winterwei is nu zo kaal als het maar kan. Van de winter was de bodem zo slecht dat ik mijn pony er niet eens in wilde laten rondbaggeren. Als je niet hier in de randstad woont, dan heb je makkelijk praten.

Is de gedachte dat Randstad en paarden op een goede manier houden niet samengaan dan zo absurd?
Daarbij woon ik zelf in 't Gooi, nabij de Randstad.... En ondanks dat het idd knap lastig is, is het echt niet onmogelijk. Alle kennissen en vrienden met paarden die ik heb, hebben ze buiten staan.... sommige 24/7...en sommige halen ze 's avonds binnen. De kennissen die de mogelijkheid niet hebben om het paard buiten te zetten nemen geen paard, maar rijden een paard bij van iemand anders.... verstandige keuze.
Je moet niet doen alsof het paard je opgedrongen wordt en je van ellende nu eenmaal niets anders kunt doen dan je paard binnen zetten, omdat je gedwongen in de Randstad woont. Dan maak je jezelf ten onrechte slachtoffer van een situatie waar je zelf voor kiest. De enige die het slachtoffer is in dat plaatje is degene op hoeven die op 3x3 staat de andere 18/19/20 uur dat jij niet bij hem bent en heerlijk buiten in de zon zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:46

Nix ik kan jouw reakties wel begrijpen, maar het is nu eenmaal niet overal zo goed. De meeste stallen zijn gewoon matig tot slecht en soms denk je dat je een goede stal hebt getroffen en valt het toch weer mee.

Dan zie je weide bij stallen en denk je dat je een goede plaats hebt te pakken, gaan daar alleen de eigen paarden op, de merries met de veulens dus.

Ik vind zeker wel dat paarden overdag naar buiten moeten en maatjes lijfelijk moeten hebben. Ideaal is er gewoon niet. Bij ons geen hele dagen weidegang, 2 uur per dag en toch is er een paard hoefbevangen geraakt, ookal krijgt hij maar weinig krachtvoer, het gras erbij was toch net te veel. Ik geloof zeker als ze bij ons hele dagen zouden gaan, dat er meer van deze gevallen komen. Het is nu warm weer en het heeft een paar dagen niet geregend, het gras bevat veel fructanen en als je dan als klant niet te zeggen hebt over het aantal uren op de wei, zou je maar net je paard ziek laten eten. Er zit altijd een keerzijde aan.

Goed zijn voor een paard is meer dan hele dagen op een kale of volle wei neerzetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:55

russel schreef:
Nix ik kan jouw reakties wel begrijpen, maar het is nu eenmaal niet overal zo goed. De meeste stallen zijn gewoon matig tot slecht en soms denk je dat je een goede stal hebt getroffen en valt het toch weer mee.

Dan zie je weide bij stallen en denk je dat je een goede plaats hebt te pakken, gaan daar alleen de eigen paarden op, de merries met de veulens dus.

Ik vind zeker wel dat paarden overdag naar buiten moeten en maatjes lijfelijk moeten hebben. Ideaal is er gewoon niet. Bij ons geen hele dagen weidegang, 2 uur per dag en toch is er een paard hoefbevangen geraakt, ookal krijgt hij maar weinig krachtvoer, het gras erbij was toch net te veel. Ik geloof zeker als ze bij ons hele dagen zouden gaan, dat er meer van deze gevallen komen. Het is nu warm weer en het heeft een paar dagen niet geregend, het gras bevat veel fructanen en als je dan als klant niet te zeggen hebt over het aantal uren op de wei, zou je maar net je paard ziek laten eten. Er zit altijd een keerzijde aan.

Goed zijn voor een paard is meer dan hele dagen op een kale of volle wei neerzetten.

Een weiland is ook niet de enige mogelijkheid die er bestaat om je paard naar buiten te doen. Een goede afwisseling tussen paddock en weiland is ook helemaal acceptabel. En dat zal allemaal niet makkelijk te realiseren zijn, maar sinds wanneer is een paard houden uberhaupt makkelijk? Het is een forse verantwoordelijkheid.... maar dat zal ik niemand hoeven te vertellen.
In short: een paard moet minimaal overdag naar buiten... in paddock of weiland. En dat is al een minimum, dus een gulden middenweg.
Als het overal niet zo goed is, zoals hier bijv., dan moet je OF verhuizen, OF geen paard nemen..... Is dat banketstaaf? Nee hoor, mij is helaas hetzelfde lot beschoren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:59

@Ninx; jij woont blijkbaar in een andere randstad dan waar ik woon. Ik ga er niet voor verhuizen en ik doe ook mijn pony de deur niet uit. Tong uitsteken

Mijn pony heeft 1 dag op een stal gestaan waar ze overdag wel naar buiten gingen en daar heeft ze gelijk een ongeluk gehad, waardoor ze een wond tot op het bot en een pees gedeeltelijk had ingescheurd. Dus ik ben sowieso niet zo happig op in groepjes in een paddock hierdoor. Natuurlijk is het meest ideale als je paard zo veel mogelijk naar buiten kan, maar ik wil niet dat mijn pony in een baggerpoel loopt te soppen en/of op een stukje van 3x3 staat. Dan heb ik nog liever dat ze lekker binnen staat in haar stalletje waar ze nog wat strootjes heeft om te knabbelen en een buurvrouw om mee te kibbelen. Gelukkig komt het weideseizoen er weer aan, dus dan kan ze ook weer lekker het land op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:02

Nix, de wereld bestaat uit gulden middenwegen en grijzen gebieden. Dus ik wordt jouw buurvrouw en jij hebt morgen voor mij een plekje op jouw stal, omdat ze toevallig hele dagen op de wei staan. Hoeveel paarden staan er bij jouw op stal? Meer dan 10 vind ik nl al te veel en brengt ook weer meer onrust.

Nee, ik denk persoonlijk dat je paarden niet over 1 kan kunt scheren. Natuurlijk moet een paard overdag buiten kunnen zijn, maar er zijn weinig stallingen, maneges even niet meegerekend, waar de paarden niet overdag buiten komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:16

russel schreef:
Nix, de wereld bestaat uit gulden middenwegen en grijzen gebieden. Dus ik wordt jouw buurvrouw en jij hebt morgen voor mij een plekje op jouw stal, omdat ze toevallig hele dagen op de wei staan. Hoeveel paarden staan er bij jouw op stal? Meer dan 10 vind ik nl al te veel en brengt ook weer meer onrust.

Nee, ik denk persoonlijk dat je paarden niet over 1 kan kunt scheren. Natuurlijk moet een paard overdag buiten kunnen zijn, maar er zijn weinig stallingen, maneges even niet meegerekend, waar de paarden niet overdag buiten komen.

Het spijt me Russel.... ik kon het zelf eerst ook niet geloven, maar het is toch echt zo. Er zijn hier dus gewoon stallen waar de paarden maar 2 uur naar buiten komen. Veelal in de winter. Maar dus ook stallen waar dit het hele jaar rond zo gaat; dus maar 2 uur naar buiten alle 365 dagen per jaar.
Ik kon dit eerst ook niet geloven... maar het is dus echt zo.
Je poedersuiker vast niet alle paarden over 1 kam scheren, maar voor alle paarden geldt dat ze er niet beter op worden wanneer ze 18/19/20 uur op stal staan.
Wanneer iemand het bewijs heeft dat dit wel kan, hoor ik het graag.
Iedere veearts, elk boek, ieder naslagwerk of wetenschappelijk artikel zegt het tegenovergestelde.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:17

Tessebes schreef:
@Ninx; jij woont blijkbaar in een andere randstad dan waar ik woon. Ik ga er niet voor verhuizen en ik doe ook mijn pony de deur niet uit. Tong uitsteken

Mijn pony heeft 1 dag op een stal gestaan waar ze overdag wel naar buiten gingen en daar heeft ze gelijk een ongeluk gehad, waardoor ze een wond tot op het bot en een pees gedeeltelijk had ingescheurd. Dus ik ben sowieso niet zo happig op in groepjes in een paddock hierdoor. Natuurlijk is het meest ideale als je paard zo veel mogelijk naar buiten kan, maar ik wil niet dat mijn pony in een baggerpoel loopt te soppen en/of op een stukje van 3x3 staat. Dan heb ik nog liever dat ze lekker binnen staat in haar stalletje waar ze nog wat strootjes heeft om te knabbelen en een buurvrouw om mee te kibbelen. Gelukkig komt het weideseizoen er weer aan, dus dan kan ze ook weer lekker het land op!

na het gehele topic gelezen te hebben ben ik tot deze conclusie gekomen:
stal 1 liever nu weg gaan dan morgen
stal 2 direct doen alles beter dan stal 1
stal 3 op wachtlijst plaatsen en zien of stal 2 je bevalt, zo niet niet ga je naar stal 3 en ben je tevreden over stal 2 blijf je daar.

Ik woon in de randstad een plaats naast denhaag, geen enkele manege of stal in de buurt hebben weide gang. Echt GEEN!!!!!

je kunt kiezen uit:
1) stukje land pachten van de gemeente, daar staat je paard op zonder stalling of schuil plaats 24/7 buiten, geen bak longeer mogenlijk heid. dus helemaal niks.
2) manege, waar je paard niet naar buiten kan hoog uit uurtje paddock.
3) bij een boer met wel weide gang maar matig, qua stallen achter stallig onderhoud
4) je koopt een tuin huisje o.i.d. en zet je paard op een stukje van 10 bij 10 meter.

of je heb geluk zoals mijn stal (een boer met een hart voor paarden), wel wat achterstallig onderhoud. met een buitenbak en longeer cirkel en in de zomer weide gang. gister zijn ze het land op gegaan en gaan tot september/oktober. de eerste 3 weken 4 uur en na die 3 weken 8 uur per dag.
btw. na september/oktober gaat ze weer 24/7 op stal.

en nog even een opmerking over een binnen bak, deze zijn in mijn omgeving alleen te vinden op manege's

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:20

Een binnenbak is luxe, en toevallig leuk wanneer je het treft bij een stal waar ze ook weidegang of vrije uitloop bieden.
Maar een goede 'all-weather' buitenbak is toch meer dan genoeg?
Daar laat je je keuze toch niet vanaf hangen wanneer dat betekent dat je paard bijna nooit naar buiten kan?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:21

Mag ik vragen waar jij staat Helina? Mag ook via PB.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:41

over hoefbevangen russel, ik denk dat daar anders zaken aan ten grondslag liggen dan de 2 uur gras met hoog fructaangehalte. Als je een normale paardewei hebt dat niet wordt opgejaagd door kunstmest en dergelijke heb je met 2 uur gras per dag echt niets te vrezen. Daarbij is je paard in beweging en kunnen veel beter de afvalstoffen vanuit de hoeven afgevoerd worden, dat gaat een stuk lastiger in de stal.
Die van mij staat 's winters buiten, 's avonds op stal en zomers 24/7 op het land, ik doe nu ook minder omdat bij het land een mulle zware en stoffige bak is nu en dat is dan jammer voor mijn plezier, ik voel me er heerlijk bij dat mijn paard nu lekker in de koppel loopt naar alle tevredenheid. Verder heb je de verantwoording dat je paard goed verzorgd wordt, in mijn ogen is dat ook overdag naar buiten en niet 20 tot 22 uur op stal.
En het maakt een paard niet uit of hij een mooi stal heeft of een die achterstallig is, ik denk dat ze veel happier zijn bij een boer met achterstallige stallen en een rommelerf maar wel met andere paarden op het land dan op een chique manege met binnenbak en geen weidegang.
Primaire behoeftes van een paard zijn volgens mij: bewegen, grazen en omgang met soortgenoten en geen eenzame opsluiting en en elke dag wat beweging en een poetsbeurt.
Ik zag dat ts ook een optie 3 had, daar zou ik dan voor gaan en om tussentijds nog even op stal 2 te gaan staan daar maak je je paard ook niet blij mee, ik vind dat er erg makkelijk gesproken wordt zo over de impact wat het doet met een paard om maar telkens te verhuizen.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:47

Tessebes schreef:
Mag ik vragen waar jij staat Helina? Mag ook via PB.

Stal lelieveld in leidschendam.

We hebben een Hyves site.

stalling kost 250,- euro per maand
(heel goed koop als je bedenkt dat een manege in de buurt 350,- euro vraagt)