wat vind jij van uitmesten, stem op de poll!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat vind je van stallen uitmesten?

leuk!
50 (8%)
ik vind het niet erg om te doen
506 (85%)
stom!
33 (5%)

Totaal aantal stemmen: 589

Moelie

Re: wat vind jij van uitmesten, stem op de poll!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:26

Bij mijn paard in de stal ligt stro, ik schep elke dag de poep en de natte plekken eruit. Dan is het elke dag maar een klein beetje dus ik vind het niet erg om te doen.
Maar ik ging laatst bij een vriendin op stal helpen om de stallen uit te mesten, nou dat vond ik wat minder! De stallen waren kei vies, dus dat was een hoop werk. Scheelt een hele hoop als je het elke dag bijhoud!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:28

Ik vind het niet erg om te doen. Hoort er gewoon bij Knipoog jij wil ook graag een schoon bed he Tong uitsteken

Ik mest iedere dag uit, iedere dag de drollen en 1 a 2 keer per week natte plekken. Met dit weer staat ze weinig binnen dus hoef ik ook weinig uittemesten Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:42

Ik maak er zelfs een sport van Clown Ik wil dan met zo min mogelijk stro een zo schoon mogelijk effect bereiken Haha! . Mijn merrie is vrij schoon, dus ik hoef elke dag alleen even de natte plek en strontjes (die ze netjes in dezelfde hoek deponeert) weg te halen. Dan doe ik het over gebleven schone stro verdelen over de stal, en daar gaat dan nieuw stro overheen. Ik ben binnen 5 minuten klaar.
Tijdens vakanties van stalgenoten heb ik ook wel eens 9 stallen binnen 35 minuten gered, die ik op dezelfde manier uitmest.
Het is misschien te zielig voor woorden, maar ik klok dus echt, hoe snel ik het kan, waarbij het natuurlijk zo netjes mogelijk moet Clown Tong uitsteken

Puur als interesse, hoeveel stro gebruiken jullie elke dag voor 1 stal?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:47

M'n pony komt 1 week met 1 bot stro toe Knipoog Maar op ponykamp zo 1 klein stukje (weet niet hoe het oet beschrijven, 1 / 6 ofzo) per dag voor 1 pony :s Hele mini pony's :p

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:48

Wat is 1 bot? bedoel je daarmee 1 baaltje? Of bedoel je een 1 plak van een groote baal?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:53

ehmm hoe moet ik het uitleggen, zo een "bot" van pakt 50 cm op 30 cm (geen idee eigenlijk) en zo'n 20 cm hoog :p

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:55

oja dat noemen we hier kleine baaltjes. Dat red ik niet hoor in 1 week Tong uitsteken mijn schimmeltje veranderd dan spontaan in een bonte Clown . Ik gebruik per dag een kleine halve plak van een grote baal. Ik denk dat dat overeen komt met 3 plakjes van zo'n klein baaltje, of bot zoals jij het noemt.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:58

Tjah Knipoog Maar als ik er veel in leg dan legt m'n bompa er alles weer uit.. en de stal vul ik niet helemaal, doe zo de helft ongeveer (wel redelijke grote stal),

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:59

Ik hoef niet per se te mesten van de staleigenaar, maar doe het toch (vrijwel) elke dag. Als ik het niet zou doen, wordt ze elke dag opgestooid en 1 keer per week uitgemest. Maar dan staat ze in zo'n vieze box, aangezien ze heel veel stro eet. En ik vind het zelf ook een fijn gezicht als de stal lekker schoon is. Wij krijgen 1 grote plak per dag. Dus van een grote baal. Van zo'n klein baaltje krijgen we de helft Tong uitsteken

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:01

Ik vind het niet erg Lachen

abc12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:53

Niet geweldig met het warme weer, maarja alles is beter als je vervelen Bloos
En om een paardje blij in zijn/haar stal zien te gaan, maakt het ook weer goed (A)

youare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:01

mijn paard staat nu in volpension, dus ik hoef niet meer te mesten, maar als hij straks thuis komt te staan, kan ik het weer heerlijk zelf doen,

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:03

Heerlijk! Ik verdien er geld mee én het is mijn wekelijkse fitness. 2 Vliegen in 1 klap!

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:03

onze paarden staan op vlas, dus elke dag gewoon de drollen er uit halen en 1x in de week de natte plekken. dus je bent er zo mee klaar Haha!
vind het niet stom.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:05

Ik houd het iedere dag bij en 1x per week wordt de stal helemaal leeg gehaald, dus ben er eigenlijk zo klaar mee.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:57

Ik vind het niet leuk om te doen, maar voor mijn pony doe ik alles. het hoort bij het verzorgen dusja, 's morgens de natte plekken & drollen eruit en de stal laten luchten (als de paarden in de wei of bak zijn) dan 's avonds voordat ze naar binnen gaan nieuw stro erin en dan stal vegen. klaar is kees. 's morgens niet meer dan 10 minuten, 's avonds niet meer dan 5 minuten! (ligt eraan hoelang het vegen duurt..) dus kwartiertje per dag om je pony te helpen met iets fijns. níet erg.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:59

vindt het niet erg om te doen.
denk altijd zo: jepaard werkt hard voor je, env erdient na het rijden lekker een schone stal
doe het elke dag gewoon het vieze er uithalen, ben met 5 minuten klaar

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:59

Ik vind het niet erg, voor mezelf is het ook lekkerder als ze een schoon stalletje hebben, scheelt toch weer een hoop met hoeven uitkrabben.
Ik mest ze ongeveer om de dag uit. Ligt ook een beetje aan het paard, maar nu met die dure stroprijzen doe ik wat zuiniger. Knipoog

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:00

Ik ga hier toch een kleine vraag tussen zetten, op ponykamp deden ze 4 keer per dag de drollen eruit.. Maar het nat stro lieten ze liggen voor de "warmte" is dit fijn voor het paard om wat "warmer" te hebben of hebben ze liever helemaal vers stro?

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:04

Als dat 'warme' stro er niet word uitgehaald is het ook niet goed voor ze. Knipoog

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:06

warmte? eerder stank denk ik. nat stro is dus stro waar ze overheen hebben geplast, en dat stinkt 'n uur in de wind! daar komt wel warmte vanaf, dat wel.. maar lekker opgestrooid stro waar ze lekker in kunnen rollen en liggen enzo, dat vinden ze volgens mij veel fijner!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:09

Ik vind het wel leuk om te doen Ja.
Doe het ook altijd lekker op mn gemakje!

Wij halen elke dag de mest en de natte plekken eruit.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:11

Oké, zoiets dacht ik dus ook al.. En ik zou zeggen, na enkele dagen gebeurt het toch (nat stro eruit) maar zelfs na een week gebeurde het niet.. Vond het maar raar hoor, opp m'n ponykamp.. Als wij eten en drinken moesten geven moesten we achter de pony door (die stampten en in een "kooitje" van 1,5 meter zitten breed).. Ik vond het er echt gevaarlijk!

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:15

Ik vindt het niet zo erg om stallen uit te mesten, dat moet je er nu eenmaal bijnemen als je paarden hebt.
Als mijn paarden op stal moeten (zoals toen ik vroeger een paard op de manege had staan) meste ik de stal 1 x per dag uit, allez alleen de vuile plekken en dan weer opstrooien. En 1 x per week meste ik het volledig uit.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:15

Ik hoef alleen 1x per week te mesten, dus ik moet niet zeuren Ja
Het is wel zo dat ik soms liever met dit mooie weer dat klusje oversla maar dat is zielig voor Diablo Clown