Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 12:29

Juul schreef:
VeerenAshley schreef:
Wat ik trouwens helemaal onbegrijpelijk vind: mensen die hun paard in een stal opsluiten, terwijl er voldoende mogelijkheden in de nabije omgeving zijn waar hij overdag wél naar buiten zou kunnen! Maar ja, dan zonder binnenbak etc. Rolleyes

Oh god hou op.. dat soort mensen moeten niet té dicht in mijn buurt komen. Schijnheilig

Nou, deze mensen ken ik ook. Dat zijn geen draken van mensen.... Maar zij hebben graag de lusten, maar niet de lasten.
Ze hebben jaren op een manege gereden, en dan is het tijd voor een eigen paard. Wanneer het dan zover is willen ze het liefst gewoon rijden, en niet teveel poespas er omheen. Dus willen ze volpension zodat ze niet hoeven te mesten e.d.
Wanneer er dan geen weidegang is, is dat van ondergeschikt belang.
Veel mensen zien niet hoe ongelukkig hun paarden zijn.... ze zien het echt niet. Terwijl ze vreselijk veel van het dier houden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:30

Ik vind zoiets echt belachelijk egoistisch.
moet een paard in een hokje van 3x3 gaan staan omdat jij zo nodig een paard wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:33

Precies.. veel mensen denken idd dat het normaal is. Want tja, de meeste mensen houden hun paard toch op die manier? Sigaar Maargoed, gelukkig zijn er ook nog mensen die verder denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:35

Nog leuker zijn trouwens de mensen die hun paard 23/7 op stal hebben en het beste van het beste (energierijke) voer geven en dan lopen te mekkeren: 'Mijn paard is zo druk, ik kan er niks mee..' Vind je het heel gek? Nagelbijten / Gniffelen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 12:35

Anoniem schreef:
Precies.. veel mensen denken idd dat het normaal is. Want tja, de meeste mensen houden hun paard toch op die manier? Sigaar Maargoed, gelukkig zijn er ook nog mensen die verder denken..

Nou, dat is ook mijn doel. Men zegt wel dat dit het zoveelste topic is, en dat je er toch nooit uitkomt en dat het kwetsend is voor mijn mensen wiens paard de hele dag binnen staat.
Maar het is belangrijk dat mensen goed geinformeerd zijn....
Denken dat paarden binnen gelukkig zijn, is als denken dat melk uit de fabriek komt.

@ Juul: van dat voer... jep, en het paard wordt vervolgens dan weer verkocht nadat de ruiter er keer op keer af stuitert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:38

Ik ben het helemaal met de stelling eens. Ik vind veel weidegang een absolute vereiste. Het houdt paarden gezond, zowel mentaal als fysiek.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:46

Juul schreef:
Nog leuker zijn trouwens de mensen die hun paard 23/7 op stal hebben en het beste van het beste (energierijke) voer geven en dan lopen te mekkeren: 'Mijn paard is zo druk, ik kan er niks mee..' Vind je het heel gek? Nagelbijten / Gniffelen

Ja en dat ze zeggen: Ik doe um niet in de wei want dan is ie echt stuitergek en breekt zowat zijn benen.
Ja errug gek als je um 1 uurtje per dag eruit doet Gestoord

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:46

Ninx schreef:
@ Malibu: Ik begrijp het bovenstaande niet helemaal goed. Begrijp ik goed dat je een paard kocht, je had toen ook weidegang hiervoor. Maar later kon daar ze niet meer buiten staan en ben je opnieuw op zoek gegaan maar bleek dit heel moeilijk te zijn? Begrijp ik het zo goed?

Nee, ik had een leasepony op een stal waar ze niet naar buiten konden overdag. Ze zou verkocht worden en ik kon kiezen kopen of afstand doen en laten verkopen.
Het is een fantastische pony en ik heb de 1ste optie gekozen, want ik moest op korte termijn beslissen.
Ze kwam uit de handel en ze zou weer terug in de handel belanden als ik haar niet kocht (het is een D-pony, maar geen kinderpony, daar was ze te snel voor).

Ik heb lang gezocht voor een plek met weidegang, maar mede omdat ik toen nog afhankelijk was van alleen een fiets had ik weinig keus.
Heb jaren lang op wachtlijsten gestaan in de omgeving maar zonder resultaat.
Maar nu na enkele jaren is het toch gelukt en geniet mijn pony van het buiten zijn overdag.

Ik had haar toen ook kunnen laten verkopen, maar welke garantie geeft dat dat ze dan wel naar buiten zou kunnen overdag? Idd daar heb je geen garantie voor.
Maar deze pony is nu wel verzekerd van een goede oude dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:48

rowo schreef:
[naam] schreef:

Ja en dat ze zeggen: Ik doe um niet in de wei want dan is ie echt stuitergek en breekt zowat zijn benen.
Ja errug gek als je um 1 uurtje per dag eruit doet Gestoord

Idd. 'Ja ik doe hem maar peesjes om hoor als hij de wei ingaat.. straks blesseerd hij nog.' Het is geen porseleine vaas die je buiten gooit... Nagelbijten / Gniffelen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:49

Net of peesjes helpen tegen een been breken Clown

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:54

Voor mij persoonlijk is weidegang een absolute vereiste. Zou ik dat niet hebben kunnen bieden, had ik mijn ouwetjes nooit zo lang goed kunnen houden, en mijn huidige jonge paarden hebben het echt nodig om hun benen te strekken.
Ik sta op een doe-het-zelf pensionstal, huur met mijn vriendje zowel boxen als uitloopstallen en we hebben ruimschoots de beschikking over land.
Ja, er gaat wel een hoop tijd in zitten. Zowel in het plaatsen van draad voor strookbegrazing als het steken van onkruid en het uitmesten van een weiland (dan is een box toch een stuk overzichtelijker Haha!).
Maar als ik dan onze paardjes 's ochtends heerlijk het land op zie rennen (in de winter hebben we ze 's nachts op stal staan), dan ben ik al het werk alweer vergeten. Ook als het betekent dat ik een dagje geen tijd meer over had om te rijden.

Edit: OH JA... en dan vergeet ik nog het belangrijkste te melden: we zitten midden in de Randstad. Vork
Laatst bijgewerkt door Sientje op 22-04-08 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:54

Precies rowo. Haha!

Een paard blesseerd volgens mij eerder iets mét die dingen de hele dag om want het lijkt me niet bevordelijk voor de bloedsomloop..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:57

ik ben voor weidegang,dus ik ben het met TS eens.
Overgens ,een paard wat iedere dag buiten loopt en zijn botten en spieren belast,heeft volgens mij minder kans op blessures dan een paard ie er maar 1 uurtje uitkomt,en dan uit zijn dak gaat...
Ik ben niet voor batterijkippen,dus ook niet voor batterijpaarden,paarden van 1.70 die de hele dag in een hokje van 3x3 staan ,ik vind het zielig....hoe goed verzorgt ook.
(die van mij staan overdag buiten en s'nachts op stal,3.50x3.50)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:57

Malibu schreef:
Ik had haar toen ook kunnen laten verkopen, maar welke garantie geeft dat dat ze dan wel naar buiten zou kunnen overdag? Idd daar heb je geen garantie voor.
Maar deze pony is nu wel verzekerd van een goede oude dag.

Ik jouw geval zou je inderdaad nooit weten of je pony beter of slechter terecht kwam, maar in andere gevallen is daar natuurlijk wel wat aan te doen. Als ik ooit mijn pony zou moeten verkopen (wat hopelijk nooit hoeft!), dan zou ik eisen dat ik op de stal bij de potentiele kopers zou mogen kijken hoe het daar met de weidegang is gesteld, en zou ik contractueel laten vastleggen dat ik recht heb op terugkoop als zij haar weer van de hand zouden willen doen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:13

Ninx schreef:
Nou, dat is ook mijn doel. Men zegt wel dat dit het zoveelste topic is, en dat je er toch nooit uitkomt en dat het kwetsend is voor mijn mensen wiens paard de hele dag binnen staat.
Denken dat paarden binnen gelukkig zijn, is als denken dat melk uit de fabriek komt.

Kijk, en dat is nou juist de instelling waarop deze topics altijd spaak lopen....Degenen die hun paarden in de wei hebben, hebben gelijk en de rest heeft "het licht nog niet gezien". We gaan steeds korter door de bocht hier! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Heel jammer dit...

Maar ja, veel plezier verder met dit topic! Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:15

Maar het is waar. Dat een paard in de wei hoort. Over welke andere wegen heb jij het? Bak, stapmolen, paddock?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:16

mylittlejoy schreef:
Kijk, en dat is nou juist de instelling waarop deze topics altijd spaak lopen....Degenen die hun paarden in de wei hebben, hebben gelijk en de rest heeft "het licht nog niet gezien". We gaan steeds korter door de bocht hier! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Heel jammer dit...

Maar vertel mij dan eens hoe iemand die wel het licht heeft gezien het kan verantwoorden dat het niet erg is voor een paard om 24/7 op stal te staan? Het is toch bekend dat een paard een kuddedier is dat er op gebouwd is om te bewegen? En hoe kan je dit in vredesnaam verenigen met opsluiting op stal?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:22

Ninx, ik ontdek nu pas dit topic. Knipoog

Ja, ik ben helemaal met je eens dat je je paard de ruimte moet geven, liefst zoveel mogelijk. Ik zou nooit een paard aangeschaft hebben, als ik geen plek voor hem had. Zeker MIJN paard is er eentje die echt helemaal gestoord zou worden van opsluiting Scheve mond . Maar helaas ken ik er zat in het dagelijks leven die hun paard gewoon dag in, dag uit op stal hebben staan. En ik ken meerdere stallingen, maneges e.d. in de buurt waar dat heel normaal is. IK vind dat niet normaal.
Word ook heel verdrietig als ik die paarden zie staan. Verdrietig
Ben zelfs eens van zo'n stalling weggegaan, waar mijn toenmalige Shet op het land stond. Hengsten die het daglicht niet zagen, paarden van rijke particulieren die een week lang hun box niet uitkwamen.... Vreselijk!!! En het komt meer voor dan je denkt, daar ben ik wel achter inmiddels. Huilen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:25

mylittlejoy schreef:
Ninx schreef:

Maar ja, veel plezier verder met dit topic! Doei!

En dit is dus inderdaad wat ik ook bedoel...

Ik ken hier ook mezelf helemaal gaan zitten 'ophemelen' omdat mijn pony nu ook de hele dag lekker buiten staat, maar daar doe ik echt niet aan mee omdat ik weet hoe moeilijk het kan zijn om zo'n plek te vinden en ik weet dat mensen daardoor echt niet minder gek zijn op hun paard(en).

Zo kan je dezelfde discussie beginnen over Naturals en 'gewone' rijders. Als er zoveel voorstanders zijn van 24/7 buiten omdat dat zo 'natuurlijk' is voor de paarden waarom zitten daar dan nog genoeg mensen bij die nog met bit rijden etc? Dat is toch ook niet natuurlijk?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:26

ooohhhh *zucht* dat is ook weer zó'n dooddoener...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:30

Ach, ik rij ook nog eens hartstikke bitloos, dus het gaat niet over mij. Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:30

Paarden horen buiten te lopen en niet dag en nacht opgesloten op stal te staan. Dus als je de mogelijkheid niet hebt om je paard naar buiten te laten, neem dan geen paard.

Wij hebben geen weide, maar wel een bak (bijna 20x40) waar ze vanaf 's morgens tot 's avonds instaan en in de zomer dag en nacht.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:34

Ik heb niet alle berichten kunnen lezen maar ik denk dat het hier voornamelijk gaat om het 'buiten zijn' en niet eens zo zeer weiland.
Op zich maakt het niet zoveel uit of je paard gras staat te eten of hooi staat te knabbelen in een paddock min. 20 x 40: het paard staat buiten, kan zich vrij bewegen en ziet daglicht!
Daar gaat het om!
Mooier zou zijn wanneer het paard een paard mag zijn en dus in kudde verband zou staan.

Ik ben het met @Ninx eens wanneer men NIET zijn/haar paard enkele uren per dag kan buitenzetten, of dat nou een paddock of een weiland is.

Veel mensen zullen denken, ja maar mijn paard word gereden een uur per dag en vervolgens staat hij/zij nog een uurtje daarvoor of daarna in de paddock.
Nou da’s dus wel dierenmishandeling naar mijn mening.
Je paard staat dan vervolgens 22 uur op stal!
Hallo, ga zelf eens 22 uur aaneen gesloten op het toilet zitten of een andere ruimte waar je net 1 stap naar voren kan zetten en net 1 stap naar achteren.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:35

In de winter staat mijn paard gewoon 24/7 in de wei, behalve als het echt te koud is of het vriest dan wil hij wel naar binnen. Hij komt uit een kudde dus toen we hem hebben gekocht moest hij eerst in de stal.. En hij sprong over de staldeur Bloos stond hij daar met zijn voorbenen over de staldeur en achterbenen er nog in.. Vreselijk.. Nou voor hem lekker de weide. In de winter gaan ze het ene deel in en word het andere deel lekker bemest en gaan ze in de zomer in het andere deel. Want dan is het andere stuk weide weer groen en het andere vertrapt Haha!.

In de zomer lekker groen weiland deel 1 (Was toen al bijna herfst)
Afbeelding

In de winter lekker kaal weiland deel 2
Afbeelding
Hier lijkt het alsof ze allemaal in een klein deel staan door het schokdraad maar dat was de bak, hij werd vernieuwd dus werd het even lekker makkelijk gedaan met houten palen en schokdraad hihi, het andere paard was erin gegaan Clown

Ze staan in een kudde van 8
Nu nog maar 4 want de andere mensen hebben hun paard verkocht of dichter bij huis geplaatst.. Maar er komen nog wel weer paardjes bij hoop ik !!

Ook in de winter met alleen maar zand wat over is Clown
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YWIBMAV4.jpg
En de grond is hier goed te zien (winter)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PTA6JFCP.jpg

Is ook nog een deel 3 en 4 voor als het te drassig is.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 22-04-08 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:39

mijn paarden moeten zekers in de zomer buiten kunnen staan. In de winter heb ik ze in een buitenstal en staan zij 2 uur lang in de paddock met nog 3 andere. en dan ook nog gewoon gereden gelongeerd of wat dan ook worden