Tips, goedkoop paarden houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Tips, goedkoop paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:34

runningkawa schreef:
nog een tip... koop gewoon geen paard als je op alles moet bezuinigen...

Je was me voor!

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:40

Een cursus bekappen is 280 euro + gereedschap ? euro. Ik weet niet wat de hoefsmid tegenwoordig vraagt voor bekappen(ben er een beetje uit) maar vraag me toch af hoe lang het duurt voor je die investering eruit hebt.
Rubbermatten i.p.v. stro zal vast kostenbesparen maar of je paard het nou zo lekker vindt Verdrietig

Je paard aan huis of bij een boer stallen, zelf uitmesten etc. zal een stuk goedkoper zijn dan een pensionstal waar alles voor je gedaan wordt. Verder zou ik niet op dingen besparen die het welzijn van mijn paard beinvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:41

Voor bekappen betaal ik E 17,50.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:48

Slapen

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 23:00

even voor de duidelijkheid, ik ben niet zon meisje van 'ik wil een paard maar heb er geen geld voor' sterker nog, ik heb al een paard en het gaat goed.
dit topic was serieus bedoeld om tips uit te wisselen die handig zouden kunnen zijn, als je je dat niks vind, dan niet.
jammer dat sommige mensen niet het fatsoen kunnen opdragen om normaal te reageren op een topic.
dan maar een slotje.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:56

Meen je dat nou?
Serieus topic en dan een oude fietsband gebruiken als hulpteugel?
Kan ik me niet voorstellen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:06

Je beginpost komt niet echt serieus over. Voer jij je paard afgekeurde groente en fruit van de supermarkt? Oud brood? Dat is toch geen paardenvoer? Juist daarop moet je niet bezuinigen, een zak met goede kwaliteit brok kost je gewoon rond de 7 a 8 euro als je brok voert, ik voer muesli en dat kost al 13 euro per zak heb er 2 nodig, daar kan ik niet op bezuinigen.

Je paard in de stront en urinedampen laten staan omdat het anders zo duur wordt, is ook ten koste van de gezonheid van je paard denken.

Echt rubber stalmatten zijn niet goedkoop. Om een goedkope alternatief te gaan gebruiken, dus goedkope rubber ergens gaan halen, is ook weer verkeerde zunigheid, de urine blijft liggen, mat wordt glad, levensgevaarlijk voor zowel je paard als jijzelf als je in de stal staat, dan nog niet te denken over de stank. De drollen heb ik niet zo een probleem mee als je ze er elke dag uitschept, maar dan alleen fijn als je een paard hebt die in de hoek poept.

Een fietsband van versleten kwaliteit kan zo maar knappen en er zit ook nog rek in, heb daar ook al niet zulke prettige beelden bij.

Overdaad schaadt, zal ik dan maar zeggen, dus schaadt je portemonnee, als je wilt bezuinigen loop dan de ruitersportzaken voorbij, dus laat de setjes liggen, koop alleen wat echt nodig is omdat het aan vervanging toe is. bandages, been bescherming met paard zonder ijzers is overbodig zonde van je geld. Koop 2e hands spullen via internet, 2e hands ruiterkleding via internet.

Dat is bezuinig, maar dan bezuinig voor de ruiter, het paard daar kan je niet op bezuinigen.

Ik zie het resultaat van bezuinig bij mijn paard via de paardenpensions. Dus bezuiniging op goed weidehooi, weinig en slecht stalstrooisel. Ga je zien aan je paard na een paar maanden... Ja Ja Ja .

Dus daarom vond ik je openingspost erg kinderachtig of met de bedoeling een sarcastisch topic te starten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:20

Natuurlijk kun je het houden van paarden zo duur maken als je zelf wil...
Er zijn ook heus wel dingen waardoor je goedkoper uit bent.

Collectief ontwormen, collectief enten, je paard niet op ijzers zetten, niet meer spullen kopen dan je precies nodig hebt (en gene dure merken), 24/7 op het land, zuinig mesten, grote partijen voer kopen, stro en hooi van eigen land of goed zoeken voor een zacht prijsje, goedkope stalling zoeken, zadel met verwisselbare boom voor een jong paard, basic hulpteugels (bijzetten met een touwtje, fietsband idd ook wel gehoord), spullen van elkaar lenen, prijzen vd hoefsmid vergelijken, enz.

Maar, paarden houden is gewoon een dure hobby... Hoe je het ook ziet. Ik zou nooit bewust willen bezuinigen op mijn pony, hoor. Hij krijgt nooit meer stro dan nodig, maar hij krijgt superveel ruwvoer en bv met inrijden heb ik er begeleiding bij. Allemaal niet goedkoop, maar je hebt er wel lol van. Lachen

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:02

Wat een hoop kinderachtige reacties zeg! Volgens mij wil de ts alleen maar discusieren over hoe je een beetje op de uitgaven tbv je paard kan besparen en daar leuke tips voor aandragen. Misschien zijn niet alle tips door haar gegeven even bruikbaar, maar het is toch leuk om te horen hoe anderen wellicht trucjes hebben om wat geld in je zak te houden of op een andere manier aan je paard te kunnen besteden??

Wat een belachelijke stelling om te zeggen dat je op geen enkele manier mag proberen te besparen als het om je paard of pony gaat! Heel overdreven!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:08

Ik heb genoeg dingen opgenoemd, dacht ik zo.
En op de meeste doe je je paard niet te kort. Lachen

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:11

ik denk dat je best kan bezuinigen op bepaalde dingen hoor
ga bijv nooit meer stappen of voor je zelf de stad in!!!

wedden dit werkt dat is de goedkoopste manier...

een dier mag en kan nooit iets te kort komen je moet het behandelen als een kind
een goede verzorging is een vereiste anders moet je geen paarden houden...

ik heb er zelf ook 2 en ook niet altijd even makkelijk maarja je kieste ervoor of niet...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:15

eh hier is al eens eerdereen topic over geweest waar wel goedde tip's in staan (gaat linkje zoekken)

verder komen idd dingen voorbij waar ik mijn bedenkingen bij heb

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:16

door tijdgebrek niet hele topic door gelezen Bloos

maar op je paard kun je niet echt bezuinigen als het gaat om de basisbehoeften.
maar natuurlijk wel op dingen zoals bv: extra veel/dure shabrakken,extra hoofdstel, extra borstels.
gewoon die extraatje dingetejs waar je ook zonder kan.

En verder is het natuurlijk een kwestie, als je het echt wil: besparen op jezelf.
Niet meer zoveel op stap, niet altijd mnaar voor jezelf winkelen, niet onzinnige dingen voor jezelf kopen, niet onnodig gaan uiteten als je bv thuis zelf kan koken etc etc

Het gaat er dus om dat je niet op de basisbehoeften van je paard gaat bezuinigen, maar op de extra dingen, die eigenlijk alleen maar leuk, maar niet echt nodig zijn!
Maar goed, ik weet niet in hoeverre je van dat geld, van de extra dingen laten, een paard kan onderhouden.
In mijn ogen is dat minimaal Lachen

hou toch rekening met vaste lasten als:
* wormenspuiten
* stro , hooi, en voer of stallingskosten
* hoefsmid en DA
* halster,poetspullen,EHBO spullen, goed in orde, goed zittende tuig
pfff, weet t ff niet zo uit mn hoofd wat nog meer haha! het is al zo gewoon bij mij haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:22

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:26

Ik vind ook dat je niet op je paard moet bezuinigen. Dat je de setjes bij de ruitersportwinkel laat hangen is zeker een goede besparing. Maar op goed voer, een hoefsmid, een dierenarts en goede huisvesting moet je niet bezuinigen. Heel simpel Lachen

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:34

Ik heb het hele topic eens doorgelezen maar kom op mensen... je kan het topic lezen zoals je zelf wilt... Tuurlijk je moet zorgen dat je paard een goede basis heeft... laat dat duidelijk zijn. maar je kan ook wel bezuinige op een paard...

Denk maar eens aan
-een "blokker" poetskist (IPV de kisten die ze verkopen bij ruitersportzaken)
- babydoekjes voor een mooie glanzende vacht (ipv dure sprays)/en als je dan toch liever een dure spray wil ga dan eens naar een surinaamse haartoko, zijn de zelffde sprays met een ander naampje weliswaar maar dan veel goedkoper)
- geen dure Ankypads maar "gewone" effen dekjes
- Bij de bakker "oud" brood halen als extratje
- de AH borstels

Kan je zeggen dat zijn allemaal kleine uitgaves maar tel het maar eens bij elkaar op... over een jaar genomen bespaar je op die manier al redelijk wat... enne... t zijn de kleine dingen die het doen.

Wat betreft het zelf bekappen, zolang het paardje er geen last van heeft, goed en zuiver loopt en er regelmatig een controle is van een volleerd hoefsmid zie ik er het probleem niet van.
Tuurlijk bij een cursus heb je niet de ervaring en de kennis van een volleerd hoefsmid... maar de reden dat een cursus hoefsmid zo lang duurd is voor het grootste gedeelte omdat die veel leren over ijzerbewerking. Het vijlen en raspen is op zich niet zo heel moeilijk (mits het paard geen probleemhoeven heeft).
Dit is wat mijn oude hoefsmid mij heeft verteld.
Deze zelfde hoefsmid heeft mij zelf een aantal lessen vijlen gegeven voor onze shetjes (mn grote knollie had heel snel hoefscheuren dus die werd altijd door de smid gedaan.
De smid controleerde de shetjes eigenlijk alytijd even snel als hij kwam en heb nooit gehoord dat het fout was oid. (en nee hij is daarna ook nooit extra komen veilen).
Zelf smid zijn kan dus wel muits je regelmatig laat controleren en geen probleemhoven zelf gaat doen... (en nu moet ik zelf zeggen dat waarneer e ijzers onder moeten ik het al weer wat moeilijker ga vinden om het zelf te laten doen maar goed dat is eigen gevoel.)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:04

sjorsie schreef:
maatje31 schreef:
beetje onzin topic.....maar wat betreft de matten heeft ze wel een heel klein beetje gelijk dames;-) je hebt dreinage matten he (daar loopt de urine doorheen).
heb ze zelf ook voor mijn paard en daardoor kan je minder aubiose of dergelijke gebruiken. maar deze zijn weer duur in aanschaf dus ja ......paardensport blijft een dure hobby!

misschien een blonde opmerking hoor, maar is dat niet koud? Mijn paard staat in een buitenstal en die is volgens mij wel erg blij met zijn dikke pak stro, ook om lekker op te liggen en aan te knabbelen

Zelfs hier op bokt zijn er genoeg paardenmensen te vinden die de paarden op rubbermatten hebben staan.Het is even een aanschaf,maar het werkt heel fijn.Het is juist warmer als stro,omdat altijd de hele bodem bedekt ligt en niet van die lege plekken ertussen(ik ga even uit van het gemiddelde paard wat nogal eens zijn stro e.d verhuist van hoek naar hoek)Ik geef ts groot gelijk,sommige vragen staan misschien niet helemaal duidelijk gesteld,maar het is net als wat Tops_M zegt:tis maar net hoe je het topic leest.
Ts,als ik jou was:gewoon een aantal leveranciers uitzoeken,prijzen vergelijken,eventueel een fourage-handel opzoeken,scheelt je in ieder geval beeeeeeeeeeeergen geld(moet je maar eens via bokt zoeken,je verschiet echt van de prijzen hoor,stukken goedkoper als in de gewone zaken)Ik vind:goed is goed en het hoeft niet van het duurste te zijn.Over het bekappen:mij lijkt ook dat iemand in drie maanden niet geleerd krijgt wat een ander een paar jaar kost,maar als er af en toe eens een goede hoefsmid naar kijkt dan hoop ik dat het goed gaat.Succes met alles,groetjes Linda

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:17

lie_ke schreef:
wie weet er nog meer tips om toch paarden te houden maar het een beetje goedkoop te houden?
hier heb ik er zelf een paar;
-geen stro maar rubber matten
-vraag de plaatselijke supermarkt/bakker of je regelmatig voor een klein prijsje afgekeurd of overig brood/groente/fruit kan kopen als voer voor je paard
-gebruik een oude fietsband voor hulpteugels
-zorg dat je geen kosten drukt in belangrijke dingen als het zadel, beter in één keer een goed passend lederen zadel dan 3 keer een goedkope maar-die-toch-weer-steeds-kapot-gaat.
-koop niet meer dan je nodig hebt, 3 dekjes en één gevulde poetskoffer is in principe voldoende

nog meer?:)

Dat je wat op de kosten wil letten, a la. Dat doe ik ook (ahum:D), maar ik ga echt niet bezuinigen op mijn paard . Hij verdient het allerALLERBESTE!!! Goede voeding is zeer belangrijk voor een paard. Daar mag je NOOIT op bezuinigen!!!
3 dekjes heb ik niet, wel 2 goede pads met dubbele inlages voor onder mijn boomloze zadel. Hulpteugels? Niet nodig....
Hij staat overigens ook heerlijk op het land, dus rubber matten e.d. niet nodig. Knipoog

Maar goedkoop? Nee hoor. Natuurlijk laten bekappen kost me meer dan het traditioneel laten bekappen. Is een bewuste keuze geweest en daar sta ik nog steeds achter. De dierenarts heeft me dit jaar een hoop geld gekost en morgen komt er een holistische DA om hem nog even goed te checken. Dure grap.
Ik zou nooit op mijn paard willen bezuinigen. Dat bezuinig ik liever op mijn eigen kleding of uitjes. Mijn paard verdient het allerbeste. Ik ben verantwoordelijk voor hem, dus hij wordt op een manier gehouden die hem het gelukkigst maakt, hij krijgt het beste voer, hij krijgt tuig wat hem goed past, hij krijgt alle zorg die hij nodig heeft, wat het ook kost en hij krijgt alle liefde en aandacht, die ik hem maar kan geven. En dan volg ik zelf ook nog allerlei lessen en workshops om met hem op een fijne manier te werken/communiceren. Kost ook aardig wat. Tong uitsteken

Ik mag hopen dat je dit niet serieus meent, want dan ben je in mijn ogen niet fijn bezig met je paard.

Hoe verzin je het...... Gestoord

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:28

ik wil even terug komen op het voeren van `afval `groente en fruit van de supermarkt Knipoog

daar is niks mis mee hoor , het is niet verkoopbaar meer voor de consument maar het is gewoon eetbaar !
wij hebben dat jaren gevoerd,het werd al van plastic en prijskaartjes ontdaan en in kratten dan kon ik zou meenemen en voeren.
appels ,peren, komkommers,de bloemkoolbladeren noem maar op
ze vonden het heerlijk Vingers aflikken Ja

de mijne krijgt nu ook alles wat er over is van ons, zoals de schillen van appels en peren,komkommer en broodkontjes ze vind dat lekkerder dan haar biks want ze eet eerst op wat ik meeneem.
dus niet zo negatief Haha!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:30

opzich begrijp ik wel wat ts bedoelt. denk ook dat ze het niet kwaad bedoelt.
Je kan een hoop besparen door bv babyshampoo te gebruiken ipv paardenshampoo. En setjes hoeven ook niet speciaal voor een paard...
Je doet hem er geen kwaad mee. Er zijn dingen die ik ook niet zou doen, maar als je een beetje je hoofd gebruikt, kan je een hoop luxe die NIET nodig zijn bedenken.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:32

russel schreef:
Je beginpost komt niet echt serieus over. Voer jij je paard afgekeurde groente en fruit van de supermarkt? Oud brood? Dat is toch geen paardenvoer?

Wordt er wel rekening mee gehouden dat in Nederland groente en fruit snel is afgekeurd?

Oud brood? Als je naar een bakker gaat en oud brood vraagt (wat ik vaak voor mijn hondje doe) dan krijg je brood van 1 dag oud, wat een bakker niet meer verkoopt

Ik weet niet of jijzelf zo erg bent dat je als je brood koopt in de supermarkt het na 1 dag oud vind en deze ook niet meer aan je paarden geeft?

das hetzelfde idee namelijk

In nederland liggen er nou ook geen appels met bruine vlekjes in de schappen, betekend niet dat ze niet goed meer zijn hoor

edit: ik zag net dat mirgino me voor was Haha!
Laatst bijgewerkt door Marjo_Wystan op 21-04-08 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:33

Mijn paarden krijgen gewoon alles dat wat ze nodig hebben en meer niet. Ik laat mijn paard graag gewoon paard! Een goede wei en stal. Een klein beetje brok, wat muesli en zemelen en genoeg hooi. Als mijn paard op stal staat ligt op de grond, dat, wat ik het goedkoopst kon krijgen en van goede kwaliteit is. Verder doe ik niet aan al die overdreven zalfjes, suplementen sprays en doekjes, onnodig speciaal beslag, of behandelingen die ze niet nodig heeft.. Ik heb gewoon een zak schapenwol voor de glans en gebruik uiercreme en acederm voor wondjes. (als het goed is glanst je paar trouwens van nature...) Ik heb een bescheiden poetskist. Ik heb een tweedehands zadel, dat wel goed past. Als mijn paard ziek is komt de veearts een doodgewone ordinaire veearts) en als ze bekapt moet worden komt de hoefsmit. Ze wordt tweemaal per jaar door de tandarts gechecked. Ze wordt geent en ontwormt als het nodig is. Dit is echt zo'n beetje alles wat je paard nodig heeft, het is geen porseleinen popje en ik beschouw hem of haar ook liever niet als een slachtoffer.

Mensen, je kan het zo gek maken als jezelf wil, maar laten we het paard alsjeblieft gewoon paard houden! Het is prima om te bekijken waar het soms goedkoper kan, dat doe ik ook als het mij, of mijn gezin aangaat! En daar is nog nooit iemand dood aan gegaan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:37

een paar serieuze tips (waar ik een groot deel van TS niet onder vind vallen)
- geen snoepjes etc kopen, handje brokjes werkt ook
- 2 a 3 dekjes per paard, 1 halster + touw, geen 30 borstels, idem met dekens
- tuig goed onderhouden
- alleen iets nieuws kopen als het echt nodig is, en niet voor de nieuwste mode
- veel dingen waar "paard-" voor kun je ook een stuk goedkoper krigen. Siliconenspray ipv equistar, uierzalf van de boerenbond, sudocreme, een gewone fleecedeken van de bokker ipv een dure uitrijddeken

en niet bezuinigen op les, DA, smid, tandarts en voer. Penny ( Extreme duivel ) wise, pound foolish

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:39

Marjo_Wystan schreef:
Wordt er wel rekening mee gehouden dat in Nederland groente en fruit snel is afgekeurd?

dat kun je best aan je paard geven (brood is trouwens niet gezond) maar kan niet als vervanging voor voer dienen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:43

Billy schreef:
Meen je dat nou?
Serieus topic en dan een oude fietsband gebruiken als hulpteugel?
Kan ik me niet voorstellen........

en toch hoor ik dat heel vaak hoor...