teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

Re: teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:18

ik had net een heel verhaal getypt, maar mijn computer liep vast.. maar het kwam er op neer dat :
@suus_ ik dit een overdreven reactie vind. en een paar pagina's terug hebben we het al gehad over te groot/ niet te groot .
@capopjekop dat verstond ik ook als een nuttige reactie Haha! . jij legt uit WAAROM ze de dierenarts moet bellen.
mijn vorige verhaaltje was bdoeld om te zeggen dat jullie het ook wel van de andere kant mochten bekijken, en niet alleen maar : wat ben jij egoistisch! jij geeft niks om je pony! te zeggen, want daar heeft de ts niks aan..

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:38

@aliesjeh: naar mening heeft de TS een hoop bruikbare reacties/tips gekregen in het begin van haar topic. Maar vervolgens belt ze geen da, maar gaat eerst weer 'proberen' te rijden! Ja, dat is vragen om vervelende/confronterende reacties!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:51

ik weet niet veel van paardenziektes af, maar het lijkt mij dat het niet erg is om te 'proberen' te rijden om te kijken of het nog steeds zo is of dat het niet meer zo is. ik bedoel, die stap zal toch ooit moeten worden gemaakt. en als je stopt als je het niet meer vertrouwt lijk het me dat het niet daardoor achteruit kan gaan. en ik denk dus zelf ook dat omdat het maandag helemaal goed ging je het best nog een keertje kan proberen en als je een kuchje hoort (hoe klein het ook maar is) gelijk ophoud en de dierenarts belt.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:04

Een kuchje?!
Er word toch echt duidelijk gezecht dat er gehoest word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:05

de longen en de benen...heel kwetsbare delen van een paard...die ga je niet uit proberen Lachen

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:18

aliesjeh schreef:
ik weet niet veel van paardenziektes af, maar het lijkt mij dat het niet erg is om te 'proberen' te rijden om te kijken of het nog steeds zo is of dat het niet meer zo is. ik bedoel, die stap zal toch ooit moeten worden gemaakt. en als je stopt als je het niet meer vertrouwt lijk het me dat het niet daardoor achteruit kan gaan. en ik denk dus zelf ook dat omdat het maandag helemaal goed ging je het best nog een keertje kan proberen en als je een kuchje hoort (hoe klein het ook maar is) gelijk ophoud en de dierenarts belt.

Sorry hoor, maar ik vind dit erg kort door de bocht! Tuurlijk is het niet erg om op een gegeven moment weer te gaan beginnen met rijden, maar dan wanneer de da zegt dat het weer kan.

En trouwens: de da wordt helemaal niet gelijk gebeld, het wordt iedere keer uitgesteld!

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 11:18

Suus__ schreef:
Dus jij belt de dierenarts pas als je paard dood op de grond ligt?
Sorry hoor maar je moet gewoon de dierenarts erbij halen als je ponytje zo hoest en er helemaal niet op gaan rijden ookal ben je er niet te groot voor!

Als mijn pony dood op de grond licht ga ik de DA niet bellen! Je hebt helemaal gelijk wand als hij als dood is wat moet de DA er dan nog bij! En ik heb vandaag weer gereden en...... Niks aan de hand! Net alsof er niets is geweest dus als je het dan weer rustig opbouwt en voorzichtig aan doet dan hoeft de DA er niet bij!

Silence schreef:
Jeetje TS, wat ben je egoistisch zeg.
Je hebt een ziek paardje en gaat er doodleuk op rijden.
Laat naar je beestje toe zien, dat je hem waard bent en laat er iemand naar kijken.
En nee, niet je tante, want zij is geen dierenarts.

Ten eerste: Dankje dat ik een egowist ben Verdrietig Ik heb deze topic gemaakt op mensen tevragen hoe ik met mijn pony om moet gaan en wat doen jullie, jullie gaan mij egoistisch noemen en alleen maar over dat rijden praten Huilen
Weet je wel! Ik zit hier nu tehuilen achter mijn computer van het commetaar dat jullie mij geven!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:46

Verdrietig

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 11:47

Vera_noes schreef:
Verdrietig

Hoezo een huilend poppetje? OF die je dat omdat je me zielig vind? Boos!

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:57

Ik denk dat het rijden gewoon te inspannend is voor je pony.

Femme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:48

uhh misschien niet echt een goede conditie, ik bedoel mensen gaan ook hijgen als ze niet meer kunnen.

laten we allemaal even reeel blijven, het gaat niet over egoisme of wat dan ook maar over een hijgende pony.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:56

jildatjeh schreef:
Silence schreef:
Jeetje TS, wat ben je egoistisch zeg.
Je hebt een ziek paardje en gaat er doodleuk op rijden.
Laat naar je beestje toe zien, dat je hem waard bent en laat er iemand naar kijken.
En nee, niet je tante, want zij is geen dierenarts.

Ten eerste: Dankje dat ik een egowist ben Verdrietig Ik heb deze topic gemaakt op mensen tevragen hoe ik met mijn pony om moet gaan en wat doen jullie, jullie gaan mij egoistisch noemen en alleen maar over dat rijden praten Huilen
Weet je wel! Ik zit hier nu tehuilen achter mijn computer van het commetaar dat jullie mij geven!

Het gaat om jouw paard en niet om het feit dat jij moet huilen. Iedereen die iets leert moet weleens huilen, vraag anky dat ook maar. Huilen is niet erg. Niet leren van fouten wel.

Je weet duidelijk weinig van paarden af. Dat geeft niet want je vraagt advies. Maar na een advies zeg je dat jij het niet nodig vindt, want hij is niet ziek. Dus wat wil je nou? Als je eigenwijs wilt doen moet je het niet vragen op bokt.

Ik en adviseer jou:
- dierenarts naar longen laten luisteren
- paardje niet op stro zetten maar stofvrij strooisel
- niet rijden tot de dierenarts is geweest.

Succes!

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:30

jildatjeh schreef:
Suus__ schreef:
Sorry hoor maar je moet gewoon de dierenarts erbij halen als je ponytje zo hoest en er helemaal niet op gaan rijden ookal ben je er niet te groot voor!

Als mijn pony dood op de grond licht ga ik de DA niet bellen! Je hebt helemaal gelijk wand als hij als dood is wat moet de DA er dan nog bij! En ik heb vandaag weer gereden en...... Niks aan de hand! Net alsof er niets is geweest dus als je het dan weer rustig opbouwt en voorzichtig aan doet dan hoeft de DA er niet bij!

Ik hoop maar voor je pony dat er niks ergs aan de hand is en dat het hiermee klaar is (wat ik overigens betwijfel). Nogmaals ik hoop het voor je pony, niet voor jou!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:47

Suus__ schreef:
Een kuchje?!
Er word toch echt duidelijk gezecht dat er gehoest word

ik probeer duidelijk te maken dat jilda gelijk van haar pony af stapt zodra er ook maar het kleinste geluidje uitkomt. (kuchje, hoestje, hijgje, kan allemaal. bij alles geld hetzelfde)

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 17:25

Femme_ schreef:
uhh misschien niet echt een goede conditie, ik bedoel mensen gaan ook hijgen als ze niet meer kunnen.

Tjah....? Dat zou kunnen maar ik rij bijna wel elke dag op hem dus ik denk niet dat het aan de conditie hangt maar ik kan hem wel wat meer beweging geven! Misschien helpt dat? Dankje dat jij een gewone reactie doet en niet zo'n ene die alleen maar gaat over dat het zielig is voor die pony Knipoog

Kiki27 schreef:
@aliesjeh: naar mening heeft de TS een hoop bruikbare reacties/tips gekregen in het begin van haar topic. Maar vervolgens belt ze geen da, maar gaat eerst weer 'proberen' te rijden! Ja, dat is vragen om vervelende/confronterende reacties!

Jah sorry! Ik ben ook nog niet de oudste en de meeste verstand van paarden! Ik zal de DA bellen wand ik weet nu zeker dat er iets mis is met haar wand vandaag heeft ze weer 2 keer gekucht en gehijgt dus OKE,, houden jullie dan nu op me tdat ik de DA moet bellen wand dat weet ik nu ondertussen ook wel Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lievedunja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:10

ik zou de DA bellen als ik jou was.. ik heb pas een shet gekregen, en die hoestte ook heel erg(nu ook nog wel) het gebeurt ook niet elke dag, maar als ze het heeft dan hoort het net als een soort gebrom erbij. ik heb de DA gebeld omdat ik het niet vertrouwde en die constateerde dat ze allergisch is. voor stuifmeel. dus vooral in deze periode heeft ze er last van;) dus ik zou de DA bellen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:18

jildatjeh schreef:
Jah sorry! Ik ben ook nog niet de oudste en de meeste verstand van paarden! Ik zal de DA bellen wand ik weet nu zeker dat er iets mis is met haar wand vandaag heeft ze weer 2 keer gekucht en gehijgt dus OKE,, houden jullie dan nu op me tdat ik de DA moet bellen wand dat weet ik nu ondertussen ook wel Knipoog

gelukkig maar! ik hoop dat het allemaal meevalt met je paard. succes

(snap je wat ik in mijn eerdere post bedoel of niet?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-08 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam in quote gezet.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 10:58

rakni schreef:
Citaat:

gelukkig maar! ik hoop dat het allemaal meevalt met je paard. succes

(snap je wat ik in mijn eerdere post bedoel of niet?)

Jah,, dat snap ik Knipoog

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:00

jildatjeh schreef:
Suus__ schreef:

Waneer bel je dan wél de dierenarts?! Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:07

jildatjeh schreef:

Een beetje gezond verstand wil ook wel helpen hoor, zelfs een klein kind weet dat als 'paardje hoest' dat er een DA bij moet komen Knipoog

Goed dat je een DA erbij laat komen.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:56

Miss_Montana schreef:
jildatjeh schreef:

Een beetje gezond verstand wil ook wel helpen hoor, zelfs een klein kind weet dat als 'paardje hoest' dat er een DA bij moet komen Knipoog

Goed dat je een DA erbij laat komen.

Jah! Ik weet dat ook wel maar ik krijg mijn moeder amper te overtuigen wand die zegt telkens: Wij hoesten ook zo vaak dus een pony ook maar volgens mij is ze er wel van overtuigt dat dat niet goed is! Hoop ik

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:01

Laat haar anders dit topic doorlezen, of vraag iemand met verstand van paarden eens met haar te gaan praten.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 11:01

Ik heb nu een middel dat zou de DA mij ook anders geven en dit moett ik haar 10 dagen lang geven en dan gaat het over als het goed is en als dat niet lukt weet ik het ook niet meer :S

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:07

Je moeder moet goed weten dat een paard heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders in elkaar zit dan een mens Knipoog Misschien moet zij eens een simpel paardenboek lezen. Daar staat over het algemeen in dat bij hoesten een dierenarts moet worden ingelicht.

Daarnaast zou ik niet zomaar gaan experimenteren met medicijnen als deze niet door de DA voorgeschreven zijn.

Ik zou je moeder toch proberen over te halen er een DA bij te halen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:18

Ten eerste. Wand is een deel van een gebouw, net als een vloer en plafond. Want, is het woord dat jij wil typen. Let daar aub wat op.

Ik zou 3 oorzaken geven:
1. Je bent te groot/zwaar
2. Het is een verkoudheid of (beginnende) infectie
3. Gebrek aan conditie

Ik zou sowieso de DA bellen, telefonisch advies kost niks. Verder neem ik aan dat je ouders vooraf wisten dat er DAkosten aan een pony zitten.
Mocht het verergeren moet er toch een DA bij. Pony heeft dan medische hulp nodig.
Ga alsjeblieft niet zelfr met middeletjes aan de gang. Laat een opgeleid iemand naar de pony kijken.

Je zei dat je niet veel rijdt, heeft de pony een gebrekkige conditie? Misschien heb je langer/intensiever gereden dan normaal. Wil je dat gaan doen raad ik aan om rustig op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door Tatjanaa op 11-04-08 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt