waar heb jij je paard staan manege/pension/thuis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waar heb jij je paard staan?

1) manege
29 (10%)
2) pension
117 (42%)
3) thuis
80 (29%)
4) anders
47 (17%)

Totaal aantal stemmen: 273

karinFTbing

Re: waar heb jij je paard staan manege/pension/thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:00

Mijn paard en de hackney van de vriend van mijn moeder staan samen in een stalletje bij andere mensen. De stal is maar voor 2 paarden en er zit een klein weitje bij Lachen

Edit: Naast onze stalling ligt nog een grote weide die wij misschien in de zomer huren. Staan ze ook lekker bij andere paarden waar ze normaal alleen naar mogen kijken Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door karinFTbing op 10-04-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:02

Ik heb mijn paard op een trainingsstal staan, er staan over het algemeen eigen paarden. Maar er worden ook manegelessen gegeven met 6 paarden. Het is een heerlijke stal, er staan iets van 80 paarden maar het is er nooit zo druk dat je niet normaal kan rijden. We hebben 2 grote buitenbakken en een grote binnenbak. Dus je loopt elkaar nooit in de weg, daarnaast laat iedereen elkaar in zijn of haar waarde. Da's ook echt leuk, dus ik voel me er heel erg op mijn gemak. De staleigenaresse is ook echt heel goed, ze ziet alles en houd alles goed in de gaten. Maandag bijv, ik was aan het grondwerken en iets lukte maar niet en zij was les aan het geven in de andere bak. En toen ze zag dat het niet lekker ging bood ze aan mij te helpen als ik na de les even zou komen. Uiteindelijk heeft ze me geholpen en het ging super Haha! De staleigenaren die ik hiervoor heb gekend zouden dat nooit hebben gedaan

Ooit zou ik wel een weilandje achter mijn eigen huisje willen hebben, maar dat is nog ver weg. Een stukje land is zo moeilijk te krijgen, helemaal achter je huis. Daarnaast ken ik meerdere mensen die dat wel hebben en niets meer met hun paarden doen. Nadeel is dat ze na het verzorgen eigenlijk geen zin meer hebben om te rijden. Als je paard ergens anders staat heb je dat toch minder snel. Je denkt eerder van 'nu ben ik hier toch dus ga ik maar even rijden'. Als ze achter je huis staan denk je sneller van 'ach, ze staan er wel goed bij. Morgen weer een dag'. En ik zou jammer vinden als dat ook bij mij en mijn paard zou gebeuren.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:15

Ik had mijn paard eerst op een manege staan.

De nadelen daarvan vond ik toch de bak vaak bezet, buitenbak modderig, 's winters niet naar buiten en longeren of loslaten ging moeilijk omdat het zo druk was.
En de drukte maar wel gezellig.

Sta nu sinds februari op een pensionstal.
Het is rustig maar wel gezellig en heb voor minder geld er meer voor terug gekregen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:26

Mijn paard staat bij een particulier vlakbij huis, die zelf veel paarden/pony's heeft en veel land heeft (waaronder prachtig land in natuurgebied Lachen ). Er staan nog ca. 5 andere 'pensionklanten' en in de zomer komen er veel 'zomerweidegangers' bij, maar die eigenaren zie je meestal niet in die weken.

Voordelen: hele jaar weidegang in natuurgebied, veel paarden/pony's als maatje voor mijn paard (vaste kudde), het is vlakbij huis, er zijn faciliteiten als bak, grote menbaan waar we fijn kunnen rijden, longeerring, afspuitplaats, er is meestal wat gezelligheid van anderen (al hoewel ik vaak ook rust om me heen wil als ik bij mijn paard ben Tong uitsteken ), box kan ik altijd huren als mijn paard ziek is en zeer veel toezicht op mijn paard als ik er niet ben (ik kom 1 a 2x daags).

Nadelen: te druk op tijden dat er les aan kids gegeven wordt, buitenbak kan onbegaanbaar zijn, de bos en hei zijn hier in de buurt, alleen moet ik over een echte rotweg heen en verder vind ik het jammer dat ik de enige ben die aan NH e.d. doet, waardoor ik nogal een buitenbeentje ben. Weliswaar een redelijk gerespecteerd buitenbeentje, maar ik kan mijn omgangsmethodes niet delen met iemand van stal. Scheve mond
En het is best prijzig, kan hier in de omgeving ook veel goedkoper gaan staan. Clown

Maar het allerbelangrijkste is dat mijn paard gelukkig is en dat is hij daar Ja . Ben 1x verhuisd en dat was geen succes. Ben na 4 weken weer snel teruggegaan en verhuizen zal ik niet snel meer doen. Mijn paard bepaalt hierin en niet ik. Lachen
Hij staat daar 24/7 en ik ben er 'maar' een paar uurtjes per dag. Zijn thuis moet vooral fijn voor hem zijn, dus ik moet maar omgaan met de nadeeltjes. Tong uitsteken

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:08

Wij hebben de paarden thuis Ja

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:13

ik sta met Sil op een particuliere pensionstal.
Is bij iemand aan huis, hij runt het verder in zijn eentje.
Voordeel dat we heel veel vrijheid hebben qua voeren en binnen/buiten zetten.
Regels zijn soepel, er staan naast mij nog maar 4 mensen in pension, dus ook heerlijk kleinschalig en gewoon gezellig Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:11

Ik denk niet dat je het pension kan noemen.
Mijn paard staat op een boerderij met 1 paard van de eigenaar (die ik ook verzorg) welke tevens de vorige eigenaar is van mijn paard (heb daar jaren verzorgd) en nog 1 ander pension gastje. Lekker kleinschalig Lachen

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:36

Guus staat op een vrij grote pensionstal met alle voorzieningen. Ik sta in volpension en dat bevalt heel erg goed. Leuke eigenaren en prima verzorging.
Mijn paard voelt zich daar prima thuis en ik ook.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:37

Anders:

Mijn paard staat aan huis bij haar fokker. Ze is nog jaarling, en ik train een merrie van deze fokker, de moeder van mijn jaarling. Haha! Ze kon daar blijven staan, dus wanneer ik ga rijden 'doe' (poetsen, uitmesten, ed) ik gelijk mijn jaarling erbij. Voordeel: ze staat in een leuke kudde en ik kan er tegen een hele aantrekkelijke prijs staan. Ze wordt gevoerd, binnen- buiten gezet en soms uitgemest wanneer ik verhinderd ben. Een beter plekje kan ik ons niet wensen. Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:38

ik heb ze thuis staan.
voordeel hiervan is dat ik anders nooit zo'n uitgebreide paarden hobby had kunnen hebben Bloos

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:24

Ik heb 6 paarden en pony's en ze staan allemaal bij mij thuis. Het voordeel: ik bepaal zelf alles en ben niet afhankelijk van anderen. Ik vind het heerlijk om 's avonds gewoon even in de stal te tutten, paardje wassen, rondje wandelen, ritje maken, enz. Op een pensionstal deed ik dat ook wel, maar nu kan ik meerdere keren per dag iets met mijn paarden doen. Daarnaast kan ik eindelijk mijn grote droom doen uitkomen, het fokken van veulentjes, dat wel kan op een pensionstal maar vaak toch moeilijker is.
En wat mijn bovenbuurvrouw ook al schreef: ik houd nu 6 paarden voor de prijs waar ik anders maar in paard voor in pension had staan Bloos

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:42

Bij een kennis van ons, waar alleen hun eigen paarden staan en paarden van familie.
500 meter van mijn huis af. Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:57

Mijn pony's staan op een boerderij

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:25

Ik heb anders gekozen:
Ik heb een weiland wat wel mijn eigendom is en waar alleen mijn pony's staan maar het ligt niet aan huis. Ik vind het ideaal omdat ik mijn rust heb bij de paarden en alles zelf bepaal. Daarnaast zijn er hier in de omgeving geen stallen te vinden met 24/7 weidegang en dat is voor mij een pre. Ik heb overigens geen last van het nadeel dat je dan de verzorging doet maar niet actief met ze aan de slag gaat.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:58

3 van mijn shetlanders staan op een weiland in pension, moet er alles zelf voor zorgen en regelen maar is vlak bij huis
1 shetlander staat thuis,
2 paarden staan op een manege.. de stalhuur is hier namelijk 200 euro (incl. binnenbak en wasplaats ook is er een sollarium en weides, wordt gevoerd en gemest) verder waren de prijzen hier allemaal rond de 180 euro per maand (excl voer, soms stro en hooi, alleen met buitenbak, en zelf voeren en/of mesten.. dus dan liever maar op een manege

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:03

Mijn haf stond eerst op een kleine pension stalling maar omdat ik ging beginnen met der inrijden en ik daar alleen een weiland had om in te rijden ben ik toen verhuisd naar een manege. En moet zeggen bevalt me prima heb nu 2 binnen en buiten bakken tot mijn beschikking en natuurlijk een heel hoop gezelligheid van mijn mede stalgenootjes!

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:04

mijn verzorg pony staat op een pension stalling maar komt van de zomer aan huis te staan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:04

Ik sta op een manege, al is het manege-aandeel in het bedrijf betrekkelijk klein ( één manege-paard, vier manege-pony's en niet eens elke dag een manegeles ).
Het grootste deel van de stallen is bezet door pensionklanten.
Voordeel: hartstikke gezellig op stal, er is elk weekend wel wat te doen ( KNHS wedstrijden, onderlinge wedstrijden, puzzelrit, BBQ etc.etc. ). Er is uitstekende instructie, tegen een hele schappelijke prijs en de faciliteiten zijn uitstekend tegen een nette prijs. Er is altijd wel iemand die je paard wil doen als je zelf een dagje niet kan.
Nadeel is dat er wel eens vreemd volk op stal is, en je af en toe rekening moet houden dat de bak bezet is als het manegeles is ( al kan je tegen een sterk gereduceerd tarief daar ook in meerijden als je wilt ). Maar dat is bij ons 6 uur er week, en dan heb je nog twee buitenbakken waar je altijd in kan rijden.

HIervoor stond ik bij een particulier, dat was ook fijn. Maar er waren veel minder faciliteiten en je was eigenlijk altijd in je eentje bezig. Ik vind het wel gezellig als ik wat kan delen met mensen.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:29

ik sta op een manege maar dan wel met alleen eigen paarden dus geen lespaarden enzo.

Het voordeel is dat er een binnenbak is en het is niet heel ver weg Knipoog en je hoeft niet met trailer heen en weer te reizen voor de lessen.

En het nadeel is woont geen eigenaar bij en je moet bij ons zelf mesten voeren word niks gedaan dus als je even geen tijd hebt moet je toch tijd vrij maken of iemand anders regelen.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:41

Ik heb nu nog geen paard maar in augustus krijg ik er 1.

Deze komt dan op een pension te staan, op een manege vind ik het niet zo fijn. Als die kleine meisjes die vlechtjes in de pony zijn manen maakt. En hier bij de manege zit ook geen weidegang bij.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:09

Ik heb voor 'anders' gekozen, omdat ze op tien min fietsen van mn huis staat, dus echt 'thuis' is het niet, maar ook geen pension of manege...

Ik huur een weide met (twee) schuilstallen van een boer, op zo'n 10min fietsen van thuis, hooi en water regelt de boer, maar het krachtvoer+eten geven+weide en stal uitmesten is voor mij.

Soms gaat hij tijdens de zomervakantie een maand op pension, het is wat verder fietsen, maar het voordeel is wel dat ze alles voor je doen (uitmesten, voeren, binnen-en buitenzetten).

Ik hoop dat ik binnenkort een eigen weide in de buurt kan kopen, en mn paard daar zetten (dus aan huis dan). Met huren blijf je toch afhankelijk van iemand anders, en kan je niet alles doen op de manier dat je zou willen...

edit: nadeel nu is dat ik geen piste ofzo heb, dus altijd buiten moet gaan rijden. Op pension waren er wel twee mooie pistes, toch mooi meegenomen Knipoog Ook was daar een lesgever ter plaatse (de pensionhouder zn vrouw) terwijl ik nu een lesgever op verplaatsing moet laten komen (en daarbij nog in de wei rijden wat niet ideaal is) wat duurder uitkomt.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:42

Ik heb gestemd op anders Tong uitsteken

Mijn paard staat namelijk wel op mijn eigen weiland, maar dit is niet aan huis (ligt ca. 5 km van mijn huis vandaan).

Het weiland is nu 2 jaar mijn eigendom en ik ben nu super tevreden! Voorheen heb ik altijd bij een boer op de wei gestaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:45

Die van mij staat in een uitloopstal met wei, die stal huren we, tis zo'n 10 minuten fietsen.
Hopelijk gaan we binnenkort verhuizen en dan komt hij eindelijk aan huis te staan Haha!

inge_de_laat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:42

Mijn paardje staat in pension in Sint Michielsgestel. Heb het er echt super naar mijn zin, en mijn paard ook. Kom elke dag buiten behalve zaterdag en zondag, dan mag je ze wel zelf buiten zetten. Heb een binnenbak van 20x60 en een buitenbak, en een longeercirkel. Echt super fijn, en niet kei druk dus je kan altijd prima rijden!
groetjes

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:55

Mijn paard staat op dit moment nog op een pensionstal, maar over een weekje gaat hij aan huis!

De twee stallingen die ik tot nu toe heb gehad zijn mij niet
echt bevallen, het zal ook wel een beetje aan de stalling liggen
waar ik steeds terecht kom, maar bij de eerste stalling kreeg
ik niet echt het gevoel dat het mijn paard was (ik had Joris
daar ook gekocht) en werd ik nogal beinvloed door hun mening
onder andere ook bij het inrijden van joris.
Bij de tweede stalling heb ik het een tijd naar mijn zin gehad,
maar er gebeuren af en toe wat rare dingen, dan opeens is er
wat mis met iemand op de stal en moet diegenen weg (verzorgers),
en een ervan was ook een verzorger van mijn pony en mij beste
vriendin, hier baalde ik nogal van.

Nu is het ook nog is zo dat aan huis lekker dichtbij is,
je kunt alles zelf bepalen, je krijgt een nog betere band,
maarja, het is wel weer meer werk en meer verantwoording.