wat vinden julie een reele prijs voor 24/7 weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Re: wat vinden julie een reele prijs voor 24/7 weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 06:43

bedragen onder de 50,00 euro is niet rieel, de eigenaar heeft toch behoorlijke kosten aan het land aan onderhoud denk daarbij ook aan onderhoud van stroomkoord (30 euro per 200 meter en gaat 2 seizoenen mee), paaltjes die soms dagelijks gesloopt worden dat telt behoorlijk op. Maar ook het bijvoeren in droge zomers. Of huur je dan alleen het land en heb je het onderhoud en bijvoeding voor eigen rekening. Heb ik nog niets gezegt over een wateraansluiting etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:42

Of je er iets aan overhoudt hangt er vanaf of je het materiaal zelf hebt of heel goedkoop mag gebruiken van iemand. En ook hoeveel paarden je op een bepaald stuk hebt lopen. Of ze erg vaak de omheining slopen en wat voor omheining je hebt.

Iemand die een stuk(je) gras of land heeft waar ze zelf niets mee doen en op deze manier gratis onderhouden wordt, zal blij zijn met het zakcentje toe. Als de huurder omheining, verzorging en voer ook zelf moet regelen, kan ik me voorstellen dat je voor de huur niet meer over hebt dan een paar tientjes per maand, of een paar 100 euro per jaar. Die andere kosten moet je immers ook maken en moet je er wel bij op tellen.

Maar wil iemand zijn land en omheining netjes onderhouden (nette omheining, mest uit het land halen ivm wormbesmettingskans), kwalitatief goed grasland houden) dan kost dat gewoon (veel) geld en dan wil je het liefst natuurlijk ook nog dat zakcentje overhouden zodat je de kosten van de rente, of van je eigen paarden, nog wat kunt drukken.

Wij moeten het weide onderhoud laten doen.
    laten maaien en hooien (perskosten en helft oogst en risico mislukte oogst)
    weide slepen, rollen (minimaal in het voorjaar)
    kalk strooien in het najaar (prijs kalk en vergoeding strooien)
    (kunst) mest uit laten rijden (2x per jaar eigen mestbult uit laten rijden of op laten halen en daarnaast laten injecteren en evt. nog kunstmest kopen en laten strooien)
    onkruid laten spuiten 1x in de 2 jaar (bij een ha of meer vol met boterbloemen is met de hand spuiten niet meer te doen Tong uitsteken)
    vervanging/onderhoud omheining (weidepaaltjes, prikpalen, koord of lint, doorgangen, handvatten etc.) Erg kostbaar spul en aan slijtage onderhevig)
    Weide kale plekken bijzaaien of door laten zaaien 1x in de zoveel tijd (graszaad is ook erg duur, doorzaaien door loonwerker nog duurder)
Als ik even reken met de meest recente prijzen die ik heb betaald voor mestrijden (2x, 3/4 paarden), onkruidspuiten (2ha), rollen en slepen, kunstmest kopen voor 0,5 ha zonder laten strooien, dan komt dit op ong. 800 euro. Dat zijn dus nog niet eens alle kosten die ik eerder genoemd heb.

De kosten die mensen moeten maken verscheelt van bedrijf/particulier tot bedrijf/particulier. Iemand die het land al 20 of meer jaren in bezit heeft, al weinig vaste lasten als hypotheek/aflossing aan het stuk grond hebben. Iemand die een stuk grond van een natuurorganisatie mag gebruiken, betaalt op zijn goedkoopst misschien maar 60 euro per ha per jaar aan pacht...
Iemand die grond van een boer kan huren betaald al snel 600 euro per ha per jaar.
Iemand die net een huis met stuk grond heeft gekocht, betaalt in het Noorden al snel 25000 euro per ha extra, wat aan brutorente al snel 1250 euro per jaar is. In het westen zal zo'n huis met of zonder grond nog veel meer per ha schelen, en zie het maar te kopen! Als iemand dan andermans paarden erbij neemt, wil diegene graag wel wat van die dure hypotheek/rentekosten voor die dure grond terug zien en voor een bedrijf is dat zelfs noodzakelijk om te kunnen blijven bestaan.
Losse grond in the middle of nowhere is goedkoper dan een lapje grond aan de rand van een stad (of grote plaats) Met voorzieningen duurder dan zonder voorzieningen.

Ik vind het in de prijs wel schelen of je alleen zomerweidegang hebt, of dat je paard ergens het hele jaar kan lopen. Zomerweide is vaak goedkoper, er kunnen tijdens die periode vaak meer paarden per ha, er hoeft minder aan onderhoud gedaan te worden om het land goed te houden omdat het vaak de hele winter met stuk voorjaar en najaar rust heeft en minder stuk wordt gelopen. Ook hoeft er vaak niet te worden bijgevoerd, tenzij het aantal paarden per ha te groot is.

Hier in de omgeving is de goedkoopste inscharing 200 euro per seizoen. (mei t/m oktober, nog geen 35 euro per maand) Dat is dan voor jonge paarden, maar geblesseerde/bejaarde paarden kunnen waarschijnlijk ook wel.
De goedkoopste 24 uurs weidegang op een pension stalling die ik heb gehoord is 50 euro per maand incl. ruwvoer. dan heb je ook de beschikking over de faciliteiten van die pensionstal.

Voor mij zou dat niet de moeite zijn omdat het ruwvoer en onderhoud land me al vrij veel kost, en ik maar weinig paarden per ha heb, terwijl op die pensionstal goedkoop eigen ruwvoer van natuurland wordt gebruikt en er veel paarden op een stuk staan (geschat) 10 paarden per ha. en aan weide onderhoud wordt weinig gedaan en kan de stalhouder zelf.

Dus wat een reele prijs is, is afhankelijk van de kosten/kostprijs van de eigenaar.
Wat jij er voor over hebt, is afhankelijk van vraag en aanbod...

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:46

Ik betaal 110 euro per maand en dan heeft mijn paard een grote weide mét bos en elke dag water. Geen bijvoeding e.d. Verder ligt het gemiddelde van wat ik heb gevonden in mijn zoektocht naar 24/7 weide rond de 75 a 80 euro per maand.

Rockyy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:25

Ik betaal 52 euro per maand, voor 24/7 op wei. En dan kan ik altijd biks enzo pakken.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:17

Rockyy81 schreef:
Ik betaal 52 euro per maand, voor 24/7 op wei. En dan kan ik altijd biks enzo pakken.

Dan zit jij wel gebakken. Gebruik je dat biks dan ook of niet? Mijn paard is na twee weken al een aardig buikje aan het kweken..ik heb zelf een zak biks gekocht maar die heb ik voor nu echt niet meer nodig. Als niemand dat biks voor hun ronde tonnetjes nodig hebben kan ik begrijpen dat ze het hebben liggen, niemand gebruikt het dan Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:55

Ik sluit me aan bij het verhaal van JoyceB.
Hier blijft de pensionprijs het hele jaar hetzelfde omdat er heel veel aan weidemanagement wordt gedaan (planning, bodemmonsters per 4 jr, mestmonsters, grasmonsters), deze kosten verschillen nauwelijks met stallingskosten. Overigens kunnen de paarden hier het hele jaar door kiezen of ze binnen willen zijn of buiten (ze kiezen altijd voor buiten). Een goede weide is zeer belangrijk voor de gezondheid van het paard. Onderhoud ervan zie ik dus ook niet als een uitgave maar als een investering, dat zich ook terugverdient in: geen hoge uitgaven voor krachtvoer (de paarden krijgen genoeg vit./mineralen via het gras) en door de gezonde manier van huisvesten geen kosten voor DA. Daarnaast hebben wij hier geen hoefproblemen door een combinatie van goede voeding/beweging en hoefverzorging (door onszelf, geen hoefsmid).
De faciliteiten waar onze pensiongasten gebruik van kunnen maken blijven het hele jaar door hetzelfde.
De ervaring leert ook dat er legio andere adressen zijn die goedkope weidegang aanbieden; vaak zie je dan complete volksverhuizingen ontstaan, mensen verhuizen hun paard van pensionstal naar een weiland in verweggistan. Hoe het weiland onderhouden is, is vaak onbekend en ik ken verhalen dat de paarden gewoon ziek werden.... Ben je dan goedkoper uit? De markt verteld ook veel: in het najaar worden paarden met bosjes aangeboden op de markt; de winter komt er dan aan en de paarden moeten dan naar een 'dure' pensionstal; vele dumpen het paard dan weer op de markt....
Nee, ik vind het onzin dat de prijzen tussen stalling/weidegang zover uitelkaar liggen terwijl in de praktijk de kosten gelijk zijn. Het verschil ontstaat m.i. doordat er door velen geen moer wordt gedaan aan het weiland (waardoor het paard veelal allerlei tekorten oploopt). Dan vraag ik mij af; wat is duur? Een goedkoop weiland met geen onderhoud zodat de verzorgingskosten voor het paard op lange termijn duurder zijn, of een goed onderhouden weiland waardoor je bespaart op de verzorgingskosten op lange termijn? Ook hier geldt vaak: goedkoop is duurkoop.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:24

pffff wat een lage bedragen allemaal zeg, ik betaal alleen voor 24/7 weiland 150 euro per maand..En dan zit er helemaal niets bij alleen een buitenbak..

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:59

Wij betalen dat ook, maar dan zit er wel gebruik van alles (binnenbak, buitenbak, wasplaats, longeercirkel) bij in. Verder onbeperkt kuilgras en water wordt bijgevuld. Op de vorige stal betaalden we 115 (ook in Brabant, maar veel eenvoudigere stal met alleen een buitenbak en een klein schraal weitje).
Toen we nog in het noorden woonden, betaalden we 'in the middle of nowhere' 50 per maand voor weidegang in een grote kudde (verder ook alleen buitenbak)... Dat was écht weinig, maar de grond is daar natuurlijk een heel stuk goedkoper. En het was bij een koeienboer die sowieso ontzettend veel land had.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:41

ik betaal 62 euro voor een stuk wei van 40 bij 100 meter met schuur met daarin 2 stallen een zadelkamer en een hooihok.
de wei wordt in het voorjaar bemest,verder regel ik alles zelf.
ik heb er 2 pony's lopen(fjord en draver).
staan in princype dag en nacht buiten,alleen met heel slecht weer zet ik ze bij de stal met de deur open zodat ze naar binnen kunnen als ze willen.
ik heb geen bak, wel licht en water.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:36

Joyce B. Jij hebt er verstand van. Ik ben het helemaal met je eens.
Wij betalen 100 pp.
En nog is het moeilijk uitkomen. Als die extra kosten die er bij komen.
Dat red je niet hoor met 40 euro.
Dan zit er alleen weidegang 24/7 (komen helemaal niet binnen) en gebruik van de buitenbak bij.
Wij hebben ook geen verschil in pony of paard.

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:51

50 euro per maand voor 24/7 weidegang, kuilvoer als er niet zo veel gras staat, en gebruik van rijbak, hindernismateriaal trailer etc.
Haha!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:15

Dat is precies wat ik ook dacht. Echt niet reeel gewoon. En niet eens alleen het onderhoud, moet je de grondprijzen eens weten. Wat het alleen al aan hypotheek op moet brengen. Ik betaal voor stal met weidegang,verder helemal nisk erbij, geen verzorging, geen strooisel, geen hooi 140 euro. Aleen voor weidegang liggen de prijzen hier rond de 100 euro per maand.

toverpaardje schreef:
Ik denk dat sommige onder jullie inderdaad onderschatten wat een wei aan onderhoud kost, en wat de kosten zijn aan hooi als dat 24/7 bijgevoerd moet worden. Er worden echt belachelijk lage bedragen genoemd..daar kan je leuk een konijn van onderhouden.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:26

Voor de prijs die sommige mensen betalen voor weidegang zou ik niet eens paarden op mijn land willen.
Onze paarden gaan ,zo gauw we gehooid hebben, naar het land.Mijn klanten betalen dan de 1/2 pensionprijs die ik vraag zonder biks,voer en uitmesten.De box blijft dan wel van hen.
Mensen hebben inderdaad echt geen idee wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden van het land en wat de rente en aflossing is iedere maand.Natuurlijk zal het,net als met de pensionprijzen, ook weer schelen in wel deel van het land je woont.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:31

Degenen die zo goedkoop staan, staan wellicht bij een (al tientallen jarenlange) grootgrondbezitter of met heel veel paarden, dan kan de prijs ook per pensionklant zakken.

Wij betalen 100 euro per maand voor 1 ha, puur pacht voor de grond. Stond geen gras op, geen omheining, etc... dus verder komt alles er ook nog bij voor ons. We betalen danwel niet per paard, dat scheelt ook wel.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:35

Wat een lage prijzen zeg!
Ik betaal 130 euro per maand voor een plek op een wei.Er staat wel veel gras en water wordt voor gezorgd. Maar verder zit er niks bij. Het is op 10 min loopafstand van de manege waar ik normaal sta dus ik kan daar wel rijden en heb een box maar daar moet ik ook nog 50 euro leegstand betalen.