Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:34

Jammer.. Zou wel leuk geweest zijn, maar goed.. het is nou eenmaal niet anders

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:35

je bent niet de enige die met het probleem zit en helaas is er nog niet echt een oplossing gevonden die echt werkt helaas

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:37

En er zijn zo veel oorzaken waardoor het erger kan worden! Helaas..

Zomenilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:42

Moet je gaatje bijmaken in je halster ? (neusriem etc)
Leg gewoon je (halster)riempje op de tegels en zorg dat waar het gaatje moet komen precies op de voeg ligt tussen twee tegels. Pak een spijker en een hamer en sla de spijker door het leer. En Voila een gaatje !
Dan heb je niet zo'n speciale schaar nodig om gaatjes te ponsen, want die gaan altijd stuk of je moet onwijs veel kracht zetten.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:43

En als het groter moet pak je gewoon een priem en duw je een beetje Lachen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:28

Ingmar_ schreef:
De IJslander bij Lancelot heeft zomerexeem en krijgt daar van alles voor; onder andere IJslands zeewier en dus lijnzaadolie.. Maar ja, die lijnzaadolie is nogal duur natuurlijk. Als dus zonnebloemolie beter werkt, kan ik ze dat misschien wel adviseren..

Of zonnebloemolie beter werkt hangt van het paardje zelf af. Bij de (zware) excemer die bij mij staat, helpt het in ieder geval wel.

Dat beestje heeft tot november met pyama gestaan Ach gut . Ook die krijgt van alles tegen de exceemklachten; IJslands zeewier, speciaal voer, TKC, etc., etc.

Hoe dan ook is zonnebloemolie echt stukken goedkoper dan lijnzaadolie.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:31

*voor het gaten maken in een hoofdstel gebruiken wij altijd een boormachine!
* het invetten van hoofstellen en andere lederen producten pakken wij altijd een emmer
doen daar zonnebloemolie in en laten het een nacht daarin weken.
daar word je hoofstel heel mooi van. Haha!
*om mijn zwepen bij elkaar te houden heb ik een pvc buisje met een bodem, en daar doe ik ze dan in.
* heb je een groot paard, en moet je hem/haar invlechten, pak je een voerbak
(zo een die je op kunt hangen)
hang die aan het hek en doe daar wat hooi in, dan houdt je paard zijn hoofd mooi laag
(het is wel lastig als je paard steeds een hap
pakt en zijn hoofd weer omhoog gooit, maar dat doet die van mij niet Clown )

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:20

Ninx schreef:
Hoorde laatst een tip: verhaart je paard heel erg? Doe een rauw ei door het voer. Door de energiestoot kan het paard zijn haar goed loslaten...
Ik keek er zelf van op, en heb het ook nog niet geprobeerd. Maar volgens de verteller echt een wondermiddel!

dit zou ik toch niet doen eerlijk gezegd... paarden zijn niet gemaakt om dierlijke producten te eten... Haver geeft ook een energiepiek als het daarom te doen is?

ik doe een scheut zonnebloemolie onder het eten en een schepje lijnzaad. die twee tesamen zijn nog steeds een pak goedkoper dan een fles lijnzaadolie!
Als je hele, onbewerkte lijnzaad koopt moet je die wel goed uitkoken zodat al het blauwzuur (denk ik? in elk geval: die schadelijke stof) eruit is. je kan ook voorbewerkte lijnzaad kopen vr paarden (is nog steeds goedkoper dan lijnzaadolie)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:37

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:51

Lioke schreef:
Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig Clown . Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.

Misschien kun je ergens een oude legerkast op de kop tikken? Bij een legerdump vind je die wel, in allerlei maten en soorten en vaak ook met slot. Zadelsteuntje erin en je hebt de meest perfecte kast, word veel gebruik van gemaakt op de stallen waar ik ooit ben geweest. En heb er zelf ook zo een.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:08

- Wij hebben een deksel op de kruiwagen (kun je wel krijgen bij BoerenBond e.d) liggen, zodat strootjes e.d niet kunnen weg waaien op het erf blijven slingeren Lachen
- Bij het vlechten vd manen een wasknijper gebruiken om de rest van de manen aan de kant te houden.
- Paard buiten (dus bij de trailer o.i.d) nooit met een knoop vastzetten, gewoon het touw 2 keer door de ring heen halen.
- In de zadelkamer van je trailer 2 kleine ringetjes bevestigen, met daar tussen een ringetjesketting met een haakje eraan. Kun je schep en bezem makkelijk meenemen zonder dat ze omvallen!
- Zo'n hele grote plastic emmer (met stevig deksel uiteraard) waar verf in wordt verkocht vullen met water en in de trailer zetten. Heb je altijd water bij de hand! Uiteraard wel regelmatig verversen.
- Drinkfles voor tijdens het sporten gevult met water meenemen in de trailer. Kun je makkelijk laarzen mee afspoelen, singel mee schoonmaken of je paard z'n hoofd vlug mee afspoelen Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:05

Julia_14 schreef:
- Drinkfles voor tijdens het sporten gevult met water meenemen in de trailer. Kun je makkelijk laarzen mee afspoelen, singel mee schoonmaken of je paard z'n hoofd vlug mee afspoelen Lachen

Handig! Ga ik onthouden! Ja

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:46

Ninx schreef:
Hoorde laatst een tip: verhaart je paard heel erg? Doe een rauw ei door het voer. Door de energiestoot kan het paard zijn haar goed loslaten...
Ik keek er zelf van op, en heb het ook nog niet geprobeerd. Maar volgens de verteller echt een wondermiddel!

Ik doe dit ook maar niet geloof ik... Paarden eten in de natuur ook geen dierlijke producten

Knoflook kan je beter 3 weken elke dag voeren en dan 2 weken niet, paarden krijgen er nml op lange termijn bloedarmoede van.
Dat van die zwepen-houder vind ik wel heel handig! Ja Mijn zwepen slingeren echt rond in mijn kast en vallen altijd om enzo. Nors opkijken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:13

ipv een ei kan je ook een gewone vitaminestoot geven, en bijv. zonnebloemolie. een ei is nou eenmaal geen paardenvoer. heeft een poos geleden nog een stukje over in de Bit gestaan, nav hetzelfde advies.

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:41

Geen ei geven idd! Dat is heel slecht voor paarden!
Gewoon zonnebloemolie, dat is het beste.

even denken, miscshien heb ik nog ook nog wel een paar tips..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:27

zonnebloemolie ga ik ook zeker proberen !
Super leuke tips Haha!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:27

Hier ook nog een paar zeer nuttige tips, al zeg ik het zelf:

# jonge paarden de benen/ hoeven wassen, doe het met een ragebol aan een lange stok. Dan sta je mooi op een afstandje en als ze schrikken krijg je nooit een trap (alleen je stok breekt af en toe Knipoog )

# glansmiddel: doe de helft in een lege fles en vul beide aan met water. Nu heb je 2 flessen voor de prijs van 1 (werkt net zo goed als onverdunt).

# ik heb aan de muur een rekje gemaakt waar ik de peesbeschermers op kan hangen, dan drogen ze mooi.

# handschoentjes van kunstleer: als je ze wil wassen niet in de wasmachine, aantrekken en onder de warme kraan met zeep alsof je je handen wast (bij super vies gebruik nagelborsteltje). Zo gaan ze veel langer mee en worden net zo schoon.

# Ipv een dure jollyball: hang een lege jerrycan op in de stal als speeltje.

# ipv een dekenstang aan je staldeur: een stukje touw of fijne ketting aan twee kanten vastmaken met een schroefje/ haakje. En hang daar je deken aan.

# blijft er water/ kwijl in de voerbak zitten? Boor er een paar gaatjes in, loopt het er vanzelf uit

# wil je weten of je paard veel zand binnenkrijgt als hij buitenloopt? neem een plastic handschoen of broodzak en stop daar twee handen vol mest in en vul de rest van de handschoen/ zak met water. Laat dit een dag hangen en je ziet vanzelf op de bodem of er zand in zit ja/ nee.

# heb je een paard wat veel hangt? Tip 1: neem een koe halster, krijgen ze nooit kapot. Tip 2: of doe je halster de keelriem niet vast, dan schiet het halster er af als hij hangt en springt niet meteen kapot. Tis maar net welke optie beter bij je paard past.

# neem altijd touwen in de trailer om je paard vast te zetten, nooit kettingen!! Touw kun je doorsnijden als ze er met de voorbenen in hangen, een ketting niet!! Dan moet je natuurlijk ook een mes meenemen anders heeft het nog geen nut Knipoog

Hmm, ik weet even niet meer.......

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:14

Zomenilu schreef:
Moet je gaatje bijmaken in je halster ? (neusriem etc)
Leg gewoon je (halster)riempje op de tegels en zorg dat waar het gaatje moet komen precies op de voeg ligt tussen twee tegels. Pak een spijker en een hamer en sla de spijker door het leer. En Voila een gaatje !
Dan heb je niet zo'n speciale schaar nodig om gaatjes te ponsen, want die gaan altijd stuk of je moet onwijs veel kracht zetten.

De pest is dat dat soort gaatjes weer ´dichtgroeien´.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:57

en persoonlijk vind ik gaatjes geprikt met een tang mooier. als je een goede, professionele tang hebt hoef je amper kracht te zetten en ze gaan ook niet zomaar stuk. die dingen van 2 tientjes zijn idd niet gemaakt voor het prikken van tuigleer.

@ linda E, bij het wassen van een jong paard kies ik liever voor een gedegen opvoeding, zodat er geen sprake is van problemen bij het aanraken/ verzorgen van de benen en hoeven.

ook bij paarden die gauw aan het halster hangen kies ik liever voor wat extra training hierin dan voor een halster dat niet knapt, aangezien dat de nek ernstig kan beschadigen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:02

Linda_E schreef:
# heb je een paard wat veel hangt? Tip 1: neem een koe halster, krijgen ze nooit kapot. Tip 2: of doe je halster de keelriem niet vast, dan schiet het halster er af als hij hangt en springt niet meteen kapot. Tis maar net welke optie beter bij je paard past.

Aan de ring in de muur hang ik altijd een lusje strotouw. Ik zet mijn pony altijd daaraan vast en niet aan de ring. Hij is blind rechts, en kan dus af en toe schrikken van iets onverwachts en dan gaan hangen. Als hij kracht zet knapt het touwtje en blijft alles heel Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:36

Ik heb voor mijn merrie die ook makkelijk hangt, een halstertouw met een elastisch gedeelte. Zij gaat namelijk hangen als ze merkt dat ze vast staat. Als het touw mee geeft is er eigenlijk geen probleem.
Bij een jong paard of als er iets spannends staat te gebeuren, haal ik het halstertouw door de vastzethaak maar blijf het zelf vasthouden. Ik kan het paard dan wel begrenzen maar kan ook meegeven. Wel gebruik ik een koehalster bij mijn hengst. Hij heeft soms de neiging (zeker als er iets moois voorbij komt) om snel zijn hoofd weg te draaien als ik het halster af doe. Nadat hij een keer hierdoor heeft losgelopen in de wachtruimte met het hoofdstel om zijn benen (had wel de teugels om de hals) heb ik een oude koeband opgezocht.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:50

Als je de stal aan het uitmesten bent niet de kruiwagen met de lange kant tegen de stal zetten, maar met de korte kant. Anders valt ie om, zeker als de grond een beetje afloopt Clown Ik spreek uit ervaring.

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:52

JaneJansen schreef:
nu DE TIP!

een sneeuwschep/schuiver om de stal(met gladde ondergrond) uit te mesten!
kan in 1x heel veel op de schep dus is de stal lekker snel klaar. en kosten bij de Welkoop: 7,95....

(even een schroefje erin zodat de schep niet van de stok valt maar dat is bij meer scheppen zo)

ind dat is echt stukke makkelijker Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:27

Ingmar_ schreef:
Als je de stal aan het uitmesten bent niet de kruiwagen met de lange kant tegen de stal zetten, maar met de korte kant. Anders valt ie om, zeker als de grond een beetje afloopt Clown Ik spreek uit ervaring.

Wat bedoel je met de lange kant? Ik snap het niet.. ik zet de kruiwagen trouwens altijd anders neer en hij is nog nooit omgevallen (behalve als ik hem aan het wegrijden ben Clown )

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:36

De lange kant = het verlengde van de handvaten Knipoog