Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:56

Paarden zijn juist (helaas in sommige gevallen) erg flexibel. Een paard is een routinedier. Wat hij gewend is, zal hij doen. Zet je je paard bij ieder eerste spatje regen altijd binnen, staat hij natuurlijk bij het hek te zeuren als je dat een keer niet doet.
Paarden die gewend zijn elke nacht op stal te staan, zullen hier dan ook in berusten. Paarden die gewend zijn de hele dag op stal te staan zullen zich hiernaar ook aanpassen.
De mens zal moeten bepalen wat goed is voor het paard. Mijn paard staat 24/7 buiten, maar ik denk niet dat dit het enige goede is.
Mijn paard vindt het vreselijk op stal, logisch ze is dit niet gewend! Denk dat iedereen voor zich zelf een bepaalde grens heeft wat betreft de stal.
Ik ben van mening dat 24/7 binnen of minder dan 5 uur per dag buiten niet goed is voor een paard. Maar ja, wie ben ik.
Ik ben er van overtuigd dat paarden dieren zijn die moeten lopen, minstens 16 uur per dag moeten kauwen. Ook hebben ze soortgenoten nodig waardoor ze opgevoed worden, liefde voor kunnen hebben en mee kunnen spelen.
Het valt mij op dat sommige mensen in dit topic vergeten om aan het paard te denken.
Als ik besluit dat ik graag een olifant wil, staat iedereen er raar van te kijken. Natuurlijk niet, daar heb ik toch geen ruimte voor, moet ie soms in de achtertuin staan? Niemand zou er ook maar aan denken een olifant aan te schaffen, dat kan gewoon niet.
Waarom zijn er dan nog wel mensen die hun paard in de randstad 24/7 binnen laten staan. Voor mij is dit hetzelfde verhaal als met de olifant.
Waar moet dit paard dan staan? 24/7 op stal of een paar uurtjes per dag buiten? Dit kan toch niet?

Stel, ik wil graag een hond, maar ik werk 40 uur in de week en heb geen tijd om hem uit te laten. Dan kan je dus geen hond nemen. Daar staat niemand raar van te kijken. Vind iedereen een logische conclusie. Of nog beter. Ik neem die hond wel en sluit em de hele dag op in de wc. Dat doen we met ons paard in de randstad toch ook? Duwen we in een hokje en gooien we zo nu en dan eens naar buiten of we rijden er op. En wat is ie dan vervelend onder t rijden. Tja hij heeft ook wel eens last van stalbenen en hij zuigt ook wel eens wat lucht, maar goed.
Als de mens er maar plezier van heeft!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:02

@ terpentijn: Ik was het met je eens, sorry dat ik niet zo goed ben met geschreven teksten Vriendjes zijn?
Laatst bijgewerkt door roest op 13-02-08 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:09

ik ben het helemaal met Def eens!
dat wou ik ook net opschrijven, paarden zijn idd gewoonte dieren.
en die vergelijking van de olifant, heel helder!

ik ben ook voor natuurlijk houden.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:09

ojee ik zit me nu toch af te vragen hoe het dan volgens sommige hier met mijn paard gestelt is.
Hij is een draver dus heeft niet tot zijn 3 a 4 levensjaar op de wei gestaan Clown
En zoals ik net al zei komt hij nu s'morgens alleen maar buiten in de paddock.
Volgens mij heeft hij het echt niet zo slecht hoor, tuurlijk is het niet de optimale situatie, maar wel het beste wat we hier in de winter maanden kunnen bieden.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:17

mardjai schreef:
ojee ik zit me nu toch af te vragen hoe het dan volgens sommige hier met mijn paard gestelt is.
Hij is een draver dus heeft niet tot zijn 3 a 4 levensjaar op de wei gestaan Clown
En zoals ik net al zei komt hij nu s'morgens alleen maar buiten in de paddock.
Volgens mij heeft hij het echt niet zo slecht hoor, tuurlijk is het niet de optimale situatie, maar wel het beste wat we hier in de winter maanden kunnen bieden.

Kun je zelf niet bedenken hoe het paard (ongeacht zijn ras) in de natuur leeft en hoe wij het houden? ik hoop toch niet dat alles voorgekauwd hoeft te worden. Natuurlijk is het slecht, neemt niet weg dat het merendeel geen keuze heeft. Als we nu met z'n allen gaan roepen dat al die dieren het slecht hebben en dat het verboden zou moeten worden, dan is er geen plek meer voor ze en gaan ze naar de slager en dan roepen we met z'n allen nog harder dat het dierenmishandeling is. Maak er het beste van zou ik zeggen, hopend op beter, maar zo is het nou eenmaal niet.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:35

Alles voorkauwen?? ja hoor dat mag Haha!
Ik wordt er alleen een beetje moe van dat er zo makkelijk gezegt wordt dat het "natuurlijk" slecht is als je paard niet het hele jaar 24/7 buiten staat.
En idd het merendeel heeft geen andere keus maar er zijn er ook genoeg die die keuze wel hebben, maar toch hun paard s'nachts binnen hebben staan.
Ik heb zoiets van ieder zijn ding en laat elkaar daarbij in je eigen waarde en respecteer elkaar daar gewoon wat meer in Cool

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:44

Ik heb dus zeker niet alles gelezen.

Laat ik dit voorop stellen, als het kan is het geweldig een kudde paarden die in harmonie met elkaar omgaan.
Maar de natuur is hard, en kan het gewoon niet zo als je wilt want dan vind ik dat je dan met dierenmishandeling bezig houd.
Ik heb o.a. een opfok bedrijf waar ze in groepen lopen ook in de winter lopen ze buiten maar ik moet toch echt wel vaak ingrijpen om ze groot te krijgen.
Of is het welzijn als er gewoon een natuurlijke selektie plaatsvind.

Al mijn nieuwe boxen hebben dichte zijwanden .
Heb ik geen last meer van eigenaren die klagen dat hun paard geen tong meer heeft.
Om maar een voorbeeld te geven.
(De voor en achter wand hebben een dubbele deur)

Voor mij is welzijn , het paard zo te behandelen dat het op een gezonde en verantwoorde manier oud kan worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 02:52

Okee, dan ikke dan maar weer... Mijn paard Bonte J. (zie boven) staat dus 24/7 op de weide. UITERAARD moet ik daar elke dag heen, want hij eet daar nu allen maar GRAS. Geweldig, zou je zeggen, maar niet heus, NU in dit jaargetijde, kun je dat paard daar niet laten staan op alleen gras (waar verder geen lor aan voedingswaarde in zit, laat staan, dat hij, naar zijn darmstelsel-behoefte, de nodige vulling krijgt). In de zomer, moet je weer uitkijken, dat hij (zucht, Tinker x Fries, 3,5 jaar) , niet alleen maar van dat vette gras staat te vreten, wordt-ie te dik en/of hoefbevangen. Wat is dus het plaatje? Je moet je paard continu "monitoren", in gewoon Nederlands: in de gaten houden. Hij staat daar met drie weidematen, allemaal Friezen, d.w.z. een Merens-ponie en twee Friezen, allemaal in de leeftijd van 10-15 jaar. Dus hij is de snotneus.
En JAHAAAAAA! als ik er 'smorgens aan kom, staat-ie al te wachten! Is hij toch ZO BLIJ dat-ie op stal mag! Waarom zou dat nu toch zijn? Daar wordt NIKS in de weide verstrekt, het is een absolute DO IT YOURSELF stal. DUS, staat-ie te trappelen om uit de wei en naar de stal te gaan ant dan :HOOI. In dat gras zit immers niks meer? Als hij werkt (nou ja WERKT ...) krijgt hij wat krachtvoer bij, anders dus niet. Soms, als we gereden hebben, en hij kan daarna op z'n gemak 1-2 uurtjes eten, (ja in de box, in de box, in de box), wil ik hem daar weghalen en in de wei zetten, maar WIL hij gewoon niet. Komt dat nou, omdat-ie niet naardie wei wil (zo van"lekker warm, die stal, ik wil niet naar mijn weidemaatjes) wel nee, hij denkt gewoon: Ik wil nog een uurtje of wat hooi/kuil eten. Dat is het en niks anders. Zometeen, in de zomer, zal je zien, dat het HEEL anders gaat. Want dan heeft-ie die stal niet meer nodig" voor zijn hooi/kuilvoer. Dus mensen, wederom, denk eens na, je paard "wil in de winter graag op stal". Daar zou een heel andere reden voor kunnen zijn dan "die warme stal". Eten, maybe? Niks gezegd weer, voordat ik doodgeschoten word, over de paarden die IN DE WEIDE al hooi of kuil krijgen gevoerd. Dat zijn er wel wat, zo te lezen, maar het merendeel eet toch "thuis" (op stal dus). Waarom geen ruwvoer in de weide, hooi, kuil, tsja, DAT is nu het beleid van de stal waar ik sta. Ik zou daar zelf ook niet aan moeten denken want voernijd is inderdaad een veel voorkomend (en ook zeer natuurlijk) gedragspatroon bij paarden. Maar mijn bonte kluns, met zijn jonge leeftijd, heeft niks in te brengen tegen de oudere heren, dus die krijgt dan weinig (ook niet zo erg, is een sober type). Maar goed je wil ook niet dat je paard een eventueel fataal uitpakkende dreun krijgt.... k ben erg benieuwd hoe een en anderzich in de zomer gaat ontwikkelen, als er geen enkele noodzaak meer is om "voor het vreten" naar de stal te komen.
Denkt natuurlijk weer een snugger iemad: hee, maar als je dat pard al zo lang hebt (jaja, vanaf 6 maanden veulen0, hoe ging dat dan eerst? Simpel: toen stond ie in de wei bij de boer aan de overkant, die haalden hun Haflingers sowieso altijd binnen, dus meneer kreg drie keer per dag hooi/kuil in de wei geserveerd. Stond-ie dan niet met die "Haffen" samen, nee er naast, want dat was moord en doodslag met de enige ruin die er bij stond.
Dus ik ben ENORM blij, dat toen ik mijn paard afgelopen 2 augustus 100 meter verderop naar de beleerder bracht, ze daar eens even dat mannetje bekeken en hem toen besloten in te scharen bij die drie "oudere" heren. Ging ook meteen mis natuurlijk, hij rende gelijk op de eerste de beste af ja, dat was een boos hoofd, en toen dat niet hielp: KLATS met de achterbenen op zijn welgevormde kont. Stond mijn Jaopie dus van schrik 20 meter verderop, en dat was dan dat. Toen wist-ie wel dat dat betekende: eerst VRAGEN, he snotneus? Heerlijk, dat hij nou weidematen heeft. Geweldig. Maar nogmaals: eten word daar dus niet in de weide verstrekt, dus: naar binnen halen, en uitgebreid laten eten (ja niet van muesli of brok of haver, dat is 10 minuten op, maar ruwvoer, tsja daar moet je dan op wachten, maar soms als ik weinig tijd heb ik ben kunstschilder van BEROEP, dus ik kan redelijk mijn eigen tijd indelen, laat ik hem (o zonde o zonde, shoot me NOW!) IN DE BOX staan, om op zijn gemak z'n kuil/hooi te kunnen eten. Daarna ga ik weer terug, om hem weer in de weide te zetten, Tsja, dan heft ie wel eens twee of drie uurtjes in die box staan vreten. Nou en? Ik kan hem toch niet in die wei laten staan op dat NIKS-gras? Als het eerder op is dan ik in de gaten heb, sloopt-ie overigens de HELE Box. Lekker met zijn kont tegen het waterbakje, scheuken en bonken tot het er af ligt. En zo meer. Worden ze daar niet bepaald blij van, op die stal. Dus: meestal blijf ik wel, wachten, of reken ik ngeveer uit, waneer het op is. Kost heel veel tijd, ja. Maar een paard kost sowieso heel veel tijd. En aandacht. En zorg. En ruimte. En geld. Maar .... het hangt uiteraard wel heel erg van je persoonlijke omstandigheden af.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:06

Terpentijn, het kan geen kwaad af en toe eens op de entertoets te drukken na een punt....
Je teksten zijn erg onleesbare en massieve blokken.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:28

Ik sluit me aan bij het verhaal van Def. Ik denk dat veel paarden zich erbij neerleggen dat ze een bepaalde tijd per dag op stal staan (om het zo maar te zeggen). Dat het slecht is om een paard bijna 24/7 op stal te hebben, lijkt me onmiskenbaar, maar dat is hier niet het discussiepunt.

Maroush is sinds kort verhuis van een gewone, ruime stal naar 24/7 buiten. In het begin twijfelde ik of het wel slim was: als het koud was of regende, stond mevrouw altijd zielig bij het draadje van de paddock te wachten of ze naar stal bracht en na de verhuizing leek ze in de kudde ook een stuk onrustiger dan in d'r vertrouwde stalletje. Nu zijn we een paar weken verder en ik zie nu dat we echt geen betere keuze hadden kunnen maken. De hele dag kuiert ze lekker rond, kan ze hooi eten en hoewel ze onderin de rangorde staat, vermaakt ze zich prima met de andere paarden en is ze helemaal op d'r gemak (voor zoveer ik dat kan beoordelen).

Mijn punt is dat hoewel het soms lijkt dat een paard het prima heeft in z'n huidige situatie, waaraan hij gewend is, dat het soms toch nog beter kan. Maar al staat een paard lekker overdag buiten en 's nachts op stal, dan kan ik me daar ook niet druk over maken. Wel als een paard alleen z'n box uitkomt om te rijden oid. Maar wbt de situatie van Heaven zie ik zelf het probleem niet zo. Mijn eigen keus zou misschien nog net iets anders zijn geweest, maar iedereen moet die zelf maken voor zijn paard en ik denk dat Muzefee absoluut het beste met haar paardje voor heeft Ja

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:01

Ik heb mijn paarden (een fries en shetlander) nu een jaar aan huis staan. Ze hebben een grote stal van 4x4m waarvan de deur altijd open staat. Ze kunnen vanuit de stal op een betonnen plaatsje (zal ook iets van 4x4 zijn) en dan door naar een paddock. Ze hebben dus 24 uur per dag toegang tot deze ruimtes. Als de grond het toe laat komt daar dan ook nog weidegang bij. Ze staan dus ook altijd 24 uur per dag samen.
Wat mij opvalt is dat de shet het liefste buiten staat, weer of geen weer, regen of niet, die komt eigenlijk alleen de stal in als er eten is (ik heb hooi liggen in de stal en onder een afdakje buiten in de paddock).
De fries is daar anders in, die kiest er vaak voor om in de stal te staan. Zeker als het waait, staat zij eigenlijk niet buiten. Ook vaak met regen gaat ze in de stal staan, maar het kan ook voorkomen dat het hoost en dat ze dan weer buiten blijft staan.
Zelf heb ik de indruk dat beiden wel erg blij zijn met deze situatie waarin ze dus zelf kunnen kiezen of ze buiten of binnen staan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:08

Wij hebben bewust gekozen voor stallen met tralies er tussen ipv de bovenkant open, waarom? omdat wij een pony hadden met voernijd die zijn buurman/vrouw aanvloog tijdens het eten.

Hij kon hier rustig eten en buurman of vrouw werd ook niet meer aangevlogen (ook niet geprobeerd door de tralies heen).

De paarden staan hier zoveel als mogelijk buiten maar s nachts wel op stal. Ik denk dat mijn paarden zo gelukkig zijn.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:08

Ik vraag me af wat de paarden die zogenaamd graag op stal staan, zouden doen als de boxdeuren niet zouden worden gesloten. Staan ze dan nog 's ochtends braaf binnen in hun eigen stalletje?
Er zullen ongetwijfeld paarden bestaan die inderdaad graag binnenstaan, maar ik geloof dat het merendeel maar wat graag naar buiten zou lopen als het eten op is.
En wat als ze nou eens helemaal niet meer op stal worden gevoerd maar alleen buiten? Zouden de paarden dan nog op een vaste tijd voor het hek staan te wachten om naar binnen te worde gehaald?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:10

Als de stallen openstaan lopen ze inderdaad naar buiten, maar ze krijgen s ochtends eerst eten en worden daarna buiten gezet.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:11

beantsje schreef:
bullsh*t.

Onze paarden staan in boxen die eigenlijk te klein zijn, met tralies en een bovendeur die niet open kan.
Maar ze staan wel de hele dag in de wei en komen alleen 's nachts op stal.
Hoezo zielig?
Heb ik 100x liever dan (bijna) de hele dag in een luxe open stal.

mee eens!!!

ik zet mn paard liever op stand , en daarnaast weidegang, elke dag,...

dan 23 uur per dag luxe box.....zonder weidegang....

een paard geen weidegang bieden dat noem ik mishandeling!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:15

Dat ben ik met je eens, alhoewel ik zeg maar even 12 uur op stand ook niet vind kunnen. Hetzelfde geldt voor een dichtgetimmerde stal, wat dat betreft zijn tralies nog helemaal niet zo'n gekke uitvinding.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:28

mijn paarden lopen elke dag in het land....

nu het langer licht word en blijft, lopen ze weer steeds langer buiten....ze staan in boxen met tralies....

maar op zich houd ik ook van dichte wanden omdat mijn merries veulens krijgen en dan open box onrustiger is voor merries als ze net een veulen hebben....heel vaak, maak ik dan de zijkanten dicht met dekens...zodat ze paard naast haar wel hoort maar niet ziet.....dat geeft meer rust.....

kwa contact maakt het niet uit omdat mijn paarden in kudde lopen in weiland, dus hebben ze dan wel contact....

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:56

aerdenhout1 schreef:
Goh ShamalArabs...dus we gaan jou binnenkort in het journaal zien in je blootje, kouwend op een stuk rauw vlees rennend door de bossen en slapen in een hol? Zal je bokt niet gaan missen?? Clown Clown

Mijn natuurlijke instinct zou me in de richting van beschutting (bos ofzo) sturen, ik ben immers voor een ander dier een prooi enz. Dus denk het niet... Bokt missen? welnee, internet is omdat ik niets beters te doen heb, ik heb immers mijn voer in huis dus ik hoef niet te jagen e.d.

vonneke schreef:
je vergeet de houten knuppel in zijn hand!

Ik ben niet in het bezit van een penis....

VeerenAshley schreef:
Ik vraag me af wat de paarden die zogenaamd graag op stal staan, zouden doen als de boxdeuren niet zouden worden gesloten. Staan ze dan nog 's ochtends braaf binnen in hun eigen stalletje?

binnen iig wel, de ontsnapte jaarlingen stonden nog braaf in het gangpad en hadden geen stap naar buiten gezet. De paden naar de weilanden toe zijn open en overal groeit gras, maar ze wilden niet naar buiten schijnbaar.
Shanaya was eens per ongeluk uitgebroken (schuren tegen de deur, slot brak). Njadien had haar deur netjes weer dicht gedaan en shanaya stond 's nachts braaf te wachten voor haar deurtje. Ze had de hele loods tot haar beschikking en deze stond langs de wanden nog eens gevuld met hooi en kuil, maar daar had ze niet aangezeten.

Citaat:
Er zullen ongetwijfeld paarden bestaan die inderdaad graag binnenstaan, maar ik geloof dat het merendeel maar wat graag naar buiten zou lopen als het eten op is.

Nogmaals, hier de meesten niet...

Citaat:
En wat als ze nou eens helemaal niet meer op stal worden gevoerd maar alleen buiten? Zouden de paarden dan nog op een vaste tijd voor het hek staan te wachten om naar binnen te worde gehaald?

ja, we hebben ze ook op de wei gevoerd in het verleden, ze wilden nog steeds graag naar binnen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:28

En dat komt dan nog steeds omdat ze dat ooit aangeleerd hebben.

Er is nou al zovaak in dit topic gezegd dat paarden gewoontedieren zijn.. Je kunt ze werkelijk van alles aanleren.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:38

Kijk ik ben ook het liefst veel buiten, maar mijn werk brengt met zich mee dat ik nou eenmaal ook wel eens wat meer binnen zit dan me lief is.
Maar om nu te stellen dat ik mishandeld wordt dat lijkt me wat te ver gaan Haha!
Sterker nog als het klotenweer is ben ik best blij met m'n kantoorbaantje Knipoog

Zo zie ik het voor de paarden net zo.
Indien mogelijk zo veel mogelijk buiten, maar wanneer het door omstandigheden even niet gaat, staan ze gewoon LEKKER binnen.
En dat vinden ze prima, daar ben ik 100% van overtuigd.
Wanneer het slecht weer is doe je die van mij echt geen plezier met uren lang buiten staan, na 1,5 uur willen ze echt wel weer hun stal (met tralies) in.

Natuurlijk paarden houden bestaat niet en is een contradictio in terminis.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:50

manie schreef:
Zo zie ik het voor de paarden net zo.
Indien mogelijk zo veel mogelijk buiten, maar wanneer het door omstandigheden even niet gaat, staan ze gewoon LEKKER binnen.
En dat vinden ze prima, daar ben ik 100% van overtuigd.
Wanneer het slecht weer is doe je die van mij echt geen plezier met uren lang buiten staan, na 1,5 uur willen ze echt wel weer hun stal (met tralies) in.

Natuurlijk paarden houden bestaat niet en is een contradictio in terminis.

Met die laatste zin heb je helemaal gelijk, helaas, maar met wat je eerder hebt geschreven, ben ik het niet helemaal eens: jíj kunt vinden dat het voor paarden hetzelfde is als voor mensen (met regen lekker droog binnen), maar feit blijft dat paarden er nu eenmaal beter op zijn gebouwd om zich comfortabel warm te houden met regen dan wij mensen. Ik zou ook graag zo'n lekker vachtje hebben dat mijn huid droog houdt, maar helaas het wil maar niet groeien Knipoog .

En willen jouw paarden nog steeds binnenstaan met slecht weer als ze een tijdje hebben kunnen opdrogen en hun eten ophebben? Krijgen ze na een paar uur toc niet weer de drang om hun stal uit te lopen als je de deuren open zet?

Voor iedereen die nu denkt dat ik beweer dat ALLE paarden ALTIJD buiten willen staan: dit doe ik niet, maar ik denk wel dat een heleboel mensen zouden opkijken van het gedrag van hun paard als ze dit anders zouden houden: buiten voeren, staldeur open etc. Zodra de paarden dit anders gewend zijn, zullen ze niet meer zo graag op stal staan als eerst leek.

Toen mijn pony nog op stal stond 's nachts, stond ze ook altijd voor het hek te wachten als het tijd was om naar binnen te gaan, en ik was er dan ook altijd heilig van overtuigd dat ze graag binnenstond en 's nachts buiten niet fijn zou vinden. Niets bleek minder waar: inmiddels is mijn pony een echt buitendier dat vaak ook met regen gewoon in de blub staat (ze heeft nu wel een loopstal). Een nachtje op stal (zoals met Oudjaar) gaat prima, maar ze wil daarna altijd maar wat graag weer lekker buitenlopen!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:54

VeerenAshley schreef:
Voor iedereen die nu denkt dat ik beweer dat ALLE paarden ALTIJD buiten willen staan: dit doe ik niet, maar ik denk wel dat een heleboel mensen zouden opkijken van het gedrag van hun paard als ze dit anders zouden houden: buiten voeren, staldeur open etc. Zodra de paarden dit anders gewend zijn, zullen ze niet meer zo graag op stal staan als eerst leek.

Dat was precies wat ik met mijn verhaal duidelijk probeerde te maken: ik had ook niet verwacht dat Maroush (want echt waar, toen ze nog op stal stond, stond zij ook bij het draadje zielig te zijn dat ze naar binnen wilde na een tijdje of als het geen lekker weer was) nu de hele dag buiten zou rondscharrelen, terwijl ze meerdere loopstallen tot d'r beschikking heeft. Ik moet toegeven dat ze als het hard regent ze wel binnen gaat staan (itt tot een aantal van de ander paarden die wel buiten blijven), maar die keus kan ze wel zélf maken Ja

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:06

manie schreef:
Kijk ik ben ook het liefst veel buiten, maar mijn werk brengt met zich mee dat ik nou eenmaal ook wel eens wat meer binnen zit dan me lief is.
Maar om nu te stellen dat ik mishandeld wordt dat lijkt me wat te ver gaan Haha!
Sterker nog als het stinkmodder is ben ik best blij met m'n kantoorbaantje Knipoog

Sorry maar wat een stomme vergelijking zeg... Dit heb jij nog altijd hélemaal zelf in de hand. Paarden worden opgesloten en hebben de keuze niet.

En wanneer jíj binnen bent weet je ook de reden daarachter: 'ik ben aan het werk want er moet brood op de plank komen'.
Paarden hebben dat besef niet..... "Ik sta op stal want anders vertrap ik het gras". Clown

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:13

VeerenAshley schreef:
Met die laatste zin heb je helemaal gelijk, helaas, maar met wat je eerder hebt geschreven, ben ik het niet helemaal eens: jíj kunt vinden dat het voor paarden hetzelfde is als voor mensen (met regen lekker droog binnen), maar feit blijft dat paarden er nu eenmaal beter op zijn gebouwd om zich comfortabel warm te houden met regen dan wij mensen. Ik zou ook graag zo'n lekker vachtje hebben dat mijn huid droog houdt, maar helaas het wil maar niet groeien Knipoog .

En willen jouw paarden nog steeds binnenstaan met slecht weer als ze een tijdje hebben kunnen opdrogen en hun eten ophebben? Krijgen ze na een paar uur toc niet weer de drang om hun stal uit te lopen als je de deuren open zet?

Nee ik denk niet dat wat ik fijn vind, dat mijn paarden dat ook fijn vinden.
Maar ik zeg dat ik ook wel eens iets moet wat ik liever niet doe, om dan meteen van mishandeling te spreken gaat me te ver.
Mensen kunnen zich aanpassen (van holbewoner tot kantoormiep) en paarden hebben dat vermogen ook.
Ik zie dat mijn paarden prima in hun vel zitten op de wijze waarop ik ze houd, waarschijnlijk als ik ze 24/7 naar buiten gooi zullen ze zich naar verloop van tijd ook prima voelen. Adaptatie niet meer en niet minder.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:27

Dani62 schreef:
Sorry maar wat een stomme vergelijking zeg... Dit heb jij nog altijd hélemaal zelf in de hand. Paarden worden opgesloten en hebben de keuze niet.

En wanneer jíj binnen bent weet je ook de reden daarachter: 'ik ben aan het werk want er moet brood op de plank komen'.
Paarden hebben dat besef niet..... "Ik sta op stal want anders vertrap ik het gras". Clown

Kom op zeg, paarden zijn al eeuwen gedomesticeerd en hebben ze prima doorstaan gezien het feit dat ze er nog altijd zijn.
Dus een paard kan er net zo goed als een mens mee leven dat hij een x aantal uur van de dag dingen doet dat tegen zijn natuurlijke gedrag is. Dit is dus afgezien of het paard daar het nut wel of niet van in ziet.
Uiteraard binnen bepaalde grenzen en met voldoende mogelijkheden om ook natuurlijk gedrag te kunnen vertonen.