Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mardjai schreef:ojee ik zit me nu toch af te vragen hoe het dan volgens sommige hier met mijn paard gestelt is.
Hij is een draver dus heeft niet tot zijn 3 a 4 levensjaar op de wei gestaan
En zoals ik net al zei komt hij nu s'morgens alleen maar buiten in de paddock.
Volgens mij heeft hij het echt niet zo slecht hoor, tuurlijk is het niet de optimale situatie, maar wel het beste wat we hier in de winter maanden kunnen bieden.
beantsje schreef:bullsh*t.
Onze paarden staan in boxen die eigenlijk te klein zijn, met tralies en een bovendeur die niet open kan.
Maar ze staan wel de hele dag in de wei en komen alleen 's nachts op stal.
Hoezo zielig?
Heb ik 100x liever dan (bijna) de hele dag in een luxe open stal.
aerdenhout1 schreef:Goh ShamalArabs...dus we gaan jou binnenkort in het journaal zien in je blootje, kouwend op een stuk rauw vlees rennend door de bossen en slapen in een hol? Zal je bokt niet gaan missen??![]()
vonneke schreef:je vergeet de houten knuppel in zijn hand!
VeerenAshley schreef:Ik vraag me af wat de paarden die zogenaamd graag op stal staan, zouden doen als de boxdeuren niet zouden worden gesloten. Staan ze dan nog 's ochtends braaf binnen in hun eigen stalletje?
Citaat:Er zullen ongetwijfeld paarden bestaan die inderdaad graag binnenstaan, maar ik geloof dat het merendeel maar wat graag naar buiten zou lopen als het eten op is.
Citaat:En wat als ze nou eens helemaal niet meer op stal worden gevoerd maar alleen buiten? Zouden de paarden dan nog op een vaste tijd voor het hek staan te wachten om naar binnen te worde gehaald?
manie schreef:Zo zie ik het voor de paarden net zo.
Indien mogelijk zo veel mogelijk buiten, maar wanneer het door omstandigheden even niet gaat, staan ze gewoon LEKKER binnen.
En dat vinden ze prima, daar ben ik 100% van overtuigd.
Wanneer het slecht weer is doe je die van mij echt geen plezier met uren lang buiten staan, na 1,5 uur willen ze echt wel weer hun stal (met tralies) in.
Natuurlijk paarden houden bestaat niet en is een contradictio in terminis.
VeerenAshley schreef:Voor iedereen die nu denkt dat ik beweer dat ALLE paarden ALTIJD buiten willen staan: dit doe ik niet, maar ik denk wel dat een heleboel mensen zouden opkijken van het gedrag van hun paard als ze dit anders zouden houden: buiten voeren, staldeur open etc. Zodra de paarden dit anders gewend zijn, zullen ze niet meer zo graag op stal staan als eerst leek.
manie schreef:Kijk ik ben ook het liefst veel buiten, maar mijn werk brengt met zich mee dat ik nou eenmaal ook wel eens wat meer binnen zit dan me lief is.
Maar om nu te stellen dat ik mishandeld wordtdat lijkt me wat te ver gaan
![]()
Sterker nog als het stinkmodder is ben ik best blij met m'n kantoorbaantje
VeerenAshley schreef:Met die laatste zin heb je helemaal gelijk, helaas, maar met wat je eerder hebt geschreven, ben ik het niet helemaal eens: jíj kunt vinden dat het voor paarden hetzelfde is als voor mensen (met regen lekker droog binnen), maar feit blijft dat paarden er nu eenmaal beter op zijn gebouwd om zich comfortabel warm te houden met regen dan wij mensen. Ik zou ook graag zo'n lekker vachtje hebben dat mijn huid droog houdt, maar helaas het wil maar niet groeien.
En willen jouw paarden nog steeds binnenstaan met slecht weer als ze een tijdje hebben kunnen opdrogen en hun eten ophebben? Krijgen ze na een paar uur toc niet weer de drang om hun stal uit te lopen als je de deuren open zet?
Dani62 schreef:Sorry maar wat een stomme vergelijking zeg... Dit heb jij nog altijd hélemaal zelf in de hand. Paarden worden opgesloten en hebben de keuze niet.
En wanneer jíj binnen bent weet je ook de reden daarachter: 'ik ben aan het werk want er moet brood op de plank komen'.
Paarden hebben dat besef niet..... "Ik sta op stal want anders vertrap ik het gras".