Iorrr schreef:het is duidelijk een discussiepunt of het nou wel of geen nut heeft voor het paard.
Nee, het is géén discussiepunt: het is nl. gewoon bewezen dat een paard VOELT met die dingen; als je het niet gelooft moet je een kijken bij paarden die ze nog wél hebben. Waar de discussie omgaat momenteel, is of een paard ze kan missen; dáár zijn de meningen over verdeeld!
Ik heb gisteren toevallig nog een mooi voorbeeldje gezien van het NUT van die haren: een merrie stond over het schriklint aan mijn pony te ruiken, en ze kwam steeds dichter bij het draadje. Gelukkig raakte ze dat eerst met een tasthaar, zodat ze meteen haar hoofd een stukje terugdeed. Als ze dit haar niet had gehad, had ze een schok gekregen!
Overigens moge het duidelijk zijn dat ik het ronduit belachelijk en héél erg egoïstisch vind om de tastharen weg te halen, alleen maar omdat het baasje het mooi vindt, of omdat het "toch echt niet kan om met een Z-paard ongeschoren op concours te gaan." Wat een kul, temeer daar de meeste juryleden toch echt niet zo'n goede ogen hebben dat ze van een flinke afstand kunnen zien of er nog een paar haren rond de neus en de ogen zitten.