mag je voelharen afknippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: mag je voelharen afknippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:34

Iorrr schreef:
het is duidelijk een discussiepunt of het nou wel of geen nut heeft voor het paard.

Nee, het is géén discussiepunt: het is nl. gewoon bewezen dat een paard VOELT met die dingen; als je het niet gelooft moet je een kijken bij paarden die ze nog wél hebben. Waar de discussie omgaat momenteel, is of een paard ze kan missen; dáár zijn de meningen over verdeeld!

Ik heb gisteren toevallig nog een mooi voorbeeldje gezien van het NUT van die haren: een merrie stond over het schriklint aan mijn pony te ruiken, en ze kwam steeds dichter bij het draadje. Gelukkig raakte ze dat eerst met een tasthaar, zodat ze meteen haar hoofd een stukje terugdeed. Als ze dit haar niet had gehad, had ze een schok gekregen!

Overigens moge het duidelijk zijn dat ik het ronduit belachelijk en héél erg egoïstisch vind om de tastharen weg te halen, alleen maar omdat het baasje het mooi vindt, of omdat het "toch echt niet kan om met een Z-paard ongeschoren op concours te gaan." Wat een kul, temeer daar de meeste juryleden toch echt niet zo'n goede ogen hebben dat ze van een flinke afstand kunnen zien of er nog een paar haren rond de neus en de ogen zitten.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:36

het is toch ieders zijn mening.

En egoistisch vind ik ook weer een beetje overdreven...
Laatst bijgewerkt door Santosww op 08-02-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Santosww schreef:
scheren jullie trouwens ook de oren helemaal uit???

Bij sommige stamboeken MAG dat niet eens meer omdat het niet diervriendelijk is (Arabieren bv.), net zoals het afscheren van tastharen; misschien zet jou en anderen dat aan het denken!

Mo_I_Rana

Volledig met je eens VeerenAshley
Ik had zin om tegen die mensen ook nog te zeggen om een barbiepaard te kopen en dat mooi te maken, aangezien het daar toch alleen maar om draait, daar doe je tenminste een levend wezen geen verkeerd aan.

Ouwe

VeerenAshley schreef:
Iorrr schreef:
het is duidelijk een discussiepunt of het nou wel of geen nut heeft voor het paard.

Nee, het is géén discussiepunt: het is nl. gewoon bewezen dat een paard VOELT met die dingen; als je het niet gelooft moet je een kijken bij paarden die ze nog wél hebben. Waar de discussie omgaat momenteel, is of een paard ze kan missen; dáár zijn de meningen over verdeeld!

Ik heb gisteren toevallig nog een mooi voorbeeldje gezien van het NUT van die haren: een merrie stond over het schriklint aan mijn pony te ruiken, en ze kwam steeds dichter bij het draadje. Gelukkig raakte ze dat eerst met een tasthaar, zodat ze meteen haar hoofd een stukje terugdeed. Als ze dit haar niet had gehad, had ze een schok gekregen!

Overigens moge het duidelijk zijn dat ik het ronduit belachelijk en héél erg egoïstisch vind om de tastharen weg te halen, alleen maar omdat het baasje het mooi vindt, of omdat het "toch echt niet kan om met een Z-paard ongeschoren op concours te gaan." Wat een kul, temeer daar de meeste juryleden toch echt niet zo'n goede ogen hebben dat ze van een flinke afstand kunnen zien of er nog een paar haren rond de neus en de ogen zitten.

Afgod

Iorrr

De jury misschien niet maar de rest wel... De paarden hier worden zo af en toe ook nog weer verkocht en tja.. Het oog wil ook wat! Ik geloof best dat ze voelen met die haren maar ik zeg dat het geen doel meer heeft omdat we simpelweg die dingen weghebben gehaald waar ze ze bij nodig zijn... Zoals giftige planten etc!!!!

Maar ieder voor zich! Dit is zoooo typisch bokt... Misschien moet de penny er even op na gelezen worden!
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 08-02-08 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:37

Santosww schreef:
het is toch ieders zijn mening

Jazeker, maar niemand moet ontkennen dat die haren geen fuctie hebben, want die hebben ze gewoon wel!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:38

Santosww schreef:
En egoistisch vind ik ook weer een beetje overdreven...

Het is toch ieders zijn mening. Knipoog

Santosww

ja tuurlijk daarom hebben wij paarden??? om er mee om te gaan als een barbiepaard???? Tssss....

Ik zeg niet dat ik mijn paard zijn oren uitscheer maar ben benieuwd wat de rest doet... Dus ik ben egoistisch en daarmee nog meer mensen als wij de TASTHAREN wegscheren??? Vind het een beetje overdreven...

VeerenAshley

Iorrr schreef:
De jury niet maar de rest wel... De paarden hier worden zo af en toe ook nog weer verkocht en tja.. Het oog wil ook wat! Ik geloof best dat ze voelen met die haren maar ik zeg dat het geen doel meer heeft omdat we simpelweg die dingen weghebben gehaald waar ze ze bij nodig zijn... Zoals giftige planten etc!!!!

Heb jij dan geen hek om je wei, met of zonder schrikdraad? Of struiken/bomen er in? Voerbak en drinkbak in de stal? O nee, je hebt natuurlijk geen stal waar je paard zich ook aan kan stoten 's nachts in het donker Knipoog .

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:40

VeerenAshley schreef:
Iorrr schreef:
De jury niet maar de rest wel... De paarden hier worden zo af en toe ook nog weer verkocht en tja.. Het oog wil ook wat! Ik geloof best dat ze voelen met die haren maar ik zeg dat het geen doel meer heeft omdat we simpelweg die dingen weghebben gehaald waar ze ze bij nodig zijn... Zoals giftige planten etc!!!!

Heb jij dan geen hek om je wei, met of zonder schrikdraad? Of struiken/bomen er in? Voerbak en drinkbak in de stal? O nee, je hebt natuurlijk geen stal waar je paard zich ook aan kan stoten 's nachts in het donker Knipoog .

Paarden hebben ook nog ogen hoor, kijk als ze blind zijn zou ik die haren niet weghalen. Ik zeg ook niet dat ze geen functie hebben maar ik zeg dat ze best zonder kunnen. ongeacht of ik of een ander het nou mooi vindt...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:40

Nou wij hebben houten omheining! Wel met stroom maar dat weten ze maar al te goed! En ik heb ze nog nooit mis zien gaan naar de waterbak ofzo! hahaha zou wat zijn, ze zijn niet gelijk blind hoor zonder haar!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:43

Iorrr schreef:
Nou wij hebben houten omheining! Wel met stroom maar dat weten ze maar al te goed! En ik heb ze nog nooit mis zien gaan naar de waterbak ofzo! hahaha zou wat zijn, ze zijn niet gelijk blind hoor zonder haar!

Nee, gelukkig zijn ze niet meteen stekeblind, dat zou niet best zijn Knipoog

Maar dat merrietje waar ik het net over had (die met haar neus bijna het schriklint aanraakte) is óók niet blind en staat ook al heel lang in die wei, maar tóch had ze een schok gekregen als ze geen tasthaar had gehad.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:43

mensen fijn weekend... ga mijn paard toiletteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:50

Ik zou het wel heel sneu en kort door de bocht vinden als iemand zou afknappen op het uiterlijk van een paard als deze zijn voelharen nog heeft Lips are sealed

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:58

Miss_Montana schreef:
Ik zou het wel heel sneu en kort door de bocht vinden als iemand zou afknappen op het uiterlijk van een paard als deze zijn voelharen nog heeft Lips are sealed

ja he!

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:10

Waarom maken sommige mensen er zo'n probleem van? t zou best kunnen dat paarden dat gebruiken.. als je ze er niet af wil halen moet je zelf weten.. maar als andere dat wel willen laat ze lekker.. en als de paarden er last van zouden hebben dan lieten ze het ook echt wel merken.. maar dat doen ze niet, dus hebben ze er niet zo veel last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:25

Mijn god eey Santosww en Iorrr.. slecht geslapen vannacht ? Nagelbijten / Gniffelen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:23

Als je de tastharen afknipt kunnen ze daar heus nog wel mee voelen hoor, ik heb geen ervaring met afscheren, maar als je ze inkort verandert er niks. En ik scheer de oren niet uit maar vieze dotten knip ik wel weg. Wel ontzettend vervelend dat mensen hier zo gefokt reageren, het komt de sfeer niet echt ten goede

Laurens1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:38

Vraagje: als je iets wegneemt, hoe kan je er dan nog mee voelen Bloos

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:49

Laurens1987 schreef:
Vraagje: als je iets wegneemt, hoe kan je er dan nog mee voelen Bloos

ik kort ze in, ik scheer ze niet af Clown

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:00

Ik begrijp nooit waarom toch alles zo kort en kaal geknipt en geschoren moet worden.
Laat een paard toch nog een beetje paard.
De manen moeten al lekker kort het ziet er niet uit zo kort maar goed, de oren moeten natuurlijk kaal de staart tot op de hakken en de tastharen er vanaf.
We zijn toch zo lekker bezig met de schaar.
Ik heb ook wedstrijd gereden met mijn ongeschoren pony, die iedere dag lekker op de wei kon rollen, met lange manen die ik prima kon knotten enz.
Ik zat vaak in de prijzen en had altijd een goed punt voor de verzorging, dus denk niet dat de jury er zo streng op is.
Het is meer wat mensen onderling zeggen denk ik heel vaak.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:02

kasparonda schreef:
Ik begrijp nooit waarom toch alles zo kort en kaal geknipt en geschoren moet worden.
Laat een paard toch nog een beetje paard.
De manen moeten al lekker kort het ziet er niet uit zo kort maar goed, de oren moeten natuurlijk kaal de staart tot op de hakken en de tastharen er vanaf.
We zijn toch zo lekker bezig met de schaar.
Ik heb ook wedstrijd gereden met mijn ongeschoren pony, die iedere dag lekker op de wei kon rollen, met lange manen die ik prima kon knotten enz.
Ik zat vaak in de prijzen en had altijd een goed punt voor de verzorging, dus denk niet dat de jury er zo streng op is.
Het is meer wat mensen onderling zeggen denk ik heel vaak.

ug!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:05

Maar een paard die echt hele langen voelharen heeft..
vind het er echt niet uitzien!
dit knip ik dan ook bij..
niet weg waneer het niet nodig is! Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:07

sorry hoor als ik ook mijn mening geef