Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:33

feliciaa schreef:
Ik denk dat het wel kan, als je ouders je bij springen als dat nodig is.
Ik zou je trouwens wel aanraden om een nieuw zadel voor haar te kopen, heb even je laatste rijfoto's bekeken en daar lijkt je zadel naar voren te kantelen. Een nieuw zadel is dan dus zeker geen overbodige luxe..

Je zadel laten opvullen bij de zadelmaker doet wonderen. en goedkoper.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:34

Het kan als je je paard aan huis hebt staan of een goedkope stalling voor vindt.
Romeo staat thuis en ik ben per maand aan hooi, vlas en brok €80,- kwijt (hoefsmid, dierenarts, wormenkuuren ed hier niet bij gerekend).
Bij de buurman koste vroeger (toen het vlas nog niet zo in prijs was verhoogd) de stalling €135,- per maand all in.
Het ligt er ook aan wat voor een eisen je stelt. A;s je het niet erg vindt dat er geen binnenbak ed bij de stalling is, wordt het zoeken naar een stal al een stuk goedkoper.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:38

Een nieuw zadel is niet nodig je kan er ook iemand naar laten kijken en dan op laten vullen het is echt onzin om een nieuw zadel te kopen als het probleem misschien opgelost kan worden. En trouwens dat kan je niet goed zien op een foto of iemands zadel goed ligt daar moet je naast staan en een exper naar laten kijken.

Harry horse dekens heb je alvanaf 49,95 en als je paard niet geschoren is heb je ook geen 300gram nodig maar dan heb je genoeg aan een 200grams en een uitrijdeken heb je ook niet indirect nodig mijn paard is geschoren en ik gebruik ook geen uitrijdeken.
Dus dat bespaard je al een hoop kosten. Maar een goede verzekering is zeer belangrijk. Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:42

daNiielle_ schreef:
feliciaa schreef:
Ik zou je trouwens wel aanraden om een nieuw zadel voor haar te kopen, heb even je laatste rijfoto's bekeken en daar lijkt je zadel naar voren te kantelen. Een nieuw zadel is dan dus zeker geen overbodige luxe..

Je zadel laten opvullen bij de zadelmaker doet wonderen. en goedkoper.

een zadel wat niet past, hoef je niet te laten opvullen...hij zal daarna nooit nooit passen.

Overigens is opvullen niet bedoelt om een slecht passend zadel "goed" te laten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:43

Als ik alle adviezen hier lees, dan is het net zo van

Paard hebben is niet duur dat kan iedereen kost bijna geen geld

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:47

@ Kingsley2: Ga maar eens naar de foto's kijken, er staat wel een link in haar profiel je ziet duidelijk dat het zadel aan de achterkant gewoon niet goed op de rug ligt en dus naar voren valt..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:48

Waar een wil is, is een weg.

Een zadel kan zeker wel passen. Dat is onzin wat je nu zegt.
Mijn zadel past nu toch echt perfect hoor. Ja
Het ligt er alleen net aan wat er niet goed ligt aan het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:49

Nee, ik denk van niet. Als je het maar net aan redt met je geld vind ik het veel te veel risico. Stel je voor dat ze ineens de DA nodig heeft, wormenkuur, inentingen, hoefsmid, tandarts, verzekering, noem maar op. Dat zijn allemaal kosten die er nog eens even bij komen. Je hebt gewoon te veel onvoorziene uitgaven. Ik zou pas aan een paard beginnen als je inkomen stabiel genoeg is om het paard te kunnen onderhouden waarbij je ook denkt aan de onvoorziene kosten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:50

Ja kan wel, maar ligt aan de omstandigheden. Ik ben aan mijn pony 120 euro per maand kwijt.
Voor mijn paard wat meer omdat ik voor haar ook nog voer koop.
Ik zet wel maandelijks een bijdrage aan de kant voor dierenartskosten enz.

Springen je ouders bij als er dierenartskosten zijn? Ik zou zeggen doen, hardstikke leuk toch Knipoog

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:51

tita schreef:

Zo is het niet.
Zij heeft er gewoon ALLES voor over om dat paard te kopen!
Dat vind ik iets goeds.

Deze adviezen zijn de kleine dingetjes waar je op kan besparen, er wordt nergens gezegd dat het goedkoop is!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:52

Tita van een foto kan je echt niet zien of een zadel wel of niet goed ligt daar moet je naast gaan staan. En iemand met verstand naar laten kijken je kan niet van een foto beoordelen of iemand een nieuw zadel moet kopen. Dus als er een zadelmaker bij komt kan hij een beoordeling doen en daar heeft ze meer aan als dat iemand aan een foto kan zien dat ze een nieuw zadel moet want dat kan niet.

En als hij naar voren valt kan hij opgevuld worden en aangepast worden.
Ik heb de foto's en filmpjes bekeken maar ik kan weinig zien aan het zadel dat het verkeerd ligt,
En de eigenaar zal best wel weten of het zadel wel of niet goed ligt, maar ze moet het eerst aan een zadelmaker vragen voor dat ze een nieuwzadel gaat kopen.
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 04-02-08 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:52

Ik ben nog geen 1000 euro per jaar kwijt aan alles (meestal zit ik maar op 800 euro zelfs, 200 euro is voor extra's en onvoorziene uitgaven). Dus in mijn geval kun je makkelijk een paar onderhouden voor 135 euro in de maand! ik doe het zelfs voor veel minder Knipoog

Edit: dan sta ik ook wel erg primitief Knipoog heb wel gewoon een stal met weiland, maar geen elektriciteit en geen water. Dat halen we uit de sloot Knipoog Zelf hooi en stro slepen etc. Scheelt enorm in de kosten en wij hebben de volledige vrije hand Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-02-08 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:53

volgens mij moet het wel kunnen mits je ouders bereid zijn om onverwachte zaken, zoals dikke DA-rekeningen op te vangen.
Je kunt veel keuzes maken om het goedkoper te maken; bijv. blote voeten, 24/7 in het land, proberen met een clubje tegelijk te enten, gezamenlijk wormspuiten in te kopen.
Het meest bespaar je eventueel door een betalende bijrijder te nemen. Als dat het verschil is tussen wel een paard kunnen houden of niet, dan is de keuze gauw gemaakt, lijkt me.

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:54

ik denk dat je wel een paard kan houden en je hebt mensen die willen bijspringen als het nodig is Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:59

daNiielle_ schreef:
tita schreef:

Zo is het niet.
Zij heeft er gewoon ALLES voor over om dat paard te kopen!
Dat vind ik iets goeds.

Deze adviezen zijn de kleine dingetjes waar je op kan besparen, er wordt nergens gezegd dat het goedkoop is!

Nee zij heeft niet alles over voor een paard in mijn ogen.
Het is allemaal net net..eigenlijk is het niet te doen.

Iedereen roept hier ja hoor mijn pony doet het met zoveel geld of zoveel
Maar paarden zijn verschillend de ene kost 120 euro en de andere kost 180 en nog een 200 enz enz.

Ze moet van 135 euro alles betalen wat voer betreft.
Tja je moet het maar willen je paard van alles net niet het beste te willen geven.
En paard van TS moet dan ook niet ziek worden in de vorm van chronisch want wat dan?

En wat zadels betreft, is niet zo dat je het ff laat opvullen en dan kan het ineens weer jaren mee.
En slecht passend zadel zal nooit goed liggen als ie opgevuld is...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:00

wat zijn jullie paarden allemaal duur Clown ik onderhoud 3 paarden voor nog geen 150€ per maand... Alles meegerekend; behalve onverwachte dierenartskosten, maar daarvoor heb ik steeds geld opzij staan...

edit: het hangt er volgens mij gewoon vanaf hoeveel tralala je der aan hangt... Ik heb een kleinere wei voor de winter met schuilstal met verharding en een grote weide voor de zomer. Mijn paarden zijn deken-en ijzerloos en ik heb geen 300 setjes, maar ik wel al wat ik nodig heb...
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 04-02-08 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:04

Mijn pony haalt de 135 niet eens per maand. (als je alles uitrekent).

Stalling 80 (voor 3 paarden) per maand. (is ca. 27,- per paard per maand).

Hoefsmid 1x per 3 maanden (25 euro per keer = 8 euro per maand).

Voer 25 euro/maand (en dat is ruim).

60 euro per paard per maand. (maar dan moet je wel een ruim veeartsen potje hebben van te voren.)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:04

Ik betaalde jaren geleden mijn pony en mijn ouders sprongen bij voor dierenartskosten, die ik ze in delen terug betaalde.
Mijn stal kostte 170 euro per maand excl. voer.
Ik verdiende net iets meer dan 200 euro.
Mijn ouders sprongen bij als het echt nodig was.
Bij mij is het goed gegaan.
Als haar ouders willen bijspringen zie ik het probleem niet om eerlijk te zijn Lachen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:08

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, de onvoorziene kosten natuurlijk buiten beschouwing gelaten.
Maar daarvoor willen de ouders van de TS inspringen, klaar toch? Je hebt echt niet elke maand de veearts op de stoep hoor.
Als je gaat bedenken wat er allemaal met het paard zou kunnen gebeuren, en wat hij allemaal kan krijgen, dan moet je helemaal niet aan een paard beginnen.

Op spullen kun je wel degelijk bezuinigen. Ook een goed zadel hoeft je geen kapitalen te kosten. Als het maar goed ligt. Dat kan prima een tweedehands zadel zijn. En het zal je paard een zorg zijn wat voor dekje eronder ligt. Als de basisvoorzieningen goed zijn kom je een heel eind. Ik kan mijn paard voor gemiddeld 135 euro per maand een prima leventje bieden!(en dan praat ik over een paard met zomereczeem...)

Ik krijg soms het gevoel dat veel mensen denken dat goed alleen maar duur kan zijn Clown

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:10

kynshiri schreef:
wat zijn jullie paarden allemaal duur Clown ik onderhoud 3 paarden voor nog geen 150€ per maand... Alles meegerekend; behalve onverwachte dierenartskosten, maar daarvoor heb ik steeds geld opzij staan...

edit: het hangt er volgens mij gewoon vanaf hoeveel tralala je der aan hangt... Ik heb een kleinere wei voor de winter met schuilstal met verharding en een grote weide voor de zomer. Mijn paarden zijn deken-en ijzerloos en ik heb geen 300 setjes, maar ik wel al wat ik nodig heb...

nou ja, dat bedoelde ik eigenlijk Knipoog

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 16:35

iIcCkK_J schreef:
Dat koop je dus allemaal van de 1.600 die je al hebt?
Nee, ik koop geen paard voor 1.600 maar het overige/ nodige harnachement Knipoog

Kingsley2 schreef:
dit is indd een goed lijstje daar kan ze zeker wat mee TS en dan haar berekeningen op aanpassen of ze geen dingen over het hoofd heeft gezien. Knipoog
daNiielle_ schreef:
Misschien heb je hier ook wat aan :

http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Kosten
Ik heb daar mijn lijstje op gemaakt Tong uitsteken

feliciaa schreef:
Ja, idd.. Volgens mij is het zadel ook al 5 jaar oud Tong uitsteken Niet heel oud, maar gewoon niet zo'n goed zadel Knipoog

Tita:
Ik heb ALLLLLES over voor dat paard. Daarom wil ik niet dat ze elk moment aan een onbekend persoon kan worden verkocht! De eigenaar van V is namelijk een fokker van shetlandpony's die ook in en uit vliegen! Als er iemand komt die haar wil hebben IS ZE WEG!! Je weet trouwens ook niet hoe ze er nu bij staat! Of dat ze het beste brok krijgt, of what ever!
Ik houd er niet van, dat je zoiets over mij zegt, terwijl JIJ me niet eens kent! Sorry, dat wel elkaar te vaak verkeerd begrijpen, maar ik wens liever geen commentaar nog te horen van jou!
Alvast Bedankt!

Ik zal alles nog even op een rijtje zetten, voor diegene die nog te wensen reageren:

* Ik ben van plan V over te kopen, met zadel en dekens (de borstels, dekjes, hoofdstel, bandages, beenbescherming, etc. is allemaal al van mij).
* Ik heb gratis stalling, wei en bakgebruik.
* Ik moet alleen zelf, het stro, vlas, brok en muesli kopen.
* Kan ik dit halen met €135,- per maand?
* Als het harnachement kapot gaat of ze moet naar de DA heb ik €1.600,- (wat ik uiteraard niet ga halen Knipoog )
* Mijn ouders willen daarom inspringen als de dierenartskosten heel hoog zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:47

Nou iid sorry ik laat me niet de mond door jou dicht snoeren omdat ik toevallig niet zeg wat jij wilt horen.

Ik ben realistisch en hoe ze nu wordt verzorgt door haar huidige eigenaar dat staat er helemaal los van het gaat er om of jij voor haar kan zorgen en zoals ik al eerder heb gezegd.

Jij wilt alleen horen ja dat kan ik heb een pony voor 110 euro per maand.

Ben al eens gaan informeren hoe duur stro en hooi kost..type brok, musli wat je gaat voeren.

Simpele berekening laat staan dat ze 3 kg musli op een dag krijg de gemiddeld maand is 30.5 dag
Dat is 91.5 kilo per maand dat is 4.5 zak (gaat er vanuit dat er 20kg in zit kan ook 25 zijn)

Dus 4.5 kg zak per maand en kost 14.50 dan ben je alleen aan musli al 66 euro kwijt

baal stro gemiddeld 5 euro en je hebt wel een 4 balen per week nodig.
Rekenen zelf maar uit en dan moet je nog hooi hebben da hoefsmid enz enz

Spullen kopen voor een paard is niet moeilijk dat kan iedereen ongeacht wat het kost maar de onderhoud dat is stuk moeilijker

en dan nog mag ik hopen op geen ziektes die blijvend zijn dus speciaal beslag en chronisch mankementen

Nog maals ik blijf niet weg uit een topci omdat jij het zegt

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:55

Nou, ik denk dat het wel lukt, hoor. Je hebt gewoon geluk dat het paard gratis staat. Super!

Ik hou mijn paarden ook heel goedkoop. Geen probleem. Ik merk dat de meeste kosten zitten in:

* lessen
* cursussen
* traileraanschaf
* diesel van de auto
* hoefsmid

De rest valt allemaal best wel mee, en heel veel kosten zijn discutabel: Ik zie hierboven ergens in een post bijvoorbeeld 'muesli voor na het werken 'staan. Muesli is helemaal niet noodzakelijk. Een brokje na het werken kan ook prima. Of wat wortels na het werken.
En wil je gaan rijden in dure setjes? Of kies je ervoor om het simpel te houden, maar wel goedkoop.

Een tip van mij:
Je hoeft je paard niet persé in de verzekering te doen. Er zitten best wat haken en ogen aan een verzekering! Mijn dierenarts heeft het mij destijds afgeraden. Nu spaar ik elke maand een bedrag en zet dat op een aparte spaarrekening. Inmiddels is dat al opgelopen tot zo'n €2500. Nou, daar kunnen mijn paarden wel eens voor naar de kliniek, hoor.

Heel veel succes, en ik hoop jou en je paard nog eens voorbij te zien komen hier op het forum. Wel foto's plaatsen he, ben benieuwd naar die gratis stalling van jou OK dan!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:01

Nog even een vraagje nav de post vóór die mij:

Jouw paard komt toch op de paddock, bak of in de wei te staan?
Dan heb je toch helemaal geen vier balen stro per week nodig??? Bij lange na niet, joh!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:02

tita schreef:
Nou iid sorry ik laat me niet de mond door jou dicht snoeren omdat ik toevallig niet zeg wat jij wilt horen.

Ik ben realistisch en hoe ze nu wordt verzorgt door haar huidige eigenaar dat staat er helemaal los van het gaat er om of jij voor haar kan zorgen en zoals ik al eerder heb gezegd.

Jij wilt alleen horen ja dat kan ik heb een pony voor 110 euro per maand.

Ben al eens gaan informeren hoe duur stro en hooi kost..type brok, musli wat je gaat voeren.

Simpele berekening laat staan dat ze 3 kg musli op een dag krijg de gemiddeld maand is 30.5 dag
Dat is 91.5 kilo per maand dat is 4.5 zak (gaat er vanuit dat er 20kg in zit kan ook 25 zijn)

Dus 4.5 kg zak per maand en kost 14.50 dan ben je alleen aan musli al 66 euro kwijt

baal stro gemiddeld 5 euro en je hebt wel een 4 balen per week nodig.
Rekenen zelf maar uit en dan moet je nog hooi hebben da hoefsmid enz enz

Spullen kopen voor een paard is niet moeilijk dat kan iedereen ongeacht wat het kost maar de onderhoud dat is stuk moeilijker

en dan nog mag ik hopen op geen ziektes die blijvend zijn dus speciaal beslag en chronisch mankementen

Nog maals ik blijf niet weg uit een topci omdat jij het zegt

Wat de een niet kan, kan de ander misschien wel!

Haar ouders springen bij als dat nodig is.
Misschien is het mueslie bij haar goedkoper? Daar weet jij niets van, dus ga dan niet oordelen.

En dat je zegt dat ze niet alles over heeft voor dat paard, dat staat me totaal niet aan.

Sinds wanneer heb je 4 balen per week nodig? Wow! Ik werk op een stal, daar worden de stallen iedere dag gedaan. En daar is 1 baal vlas per week meer dan genoeg. Die zijn nog goedkoper ook!