Wie zet z'n paard in de stapmolen? (ervaringen gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: Wie zet z'n paard in de stapmolen? (ervaringen gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:23

Bij mijn stage is er ook een stapmolen met klinkers. Daar boven op ligt zand, de stenen raken ze niet aan. Hij werd wel elke dag geschept anders lopen z van zelf op stenen.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:00

bij ons gaan de paarden elke ochtend de molen in.
Ik heb sinds oktober een nieuwe wat best een paniekvogeltje kan zijn.
en na dag 2 ging die de molen in en ik stond echt vol spanning te kijken maar hij had het na 1 tik op ze kond zo door.
en ik ben echt fan van de molen het is erg goed voor je paard en ze worden minder snel stijf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:16

Welk merk stapmolen heb je (of bij jullie) Deniies?
Enig idee hoe oud hij is?
Makkelijk in gebruik?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:20

xCarlyx schreef:
ik heb een stapmolen. Vind het ideaal! Als ik n paar paarden per dag rijdt hoef ik ze niet warm en droog te stappen. Even in de molen en klaar is kees.. daarna weer lekker de wei op! scheelt een hoop tijd. Na het wassen even stappen in de molen ook erg handig. Het is vooral makkelijk, niet om iets te verbeteren. Met een blessure bijv. moet je de paarden wel stappen, maar dit mag nooit in een molen. Ik zet 1 van de paarden voor de wedstrijd 20 min in de molen, anders is ze veeeeel te druk!
Ik heb er nog nooit ongemakken van gehad, 1 keer is een pony door de spijlen geschoten naar een ander paard toe. Maar hier had ze niks aan over gehouden.

belachelijk... Geen woorden voor.. je paard niet eens even droog stappen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:38

saskiakefie schreef:

Ik vind het belachelijk om iemand zo te veroordelen.
Ik lees dat de paarden goed worden in- en uitgestapt en dat is toch het belangrijkste?!
Beetje ruimer denken en dus bedenken hoe het zou kunnen zijn om in andermans schoenen te staan.

Daarbij is er een ander topic voor méningen over het gebruik van de stapmolen. Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:40

superwoman schreef:
saskiakefie schreef:

Ik vind het belachelijk om iemand zo te veroordelen.
Ik lees dat de paarden goed worden in- en uitgestapt en dat is toch het belangrijkste?!
Beetje ruimer denken en dus bedenken hoe het zou kunnen zijn om in andermans schoenen te staan.

Daarbij is er een ander topic voor méningen over het gebruik van de stapmolen. Knipoog

ja, maar je eigen paard niet eens uitstappen nou lkr dan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:49

Is iets meer dan een paard. Als je er een paar achter elkaar wilt/moet rijden in een korte tijd kan het veel tijd schelen.

Op de stal waar ik nu sta hebben ze ook een trainingsmolen. Al draait hij alleen een actief staptempo. Als bodem is het geruwd beton zodat deze altijd goed is om te gebruiken. Het is een open molen met drijfhekken met stroom. maar als een paard valt schuiven die losse stangen er gewoon overheen. Ze kunnen dus niet klem komen te liggen. De diameter is 25 meter en is voor 4 paarden. De ingang is een groot houten hek waardoor ze er gemakkelijk in en uit kunnen stappen.

Mijn tinker is er nu een paar keer ingeweest om een uur actief te stappen op het harde. Ondanks dat hij de hele dag in de wei staat bij zijn vriendjes. Hij vindt het om de een of andere reden erg leuk erin te staan. Al gaat het hem soms niet hard genoeg. ZIjn conditie is er duidelijk door verbetert.

Ashley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:01

Ik vind het ideaal, paard aan de molen.. gaan uitmesten, voer klaar zetten etc. Daarna opzadelen om te rijden of evt longeren en het paard is al wat soepel

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:05

Op mijn stageadres hebben ze ook een stapmolen. Elke morgen stappen de paarden er een half uur in. In die tijd mesten we de stallen uit zodat de urinegeuren die vrij kunnen komen ook niet bij de paarden komen en je alle ruimte en tijd hebt.
Ook is het een stukje veiligheid, zodat als de paarden in het land/paddock komen, niet helemaal door de dolle heen zijn en zich gaan verwonden

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:56

Ik heb er een rotte ervaring mee, ongeluk van paard. Liever helemaal geen stapmolen hier

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:15

Wij hebben de molen binnen ,omheining tot 130 steen daarboven tralies en we hebben hekken soms vinden ze het lekker om het hek op hun kont te hebben (grote borstel?),dan even stroom er op.
en op de vloer nu rubber stenen eerst kunstgras maar was te snel versleten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:53

Legaat schreef:
Ik heb er een rotte ervaring mee, ongeluk van paard. Liever helemaal geen stapmolen hier

Zou je dan even kunnen vertellen hoe dat kwam?
Hoe het ongeluk misschien voorkomen had kunnen worden of hoe het minder erg had kunnen zijn?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:57

bungie schreef:
Wij hebben de molen binnen ,omheining tot 130 steen daarboven tralies en we hebben hekken soms vinden ze het lekker om het hek op hun kont te hebben (grote borstel?),dan even stroom er op.
en op de vloer nu rubber stenen eerst kunstgras maar was te snel versleten.

kunstgras snel versleten?
Hoeveel paarden gaan er per dag in of hoe lang wordt hij gebruikt en hoe snel was het kunstgras toen versleten?
Ik vond het namelijk ook wel wat.
http://www.naberink.net/index.php?c=kunstgras
Bij deze leverancier, die haalt het uit frankrijk omdat daar een betere kwaliteit zou zijn.....

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:00

Op stal hebben we ook een stapmolen, met een dakje en gewoon een hoge schot, dus niet zo'n open stapmolen is het. Ik vind het ideaal Knipoog
Als mijn paard hard heeft gewerkt en de dag daarna wil ik rust geven, gaat hij eventjes de molen in en ga ik ook eventjes met hem lopen. Knipoog
En owhjah de ondergrond bij ons is van zand Knipoog

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:02

Bij mij op stal is ook een molen. Ik vind het echt heerlijk, mijn oude pony zweette echt onwijs, dat droogde echt niet binnen een half uur. Dus dan zette ik haar met een dekentje in de molen, ging ik m'n spullen opruimen en wat drinken en dan was ze droog!

Alleen onze bodem vind ik niet zo denderend, is klinkers met een héél klein laagje zand. Dus dat vind ik persoonlijk niks, daar moet echt wat anders op.

Afbeelding
Onze molen, even om die dikke heen kijken Knipoog