Kafue schreef:Het verhaal dubbeltje eruit. Ik hoop dat je overigens een rechtschutzversicherung hebt. En anders gewoon een advocaat contracteren, in ST Georg staan er wel vaak wat die met paarden doen. In duitsland werkt het rechtssysteem anders als de rechter oordeelt dat de eigenaar van de pensionstal schuldig is aan nalatigheid en derhalve de verwonding van jouw paard dan wordt hij veroordeeld tot. Je moet dan betalen anders kom je in de schufa ( zelfde als bkr) betaal je niet kun je overigens rekenen of vrijheidsstraf hoor zo makkelijk is dat nog niet om er onderuit te komen. In ieder geval informatie inwinnen. Natuurlijk krijg je je paard er niet mee terug, maar wel een vergoeding en zo kun je weer een nieuwe kopen en leert de eigenaar van de pensionstal er hopelijk van.
Vraag gewoon eens op de duitse forums of een juraforum.
Dus het enige voordeel van een potstal is de warme bodem in de winter dan, voor de paarden. Hmmm en voor de pensionstal het werk wat minder is en niet met de hand gebeurd. Ik doe het nu heel anders, iedere dag mest uit de wei en stal halen en dat is echt heel weining werk met twee paarden. Vier is ook nog wel te doen maar dan is het wel al zwaarder.
Ik ben wel rechtschutzverzekerd en die gaan met alles akkoord wat er nu gebeurd. Sinds september lopen we al bij de advocaat en het loopt bij het landesgericht maar de rechtzaak moet nog komen. De manege hier is een vereniging die de hal pacht van de gemeente, met een bestuur van 10 man ongeveer en 4 of vijf manegepony's. Een vereniging is heilig hier en ze beschikken nooit over veel geld dus daar verwacht ik al niets meer van. Maar als je een vereniging aanvalt.....nou berg je dan maar. Ondertussen zijn er erg smerige streken geleverd zoals het bewust vernietigen van bewijzen uit de stal. Medepensiongasten zijn benaderd of ze hun verhaal ten gunste van de vereniging willen verdraaien, diezelfde avond nog toen ik thuis aankwam met een lege trailer´...Deze hebben dat geweigerd en zijn ook nog met hun eigen paard vertrokken. Wij hebben nog gevraagd voor dat we naar een advocaat gingen of ze de stallen wilden aanpassen, nee dus. Of wij ze dan mochten aanpassen met eigen middelen, nee dus. Ze hebben voor de rechter zitten liegen toen ze beloofden de stal niet aan te raken terwijl ze alles er al uit hadden gehaald en schoongemaakt. En ze hebben ons laten betalen voor een Haftpflichtverzekering (WA) en hadden die helemaal niet afgesloten terwijl we het 2 keer gevraagd hadden en ze ja zeiden. Daarnaast hadden ze zoals de meeste een Obhutversicherung kunnen nemen (opstal van paarden) zoals de meeste hebben. Dat had 30 euro per jaar gekost per pensionpaard, nou dat had ik graag willen betalen.
Maar je vraagt of ze verzekerd zijn en ze zeggen ja maar het is nee...Kijk het is niet verplicht maar wel schandalig Als morgen een kind van een pony af valt tijdens het lessen en ze moet naar het ziekenhuis en het ziekenfonds vraagt wat is er gebeurd en je vertelt het. Dan betaalt het ziekenfonds de eerste behandelingkosten en de rest moet je bij de manege gaan halen want dat betalen ze stomweg gewoon niet....Maar het kan ook veel ernstiger uitpakken dan een gebroken of gekneusd armpje. Je moet er toch niet aan denken zoiets ?
Maar op de vorige vergadering, waar ik niet bij was want ik ben ook lid en mijn man ook die niets met paarden heeft, is er medegedeeld dat de Voorzitter uit het bestuur stapt, hij is verantwoordelijk voor alles als ook de stallen, en de penningmeester stapt er uit, zij heeft verzuimd de verzekeringen af te sluiten waarvan de Voorzitter zelf dacht dat hij ze wel had. Die hebben samen ook nog ruzie gehad.
Voor mij en de paarden is dit deels toch een kleine overwinning al. Als de geruchten waar zijn over wie de nieuwe voorzitter gaat worden dan is de kans erg groot dat deze de stallen dus wel laat aanpassen. Verder spreken wij deze man regelmatig en is hij ook een vriend van 1 van de andere pensiongasten. Met hem valt gewoon te praten en hij is niet zo trots en koppig en bang voor gezichtsverlies. Dus iig voor mij en de paarden ziet het er ietsje rooskleuriger uit en heb ik goed hoop.
De rechtzaak moet natuurlijk gewoon doorgaan als hij eenmaal aanhangig gemaakt is en zal zich richten tegen de vorige voorzitter en penningmeester.