Ruimte onder stalwanden gevaarlijk of niet, graag jullie men

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Open ruimte onde stalwanden gevaarlijk voor paarden ?

Ja, ik vind het gevaarlijk.
242 (94%)
Nee, ik zie er geen gevaar in.
14 (5%)

Totaal aantal stemmen: 256

Tass

Re: Ruimte onder stalwanden gevaarlijk of niet, graag jullie men

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:50

Ik zou het niet doen, ik vind het gevaarlijk Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:56

Ik vind je doorzettingsvermogen echt super!
Jij hebt je lieverdje verloren, maar ik vind het echt geweldig dat je dit ook bij andere wilt voorkomen.
En al lukt het maar bij 1, dan is Sam niet voor niets gegaan Ach gut

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 22:46

Thanx,

Zo is het, jij hebt mij toch ook met veel moeite op een denkfout gewezen, misschien niet direct zo'n fatale maar het kan nooit kwaad mensen aan het denken te zetten om zo problemen of onnodig leed te voorkomen.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:55

Ik vind de ruimte onderaan de stalwanden ver van ideaal, je zit als het ware gewoon te wachten op ongelukken in mijn ogen.
als een paard gaat liggen, en het zich uitrekt, komt het gemakkelijk onder de wand door met z'n benen, en als hij dan op staat... tja het kan goed gaan, maar ik zal m'n paard niet in zo'n stal laten staan, hoe geschikt alles daarnaast ook zou zijn. Dus voor mij dan óf een andere stal, óf ik maak de ruimte dicht ofzo Clown maar het risico zou ik niet willen nemen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:00

Lijkt me voor een liggend paard vrij link, kan met zijn hoofd of benen onder de rand langs gaan en snel op willen staan. Klem liggen met paniek en verwondingen als gevolg.
Heb eens een veulen gezien wat onder een rand klem was blijven zitten. Had zijn hoefje bij wijze van spreken uitgetrokken. Arme diertje heeft het ook niet gehaald.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:15

Zo pagina een gelezen de andere drie niet. Allereerst jeetje wat verschrikkelijk met je paard zeg.
Ik ken het potsysteem dat ze in duitsland gebruiken, kan het verhaal nog sterker maken de mest die uit de paardenstal komt gooien sommige boeren in de koeienstal Gestoord .
Het stalklimaat is allereerst niet zo heel gezond te noemen, een hele hoge ammoniakwaarde om maar te zwijgen over de schimmeldeeltjes. Problemen met luchtwegen, hoeven zijn niet ondenkbaar. Dan de ruimte onder de stallen, of tussen de spijlen iedere ruimte waar een hoef doorheen zou kunnen is gevaarlijk. Uitstekende delen ook, alles waar een paard aan kan blijven haken is gevaarlijk. Gietijzeren drinkbakken krijgen vlijmscherpe uitstekende delen bij een eventuele breuk niet ondenkbaar en helaas in jouw geval de trieste waarheid dat het paard hier onherstelbare schade aan op loopt.
Om die bak dus altijd een beschermbeugel.

Paarden zijn sorry echt domme dieren die moet je dus beschermen tegen hunzelf.

Wat betreft de boer, tjonge vastgeroest in zijn oude gebruik. Maar als hij de pensionstallen verhuurd is hij verantwoordelijk voor jouw paard, en dus aanspreekbaar vanwege de onherstelbare verwondingen de dood tengevolge hebbende van je paard.
Hopelijk krijg je in ieder geval de waarde van je paard terug, ookal is dat slecht schijn ten opzichte van de liefde van je paard.
Sterkte verder.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:39

Waarom gooien ze dat in in een koeistal dan ? Het word hier wel altijd opgehaald door een boer, soms 1 met koeien en soms 1 met varkens maar ik dacht altijd dat ze dat over hun land uitreden of iets....

Echt na tweeenhalve maand bij het uitmesten kun je amper adem halen,je keel slaat gewoon dicht en het dampt soms zo dat het gewoon mistig is binnen in de hal.

Maar ik geloof nooit dat ik hier nog een dubbeltje uit krijg want er is gewoon niets. Dat wist ik al toen ik er aan begon en daar draait het ook niet meer om inmiddels, het is meer een principekwestie geworden..........

Ik heb de Belg nog en een fjord erbij hoewel die nu al twee maanden stil staat en een andere Fries of iets wat lijkt op een fries daar ben ik dus nog niet aan toe. Ik vergelijk teveel en ik was echt vreselijk aan hem gehecht. Meer dan ik zelf besefte....of van te voren had verwacht. Ik merk vanzelf wel weer als ik er aan toe ben of dat er toevallig 1 op mn pad komt. Kijken doe ik wel maar tot nu toe met weinig succes.........

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 01:03

Perrokai: dat heeft gewoon tijd nodig... En Sam vervangen kun je niet... Het was een erg leuk paardje: hij toondje je heel exact wat je fout deed, dat maakte hem mss soms "moeilijk" maar zo leerde je wel veel...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:59

Perrokai schreef:
Waarom gooien ze dat in in een koeistal dan ?
Maar ik geloof nooit dat ik hier nog een dubbeltje uit krijg want er is gewoon niets.

Waarom ze het in de koeienstal gooien, centenkwestie spaart men zo stro uit en bovendien het idee potstal komt meer van vroeger. De stallen lagen toen dieper gehele winter deed je er bodembedekking overheen. De stront, urine en stro zijn aan het vergaan tot een soort kompost en dat geeft weer wat warmte voor de dieren in de winter. Keerzijde is natuurlijk hoefrot, mok, luchtwegenproblemen en dergelijke. In ieder geval aan het einde van de winter gaan de dieren op het land en de mest rijd je uit over het land. Potstal leeg. Het is beetje duits maar in nederland ziet men het ook wel, de kapschuren bijvoorbeeld waar schapen geiten en dergelijke instaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Potstal

Het verhaal dubbeltje eruit. Ik hoop dat je overigens een rechtschutzversicherung hebt. En anders gewoon een advocaat contracteren, in ST Georg staan er wel vaak wat die met paarden doen. In duitsland werkt het rechtssysteem anders als de rechter oordeelt dat de eigenaar van de pensionstal schuldig is aan nalatigheid en derhalve de verwonding van jouw paard dan wordt hij veroordeeld tot. Je moet dan betalen anders kom je in de schufa ( zelfde als bkr) betaal je niet kun je overigens rekenen of vrijheidsstraf hoor zo makkelijk is dat nog niet om er onderuit te komen. In ieder geval informatie inwinnen. Natuurlijk krijg je je paard er niet mee terug, maar wel een vergoeding en zo kun je weer een nieuwe kopen en leert de eigenaar van de pensionstal er hopelijk van.
Vraag gewoon eens op de duitse forums of een juraforum.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 15:50

Kafue schreef:
Het verhaal dubbeltje eruit. Ik hoop dat je overigens een rechtschutzversicherung hebt. En anders gewoon een advocaat contracteren, in ST Georg staan er wel vaak wat die met paarden doen. In duitsland werkt het rechtssysteem anders als de rechter oordeelt dat de eigenaar van de pensionstal schuldig is aan nalatigheid en derhalve de verwonding van jouw paard dan wordt hij veroordeeld tot. Je moet dan betalen anders kom je in de schufa ( zelfde als bkr) betaal je niet kun je overigens rekenen of vrijheidsstraf hoor zo makkelijk is dat nog niet om er onderuit te komen. In ieder geval informatie inwinnen. Natuurlijk krijg je je paard er niet mee terug, maar wel een vergoeding en zo kun je weer een nieuwe kopen en leert de eigenaar van de pensionstal er hopelijk van.
Vraag gewoon eens op de duitse forums of een juraforum.

Dus het enige voordeel van een potstal is de warme bodem in de winter dan, voor de paarden. Hmmm en voor de pensionstal het werk wat minder is en niet met de hand gebeurd. Ik doe het nu heel anders, iedere dag mest uit de wei en stal halen en dat is echt heel weining werk met twee paarden. Vier is ook nog wel te doen maar dan is het wel al zwaarder.

Ik ben wel rechtschutzverzekerd en die gaan met alles akkoord wat er nu gebeurd. Sinds september lopen we al bij de advocaat en het loopt bij het landesgericht maar de rechtzaak moet nog komen. De manege hier is een vereniging die de hal pacht van de gemeente, met een bestuur van 10 man ongeveer en 4 of vijf manegepony's. Een vereniging is heilig hier en ze beschikken nooit over veel geld dus daar verwacht ik al niets meer van. Maar als je een vereniging aanvalt.....nou berg je dan maar. Ondertussen zijn er erg smerige streken geleverd zoals het bewust vernietigen van bewijzen uit de stal. Medepensiongasten zijn benaderd of ze hun verhaal ten gunste van de vereniging willen verdraaien, diezelfde avond nog toen ik thuis aankwam met een lege trailer´...Deze hebben dat geweigerd en zijn ook nog met hun eigen paard vertrokken. Wij hebben nog gevraagd voor dat we naar een advocaat gingen of ze de stallen wilden aanpassen, nee dus. Of wij ze dan mochten aanpassen met eigen middelen, nee dus. Ze hebben voor de rechter zitten liegen toen ze beloofden de stal niet aan te raken terwijl ze alles er al uit hadden gehaald en schoongemaakt. En ze hebben ons laten betalen voor een Haftpflichtverzekering (WA) en hadden die helemaal niet afgesloten terwijl we het 2 keer gevraagd hadden en ze ja zeiden. Daarnaast hadden ze zoals de meeste een Obhutversicherung kunnen nemen (opstal van paarden) zoals de meeste hebben. Dat had 30 euro per jaar gekost per pensionpaard, nou dat had ik graag willen betalen.
Maar je vraagt of ze verzekerd zijn en ze zeggen ja maar het is nee...Kijk het is niet verplicht maar wel schandalig Als morgen een kind van een pony af valt tijdens het lessen en ze moet naar het ziekenhuis en het ziekenfonds vraagt wat is er gebeurd en je vertelt het. Dan betaalt het ziekenfonds de eerste behandelingkosten en de rest moet je bij de manege gaan halen want dat betalen ze stomweg gewoon niet....Maar het kan ook veel ernstiger uitpakken dan een gebroken of gekneusd armpje. Je moet er toch niet aan denken zoiets ?

Maar op de vorige vergadering, waar ik niet bij was want ik ben ook lid en mijn man ook die niets met paarden heeft, is er medegedeeld dat de Voorzitter uit het bestuur stapt, hij is verantwoordelijk voor alles als ook de stallen, en de penningmeester stapt er uit, zij heeft verzuimd de verzekeringen af te sluiten waarvan de Voorzitter zelf dacht dat hij ze wel had. Die hebben samen ook nog ruzie gehad.
Voor mij en de paarden is dit deels toch een kleine overwinning al. Als de geruchten waar zijn over wie de nieuwe voorzitter gaat worden dan is de kans erg groot dat deze de stallen dus wel laat aanpassen. Verder spreken wij deze man regelmatig en is hij ook een vriend van 1 van de andere pensiongasten. Met hem valt gewoon te praten en hij is niet zo trots en koppig en bang voor gezichtsverlies. Dus iig voor mij en de paarden ziet het er ietsje rooskleuriger uit en heb ik goed hoop.
De rechtzaak moet natuurlijk gewoon doorgaan als hij eenmaal aanhangig gemaakt is en zal zich richten tegen de vorige voorzitter en penningmeester.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:19

Ik kan nu nog een stap in de goed richting melden. De rechter had een expert aangewezen om de stal te beoordelen en te kijken of het ongeluk wel zo gebeurd is. Deze man was 80...had dezelfde stallen zei hij gelijk alleen met rubber matten er onder en keek eigenlijk nergens naar. Dus aangezien ik aan mezelf en iedereen weer begon te twijfelen hebben we een ander beedigde expert laten komen en die mag ik dan dus niet beinvloeden he met mijn of jullie mening hier. Dat kostte me wel weer een rib uit mn lijf maar wat moet je...

Gisteren kreeg ik echter zijn rapport binnen en daarin maakte hij de vorige expert helemaal af alleen al op basis van de vakliteratuur en de bouwvoorschriften en richtlijnen die de FN notabene zelf heeft uitgegeven. En ook nog op basis van de meningen van zijn collega experts die allemaal meerder ongelukken konden melden met vaak ook nog de dood als gevolg.
En nog op basis van meerder grotere stallenbouwbedrijven die allemaal zeggen dat de stal dicht moet zijn aan de onderkant. De spleet mag dus max. 5 cm bedragen bij paarden en 2 bij veulens, en de staafafstand idd maar 5 cm maximaal. Iedere cm groter kan heel gevaarlijk zijn en word ten strengste afgeraden.
De andere expert dekt de verenigingen hier in door gewoon niet te diep te graven en dingen achterwege te laten.
Als ik nu straks ook nog deze Poll erbij inlever en de andere, dan kan geen rechter daar meer omheen toch ?
Dat zou betekenen dat ik en al die anderen die mij hebben geadviseerd gelijk gaan krijgen dus ook 95% van jullie paardenhouders en paardenliefhebers hier op bokt.Dat gaat betekenen dat deze stallen aangepast moeten gaan worden en dat betekent ook, dat er media aandacht aan gaat worden gegeven en feitelijk iedereen gewaarschuwd gaat worden. Dit soort rechtzaken zijn namelijk op 1 hand te tellen omdat de meeste de moeite niet nemen denk ik, behalve als het hele dure paarden betreft maar die staan niet in dit soort stallen, alhoewel....
Maar duur of niet, Sam was voor mij goud waard zoals ieder paard of pony voor zijn/haar eigenaar...

Drinkbak werd nog apart behandeld, die was tot het waterpeil verroest en waarschijnlijk al een zwak punt. Die had allang vervangen moeten worden. En ze moeten eigenlijk voor paarden niet hoger hangen dan 60 cm. Deze hing op 1.20. Dat wist ik dan ook weer niet, jullie wel misschien ? En waarom ?

Maar het gaat de goede kant op lijkt het ...... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:21

Dat lijkt idd de goede kant op te gaan. Ja

Dat van de waterbak wist ik overigens ook niet
Maar misschien dat er dan niet tegen geschuurd kan worden?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:29

van die waterbak begrijp ik eigenlijk niet helemaal, heb ze zelf ook op ong. 1.20 hangen en dit zou dus niet goed zijn? Ik heb zlef zoiets bij een liggend paard wat ff de benen strekt dan is 60 cm laag genoeg om er met een been bij te komen... Heb wel eens gezien dat een paard met z'n ijzer (had liggen rollen in de stal) en achter de waterbak (ook ong. 1.20 hoog) is blijven hangen en aangezien dit paard net nieuwe ijzers onder had is de hoef half afgescheurd. dit is overigens wel weer goed gekomen maar was zeer pijnlijk voor het paard.....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:54

Ja RK, schuren zou dan wel lastiger worden. Maar je zou denken dat een paardnebeen er dan veel vaker langs komt etc.... Ik vond het ook vreemd. Misschien heeft het iets te maken met de natuurlijk manier van drinken van paarden, ik heb geen idee.
Maar het staat er niet bij dat het ook gevaar oplevert hoor en dat het daarom is. Persoonlijk lijkt mij hoger veiliger maar ja....
Een drinkbak tenzij hij in een nisje zit steekt altijd uit natuurlijk dat blijf je toch houden. Er blijft altijd een zeker risico bestaan tenzij je je paard in een box zet met rubberwanden en rubberen drink en voerbakken.... Op een wei hou je ook altijd een zeker risico natuurlijk.

Het rapport is 12 bladzijden lang en er staat nog veel meer in, teveel om op te noemen, ook tekeningen en schema's etc. noem maar op. Ook over mobiele boxen en hoeveel ongelukken daarmee zijn gebeurd op dezelfde wijze...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:04

Het leven is een groot risico en je kunt niet alles beschermen makkelijk zat. Maar dat wat je kunt moet je gewoon doen en niet uit gemakzucht laten. Helaas bestaan er in heel veel pensionstallen misstanden en het is zo jammer als je dierbare vriend wat overkomt eerlijk is eerlijk. Niet alleen het verdriet maar ook het feit dat je goed geld zuurverdiende centjes betaald en er per saldo dan met het verlies van je dierbare achterblijft. En dan maakt het geen ene mallemoer uit of die vriend nu een euro kost of 10 duizend, het is en het blijft je onbetaalbare en onvervangbare vriend want iedereen is uniek.

De rechtzaak moet je gewoon doorzetten en ik hoop dat je je gelijk kunt halen, hopelijk halen de pensionstalmensen er hun lering uit.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 21:37

Helemaal mee eens Kafue, al was je vriend gratis dan maakt dat emotioneel zeker geen verschil. Je krijgt hem nooit meer terug en je vindt nooit meer dezelfde.

En dit is inderdaad ontstaan uit gemakzucht, minder werk om uit te mesten 1 keer in de twee tot drie maanden. Anders hadden ze eerst de platen onder de wand er af moeten schroeven. Dat is het nadeel van een vereniging. Dat niet commerciele, hoe minder we moeten werken hoe beter, we hoeven onze klanten noch de paarden niet op en top tevreden te houden. Als het je niet bevalt dan donder je maar op mentaliteit. Maar wel tijd zat om avonden aan de bar te hangen en te drinken, en op zondag morgen te fruhshoppen, drinken dus.
Ik vind dat niet erg als de rest maar goed geregeld is dan, zet dan eerst de paarden buiten voor de verandering.....en zet er dan ook eens water bij voor de verandering.

Sinds deze rechtzaak staan de paarden iets vaker buiten, eerst nooit en nu 1 keer in de maand ongeveer. Zoals vannochtend. Dat komt omdat er regelmatig mensen komen kijken en dan moet de schijn opgehouden worden dat ze alles zo goed doen.

Ik ben er 10 maanden over bezig geweest om het voor elkaar te krijgen dat ik de pony's eens buiten mocht zetten, vooral tijdens vakanties als ze weken of dagen stil staan. Na een half jaar werd het me toegezegd omdat ze het commentaar van de leden zat werden. Ik mocht het alleen doen samen met iemand van het bestuur. Die vervolgens nooit kon en nooit kwam....
Ach ze weten iig dat er nu al door meerderen heel kritisch naar ze gekeken word en dat mag best wel eens een keertje.

Je moet je eens voorstellen als je de avond ervoor afscheid hebt moeten nemen van je droompaardje en de volgende dag verzamel je al je moed bij elkaar om naar zijn lege stal te gaan kijken en je komt je auto uit en roept iemand heel hard: En ? heb je al een nieuwe ??
Dat doet zeeeer......

En binnen gekomen zie je dan dat kinderen bloemetjes op zn stal hebben gehangen en een briefje erbij, voor Sam, met hun namen er onder......
Dat vond ik dan weer zooo ontzettend lief he van die kiddies maar droog hou je het dan echt niet meer...
Twee weken lang iedere keer verse bloemetjes, rozen, anjers, alsof er een mens was overleden echt zo schattig.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:00

Jeetje wat een ellende daar wordt een mens stil van.
maar helaas ik hoor het zo vaak niet dat er gelukkig ernistige dingen gebeuren hoor maar wel dingen die voorkomen kunnen worden.
En telkens weer is het paard de dupe geworden van en dat is zo verschrikkelijk gewoon te erg voor woorden. Dat drinken is ook erg in duitsland.
Ik hoop werkelijk dat je de rechtzaak wint. Ook al heb je er jouw vriend niet mee terug.
Je hebt wel een daad gesteld en ervoor gezorgd dat er duidelijk wordt dat het zo niet kan, en dat het hopelijk niet weer gebeurd.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 21:51

Ik heb nog verder geen nieuws, alles loopt maar gaat soms erg snel en dan is er gelukkig weer een pauze zoals nu met dit mooie koude zonnige weer. Lekker met de paardjes genieten....dat zal iedereen wel doen hoop ik.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:16

wat erg Verdrietig

Ik vind het gevaarlijk, wanneer een paard daar met de benen en/of hoeven onder vast komt te zitten, heb je het voor elkaar.
Ik zou het risico niet eens willen lopen, en zou mijn paard niet in die stal zetten..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:07

Een pony is op zo'n manier wel eens klem komen te zitten toen hij ging liggen in zijn stand.
Niet leuk.
Hij heeft er geen trauma aan overgehouden, maar hij is wel heel lang kreupel geweest. Hij heeft er een nare wond aan overgehouden en een dik been.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 23:48

Het loopt meestal niet zo dramatisch af als bij mij het geval was. Daar kwamen wat toevallgeheden bij kijken denk ik. Sam is diagonaal gaan rollen in zijn stal, zodat hij de meeste ruimte had denk ik. Was hij zo slim of was het toeval etc etc....
Maar meestal is de afloop beter als bij hem het geval was....maar het risico blijft te groot.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:32

Ik heb nog een beetje nieuws. Enige tijd geleden heb de vereniging van dierenartsen voor de bescherming van dieren een mailtje gestuurd en daar gisteren dan eindelijk antwoord op gekregen.

De originele richtlijne voor de bouw en veiligheid van stallen hier stamt uit 1995. Deze vereniging vind deze rechtlijnen, die in geschillen door de rechters als wet word gezien, veel te oud en achterhaald inmiddels. Zij hebben er een aanvulling op laten maken door de werkgroep Pferdehaltung. Deze aanvullingen zijn gebaseerd op ongevallen en gebeurtenissen waar deze DA's in hun praktijk veelvuldig mee worden geconfronteert. In deze aan vullig staat dat de wanden tot op de bodem moeten reiken zodat paarden niet er onder kunnen komen tijden liggen, rollen of opstaan. Of de afstand naar de bodem moet minstens 60 cm bedragen.

Ik heb ze gevraagd of deze nieuwe aanvullingen enige waarde hadden voor de dierenbscherming of voor de rechter. Zij vertelden mij dat het ministerie van landbouw en welzijn van dieren ze er van verzekerd heeft deze oude richtlijnen dit jaar nog aan te passen aan aan de door hun gemaakt aanvullingen er op. Dus echt overnemen wat deze werkgroep van DA's heeft bepaald. Daarbij merkten ze nog op dat de eerste expert die deze stal goedkeurde duidelijk geheel niet kompetent is geweest.
Dat is nog al wat.

Dus 1 ding is duidelijk, deze manier van verongelukken of gewond raken kan in de toekomst door deze richtlijnen zoveel mogelijk vermeden gaan worden. Als ook vastliggen met de hoef in te wijde spijlen. Daar komt ook 5 cm of kleiner bij te staan. En ook ruiten waar de paarden bij kunnen zonder afscherming er voor en nog veel meer, hooiruiven, drinkbakken etc. te veel om op te noemen. Het is geen verplichting om dit te doen, gebeurt er niets dan is dat het beste natuurlijk....

Dat is iig goed nieuws voor de paarden in de toekomst toch ?
Of ik er persoonlijk verder mee kom dat zien we tzt dan wel weer. Het blijft hier hollen en stilstaan met de rechtzaak........

Er wordt ook door deze Manege (vereniging) geprobeert om ons ondertussen op alle mogelijke andere vlakken te pakken maar dat heeft hier feitelijk niets mee te maken. Zo lang ze mn paarden maar met rust laten maar zelfs daar twijfel ik zo nu en dan een beetje aan......maar probeer nog steeds van het goede in mensen uit te gaan hoe moeilijk dat soms ook is.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:07

Oliviaatje schreef:
Ik vind de ruimte onderaan de stalwanden ver van ideaal, je zit als het ware gewoon te wachten op ongelukken in mijn ogen.
als een paard gaat liggen, en het zich uitrekt, komt het gemakkelijk onder de wand door met z'n benen, en als hij dan op staat... tja het kan goed gaan, maar ik zal m'n paard niet in zo'n stal laten staan, hoe geschikt alles daarnaast ook zou zijn. Dus voor mij dan óf een andere stal, óf ik maak de ruimte dicht ofzo Clown maar het risico zou ik niet willen nemen.

wij hadden een poos een noodstal voor 2 paarden, ook met een open ruimte,
1 van de 2 paarden had na een aantal dagen zijn been open liggen, en wij wisten niet
hoe dit kwam, doordat ik smiddags op stal kwam en het paard zag liggen met zijn benen
uitgestrekt onder de opening door, wisten we pas waar het door kwam,
het paard heeft een beenwond gehad , gruwelijk het lag tot op de pezen open, je kon er
alsware je vingers insteken. nu 1 jaar later nog een verdikking van het bot, en een kale plek.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:37

He bah Lianne, gelukkig waren de onderkanten niet zo scherp dat de pezen er ook aan gingen of dat hij zijn been brak. Hoeveel ruimte zat er bij jullie onder dan ?

Bij Sam die dan zijn been niet verwondde onder de wand maar door het in paniek liggend trappen tegen zijn drinkbak kon je dus echt de botten zien zitten. En dan proberen rustig te blijven en hoop te houden.....rustig blijven is gelukt, de hoop was snel vervlogen.....

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:06

Ik heb gevaarlijk gestemd.
Ik heb een keer meegemaakt dat een paard trapte naar een paard in de box naast haar (geen tralies ertussen, was gewoon een pissige merrie). Die wand is gemaakt (ja hij staat er nogsteeds) van 2 stukken hout, 1 van het plafond tot halverwege de stal, en de andere vanaf de onderkant van de 1e plank naar de bodem. Ze trapte precies op de plek waar die 2 stukken tegen elkaar zaten en schoot er met haar been tussen. Het paard is kalm gebleven gelukkig en men is er pas bij het voeren sochtends achter gekomen dat ze vast stond aangezien ze net niet met haar neus in de voerbak kon.
Mijn punt is dat (zoals al meerdere hier gezegd hebben): door de kracht van een paard kan bijvoorbeeld een hoef ergens tussenschieten waar de opening normaal niet groot genoeg voor is. IJzer buigt en hout breekt, en helaas het paard ook. Nog sterkte met het verlies. Ik hoop dat je hier verder iets mee berijkt.

Moderatoropmerking:
TS heeft inmiddels ook een topic geopend waar men wat dieper op de zaak in kan gaan ook wat betreft de juridische kant van het verhaal, voor dit topic zie: [TAO] Paard verongelukt op stal bij manege, zou jij er wat aan doe
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-03-08 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmerking toegevoegd.