Hoe mest jij je stal uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe mest jij je stal uit?

1) opstrooien en één keer per week alles eruit
21 (10%)
2) dagelijks schoon/vies sorteren en stro/zaagsel/vlas erbij
137 (65%)
3) dagelijks de hele stal schoon, nieuw stro/zaagsel/vlas erin
14 (6%)
4) anders...
36 (17%)

Totaal aantal stemmen: 208

ni3ki3

Re: Hoe mest jij je stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:40

Ene dag doe ik de poep naar achteren.. (van veulen af aan doen we dat al zo en ja ze poept dus netjes achterin de stal)
voor 3 kwart is de stal bedekt met een laagje zaagsel. Waar ik dus die ene dag niks nieuws bij hoef te strooien.. omdat ze in die 1ne kwart, achter in de stal poept en plast. Het kan daarweglopen, omdat dit oude koeienstallen zijn geweest. Over die spleten ligt nu een rubbere mat, waar de urine onder door kan weg lopen.
De tweede dag.. scheep ik alle poep eruit en gaat er wat nieuw zaagsel overheen.
Dit is echt echt echt maar heeel weinig, omdat ze dus alles achterin doet waar niks ligt. Haar zaagsel is dus eigenlijk nooit vies. Tenzij ze perongelijk een plas voorin heeft gedaan of ik de staart heb gewassen en je zo een natte plek in het zaagsel krijg.
Voor de hygiëne wil ik wel eens 1 keer in de 4 maanden ofzo alles eruit scheppen en helemaal nieuw zaagsel erin doen.
Ze staat niet op een dikke laag zaagsel, alleen de bodem is gewoon netjes bedekt.
Ik heb een erg zuinig paardje Lachen makkie hoor.
stal uitmesten kost mij de ene dag 10 seconde.. en de andere dag 5 minuutjes, omdat ik dan de drollen naar de mesthoopbreng met de kruiwagen en das t meeste looptijd..
haha..

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:42

Wij hebben 4 paarden, 2 veulens en 1 shet. We mesten de stallen iedere dag uit. De paarden staan op houtvezel, de veulens en de shet op stro. De veulens en de shet krijgen iedere dag stro er bij. Vooral de veulens zijn echte viezerikjes!
De paarden krijgen twee keer in de week allemaal een halve baal. We hebben 1 smeerpoets en die krijgt vaak 3 keer in de week een halve baal.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:46

ik heb geen paard maar als ik er een had dan zou hij op van die stalmatten met ligstro erboven staan. ik zou dan 1x in de week eralles uithalen,de mat uitkloppen en dan schoon stro erin
1x op de dag zou ik het vieze stro en drollen er uithalen en eventueel een klein beetje schoon stro toevoegen
groetjes

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:48

elke dag dat ik kom (kom max 2 dagen per week niet) kijk ik of er drollen of extreme nattigheid ligt
dat schep ik weg (zelden een drol, de nattigheid komt van het binnentrekkende nat dus heb braaf paardje Tong uitsteken )
hij heeft vlas in zijn stalletje
en dat is een uitloopstal
als het weer vriest wordt hij heel zorgvuldig bijgehouden om ze een zachte ligplaats te geven, maar hij staat er nu toch alleen om te eten Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:21

De beide paarden staan op hennep, en Andrew met nog stro/hooimengsel eroverheen.

De paarden staan hoogstens voor de nacht op stal. Overdag altijd buiten tot 's avonds laat.

Elke dag halen we alle mest eruit (ook de stukgelopen stukjes zoek ik op) en harken we het recht. Ook na het rijden/voeren of 's avonds voor we afsluiten voor de nacht de laatste drollen eruit zodat ze zo schoon mogelijk de nacht ingaan...

Als het nodig is wat nieuw strooisel erbij en als de natte plekken door de bovenlaag komen de natte plek eruit, het redelijk schone opnieuw verdelen en indien nodig weer aanvullen met strooisel. (over de oude laag.)

Omdat de paarden alleen op stal staan 's nachts als het buiten erg nat is, kan ik niet zeggen dat ik elke week een nieuw pak erbij gooi. sommige weken is het anderhalve pak, dan weer een paar weken hoef ik er (bijna) niets bij te gooien omdat ze weer lekker buiten kunnen blijven.

We halen zo dagelijks een kleine kruiwagen mest uit de 3 stallen samen. Als er natte plekken zijn komt er natuurlijk meer uit.
Daarnaast mesten we schuilstal en wei uit en daar komt ook ongeveer een kruiwagen per dag uit.

Met stro deed ik het altijd zo:
Eerst de drolen die er op lagen eruit, dan schone stro aan de kant. vervolgens de ingetrapte drollen eruit en ondertussen het redelijk schone stro ook aan de kant. Als er een dikke natte plek was die er ook uit. Even luchten indien de bodem erg nat was. Dan het redelijk schone stro op de plaats van de natte plek en vervolgens het schone stro verdelen over de stal als bovenlaag en eventueel aanvullen langs de randen met nieuw stro.
Met zaagsel in het midden (plasplek ruin) had ik veel minder snel een natte plek en bleef de stal ook veel schoner. Om de zoveel dagen het natste eruit, van de kanten weer naar het midden aanvullen met zaagsel en dan weer hetzelfde principe van opbouwen als met de stro stal.

superfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:27

Ze staan op rubber matten met een klein beetje stro voor de sier. Om de dag de drollen eruit. Blijft heerlijk schoon en droog (het geheel is onderkelderd)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:32

Wij sorteren elke dag schoon & vies. Het 'schone' gaat op een berg in de hoek van de stal. Daarna rijden enzo dan opstrooien en ongeveer halve baal stro erin Lachen.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:51

Bij mijn verzorgpaardjes wordt er elke dag gemest.
Eerst halen we het schone stro er tussenuit. Daarna halen we de natte plekken en drollen eruit. Vegen we de stallen even aan en scheppen deze hoop ook nog in de kruiwagen. Daarna verspreiden we het schone stro wat nog over is van de vorige dag over de stal.
En dan opstrooien met in iedere stal een halve tot hele baal Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:53

ik doe iedere dag de drollen er uit halen en de erg natte plekken.
dan verspreid ik het oude over de hele stal en doe er een nieuwe laag overheen...
op zaterdag doe ik de hele stal goed en gaat al het natte eruit en doe ik het schone stro in een hoek en veeg de stal aan...

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:47

De paarden staan overdag buiten en alleen de nachten op stal! wij halen twee tot drie keer per week de drollen eruit, en mesten 1 keer per week alles! (behalve het echte schone stro leggen we aan de kant)
Omdat ze de alleen de nachten binnen staan zijn de stallen niet zo snel vies!

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:58

dagelijks gaan alle vieze plekken er uit.. de wat schonere over houden
en die als bodem .. paar plakken schoon stro er over heen en klaar ..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:59

op zondag doe ik het meestal uitgebreid, maar doordeweeks alleen de drollen en de plasvlekken eruit en wat opstrooien.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:53

Ik mest 1x per dag uit, Dus de drollen en het plas eruit halen.

Het schone stro leg ik op een hoop in de hoek, Als ik al het vieze eruit heb gehaald strooi ik weer op en doe er elke dag een halve baal stro bij.

En waar hij plast leg ik altijd wat zaagsel als onderlaag dat het zaagsel het vocht opneemt maar ook dit gaat er elke dag weer uit.

En achterin heb ik zon stukje open dat hij daar poept Tong uitsteken

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:00

Schone stro eraf "scheppen", drollen en natte plek eruit halen, de rest gelijk verdelen zodat de bodem weer vlak is en het schone stro en vlas er weer overheen. Als het nodig is schoon stro erbij.

Dit elke dag of soms een dag ertussen, en twee keer per week wat uitgebreider.

Staan er altijd prima bij en je ruikt helemaal niets!

Edit; optie drie is dus echt heel slecht want schoon stro absorbeert amper, waardoor de urine dus op de vloer terecht komt en dan krijg je een sterke ammoniakgeur. Terwijl het voor ons mensen het friste lijkt, is het dat dus helemaal niet.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:03

hier hebben ze allemaal een schuilstal Lachen

elke dag worden de drolletjes geruimd (zijn er meestal niet veel)
en 1 keer per week de natte plekken (ook niet zoveel..)
en zonodig krijgen ze een pak bij Lachen

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:07

Drollen eruit/natte plekken en glad trekken, eens per dikke maand de stal leeghalen. Die van mij staat sinds eergister weer op zaagsel(ze at zich dood aan het vlas)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:34

Ik haal elke dag de drollen eruit en haal het natte eruit, en zo 2/3 in de week haal ik alles eruit, veeg alles uit en doe er dan een nieuwe pak stro in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:38

Elke dag sorteer ik het vieze stro en het schone stro. Al het vieze gaat eruit en het schone gaat op een bult, pas tegen de avond als ze naar binnen gaan gaat het schone stro weer terug zo kan de stal goed drogen.

Per twee stallen heb ik een kleine kruiwagen vol. Op deze manier hoeft er ook maar 1 keer per week worden bijgestrooid, omdat er maar weinig stro mee gaat.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:41

Mijn pony is een enorm vies mannetje! Knipoog
ik sorteer eerst schoon en vies, dan het vieze weg(meestal 2,5/3 kruiwagens) en dan het schonen verspreiden en dan 2/3 nieuwe stro plakjes erbij, en dat elke dag weer.! Clown

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:43

Ik doe ongeveer dagelijks de drollen er uit en als de boenlaag vies is proper stro er bovenop. 1keer in de week wordt de stal helemaal leeg gemaakt.

Leonie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:04

hOOii,
Wij doen iedere dag het natte en drollen eruit.
wij gebruiken vlas en doen er elke dag een klein beetje bij Haha!
Groetjes LeOnie

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:07

elke dag haal ik de drollen en de natte plekken weg en elke dag stro erbij

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:08

Wij mogen alleen op maandag en dinsdag mesten en dan haal ik haar ook meestal helemaal leeg. Of ze moet er nog heel schoon bij staan en dan bewaar ik het schone stro. De rest van de week doe ik de natte plekken en het mest naar beneden zodat de bovenlaag schoon blijft en om de dag mogen we opstrooien. Gelukkig hebben wij een schoon paard en is haar stal meestal wel schoon behalve achterin waar ze mest.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:10

2) dagelijks schoon/vies sorteren en stro/zaagsel/vlas erbij

Wanneer Flame op stal staat doe ik het zo.
dit lijkt mij het confortabelste voor de pony.

ik vind het een verspilling om alles er iedere dag uit te halen maar ik vind het onhygienische om 1x per week de boel eruit te halen. wij spoelen de WC toch ook niet 1x per week door?

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:11

Ik haal elke dag de mest eruit en als de box smerig wordt dan de boven laag eruit en strooi ik bij.
Natte plekken haal ik eruit als ze echt soppen. Ik heb een dikke laag(bed, lekker warm) waarover dan een schone laag strooisel. Momenteel heb ik de paarden op gehakseld koolzaadstro en één op gehakseld tarwestro.
Ik de zomer gaan de boxen volledig leeg en daarna worden ze schoon gespoten.