stalling met vloerverwarming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Re: stalling met vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:30

xElienx schreef:
natuurlijk komt er ook bodembedekking is de stal. ik ga ze echt niet op beton zetten. wij dachten meer aan vlas

Op zich is het een interessant idee. Maar vloerverwarming in combi met vlas zet ik toch mijn vraagtekens bij. Vlas heb je als dikke bodem in de stal. Dan zou die verwarming daar dus al doorheen moeten verwarmen, of veel minder vlas erin, waarbij je dan weer het probleem krijgt van er moet wat onder want de bodem is te dun. [Edit: leest nu reactie van Top Toys. Hielp dat echt door het vlas heen, die verwarming??]

Daarnaast wat oneilltje ook al schreef, het lijkt me erg slecht voor de luchtwegen. Je stal zal toch behoorlijk geisoleerd moeten worden om warmteverlies tegen te gaan. Lijkt me niet bevordelijk voor het stalklimaat. Ventilatie is toch erg belangrijk voor een paard.

Zeeuwtje68 schreef:
Citaat:
in mijn geval is het ook zielig om niet te scheren. ze krijgen zo'n extreem dikke vacht, dat ik ze niet meer normaal kan trainen. en om nou een natte pony in de wei te zetten... dat is zielig

Weet je dat dat helemaal geen kwaad kan, en dat de onder haren van je paard dan gewoon droog en warm zijn! En het zweet op de bovenste haren ligt, dus je pony of paard nooit kou vat op die manier!

Hardstikke leuk gevonden Zeeuwtje, maar dat is dus niet waar. Mijn ene paard word door en door nat (dus tot op de huid) als ik dr in de winter niet scheer en ga rijden. Er bestaan paarden op de wereld (ja echt waar) die dus ziek worden van het NIET scheren. En ja ik weet het heel zeker, die dame heeft al 2 keer een keelontsteking gehad vanwege het niet meer droog worden na het rijden. Dus jou bewering gaat hier niet op.

Als jij het natuurlijk wilt doen, prima maar begin dan niet zulke flauwe opmerkingen te maken. De vraag is wat de voors en tegens zijn voor vloerverwarming in een stal, niets meer niets minder. En jouw ongelovelijke flauwe opmerkingen en suggesties zijn echt onder alle maat. Als jij dat niet zou willen geef je aan waarom niet en klaar. Dan hoef je het topic niet meer te openen en je "natuurlijke" manier te promoten. Want de paarden van tegenwoordig KAN je niet meer zo houden als in het wild. WIJ, ja wij hebben het zo gedomestiseerd dat dat allang niet meer gaat (afgezien van het feit dat men wat met zijn/haar paard wil doen). Als je zo natuurlijk wilt, moet je ook nooit meer op een paard gaan zitten. Daarvoor is hij/zij nl ook niet gebouwd.

Goed stapt van het kistje af, TS ik zou me toch nog 5 keer bedenken om zoiets in mijn stal te laten maken. Een fris stalklimaat vind ik toch wel erg belangrijk (al spreekt me het idee van op stal geen dekens op moeten ook wel aan).

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:33

Door het vlas heen, was de kou er af. Warm is anders Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:33

als je een paard hebt met bijv. beenproblemen (artrose bijv.) kan ik het me voorstellen, voor ieder gezond paard in normale conditie vind ik het onzin. een paard is een paard, geen mens.

dat het vlas droger zou blijven zou kunnen, echter het in de stal 10 graden houden als het buiten een stuk kouder is is voor een paard niet gezond. een paard is op z'n best bij + 10 tot -5 graden meen ik, kan ook nog lager zijn...
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 12-01-08 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:38

DendroFleur schreef:
Grappig dat iedereen een mening heeft maar het systeem niet eens blijkt te kennen. Kenissen van ons hebben het ook. Moet zeggen dat ik het ook niet duidelijk uit kan leggen maar het gaat erom dat het diep onder de grond altijd een dezelfde temperatuur is. In de winter haal je water op om dmv een warmtewisselaar (goedje dat ook in een koelkast zit) je huis ermee te verwarmen, in de zomer kan je je huis ermee koelen. Je hebt dus geen stookkosten alleen energiekosten. Aanleg is prijzig maar binnen een paar jaar schijnt dat terug verdient te zijn. En zoals ze al zei, de leidingen kosten niet veel en ik vind het dus niet gek dat ze erover DENKT om haar stallen te verwarmen.

Hier staat het principe
http://aardwarmte.eu/hoewerkt.html

Dat bestaat in NL al zeker 10 - 15 jaar; in het buitenland al veeeeel langer (IJsland bijvoorbeeld)
het gaat niet zozeer om wat er op de markt te koop is (ik weet redelijk wat er te koop is), maar ook om het nut van verwarming op stal. Dat is zinloze energieverspilling. De argumenten hiervoor zijn al uitgebreid genoemd door anderen.
DendroFleur schreef:
Ik neem aan niet om ze steeds op 15 graden te hebben staan maar het kan wel werken om je vlas sneller te laten drogen. Dan komt er inderdaad ammoniak vrij maar dat gebeurt ook als je paarden op het natte vlas staan. Ik denk dat je dus mogelijk langer met het vlas kan doen en de paarden dus droger staan.
Ik zou ook nadenken over de waterleiding, misschien dat daar een mogelijkheid zit om die vorstvrij te houden. Want lint werkt onvoldoende, de bakjes bevriezen bij de aansluitingen kapot. Het enige wat wel schijnt te werken is een systeem dat continu water rondpompt.

Lint (tracing, in vaktermen) werkt uitstekend. Het probleem is dat de gemiddelde hobbyist geen flauw idee heeft hoe dit aan te brengen. Zelfs veel installateurs zijn er niet toe in staat! Graag even nadenken over oorzaken en gevolgen, voordat je een systeem afkraakt, waarvan je kennelijk ook niet helemaal weet hoe het werkt...........

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:28

lijkt mij niet ideaal. Denk aan de stank van opgewarme urine brr. en daarmee verband houdende vliegenkweek.

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:31

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord? Waarom zou je dat willen.? Ben je bang dat je paard het koud heeft ofzo ? Of is het voor jezelf ?:P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:36

áls je dan zo graag een warme ondergrond hebt voor je paarden, kan je beter overstappen op het potstal principe. Gratis warmte vanaf de onderkant!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:47

ik denk wel dat het een super systeem is voor koeling in de zomer, maar zou het in de winter hoogtsens gebruiken om de vorst buiten de deur te houden, maar niet om echt te verwarmen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:49

Vind het wel grappig om er zo over na te denken, valt me wel op dat heel veel mensen neit eens lezen maar er zomaar van alles uitflappen.

Potstal zou ik niet zo gauw doen, over gezond gesproken.

Verder lijtk het me best wel een goed idee, je houd de vorst buitne de stal en vooral het koelen in de zomer is een zeer aantrekkelijk punt ervan vind ik.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:05

Ik ken het systeem wel, echter dan voor woonhuizen.

Ik denk zelfs dat het momenteel een zeer goede investering is, die je er met een aantal jaren weer ruimschoots hebt terugverdiend.

Voor een woning adviseren ze een comfortwarmte van 20 graden. Voor de stallen kan ik me voorstellen dat je 's winters een minimale temperatuur van 12 graden wilt voor de vloer en 16 voor de zomerperiode. het nut van vloerverwarming an sich, zie ik niet zitten, echter wat in mijn ogen een groot pluspunt is voor de stallen is de koeling die gegeven kan worden in de zomerperiode.

Echter heb je het erover dat de stalling open is tot de nok, ik ben benieuwd hoe je dit bedoeld, want in een buitensituatie is het genoemde systeem namelijk ontoepasbaar.

Let ook op de eventuele bodembedekking, met vlas sluit je de vloer af, dus ook het systeem. RUbbermatten erop, idem dito. Je komt dus eigenlijk al snel op stro uit als bodembedekking.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:15

Tinkerloos schreef:
Krijg je er ook electrisch verwarmde waterbakken bij?
Kunnen ze zelf thee zetten. Lachen

Whaha ROFL

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:30

We hebben hier ook verwarming op de drinkbakken, zodat ze niet bevriezen, ideaal. Verder is isolatie erg goed voor klimaatbeheersing, houdt het zomers koel en `s winters warmer. En vooral die werking op zomerse dagen is ideaal.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:43

LADPR schreef:
Vind het wel grappig om er zo over na te denken, valt me wel op dat heel veel mensen neit eens lezen maar er zomaar van alles uitflappen.

Potstal zou ik niet zo gauw doen, over gezond gesproken.

Verder lijtk het me best wel een goed idee, je houd de vorst buitne de stal en vooral het koelen in de zomer is een zeer aantrekkelijk punt ervan vind ik.

want?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:33

even voor de duidelijkheid:

ik zeg niet dat we dit systeem toe gaan passen. we hebben de mogelijkheid er voor. we zijn er verder nog niet serieus mee bezig, het is enkel een gedachte waar we mee spelen. we hebben ons er dus ook nog totaal niet in verdiept.

ik vraag dus niet om verwijten etc. maar om de plus en minpunten er van.

ook gaat het niet om een sauna, maar om een graadje of 10.

daarnaast zou ik ook graag de voors en tegens van het koelen(geen diepvries!) in de zomer horen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:35

inge81 schreef:
Voor de stallen kan ik me voorstellen dat je 's winters een minimale temperatuur van 12 graden wilt voor de vloer en 16 voor de zomerperiode. .

12 lijkt me wel veel hoor, helemaal als de paarden (hoop ik) nog lekker buiten komen, das wel een grote overgang.

Ik zou een graad of 7/8 warm genoeg vinden, helemaal als het buiten koud is. En koelen in de zomerv ook niet kouder dan een graad of 20, ook om het verschil in binnen buiten tempratuur.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:40

ik heb me ook nog totaal niet in verdiept wat een aangename temperatuur op stal zou zijn voor de paarden hoor.
het verschil moet natuurlijk niet te groot worden.

wat ik noem zijn enekel aannamens.

fokfanaat; misschien komen die temperaturen inderdaad meer in de richting

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:06

En jij bent studente: Student Diergezondheid en welzijn (zie profiel)? Ik zie dit geen nuttige toevoeging zijn aan het leefklimaat van een paard. Misschien je daar iets meer in verdiepen? Dat je wellicht investeert in anti-vorst of andere bodem, ja.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:25

Willekes schreef:
En jij bent studente: Student Diergezondheid en welzijn (zie profiel)? Ik zie dit geen nuttige toevoeging zijn aan het leefklimaat van een paard. Misschien je daar iets meer in verdiepen? Dat je wellicht investeert in anti-vorst of andere bodem, ja.

je bent nooit uitgeleerd Knipoog

jullie mening is een deel van mijn verdieping.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:28

Snap neit dat mensen zulke reacties neer zetten hoor, sorry hoor maar ik vind eht een normale vraag en inderdaad is eht best interessant om er eens over na te denken zo.

Sommige mensen reageren verdorie net alsof het er al in zit en alsof je je dieren sterk te kort doet

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:31

LADPR schreef:
Snap neit dat mensen zulke reacties neer zetten hoor, sorry hoor maar ik vind eht een normale vraag en inderdaad is eht best interessant om er eens over na te denken zo.

Sommige mensen reageren verdorie net alsof het er al in zit en alsof je je dieren sterk te kort doet

daar ben ik het wel een beetje mee eens ja.

vandaar ook die onderstreepte reatie van mij, halverwege deze pagina.

ik plaats dit topic ook niet om iets uit te lokken, ik zou graag wat meer informatie willen. het liefst van mensen die hier ervaring mee hebben.

emilyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:32

[***] schreef:
Hoe vaak vriest het nou in nederland!

elke dag in de winter Lachen

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:38

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar vind het niet nodig.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:45

Ik denk dat het moeilijk zal worden om een stal zo te isoleren dat je geen warmteverlies hebt en het toch lekker fris te houden qua geurtjes etc. Wat ik wel lekker zou vinden bij ons op stal is vloerverwarming in het pad tussen de boxen, dan heb ik zelf misschien minder last van steenkoude voeten.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:15

dblijham schreef:
Ik denk dat het moeilijk zal worden om een stal zo te isoleren dat je geen warmteverlies hebt en het toch lekker fris te houden qua geurtjes etc. Wat ik wel lekker zou vinden bij ons op stal is vloerverwarming in het pad tussen de boxen, dan heb ik zelf misschien minder last van steenkoude voeten.

dat zou ook nog een optie kunnen zijn. alle mogelijkheden staan nog open.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:53

dblijham schreef:

helemaal mee eens. Kunnen we theo niet vragen of hij dat wil aanleggen haha. Maar denk dat het ook niet gezond is dat je de stal helemaal isoleert omdat je het dan idd met frisse lucht zit.