's Winters altijd binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 's Winters altijd binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:45

Dat vroeg ik me ook af, RK, maar ik geloof niet dat er hier alleen maar 'naturals' zo over denken...... Knipoog
Maar het is altijd handig je op ze af te reageren, als je het er niet mee eens bent natuurlijk. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:46

Ik schaar mezelf iig niet onder natural Lachen
Maar misschien dat andere er anders over denken Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:48

Blijkbaar wel..... Haha!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:21

Ik heb allang antwoord op mijn vraag. Jullie paarden staan (bijna) allemaal ook s winters op het land. Dat wilde ik even weten. En natuurlijk wat jullie oplossing zou zijn in mijn situatie.
Vind sommige reacties wat overdreven/aanvallend, ik probeer voor mijn paardje een oplossing te vinden, en vraag jullie mening. Ik heb ook geen idee waarom de naturals nu de schuld zouden krijgen, maar dit zijn wel de personen voor wie paard s winters op stal heel ongewoon is, vandaar die ietwat heftige reacties. Dat snap ik best, maar om nou meteen te zeggen dat mijn stal slecht en paardonvriendelijk is en dat ik niet het beste voor mijn paardje over zou hebben én dat ik nu alles probeer goed te praten.... Koe
In ieder geval ga ik nu eens nadenken over een goede oplossing, ik graas nu sowieso al een tijdje met hem aan de hand (soms probeer ik hem los te laten grazen maar aangezien er geen omheining om het grasveldje zit is dat wat gewaagd), laat hem eens los in de longeerbak (wanneer het niet zo druk is op stal) en varieer zoveel mogelijk in z,n trainingen.
Meer kan ik eigelijk niet doen! Het spijt me heel erg voor m,n paardje en zit er ook best wel over in. Maar heb ook al een paar keer aangegeven dat ik niet kan veranderen van stal.
Kortom ik heb antwoord op mijn vraag, vind alleen de discussie hier nog best wel intressant Vork Haha!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:25

IK heb geen eigen paard of pony maar ik fantaseer hier wel over.Bij mij zouden ze snachts op stal en dat van half 8 tot 6 uur savonds op wei of in de paddock

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:48

Sorenna schreef:
Het spijt me heel erg voor m,n paardje en zit er ook best wel over in. Maar heb ook al een paar keer aangegeven dat ik niet kan veranderen van stal.

Dat je erover in zit is al de eerste stap. Nu nog de volgende!
Waarom kun je eigenlijk niet veranderen van stal, als ik vragen mag?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:24

VeerenAshley schreef:
Sorenna schreef:
Het spijt me heel erg voor m,n paardje en zit er ook best wel over in. Maar heb ook al een paar keer aangegeven dat ik niet kan veranderen van stal.

Dat je erover in zit is al de eerste stap. Nu nog de volgende!
Waarom kun je eigenlijk niet veranderen van stal, als ik vragen mag?

Ik woon bij de dichtsbijzijnde stal van mijn huis maar 5 minuten fietsen! Super! Maar die stal heeft niet eens een weide! Dat is dus al sowieso geen optie. Dan heb ik nog een andere mogelijkheid maar die stal heeft geen bos en ligt langs de snelweg (vind het erg belangrijk dat de omgeving een beetje natuurlijk en mooi is waar je fijne ritten kan maken). Verder weet ik niet waar ik heen kan. Daarbij is dit dan toch echt wel de beste optie.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:25

Sorry maar dan gaat je eigen plezier dus voor de gezondheid e.d van je paard, vind je dat niet een beetje raar?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:39

LADPR schreef:
Sorry maar dan gaat je eigen plezier dus voor de gezondheid e.d van je paard, vind je dat niet een beetje raar?

Mijn idee!
En heb je echt al eens goed rondgefietst en overal aangebeld waar je paarden ziet lopen? Wie weet wat je nog vindt voor fijn plekje! Is wel even vervelend om te doen, soms kom je hele leuke mensen tegen, die misschien een goed adresje voor je weten als ze zelf geen plaats hebben voor je paard.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:45

Het was een beetje ongenuanceerd gister, maar word echt niet goed van al die topics. Wat mij gewoon flink irriteerde is dat er net wordt gedaan of de TS niet het beste met haar paard voor heeft, ze opent toch een topic en zit er toch mee? Wees blij dat zij wel inziet dat 22/7 op stal echt not done voor een paard is, en ook die van mij komt straks ook echt niet zo te staan.

Het was ook niet echt mijn bedoeling om alle naturals een schop onder hun kont te geven, maar aangezien dit al het 100e topic is in 2 weken met dezelfde inhoud had ik er even genoeg van Clown

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:05

@sorenna nou begrijp ik helemaal niets meer van je topic bedoeling Rolleyes
Je begint met een open deur in te trappen door te melden dat je paardje 's winters de hele dag op stal staat en dat je wil horen of andere dat ook hebben. Hierop komen uiteraard suggesties om vooral wat aan deze situatie te doen en van een paar die hun paard ook zou houden. Hierop geef je weer antwoord dat dat niet je vraag was, je wilde alleen weten hoe andere hun paarden in de winter houden. En nu vind je het prettig om adviezen te krijgen, hoe dit te veranderen maar veranderen wil je niet. Schijnheilig

snap je hem nog??

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:12

Nogmaals, om misschien toch iets anders te kunnen vinden waar je paardje wellicht wel weide-gang kan krijgen...... Welke plaatst woon je. Er zijn wellicht bokkers die daar ook in de buurt wonen en je kunnen helpen aan een ander adres. Als je dat tenminste wilt.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:24

@Nadya,

Dat is fijn zeg dat het veenland het aankan bij jullie! Wilde dat wij dat ook hadden. MIjn paard staat tussen Nieuwerkerk en Moordrecht, midden in de polder, onderaan de dijk. de zeespiegel is daar meters lager dan de loosdrechtse plassen, tw 7,8 meter. er werken gemalen om het gebied droog te houden, maar de weides zijn desondanks in de wintermaanden te nat (ook voor koeien niet, alleen schapen lopen hier en daar) en droog liggen. er zijn ook geen hogere delen op het land, alles is plas. bijzaaien wordt gedaan, dan nog is krap om voor heel de zomer genoeg gras te krijgen - en er staan maar +- 6 paarden per 'megaweiland', dus dat kan het ook niet zijn. Gr

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:37

Ik zou dan toch voor die stal kiezen op 5 min fietsafstand. Als de paarden daar wel in de winter komen. Je zegt dat er geen bos in de buurt is, maar hoevaak rijd je nou in het bos? Meestal toch maar 1 keer in de week? Dan zou het toch een optie kunnen zijn om dan even de trailer te pakken en naar een bos te rijden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:42

Ehm, de stal op 5min afstand had helemaal geen wei!? Lijkt me dus niet...

@splash_ Dat er zoveel van dit soort topics geopend worden de laatste tijd is toch wel een teken dat mensen meer gaan nadenken hierover. Vind ik een pluspunt!
En als je telkens weer, in elk topic, dezelfde inhoud tegen komt zou dat toch kunnen betekenen dat er een kern van waarheid in zit!
En hoe vaak deze vraag ook gesteld zal worden, ik zal toch hetzelfde advies blijven geven.
Maar kan me voorstellen dat het vermoeiend is dit alsmaar te moeten lezen als je het allemaal al weet..

Ik word zelf altijd in het hokje 'natural' geplaatst maar ik begin hier helemaal niet meteen te strooien met "hij moet 24/7 buiten" of whatever.

Iedereen (ook de 'niet naturals') is het hier over eens dat het paard meer naar buiten moet.

En onder het motto "Het is nou eenmaal zo" bereiken we natuurlijk helemaal niets en heeft dit hele forum überhaupt geen nut.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:49

Precies ja ik ben ook geen natural maar vind ook dat paarden minimaal overdag elke dag naar buiten moeten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:54

@Ing: Vervelend dat het jullie niet lukt...... Scheve mond
Veengrond kan behoorlijk lastig zijn, ja. Ja
Hoe doen jullie dat dan in de zomer, zoals in het afgelopen seizoen, met de vele regenval? Want toen was het ook wel eens lastig op veengrond......

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe laag we hier onder de zeespiegel liggen, maar in elk geval wel een stuk lager dan de omliggende gemeenten (Hilversum ligt veel hoger bijvoorbeeld). De veengrond hier is hier en daar nu wel kaal en modderig, maar omdat de kudde op een groot stuk land ligt, valt het wel mee. Er is hier ook heel veel water (waaronder de Loosdrechtse Plassen, het Tienhovens Kanaal e.d.). Daarbij hebben we hier en daar zand/grint gestrooid (vooral bij de hekken), wat ook wel helpt. Tot en met december viel het erg mee met het natte weer, waardoor het land er nog heel goed uitzag (was vorig jaar wel een ander verhaal). Nu is het door de regen van de afgelopen dagen, helaas weer nat, ja.
Maar het is te doen. En ik ben er superblij mee, want ik kan mijn paard niet opstallen. Dan wordt hij gek en doodongelukkig, dus ik heb geen andere keuze. In een paddock verveelt mijn paard zich ook kapot, dus dat is ook geen optie voor mij. Maar als ik echt geen andere keuze zou hebben, zou 'ie toch echt naar een stalling gaan waar ze er overdag uit mogen. 24/7 op stal vind ik gewoon niet goed voor een paard.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:56

Sinds wanneer moet je uberhaupt in een hokje passen om te vinden dat je paard sociaal met anderen ergens moet kunnen staan en de mogelijkheid hebben om te kunnen rennen en rollen.

Clown Denk heel vaak aan de film dirty dancing. Mijn paarden zijn te mooi om in een stalletje te staan Haha!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:49

Dinopino schreef:
@sorenna nou begrijp ik helemaal niets meer van je topic bedoeling Rolleyes
Je begint met een open deur in te trappen door te melden dat je paardje 's winters de hele dag op stal staat en dat je wil horen of andere dat ook hebben. Hierop komen uiteraard suggesties om vooral wat aan deze situatie te doen en van een paar die hun paard ook zou houden. Hierop geef je weer antwoord dat dat niet je vraag was, je wilde alleen weten hoe andere hun paarden in de winter houden. En nu vind je het prettig om adviezen te krijgen, hoe dit te veranderen maar veranderen wil je niet. Schijnheilig

snap je hem nog??

Pff alsjeblieft zeg, mijn bedoeling met dit topic was om eens te kijken hoe jullie paarden er in de winter bij staan en wat jullie zouden doen in mijn plaats. Heb dan ook nooit gezegd dat het niet vraag was over wat jullie zouden doen in mijn situatie.
Mijn vraag was voor alle duidelijkheid dus: Hoe staan jullie paardjes erbij in de winter, en wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Beetje offtopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:51

Is er geen mogelijkheid dat hij overdag met andere paarden in een paddock kan lopen? Dan wordt de wei niet vertrapt maar komen ze toch buiten.

Mijn bijrijdpaard staat alleen 's nachts op stal, en dat vind ik al verschrikkelijk lang.. Bloos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-08 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:52

Hoe mijn paarden erbij staan is al duidelijk
Wat ik zou doen in jou plaats kun je denk ik dan wel verwachten Haha!
Een plek met dagelijks buiten zoeken...hoe de omgeving en wat voor luxe er verder voor mezelf zou zijn, daar heb ik maling aan...dus dat zou ik ook als advies geven Lachen

Overigens heb ik zelf in het verleden op handelsstalletjes gereden...dus waar het om de centen ging en dus absoluut geen naturals...maar ook daar kwam alles buiten en dat is mij dus ook al van het begin dat ik begon met paardrijden geleerd als must Lachen

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:55

LADPR schreef:

Natuurlijk gaat gezondheid van mijn paard voor mijn plezier!! Ik denk alleen dat je een verkeerd beeld hebt van de verschillende maneges. De manege waar ik nu zit heeft alleen lente/zomer/herfst weidegang en ligt aan een groot bos. De andere heeft hele jaar door weidegang máár ligt aan de snelweg en aan een druk spoor, en het ligt niet bij een bos of stukje natuur.
Ik denk dat het ook fijn is als paard dat je ook mooie buitenritten kan maken én dat áls je dan toch in de wei staat je niet alle uitlaatgassen van de snelweg loopt in te ademen. Dat heeft ook wel met gezondheid te maken.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:56

@ Nadya,

De afgelopen zomer konden de paarden ook niet iedere dag hele dagen naar buiten - er zijn zelfs een paar weken geweest dat het land dichtmoest door de enorme plassen, zeg maar zwembaden - in het land. die kunnen niet meer de grond in trekken. De gemalen kunnen ook niet 24/7 de weilanden droog maken, want dan overstromen de hoofdsloten/tocht en kanaal.

kijk eens op http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_6NREMJ dan krijg je een goed beeld van deze polder (als je het interessant vindt tenminste.. Clown ) Op foto 1, achter de bomen is onze stal en zo ook ons land. Op de site van Nieuwerkerk staat het volgende "Het echte laagste punt ligt verder van de weg, achter het bedrijf, op maar liefst 6.76 meter onder NAP (Normaal Amsterdams Peil)." achter het bedrijf is dus ook onze pensionstal. Slapen (even een stukje aardrijkskunde Haha! ) maar overal rond nwk, moordrecht, capelle enz is het erg laag.

Dat grind bij jullie ingangshekken is wel een goed idee trouwens..dat heb ik hier nog niet gezien.. OK dan!

Mijn paard loopt wel vaak in de paddock met andere paarden trouwens., dat dan weer wel Knipoog

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:57

Ik denk dat ik al weet wat ik ga doen. Een andere stalling zoeken is gewoon geen optie. Dat heb ik al duidelijk gemaakt denk ik. Ik ga gewoon eens kijken wat ik kan doen op mijn eigen stal, misschien kan ik hem in een wat kleiner weitje zetten. Dus een stukje afzetten met lint ofzo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:06

Ing, jullie staan inderdaad wel op een lastige plek, zoals ik het zie op die website. Waarom hebben ze eigenlijk geen zandgrond gebruikt in de polder of stel ik nu een Blond vraag? Haha!

Dat grind en extra zand op sommige plekken bij ons is zeker erg handig. Zo hogen we stukjes land op en het blijft vaak droog. Zo kunnen de paarden toch altijd wat droger staan. Want bij ons staan ze in een natuur- en stiltegebied, waar ook veel moerassige stukken zijn en daar doe je ook helemaal niets aan. Mijn paard's hoeven gedijen er goed op (die heeft juist veel vocht nodig) en mok en dergelijke heeft hij geen last van.