Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:48

Nou fijn, dat zal ze dan wel van haar ouders te horen krijgen, heeft ze bokt niet voor nodig. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:46

Daarbij is het voor shetten beter om op een kale wei met hooi te staan
dan in gras, dat geld bijna voor alle koudbloeden..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:59

Ik denk dat het wel kan, maar ik zou er ander gras op zetten en ruwvoer bijvoeren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:59

Wat ik wel appart vind is dat de informatie door het topic heen veranderd. Eerst mocht ze 1 pony, nu 2. Eerst wilde ze hem 1x per dag voeren, nu 4 à 5 keer. En zo veranderd er wel meer info zodra er commentaar komt. Beetje frapant...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:54

even een vraagje Knipoog jullie tuin is dan wel 20 bij 80 maar hoeveel mag er eigenlijk gebruikt worden voor de pony??
ik denk niet dat je ouders hun hele tuin laten omgooien om er vervolgens gras op te laten groeien (geen gazongras) en een stal (meschien mag je die er wel helemaal niet neerzetten vd gemeente)?
20 bij 80 is dan wel net groot genoeg voor 2 shetten maar ik denk dat de ouders van dit meisje niet hun hele tuin beschikbaar stellen en dus de ruimte krap word...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:17

is mijn paar dan ook heel zielig? als wij wel een stuk land krijgen wordt het ook een 30m x 80m voor 1 nog grote nog te kopen pony en een grote tuiger ruin Tong uitsteken dit stuk is dan incl. bak Haha! denk persoonlijk dat het kleiner hoort dan het is, ooit een 20 x 40m bak gezien? daar kan een groot paard ook best met 2 anderen goed in staan racen.

Ze wil de pony´s in een al bestaande schuur zetten, en dan is het alleen nog de vraag of dit mag van haar ouders.

Ik denk dat bokt even vergeet dat er wel wordt bijgevoerd enzo..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:36

ja maar de tuin zelf is ook wel groot genoeg Knipoog maar ik denk niet dus de ouders hun hele tuin ervoor gaan opofferen?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:38

Dat weet ik ook nog niet.. nee.. Hopen voor haar, en hopen dat ze de adviezen van voeren en opnieuw zaaien opvolgt Haha!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:07

Cynthiaaapje schreef:
is mijn paar dan ook heel zielig? als wij wel een stuk land krijgen wordt het ook een 30m x 80m voor 1 nog grote nog te kopen pony en een grote tuiger ruin Tong uitsteken dit stuk is dan incl. bak Haha! denk persoonlijk dat het kleiner hoort dan het is, ooit een 20 x 40m bak gezien? daar kan een groot paard ook best met 2 anderen goed in staan racen.

Ze wil de pony´s in een al bestaande schuur zetten, en dan is het alleen nog de vraag of dit mag van haar ouders.

Ik denk dat bokt even vergeet dat er wel wordt bijgevoerd enzo..

Mijn paard kan ook héél goed racen en rodeo-en in de 13x30 paddock.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:25

Dat bedoel ik Tong uitsteken ik heb het idee dat bokt zich een beetje verkijkt..

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:23

Charaz schreef:
russel schreef:
Het zijn shets, waar maken we ons druk om die dieren moeten niet eens heel de dag gras hebben. Las ergens dat ze 1600 m2 hebben en dan ook nog elders rond het huis stukken gras.

Ohnee was ik vergeten shets zijn geen paarden die in de natuur ook de hele dag door (met tussenpozen) grazen dom.

Ook shetlanders horen de hele dag op een (schrale) wei te staan, om ze in vet gras te zetten is geen verstandig plan nee.

Ik zet ze heus niet zomaar op een vette wei, aan een hoefbevangen pony heb ik niet zoveel! Ze kunnen alleen overdag in de wei komen en als ze in de wei staan dan doe ik ze een muilkorf om. De tuin bestaat namenlijk voor de helft uit zand/stoeptels en de andere helft uit gras.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:26

PattyOosten schreef:
Ze mag 1 pony als ze een goede plek heeft gevonden om hem te stallen. Nu wil ze twee ponys in de tuin, en de schuur plus de helft van de garage gaan gebruiken. Ik kan me zo voorstellen dat haar ouders dit niet helemaal in gedachten hadden, vandaar dus de vraag russel Knipoog

We doen helemaal niks met de tuin. Ik denk dat mijn vader stiekem blij zou zijn, hoeft ie niet meer het gras te maaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:28

En eerst zeg je nog dat het beest een muilkorf omkrijgt ?

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:43

Vjestagirl schreef:
Wat ik wel appart vind is dat de informatie door het topic heen veranderd. Eerst mocht ze 1 pony, nu 2. Eerst wilde ze hem 1x per dag voeren, nu 4 à 5 keer. En zo veranderd er wel meer info zodra er commentaar komt. Beetje frapant...

Ik was van plan het plan beter uit te leggen maar ik had weinig tijd. Dat van 1 x per dag voeren naar 4/5 x per dag voeren had ik in mijn plan veranderd omdat iemand mij die tip gaf. Ik wou het liefst 2 pony's maar ik was bang dat ik niet genoeg ruimte had voor 1 pony, laat staan 2 dus. Maar volgens sommige bokkers heb ik zelfs genoeg ruimte voor 2 shets dus ben ik van plan (als ik mijn ouders heb overtuigd) om 2 shets te nemen. Er veranderd inderdaad want aan het plan als er commentaar op komt maar dat betekend dat mensen handige opmerkingen hebben en daar had ik dit topic ook voor gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Louise95 op 07-01-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:45

Marian_ schreef:
even een vraagje Knipoog jullie tuin is dan wel 20 bij 80 maar hoeveel mag er eigenlijk gebruikt worden voor de pony??
ik denk niet dat je ouders hun hele tuin laten omgooien om er vervolgens gras op te laten groeien (geen gazongras) en een stal (meschien mag je die er wel helemaal niet neerzetten vd gemeente)?
20 bij 80 is dan wel net groot genoeg voor 2 shetten maar ik denk dat de ouders van dit meisje niet hun hele tuin beschikbaar stellen en dus de ruimte krap word...

Het grootste gedeelte staat al vol met gras en de schuur kan ik ombouwen tot een stal.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:56

Juul schreef:
En eerst zeg je nog dat het beest een muilkorf omkrijgt ?

Dat krijgt ie als ie in de wei staat, maar hij staat s'nachts en bij slecht weer in het andere stuk van de tuin met zand en stoeptegels. Ik zet op sommige stukken niet alles neer omdat ik al een jaar met dit plan in mijn hoofd loop en dat niet 1 2 3 hier uit te typen is. Ik ben heus niet zo iemand die denkt van: "ik wil een pony, die kan gewoon in de tuin, gras genoeg". Ik weet precies wat het gevaar van vet gras is en dat gras makkelijk kapot kan worden getrapt.

aafkescharft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:06

Ik denk dat de ruimte wel voldoende is...Wij hebben ook paarden aan huis en 's winters staan er of 3 in de paddock....een c-pony en 2 A pony's of soms de kwpn'er en de c-pony. De paddock heeft een doorsnede van 20 meter. Het is niet heel groot, maar de keuze is anders de hele dag op stal staan en ze kunnen het prima vinden met elkaar. We hebben wel een weide (welke wel echt mega groot is) maar daar mogen ze swinters niet op (het is klei grond en dan staan ze letterlijk tot hun knieen in de klei)...maargoed...ruimte dus geen probleem lijkt mij. Wel wil ik er nog even aan toevoegen dat er geloof ik nog niks gezegd is over de drainage enzo. In onze paddock ligt drainage en zelfs die is sosm nog nat...zitten je ouders te wachten op een modderpoel als tuin? Nog een tip over de opslag van hooi, je kunt ook kuil gaan voeren, dat kan je buiten zetten... Ik ben trouwens ook van mening dat drie keer voeren per dag voldoende is als je alleen hooi voert.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:20

Op zich is het natuurlijk mogelijk om op dat stuk pony's te houden. Je moet je indedaad wel realiseren wat een werk het is er rondom en met je paardjes. Denk na over de keuze, twee shetten in de tuin is wat anders als een wat grotere pony in waar je echt op kan blijven rijden. Wees er zeker van dat je over een aantal jaar ook nog blij zal zijn met shetjes!
Ik denk dat het stuk simpelweg in tween splitsen ook niet voldoet, het word toch een blubberzooi dan De zandbak optie (met alle bijkomende aanbevelingen en onderzoek) lijkt me de beste optie. Echt grazen kan je dan misschien elders regelen voor de zomer,ook weer met alle bijkomende genoemde nadelen. Bottomline: is veel werk,kost ook zeker wat, vinden je ouders het goed, ben je gemotiveerd,dan kan het best!?
Oh ja, een muilkorf zou ik nooit van te voren bedenken, alleen als nood-middel niet als "normaal" goed.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:30

Hier in de buurt is er iemand die midden in het dorp ook een paard in z'n tuin stalt.
De huiskavel heeft een oppervlakte van 1097m2, daar gaat het huis ed dus nog vanaf.

De gehele tuin is een soortige rijbak van gemaakt, maar naar mijn idee is dit niet goed gebeurt, gevolg 1 dikke paasei. Nu is er iets van een longeercirkel gemaakt.
Gelukkig heeft ze wel een stuk land van een boer kunnen huren zodat het beest wel weidegang krijgt.

Paard is gehuisvest in een soort van carport, waar een stal in is getimmerd.

Vanaf de weg ziet het er '' naar mijn mening'' niet uit. en aangezien jij ongeveer dezelfde ruimte hebt zal ik het je dan ook zeker afraden om dit te doen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:33

Muilkorg vind ik zelf zeer dieronvriendelijk.. Je gaat toch zelf ook niet boven je patatje zitten met een dichtgeplakte mond.. Je hebt ook van die korfen (bij de paardendrogist) waar ze nog wel wat mee kunnen grazen.. maar dan nog, dan zou ik liever een paar uur per dag de pony('s) op het gras doen en de rest in de zandbak.. Ik vind het trouwens wel heel goed van je dat je toch al wat met de tips wilt gaan doen, je denkt er in ieder geval goed over na en over het hoe en wat met je ouders, tja dat zul je zelf moeten regelen.... Dat kunnen de bokkers niet voor je doen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:50

Ik denk dat je die muilkorf ook beter achterwege kunt laten.. Je kunt het beste beginnen met het stuk zand en tegels, en dan iedere week het lint op het land een meter verzetten..

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:09

en wat vinden je ouders hier van?
ik zou het eerst maar met je ouders overleggen om heel de tuin overoop te halen.
en zoals mensen ook zeggen, jij gaat uit huis en dan zitten je ouders met die stallen opgeschepen.
en wt ben je van plan om met die shetlanders te doen? Knipoog
vind het wel een beetje ongeregeld want je ouders weten er zelf nog niks van in de tuin en dan moet je shet weer een muilkorf om en dan is je vader tog wel blij dt die het gras niet meer hoef te maaien?
en waar denk je dat je het stro/hooi gaat laten dat kan je niet in de tuin zetten want volgels lustn dat ook en lkker waaien waait het overal heen en in de garage ik zie het al helemaal voor me.
ga gewoon bij boeren langs tot je wat heb gevonden.
ik heb dit ook gedaan en k ben nu bij iets uitgekomn 5/10 munuutjes vanaf mijn huis een gezellige boederij met nog meer paardjes.
dus gewoon verder zoeken is een betere oplossing dan dit. Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:03

Vjestagirl schreef:

Dat heet voortschrijdend inzicht.... Haha!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:15

het lijkt wel alsof de meestem hier het niet vinden kunnen dat een pony in d tuin staat(misschie jaloezie??) op ruim 2000 m2 grond kun je best een shetlander (of2) houden hoor het zou wel fijn zijn als je bij de schuilstal een stukje af kan zetten zonder gras waar je pony s nachts in elk geval kan staan, en ook regelmatig overdag, zo kun je beter bepalen hoeveel gras hij krijgt en is denk ik wat vriedelijker dan een muilkorf. in de winter en als de wei nat is kun je m ook beter daar neerzetten met wat hooi ozdat ie de wei niet helemaal kapot loopt. ik hoop voor je dat het allemaal goed komt !!
wel jammer dat je hier weinig hulp en erg veel negatief commentaar krijgt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:01

Dat is echt veel te klein om een pony op te zetten, dan kan hij niet fatsoenlijk galoperen. Daar heeft hij niet de voldoende ruimte en het gras zal ook wel zo op zijn. Kan je daar een onderdak/stal kwijt want dat maakt de ruimte nog kleiner ? En waarschijnlijk vind hij het niet eens leuk in zijn eentje, en er dan nog een paardje bij te nemen ? Nee !
Ik denk dat je beter bij een manege/boerderij kunt gaan staan of een weiland huren. Neem desnoods een verzorgpony heb je toch het gevoel van een eigen paardje ?