Karennnn schreef:ik vind dat jullie wel grof doorgaan...
en mijn hengst staat bij mijn trainer, en die heeft een vrij regelmatig trainingsschema.
1x longeren met pessoa(di), 3x trainen (woe, do, zat) , 1x wedstrijd (zon) / week
als ik dan zijn stal doe gaat hij even in de wei. (30min)
Op maandag en vrijdag heeft hij rustdag en ziet hij geen weide of paddock..
en dat is strict besproken met veearts dat hij dan geen weide of paddock mag zien.
!
Je paard loopt op zondag 1x een wedstrijd en staat vervolgens maandag stil op stal?
Wil je dierenarts wel eens aan het woord laten waarom hij dit adviseert? Op menige stalling van bekende ruiters, komen de paarden juist vaker buiten. -> eigen ervaring. Al gaan ze misschien dan bij sommige niet op de paddock of op de weide. Beweging is er wel dagelijks.
Wat mij opvalt is dat er een groep mensen in het bezit zijn van paarden/paard. Zij denken goed te zijn voor hun paard, zal ook vast in het eigen belang zijn. Maar de vraag is, wat is het belang van het dier? Dat het geen kuddedier meer is zoals vroeger alaah, daar zijn we het met z'n allen wel over eens. Maar dagelijkse (dus 7 dagen per week!) een minimale beweging is toch wel noodzakelijk. Desnoods ziet je paard alleen een 20 min het erf in stap aan de hand of de stapmolen. Alles is beter dan stilstaan. Hoeveel METER denk je dat een paard aflegt in zijn box per dag, t.o.v. een aantal uren los in de paddock of beweging onder het zadel of aan de hand. Dan gaan we praten over kilometers.
Waarschijnlijk heb je dit advies voor je hengst wellicht gehad omdat hij in dat geval meer power vertoont en bereidwilligheid om tijdens een (spring)proef te presteren? Ook dit lijkt mij geen gewenste situatie voor je paard. Of het nu een topsporter is of niet.
Tenslotte wordt er binnen de paardenwereld niet voor niets gesproken over 'the happy athlete'. Keuze is ieder voor zich, maar wees je bewust van het feit dat je paard een bewegingsdier is dat moet presteren. Er zal door boxrust eerder van afbraak/verzuring van spieren zijn dan opbouw van spieren, juist door beweging. Misschien dat iemand met meer anatomische/medische achtergrond daar meer over kan vertellen.