afleiding voor paard in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RockyLover

Re: afleiding voor paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:37

En zijn al al vorderingen? Lachen Al op zoek gegaan naar een verzorgster oid?

Wat me nu ineens binnen schiet... is er maar 1 stal of zijn er meerdere stallen? Je schreef dat die van jou in 1 grote stal staat, hoe groot is die stal? Misschien kunnen er 2 stallen van gemaakt worden? Misschien is er wel iemand met een paard die daar ook wil staan? Kunnen ze samen naar buiten. Ze zullen dan aan elkaar gehecht raken en is jouw paard ook meteen een stuk makkelijker te vangen. Je haalt het andere paard uit de wei en die van jou zou vanzelf volgen. Dit lijkt me een erg mooie stalling voor een paard dat met pensioen is en voor een klein prijsje daar kan staan...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:46

Wanneer een paard standaard weet dat wanneer hij na de weidegang binnengehaald word en er te verwachten brokjes in zijn voerbak in de stal op hem liggen te wachten dan komen ze heus wel mee naar binnen,maakt niet uit wie ze binnenzet.

Wanneer je standaard een ongevoerde regendeken oplegt omdat hijzelf toch al een wintervacht heeft kan die boer hem toch gewoon buitenzetten en naar binnenhalen wanneer het paard de bovenstaande gewoonte gewend is.(Gooi maar twee dagen brok in de bak voor het naar binnenhalen dan wilt ie echt de derde dag mee naar binnen hoor)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:22

Het vraagt minimaal 30 min van jouw 24 u per dag om je paard de minimale beweging te geven om de box uit te komen. Desnoods mest je in die 20 min de stal, zet je je paard buiten, slinger je wat rond en klaar. Binnen min. 45 min ben je heen en weer. Ik zou de tijd die je op het forum besteed wijs besteden aan je paard. Desnoods 10 min eerder je bed uit en 10 min later je bed in je paard buiten/binnen te zetten.

Je weet dat er iets moet veranderen, dat is al positief.

Er zijn niet veel paarden die het slechter hebben dan die van de TS of je neigt in die gevallen naar dierenmishandeling.

Tijd voor actie: kom op en op korte termijn. Desnoods begin je met 5x per week je paard buiten te zetten ipv 4x. Alle kleine stapjes zijn moeilijk.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:41

Willekes schreef:
Het vraagt minimaal 30 min van jouw 24 u per dag om je paard de minimale beweging te geven om de box uit te komen. Desnoods mest je in die 20 min de stal, zet je je paard buiten, slinger je wat rond en klaar. Binnen min. 45 min ben je heen en weer. Ik zou de tijd die je op het forum besteed wijs besteden aan je paard. Desnoods 10 min eerder je bed uit en 10 min later je bed in je paard buiten/binnen te zetten.

Je weet dat er iets moet veranderen, dat is al positief.

Er zijn niet veel paarden die het slechter hebben dan die van de TS of je neigt in die gevallen naar dierenmishandeling.

Tijd voor actie: kom op en op korte termijn. Desnoods begin je met 5x per week je paard buiten te zetten ipv 4x. Alle kleine stapjes zijn moeilijk.

Sorry hoor, maar dit vind ik toch zwaar overdreven dat er niet veel paarden zijn die het slechter hebben. Dan moet je hier maar eens in de buurt komen kijken. Daar heeft het merendeel het veel slechter. Er staan er hier genoeg helemaal alleen zonder vriendjes 24 uur per dag op stal die nooit los mogen. En er staan er ook zat die alleen maar blubber hebben om op te leven en af en toe een plukje kuil.
Ik ben het er heus mee eens dat ieder paard er dagelijks uit moet en gezelschap nodig heeft daar zorg ik zelf ook voor. Maar deze opmerking vind ik overdreven.

Ik zou een goede deken kopen die hij dag en nacht om heeft en de boer je paardje er dagelijks in- en uit laten zetten. Dan komt ie in iedergeval buiten.

Succes.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:57

aisie schreef:
Willekes schreef:

Sorry hoor, maar dit vind ik toch zwaar overdreven dat er niet veel paarden zijn die het slechter hebben.

Ik denk dat je het schuin gedrukte stukje over het hoofd gezien hebt. Lachen Er zijn er paarden die het slechter hebben dat ontkent ze niet, haar punt is dat het dan neigt naar dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:26

dat neigt het er niet eens naar, dan is het dat...
Overigens vind ik het paard van TS ook onder een vrom van mishandeling vallen...namelijke geestelijke mishandeling...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:45

runningkawa schreef:
dat neigt het er niet eens naar, dan is het dat...
Overigens vind ik het paard van TS ook onder een vrom van mishandeling vallen...namelijke geestelijke mishandeling...

Amen

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:14

ik vind dat jullie wel grof doorgaan...
mijn 3paarden die thuis staan kunnen elke dag 1.5u in de paddock loslopen ongeveer (staldeur staat open, dus ze kunnen kiezen)
1tje daarvan gaat die ganse 1.5u in haar stal staan en als je de stal dichtdoet dan gaat ze op de klinkers onder het afdak voor haar stal staan.
Ze wil niet buiten, als ze buiten staat treurt ze ontzettend. (rijden enzo doet ze natuurlijk wel graag en veel)

en mijn hengst staat bij mijn trainer, en die heeft een vrij regelmatig trainingsschema.
1x longeren met pessoa(di), 3x trainen (woe, do, zat) , 1x wedstrijd (zon) / week
als ik dan zijn stal doe gaat hij even in de wei. (30min)
Op maandag en vrijdag heeft hij rustdag en ziet hij geen weide of paddock..
en dat is strict besproken met veearts dat hij dan geen weide of paddock mag zien.

sinds hij dat trainingsschema heeft, is hij dubbel zo fris en gelukkig om mee om te gaan, als je hem naar de wei brengt gaat hij graag met je mee, terwijl je hem vroeger in de wei moest trekken en direct de poort moest dichtdoen of hij liep terug naar zijn stal.

misschien is dit uitzonderlijk, maar het is op aanraden van mijn trainer en dierenarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:19

Ik zou zulke da wel eens willen spreken...en heb dan vervolgens van het erf aftrappen met zijn methodes uit het jaar 0...

En dan heeft je paard koliek of dikke benen en dan maar stappen als een idioot...waarom stappen...juist ja, alles in een paardenlichaam werkt pas bij beweging...

Gelukkig heb ik een ander soort DA, die zou niet met zoiets doms komen...

Ik zou echt eens gaan uitzoeken waarom een paard mat is...dat hij frisser is na op stal staan is te begrijpen, maar vind dat symptoom bestrijding...geen oplossing

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:02

Karennnn schreef:

Dat vind ik ook wel een beetje Knipoog

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:03

runningkawa schreef:
Gelukkig heb ik een ander soort DA, die zou niet met zoiets doms komen...

Precies zo één heb ik er ook (nouja niet één, maar mijn oude DA, mijn nieuw DA en mijn kliniek) Bij elk dingetje wat hij heeft (van artrose naar een wond dat net gehecht is tot een slokdarmverzakking) vraag ik: 'Mag hij nou nog wel het land op??' En elke keer wordt er weer gezegd: 'Ja, dit is juist heel goed voor hem.' (Bij artrose is dit logisch maar goed..) Ik ben benieuwd wat de motivatie van die dierenarts dan was om dat paard 2 keer per week op stal te laten staan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:30

Wart ik niet begrijp is dat er nog steeds mensen zijn die het normaal vinden dat een paard niet meer of nauwelijks buiten (vrij) komt en dan ook nog zeggen "m'n paard is zo gelukkig".... TS reageert helemaal niet op de berichten over dat het paard niet op deze manier verzorgt behoort te worden en zoals ik al eerder zei: Ik vind dit dierenmishandeling, ook die anderen die hun paarden op deze manier houden... of het nu een olympisch kampioen is of mijn buurman, allebei zijn het dierenbeulen. Ke ontneemt het paard om paard te zijn... En eh dat gezeur over dat hengstenhouders ook zo slecht zijn ff het volgende: de eigenaar van Samber laat zijn hengsten dagelijks buiten lopen wei of bak.... En eh Samber is al 32 jaar!!! En ja ik weet het wel dat er ook wle paarden oud worden met een minder goede verzorging, is mij bekend...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:30

Ik kan me niet voorstellen dat een DA zegt dat het goed is om een paard niet los te laten..

Dat de trainer er blij mee is is te begrijpen, maar goed die wilt vooral dat het paard een grote voorwaartse drang heeft..

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:34

Zammie schreef:
Wart ik niet begrijp is dat er nog steeds mensen zijn die het normaal vinden dat een paard niet meer of nauwelijks buiten (vrij) komt en dan ook nog zeggen "m'n paard is zo gelukkig"....

En dat is ook precies de reden waarom wij ''zo grof doorgaan'' Clown

Pfff ik loop mezelf er echt zo over op te fokken dat het niet 1 iemand is die zijn paard hele dagen op stal laat staan, maar dat er heel veel zijn die zelfs denken dat het goed is...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:39

RockyLover schreef:
Zammie schreef:
Wart ik niet begrijp is dat er nog steeds mensen zijn die het normaal vinden dat een paard niet meer of nauwelijks buiten (vrij) komt en dan ook nog zeggen "m'n paard is zo gelukkig"....

En dat is ook precies de reden waarom wij ''zo grof doorgaan'' Clown

Ik vind jullie absoluut niet grof.... Ik hoop dat (als is het er maar 1, maar liever meer natuurlijk...) die hierdoor gaan nadenken en toch hun paard anders (op de goede manier) gaan verzorgen. Zal niet geamkkelijk worden met zulke "tegenstanders die het beter weten", maar op een dag zullen ze misschien denken: zoals ik de paarden heb verzorgt was toch niet goed... en nu maar hopen dat dat kwartje snel zal vallen...

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:42

Nee ik bedoelde jou ook niet, ik bedoelde een opmerking die hier eerder geplaatst was Lachen Een opmerking van mensen die anders denken dan wij en ons grof vinden doorgaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:51

Dan kunnen die maar beter niet meer reageren Extreme duivel

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:53

Hahaha nou ik lees het zo allemaal wel... ik ga even naar mijn pony die de hele dag met zijn vriendje op het land heeft gestaan Schijnheilig

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:54

RockyLover schreef:
Hahaha nou ik lees het zo allemaal wel... ik ga even naar mijn pony die de hele dag met zijn vriendje op het land heeft gestaan Schijnheilig

Dierenbeul Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:55

Nou, met deze koude wind en koude regen...we zullen de DB eens gaan bellen Tong uitsteken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:58

Mijn DA (toch best wel een bekende) heeft dit ook wel eens voorgesteld.
Mijn paard had net een behandeling met synovia injecties ondergaan, en moest 6 weken op stal, en dan 2 keer per dag een kwartier buiten stappen aan de hand op de weg.

Dit hebben we 2 weken volgehouden, maar het was bloedjemooi weer, en aangezien de wei vlak was, heb ik hem toen toch weer buiten gezet. Rennen deed hij toch niet.
Weer helemaal goed gekomen Haha!

Maar goed, dat is offtopic.
Ik ben benieuwd wat de TS al heeft gedaan Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:58

runningkawa schreef:
Nou, met deze koude wind en koude regen...we zullen de DB eens gaan bellen Tong uitsteken

Stuur um ook maar even bij mijn paard langs dan (die staat nl ook nog eens zonder deken! Bloos! )... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:00

Als er echt medisch wat is, maar niet als ze mat zijn Knipoog
Plus hij moest er 2x per dag uit. Toch weer wat anders dan een gezond paard gewoon helemaal laten staan Lachen

Zal ik mijn eigen adres ook maar eerst ff doorgeven Tong uitsteken

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:06

Karennnn schreef:

en mijn hengst staat bij mijn trainer, en die heeft een vrij regelmatig trainingsschema.
1x longeren met pessoa(di), 3x trainen (woe, do, zat) , 1x wedstrijd (zon) / week
als ik dan zijn stal doe gaat hij even in de wei. (30min)
Op maandag en vrijdag heeft hij rustdag en ziet hij geen weide of paddock..
en dat is strict besproken met veearts dat hij dan geen weide of paddock mag zien.
!

Je paard loopt op zondag 1x een wedstrijd en staat vervolgens maandag stil op stal?

Wil je dierenarts wel eens aan het woord laten waarom hij dit adviseert? Op menige stalling van bekende ruiters, komen de paarden juist vaker buiten. -> eigen ervaring. Al gaan ze misschien dan bij sommige niet op de paddock of op de weide. Beweging is er wel dagelijks.

Wat mij opvalt is dat er een groep mensen in het bezit zijn van paarden/paard. Zij denken goed te zijn voor hun paard, zal ook vast in het eigen belang zijn. Maar de vraag is, wat is het belang van het dier? Dat het geen kuddedier meer is zoals vroeger alaah, daar zijn we het met z'n allen wel over eens. Maar dagelijkse (dus 7 dagen per week!) een minimale beweging is toch wel noodzakelijk. Desnoods ziet je paard alleen een 20 min het erf in stap aan de hand of de stapmolen. Alles is beter dan stilstaan. Hoeveel METER denk je dat een paard aflegt in zijn box per dag, t.o.v. een aantal uren los in de paddock of beweging onder het zadel of aan de hand. Dan gaan we praten over kilometers.

Waarschijnlijk heb je dit advies voor je hengst wellicht gehad omdat hij in dat geval meer power vertoont en bereidwilligheid om tijdens een (spring)proef te presteren? Ook dit lijkt mij geen gewenste situatie voor je paard. Of het nu een topsporter is of niet.

Tenslotte wordt er binnen de paardenwereld niet voor niets gesproken over 'the happy athlete'. Keuze is ieder voor zich, maar wees je bewust van het feit dat je paard een bewegingsdier is dat moet presteren. Er zal door boxrust eerder van afbraak/verzuring van spieren zijn dan opbouw van spieren, juist door beweging. Misschien dat iemand met meer anatomische/medische achtergrond daar meer over kan vertellen.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:08

runningkawa schreef:
Als er echt medisch wat is, maar niet als ze mat zijn Knipoog
Plus hij moest er 2x per dag uit. Toch weer wat anders dan een gezond paard gewoon helemaal laten staan Lachen

Zal ik mijn eigen adres ook maar eerst ff doorgeven Tong uitsteken

We hebben het hier over een gezond paard dat ook een 'prestatie' moet neerzetten (of dit nu rijden is in de bak of buiten met iemand erbij). Het gaat niet om een paard op (box)rust door medische oorzaak. Dan is het niet zo vreemd dat je paard er wellicht niet uit mag.