full time baan, welk type pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navy

Re: full time baan, welk type pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:06

Ik werk 36 uur per week, wel onregelmatige diensten en regelmatig maak je een uurtje of 2 extra (aanhouding kan je nu eenmaal niet opeens staken Knipoog ).

Ik sta op een 'doe-het-zelf-pensionstal'. Ik regel mijn eigen voer, ik voer 's avonds ook zelf en zet het klaar voor de volgende morgen. Ze worden wel buiten gezet, maar binnen zetten doen we zelf. Mesten doen wij ook zelf, evenals het regelen van hooi/zaagsel/kuil. Kortgezegd; alles dat 's morgens moet gebeuren, wordt gedaan, de rest doe ik zelf.

Ik heb 2 paarden waar ik Endurance mee rijdt, mijn merrie internationaal klasse IV. Mijn ruin doet het wat rustiger aan.

Ik vind het heerlijk zo. Heb zelf het overzicht en kan mijn voerbeurten met de dag aanpassen (dagje stilstaan? schepje minder). Doordat ik alles zelf doe, heb ik ook het idee écht een paard te hebben. De lusten én de lasten zegmaar. Overigens nemen alle acties naast het paard betuttelen, geen uren in beslag. Ik maak van mijn stal een potstal in de winter, dus een schone toplaag, maar dikke warme onderlaag. Eens in de 2 weken viezigheid eruit om ervoor te zorgen dat de onderlaag wel egaal blijft. Kost me weinig tijd. In de zomer 24/7 buiten, dus geen stal schoon te houden.
Voeren, idem. Kost me hooguit een kwartiertje op stal, mijn merrie staat in de wei en dan heb je 1á2 x per week een voerbeurt, dat kost iets meer tijd (vooral meer kracht Knipoog ), maar is prima te doen.

Kanttekening; ik woon nog thuis en heb dus weinig huishoudelijke verantwoordelijkheden (de honden, mijn kamer, de badkamer). Ik hoef niet dagelijks de supermarkt in om boodschappen te doen. Overigens zeg ik er meteen bij dat ik nu vrijgezel ben (heerlijk Knipoog), toen ik nog een vaste relatie had, had ik meer moeite met combineren (en vooral mijn vriend had daar moeite mee..).

Ik sta hier heerlijk, enige wat ik mis is een binnenbak, maar je kunt niet alles hebben Knipoog
Laatst bijgewerkt door Navy op 19-12-07 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:09

Ik werk 34 uur. Mijn paard staat half-pension, dit betekent dat ik zelf de stal uitmest. Verder wordt alles gedaan, buiten-binnen zetten, voeren, en er wordt een oogje in het zeil gehouden.

Ik zou niet anders willen dan dit.
Hiervoor had ik haar op een stal, waar ik haar zelf buiten en binnen moest doen. Dit was in het najaar en winter lastig, omdat de avonden dan vroeg donker zijn.

Mijn paard is er enorm door opgeknapt, nu ze elke ochtend met vriendjes naar buiten gaat.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:31

Mijn paard staat in vol-pension, ik hoef niks te doen, alleen de poetsplaats drollenvrij maken als ie er daar een heeft laten vallen Knipoog . Ik heb écht geen tijd om elke dag te mesten e.d. ook al zou ik dat graag willen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:36

danneke80 schreef:
Ik ben benieuwd hoe andere bokkers met full-time baan dit doen.
Ik sta op een doe-het-zelf stal en merk dat het me op dit moment aardig opbreekt om iedere dag te werken + uit te mesten + voer klaar te zetten + paddock uitmesten + af en toe in het weekend 's morgens voeren.
Af en toe merk ik ook dat ik de daadwerkelijke quality-time met mn paardje een beetje mis door alles was gedaan moet worden en overweeg ik om naar een volpension te gaan.
Hoe doen jullie dit en wat voor pensionstal heb je?

Ik werk ook fulltime en sta op een volpension stal. Als ik kom hoef ik alleen maar te rijden of iets anders leuks te doen. De rest wordt gedaan ( voeren, mesten, buiten zetten en weer binnen halen). Ik heb gelukkig een hele gezellige en betaalbare stal gevonden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:49

runningkawa schreef:
Volpensipn hoeft niet druk te zijn Lachen
De drukste stal waar ik stond waren denk ik 10 pensionklaneten Lachen

Ik ga nu met mijn paard naar een prive stal die slechts 3 pensionklanten heeft Haha! waarvan 1 les klant van mij Haha!
Mijn paard komt daar ook vol pension te staan (voeren, mesten, binnen en buiten zetten, zelfs wormkuren worden gedaan) waar de paarden nu ook gewoon lekker de wei op gaan..
Maar heel eerlijk, het is voor mij gewoon gemakzucht Haha! want ik hoef niet te werken..
Ik zou de paarden ook niet aan huis willen hebben staan, of het moet bedrijfsmatig zijn..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:53

Wormkuren ben ik dus niet zo weg van, dat is iets wat ik zelf in de hand zou willen hebben Bloos

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:02

Ik werk ook fulltime en heb mijn 2 fjorden van 14 en 1,5 jaar oud op een eigen gehuurd stukje grond staan en moet ook alles zelf doen. Ik ga 's ochtends om half acht van huis en ben dan rond tien over half acht bij de paarden. Dan doe ik de stallen open zetten, Nobby haar regendeken om, water vullen en hooi geven. Dit kost mij ongeveer een kwartier werk, dus rijd ik meestal om 8.00 uur ongeveer naar mijn werk, waar ik om 8.15 moet beginnen en dit meestal precies redt. Nu doet gelukkig mijn baas niet moeilijk als ik een paar minuten te laat kom Haha! , ik haal het dan 's middags weer in. Na mijn werk (ik werk meestal tot half 5, maar dit kan soms erg uitlopen), ga ik eerst naar huis om te koken en te eten. Na het eten meestal tussen 19.00 en 19.30 uur ga ik weer naar de paarden toe, dan doe ik poetsen, die van 14 jaar rijden of longeren, stallen op strooien (uitmesten doe ik 1x per week en dat is meestal op zaterdag), voeren en de paarden voor de nacht op stal zetten. Ik ben dan meestal tussen 21.00 en 22.00 uur thuis.
Mijn paarden zijn van jongsaf aan gewend om op onregelmatige tijden voer te krijgen en dat gaat al 11 jaar goed bij de oudste dus ik vind het eigenlijk heel ideaal zoals het nu gaat.
Het voordeel bij mij is wel, dat mijn paarden 's winters op betonnen platen lopen en dat de stallendeuren open staan zodat ze zelf binnen kunnen gaan staan als het nodig is. En nu met vriezen doe ik daarbij ook nog de bak en wei openzetten zodat ze helemaal zelf kunnen bepalen waar ze lopen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:05

MISTRAL94 schreef:
Wormkuren ben ik dus niet zo weg van, dat is iets wat ik zelf in de hand zou willen hebben Bloos

Dat gaat in goed overleg, en kan er natuurlijk ook zelf bij zijn..
Maar aangezien ze ook hun eigen (wedstrijd)paarden ontwormen, nemen ze de anderen gewoon mee..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:08

Wormkuren worden bij mij op stal ook gedaan om de zoveel weken. Ik vind het superhandig!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:10

Is ook ieder voor zich hoor maar ik wil zelf bepalen om de hoeveel weken ik ontworm maar ook met welk middel ik dat doe en niet dat ik met de grote massa mee moet ontwormen Knipoog

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:15

Ik werk fulltime (6 dagen) en mijn paard staat op een stal in volpension. Ik hoef verder eigenlijk helemaal niets te doen behalve rijden en poetsen enzo Lachen Daar zou ik naast mijn baan ook amper tijd voor hebben.

Hij wordt elke dag buiten gezet en binnen gehaald, dagelijks gemest, krijgt op vaste tijden eten en als ik eens iets extra's wil voor hem is dat ook geen probleem.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:16

Ik werkte fulltime ( ga straks waarschijnlijk 32 uur werken ), en sta op een kleinschalige manege/pensionstal ( 6 manegepaarden/pony's, een paar fokdieren, en 15 pensionklanten).
Ik sta halfpension, dus zelf uitmesten, maar voeren en in de wei zetten wordt gedaan. Als je voer van stal gebruikt, hoef je het niet klaar te zetten, wil je iets anders, dan werkt het met emmertjes. Ruwvoer wordt door stal geregeld( kan kiezen voor verschillende hoeveelheden) 1 x per week moet je in het weideseizoen meehelpen de paarden binnen zetten. Daarnaast heb ik voor de winter een paddockabbonnement, zodat hij elke dag buiten gezet wordt. Binnenzetten doe ik meestal zelf, omdat dat met mijn werk zo uitkomt. Maar eigenlijk hoort dat ook bij mijn abbo. Als ik niet kan, wordt dat dus voor me gedaan.
Als de dierenarts komt, moet je er in principe zelf bij zijn ( m.u.v. jaarlijkse inenting, die doen we elk jaar allemaal tegelijk ). Anders rekenen ze een klein bedragje ( 2,50 geloof ik momenteel ) als ze je paard moeten halen en vasthouden. Als onze 'stalsmid' komt, dan pakt hij gewoon zelf je paard, maar als die ook vastgehouden moet worden ( en de smid heeft geen stagaire ofzo bij ), moet je daar ook een bijdrage voor betalen. Wormenkuren etc. moet je zelf doen ( en dat wil ik ook). Alleen voor ze de wei in gaan in april, ben je verplicht minimaal 1 x te hebben ontwormd.
Ik heb gekozen voor halfpension omdat ik graag zelf mijn paard uitmest. Mijn paard heeft geregeld last van zijn darmen, en ik wil met eigen ogen zien hoe zijn stofwisseling aan de gang is. Daarnaast vind ik het ook een beetje horen bij het hebben van een paard. En op werkdagen doe ik alleen drollen liften, dat is maar 10 min werk. In het weekend mest ik echt goed uit ( natte plek etc, eventueel de wei mesten als ze er op hebben gestaan). Nou moet ik wel zeggen dat ik momenteel niet rijd, dus die tijd moet ik er vanaf volgend jaar ook nog bij optellen. Misschien ga ik dan wel volpension staan.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:26

Werk fulltime (verdeelt over ochtend en avond) en sta op een half doe het zelf stal, wat wil zeggen 's morgens en 's avonds worden ze gevoerd, mesten doe je zelf alsook binnen en buiten zetten. Mijn merrie staat op vlas en krijgt "speciaal" hooi waarvoor ik zelf moet zorgen en klaarzetten.
Met vlas mesten is ideaal omdat ik door de week alleen de mest eruit haal en op zaterdag of zondag al het vuil dus ook de plasplekken, hup 1 of 2 nieuwe pakken erin en klaar!
Volgend jaar komt ze aan huis te staan dus dan wordt alleen maar makkelijker voor mij (heb een lieve man die dan 's morgens en 's avonds voert en de beesjes binnen zet omdat hij eerder thuis is dan ik Lachen). Als ze eenmaal thuis staat scheelt dat ook weer in het op en neer rijden (ook al staat ze nu maar op 2 minuten van ons huis, als je 4 x per dag gaat is dat toch best wat).
Het kost wel een hoop tijd maar ben gewend om zelf voor 4 paarden alles te regelen op een stal niet eens bij huis, dus ja ik zou niet anders meer willen, je kunt zo over heel veel dingen zelf de controle houden (wat gaat er in de stal, hoeveel en welk merk voer krijgen ze, hoe vaak ze te eten krijgen, dekentjes wisselen, wel de hele dag naar buiten of "maar" een halve dag) etc.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:00

Ik werk fulltime en heb mijn pony's ook op een ' doe-het-zelf-stal'.
In de ochtend voor ze naar buiten gaan wordt er gelukkig wel gevoerd als ik het klaar zet.
Na mijn werk ga ik rijden en om de dag mest ik de stallen uit.
's Avonds geef ik zelf het voer en dan begint de dag weer opnieuw.
Persoonlijk vind ik het ook fijn om alles zelf te doen, ik houd er niet zo van als andere mensen mijn paarden verzorgen Bloos

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:01

Oh, dat vind ik persoonlijk geen probleem. Vooral als die mensen meer verstand hebben van paarden dan ikzelf Bloos

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:08

Ik werk full-time (momenteel meestal zo'n 50 -60 uur per week) en heb mijn paardje op dit moment volledig doe-het-zelf staan. Kuil regelen, voeren, rijden, alles. Ze staat 24/7 op het land, ik heb daar geen licht. Komende zomer blijft ze daar nog en vanaf 2008 gaat ze 's winters lekker op stal. Op deze stal moet je voer klaar zetten, uitmesten en onderling regelen dat de paarden binnen en buiten gezet worden. Volpension lijkt me niet prettig, ik heb het voeren graag zelf in de hand en vind de klusjes eromheen een kleine moeite...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:17

Wat bij mij wel opvalt is dat ik de enige op stal ben die fulltime werkt! Ik zit op dit moment in positie dat ik een burnout heb en maar 3 uurtjes per dag werk en dan 's middags naar mijn paard ga en rond etenstijd dus thuis ben.

En 's middags is ook bijna iedereen er! Straks als ik weer 40 uur werk en om 18 uur op stal aankom zijn de meesten al geweest...
Gelukkig gaat mijn paardje elk jaar met zijn bestje maatje vanaf april naar een boerderij verderop 6 maanden het land op. Dat scheelt natuurlijk ook heel erg veel in de tijd!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:25

Ik werk fulltime in een speelgoedzaak, 32 tot 40 uur per week, en sta op een vol pension stal.
Ik heb weken, vooral in de Sinterklaasperiode, dat ik makkelijk aan 52 uur per week kom. En dan is het heel fijn dat ik weet dat mijn paardjes hun natje en droogje hebben, een schone stal buitenkomen en toch een aai over de bol geven.

De tijd die ik dan bij mijn paarden ben, ik heb er 2, besteed ik dan ook echt aan mijn paarden. Daardoor kan ik er ook makkelijk 2 doen. Het scheelt heel veel in tijd dat ik niet meer moet mesten en voeren. Voeren komt zelfs meerdere keren per dag terug, dat zou ik gewoon niet redden.

Ik ga altijd 's avonds naar mijn paarden, ben dan ook altijd (heerlijk) alleen. Als ik vrij ben, of een dagdeel vrij ben, ga ik alsnog 's morgens vroeg of 's avonds, ook dan ben ik alleen. Ik vind het heerlijk, zie mijn stalgenootjes dan ook meestal alleen in het weekend.

Wel heb ik een bijrijdster, voor 2 dagen in de week. Zij rijd mijn paard de Woensdag en de Vrijdag. De Woensdag heb ik meestal koopavond, tot 20 uur. Dan werk ik ook van 9 tot 20 en heb ik 's avonds echt geen puf meer om nog naar stal te gaan. Vrijdags 'savonds ben ik gewoon thuis, maar mijn ouders en vriend (als hij er is) vinden het ook leuk als ik eens een avond thuis ben.. Knipoog

Oh ja, Smid, Da en TA enzo word ook geregeld als je dat wilt. Zonder extra kosten. Maar meestal zorg ik dat ik er zelf bij kan zijn, lukt dat niet dan is de stalhoudster er.
Wormenkuren moeten we zelf doen tegenwoordig.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:30

Tja, je moet gewoon even wat uithoudingsvermogen kweken!
Ik werk full en heb een gezin. Mijn dochter helpt op zaterdag en één dag in de week wel mee, maar verder is het gewoon na het werk of na het eten 's avonds uitmesten van box en uitloop, rijden/beweging geven, voer klaarzetten (er wordt wel gevoerd), verzorgen, spullen bijhouden enz. enz.....
Mijn paard staat vijf minuutjes fietsen van mijn huis op een fijne, simpele, maar doeltreffende pensionstal.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 20:45

laetitia schreef:
En 's middags is ook bijna iedereen er! Straks als ik weer 40 uur werk en om 18 uur op stal aankom zijn de meesten al geweest...

Dat heb ik ook ja. Ik vind het ook niet leuk om altijd alleen op stal te zijn.

Uithoudingsvermogen werk ik hard aan Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:48

ik werk fulltime in de apotheek,4 dagen van half 9 tot half 6 en mijn pony staat in vol-pension.
dit is wel erg fijn,omdat een baan ook tijd vreet,maar ik toch het liefste quality time met haar doorbreng.

verder is het gewoon een super stal,beetje kak,maar ach,overal is wel wat

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:28

Wij zijn sindskort overgegaan van half, naar volpension en ik zou nu al niet anders meer willen! Ik werk 32 (verdeeld over 5 dagen) en mijn vriend 40 uur. Grootste voordeel is dat je naast je paard ook meer tijd over houdt voor andere dingen. Het scheelt gewoon heel veel tijd als je alleen maar hoeft te poetsen en te rijden. Paard wordt overdag in de paddock en de stapmolen gezet, als het weer voorjaar wordt gaan ze ook het land op. Als we dus een avondje geen tijd hebben om te rijden heeft hij toch een frisse neus en beweging gehad.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 18:16

Ik heb de knoop doorgehakt. Ze gaat in februari naar een vol-pension stal. Nu hopen dat ze het daar naar haar zin heeft.
Zelf heb ik het er nu even best moeilijk mee, ga toch de gezelligheid missen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:28

moeilijke beslissing hoor... Maar je kunt het altijd proberen en als het achteraf toch niet is wat je wilt, kun je altijd weer terug toch?

In de winter is het lastiger dan in de zomer. Het is vroeg donker, koud en nat en vaak komen de paarden minder, of niet buiten.
hoeveel werk je aan een volpensionstal hebt in verhuoding tot een half-pension of doe het zelf stal hangt er ook vanaf of de paarden op de volpensionstal buiten komen overdag in de winter (op veel "luxere"volpensionstallen of maneges hier in de omgeving niet nl) en of het bij de doe het zelfstallen/halfpensionstallen met een rooster wordt gewerkt.

Als je een volpensionstal hebt waar je paard ook in de winter lekker elke dag een halve tot hele dag buiten loopt in wei of paddock, dan is dat natuurlijk een hele goede oplossing.
Sta je echter op zo'n stal waarbij je zelf je paard los moet gooien in de winter, dan kun je qua tijd waarschijnlijk net zo goed op een halfpensionstal staan. Alleen rijden en verder niet de stal uitkomen vind ik persoonlijk erg onvriendelijk en als je zelf na je werk je paard nog los moet gooien, dan ben je ook snel 1 of 2 uren aan het wachten op je paard die de hele dag op jou heeft staan wachten. Dan had je in diezelfde tijd al makkelijk uit kunnen mesten en voer klaar kunnen zetten.

Ik heb de paarden aan huis en met de mensen die hier bij mij staan (nu 1 iemand) verdelen we het werk m.b.v. een rooster. Ruilen kan meestal net als voor elkaar invallen bij ziekte en vakantie. Zo heb je allemaal regelmatig een dag vrij, of dat je maar heel weinig hoeft te doen.

Als ik full-time zou werken zou het wel wat krapper worden met de tijd, maar dan zou ik ook minder mijn tijd verlummelen dan nu. Je past je ritme en routine aan, aan de tijd die je hebt.
Het scheelt hier wel dat de paarden een groot deel van het jaar dag en nacht buiten kunnen staan met een ruime hoeveelheid ruwvoer en ook zolang het land het toelaat veel gras. 1x per dag krachtvoer (een keer overslaan is ook geen ramp) en 1x per dag water en hooi bijvullen zou dus kunnen. Uitmesten van wei en bak/paddock kun je ook wel eens een dagje overslaan als het echt niet uitkomt... Zodra ze op stal staan wordt het wel intensiever omdat je ze dan buiten moet zetten en zowel de stallen als buiten uit moet mesten.
Wat ik wel mis, hier aan huis, is een binnenbak! Daar heb ik meer last van dan het moeten verzorgen.

Maar goed, of je beter af bent in vol-pension hangt dus vooral af van of je paard ook wordt buiten en binnen gezet in de winter.
En daarnaast moet je paard er zo goed bijstaan dat jij je er tevreden over voelt, want frustraties over vieze natte stallen, te weinig uren buiten komen of niet gevoerd krijgen wat is afgesproken, kost ook veel energie.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 21:42

Het viel me inderdaad niet mee, maar als het niet bevalt kan ik gelukkig terug.
Op de nieuwe stal neem ik een paddock-abonnement, dan worden ze iedere dag 2 1/2 buiten gezet. Lijkt niet zo lang, maar ik merk nu dat ze het na zo'n tijd ook wel zat is.
In de zomer kan ze dan lekker het land op. Dan ben ik helemaal van dat probleem af.