meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:48

"Effe" tien minuten op stal gezet (omdat ik te lui was om twee keer naar de weide te lopen). Stom stom stom... beest wilde helemaal niet op stal, terwijl de rest buiten stond. Is dus uit haar stal gesprongen. Ik ben nog nooit zo geschrokken, alle vier de benen en beide flanken lagen open. Gelukkig geen blijvend letsel. Tja, een grote fout maak je echt maar 1 keer.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:08

tita schreef:
Lang verhaal kort maken de DA is geweest en pony was onderkoeld had die nacht ook ruim 8- gevroren.

Heeft je pony dit wel overleefd, tita? Scheve mond

Toen ik een jaar of 14 was, heb ik samen met een vriendinnetje 2 IJslanders mogen rijden. Zij waren onderdeel van een groep (nogal bejaarde Tong uitsteken) IJslanders, die voorheen verhuurd werden voor begeleide buitenritten. Zo kregen er tenminste nog 2 wat beweging.
Ging een hele tijd goed, tot ik een keer alleen ging, omdat mijn vriendinnetje niet kon. Was leuk een poosje naar buiten geweest en doordat de pony ontzettend dik in het winterhaar zat, was ze behoorlijk nat geworden. Had echt een hele poos gestapt op de weg naar huis, maar ze was nog lang niet droog genoeg om zo weer in het land te zetten. Ze droegen geen van allen een deken, ik wist ook niet of die er uberhaupt wáren.
Ik heb de pony maar in een box gezet, omdat ik het niet verstandig vond om haar zo halfnat buiten te zetten. Maar... de pony ging behoorlijk uit haar tent, omdat ze naar de wei wilde, naar de rest. Ze klom bijna over de boxdeur heen en maakte een gigantisch kabaal. Ze wilde eruit.
Er was niemand om het aan te vragen en mobieltjes waren er nog niet, dus ik ben op zoek gegaan in de zadelkamer en vond... een winterdeken Lachen Wel een beetje aan de ruime kant, maar ik durfde de pony ook niet in de box achter te laten, was veel te bang dat ze óf de box zou slopen, óf zichzelf zou verwonden. Dus deken opgedaan en zo strak mogelijk vastgeknoopt, pony weer in de wei gezet.

's Avonds kreeg mijn moeder een telefoontje van de eigenaar. Die had de deken in de wei, in de prut gevonden en was woedend. Hij wilde niet meer dat we die pony's reden Scheve mond Ik was behoorlijk overstuur, omdat ik echt, écht ECHT het allerbeste met de beestjes voorhad en dit me gewoon het verstandigste leek. Als ik haar had laten staan, had ie waarschijnlijk een gewonde pony gehad, in plaats van alleen een vieze deken. Maar helaas viel er niet meer over te praten en toen mocht ik m'n vriendinnetje gaan bellen om te zeggen dat ze door mij haar verzorgpony was kwijtgeraakt... No Cheer

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:37

Ik had toen nog twee bijrijdpaarden die ik in de bak reed en van tevoren op het erf poetste. Ik vertrouwde dat paard op een gegeven moment en het liep altijd achter me aan. Dus op een gegeven moment liep ik 's avonds met hem naar de bak vanaf het erf, maak de bak open, stap de bak in, kijk achterom...paard weg! Toen liep er dus 's avonds in het pikkedonker een zwart paard over straat en ik hoorde een auto aankomen met grote snelheid. Toen ik op de weg kwam zag ik hem staan kijken in een paar koplampen. Gelukkig had de bestuurder hem op tijd gezien en was hij zelf zo geschrokken dat hij mak als een lammetje het erf mee terug op liep. Bloos Ik schaamde me dood tegenover de eigenaar.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:41

4EverHobbes schreef:
"Effe" tien minuten op stal gezet (omdat ik te lui was om twee keer naar de weide te lopen). Stom stom stom... beest wilde helemaal niet op stal, terwijl de rest buiten stond. Is dus uit haar stal gesprongen. Ik ben nog nooit zo geschrokken, alle vier de benen en beide flanken lagen open. Gelukkig geen blijvend letsel. Tja, een grote fout maak je echt maar 1 keer.

He, ik zie het nu pas Bloos
Dit is dus wat had kunnen gebeuren met mijn verzorg-IJslander! Was mijn fout dus eigenlijk helemaal geen fout...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:47

Oooh.. er zitten echt erge 'fouten' bij waarvan je heel blij bent dat ze goed afgelopen zijn... Ach gut

Mijn allerstomste, stomste stomme fout? Paard aan de verkeerde kant van het hek vastzetten, dus ín de paddock, ipv aan de buitenkant, en dan vergeten de borgpin te sluiten.. Dus het hek zat alleen over de houder heen. En dan vliegenspray willen spuiten, en dan wéten dat je paard dat eng vindt. Én je slippers aanhebben... Maar het tóch willen doen omdat je haast hebt...

Je raadt hem al, ik stond in de paddock op m'n slippertjes, tussen paard en omheining, en paard trok het hek van de houder.... Dus het hek knalde richting paard, en ik zat tussen paard en omheining en hek....

Ik ben er afgekomen met alleen een fikse blauwe plek en wat schrammen...

Dat was echt een van mijn meest beschamendste fouten... Bloos

Verder een hoop kapotgetrokken hoofdstellen / halsters, ontsnapte paarden die met zadel door smalle gangetjes willen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:57

En een verzorg/bijrijd-Quarter, waar ik even was afgestapt in de buitenbak en die normaalgesproken gewoon daar bleef staan waar je hem achterliet. Nu dus niet... Clown Terwijl ik wat balkjes neerlegde, wandelde het beest op z'n dooie akkertje door de deur de stal in. Deur was bedoeld voor mensen en het zadel ging *rasp* links en rechts langs de deurposten Nagelbijten / Gniffelen Hij schrok er niet van, liep ondanks de weerstand gewoon door en toen stond ie me vanuit zijn box, die open stond, gortdroog aan te kijken van: "Ja, jij hoefde niet meer te rijden, dacht ik, dus toen ben ik maar vast naar binnen gegaan" Haha!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:22

na het rijden twee kleine kindjes vragen of ze op je pony willen zitten, maar ze durfden niet (hun opa stond erbij kleinkinderen te pushen dat ze erop moesten)
grappend zeggen 'of opa het misschien moet voordoen dan'
Opa (grijze kwieke bejaarde) wordt met enige hulp op mijn doodbrave 23-jarige NRPS geholpen. Terwijl ik me omdraai om oma mijn zweepje en helm te geven (anders handen zo vol) besluit opa te vertrekken...
Ik draaide me om en zag opa met benen als bankschroef rond Candy geklemd door de bak gaan in crossgalop... oma viel net niet in coma, gelukkig kon opa toch nog de rem vinden. Met twee doodsbenauwde kinderen die nooit nog op een paard willen kruipen zijn ze naar huis gefietst!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:28

Haha, wat een komische maar ook maar net goed afgelopen situaties. Ik moet zeggen, ik ben wel gedrild hoor, als klein paardenmeisje. Zelfs vegen moest op een bepaalde manier (rustig, alsof het je moeder is, niet stuiven, want het hele fijne, bijna onzichtbare stof is heel slecht voor de paarden) en o wee als je het verkeerd deed.
Wat me wel altijd bij is gebleven, al was ik er niet bij, is dat een paard dus met hoofdstel om aan zijn been ging schuren (voorbeen naar voren en dan zo z'n neus schuren) en daarbij het bit aan zijn zwilwrat bleef hangen... Paard in paniek, zwilwrat er helemaal afgescheurd en de mondhoek van dat paard kapot door het bit...
Paarden mogen bij mij dus nooit aan hun been (of iets anders) schuren als ze het bit in hebben!!

Zelf heb ik wel domme dingen gedaan, maar nooit echt heel erg dom. Ik was ook niet zo heel jong toen ik net begon met paardrijden, dus echt hele kinderdingetjes heb ik niet gehad met paarden/pony's. Wel dingen met hamsters, cavia's, honden, etc. En alle pony's in de buurt van ons huis hadden een naam en een plaatsje in mijn dagboek Lachen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:12

Wat dapper, dat jullie zo open zijn. Ik heb een heleboel domme dingen gedaan, ik weet er zo niet 1 uit te pikken, maar veel dingen komen me bekend voor. Ik denk dat de allergrootste fout is geweest, dat mijn vorige paard te veel alleen heeft gestaan. Is niet helemaal mijn schuld, want ik was twaalf toen ik haar kreeg, en had nog niet zoveel in te brengen. Heb later ook wel geprobeerd haar nog bij gezelschap te zetten, maar dat ging niet van een leien dakje. Dus uiteindelijk maar een wei, met achter het draad nog wat paarden. Nu heb ik er twee, en dat voelt heel wat beter, al zijn ze niet echt goed bevriend.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:33

ik heb regelmatig domme fouten, zoals:
paard uit de wei halen en vergeten dat er nog een instaat dus gewoon stroomdraadje open laten staan, het andere paard was overal behalve waar hij moet zijn.
vertrouwen op het paard dat het wel even blijft staan terwijl jij je cap ofzo pakt twee meter verder op , weg was mijn paard (dit overkomt me trouwens bijna elke week) zo kan ik nog veeel meer dingen opnoemen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:43

paard vastgemaakt aan een staldeur (zonder de schuif erop zodat hij de staldeur niet zelf open kon trekken)
dus paard schrok, trekt hele staldeur eruit ik er achteraan, pony bleef gelukkig snel weer stilstaan.
Clown toen het touw niet meer loskrijgen en de deur niet meer in de de schroeven krijgen Koe

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:51

paard aan beide kanten met touw vast gemaakt maar het ene touw niet strak genoeg. Weg gelopen om zadel te pakken. Kwam ik terug had mijn paardje zich bijna opgehangen. Gelukkig werd hij heel rustig toen ik kwam en kon ik het touw los maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:01

bij mn eerste pony de pony afknippen, helemaal recht op frontriem hoogte, zeg niet uit!

en alvast met afzadelen neusriem en sperriem losmaken, en dan beugels opsteken, en ondertussen gaat paard zijn neus schuren tegen zijn been, stapt zo op sperriempje en trekt deze van neusriem af

is zo erg dat gewoon al zeker 5 reserve hoofdstellen heb, omdat ik me dit al lang geleden heb aangewend en zo moeilijk is te veranderen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 14-12-07 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:04

Paard aan een hek vastgezet, paard raakte in paniek en trok het hele hek uit z'n scharnieren. Nagelbijten / Gniffelen Stond daar een paard (belgisch trekpaard) van een jaar of 1,5 met een heel hek aan z'n touwtje. Nou maak dan maar 's duidelijk dat ie rustig moet blijven staan. Clown

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:04

Ik heb een keer myn pony op de wei gezet met zadel, ik was echt helemaal in de war, maar hebben er om gelachen,
en verder eigenlijk niks....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:05

Maya schreef:
Oooh.. er zitten echt erge 'fouten' bij waarvan je heel blij bent dat ze goed afgelopen zijn... Ach gut

Mijn allerstomste, stomste stomme fout? Paard aan de verkeerde kant van het hek vastzetten, dus ín de paddock, ipv aan de buitenkant, en dan vergeten de borgpin te sluiten.. Dus het hek zat alleen over de houder heen. En dan vliegenspray willen spuiten, en dan wéten dat je paard dat eng vindt. Én je slippers aanhebben... Maar het tóch willen doen omdat je haast hebt...

Je raadt hem al, ik stond in de paddock op m'n slippertjes, tussen paard en omheining, en paard trok het hek van de houder.... Dus het hek knalde richting paard, en ik zat tussen paard en omheining en hek....

Ik ben er afgekomen met alleen een fikse blauwe plek en wat schrammen...

Dat was echt een van mijn meest beschamendste fouten... Bloos

Verder een hoop kapotgetrokken hoofdstellen / halsters, ontsnapte paarden die met zadel door smalle gangetjes willen.

zo heb ik mijn duim gebroken en nu nog littekens op mijn hand
pony vastzetten en inspuiten met vliegenspray
pony gaat hangen, halstertouw knapt bij de musketonhaak en schiet zo tegen mijn hand

ben toen paar keer tegen de vgegaan door de pijn, zelfs in ziekenhuis brachten ze maar brancard, ik liep gewoon naar binnen, wilde pasje afgeven en hopa, daar ging ik weer

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:06

Mijn grootste fout? Phew, dan moet ik echt even nadenken. Ik maak denk ik gewoon af en toe kleine foutjes. Zo vaak denk ik, maar dat maakt niet uit, want ik leer ervan, en probeer ze daarna niet meer te maken. Ik maakte vandaag nog een fout. Om te oefenen voor de kerstcarousel, had ik m'n zo'n rood gewei op mijn cap gereden. Pony werd overgenomen, en een ander meisje vroeg mij haar pony even vast te houden. Dus ik pak die pony, denk er niet bij na dat ik dat gewei nog op m'n koppie heb, en pony schrikt zich werkelijk dood. Hij wou het al op een rennen zetten, gelukkig had ik 'm nog vast. Heb heel rustig een beetje meegegeven, het is een pony met een verleden, toen hij jong was hebben ze hem gewoon aan zijn halster opgehangen (!) tussen 2 palen. Sindsdien gaat hij hangen bij te veel druk. Gelukkig stond hij snel weer stil, en kon iemand anders hem vasthouden. En ik zal er voortaan meer bij stil staan dat niet iedere pony zo goed tegen kerstversiering kan. Rij overigens nog maar 4 jaar, ben 14, dus dan mag af en toe een foutje toch nog wel?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:32

Qua verzorging......Neon heeft al een keer een nachtje haar peesbeschermers om gehad. En vorig jaar, stallen uitmesten. Had mijn merrie buitengezet en dacht "ik zet ze wel 1 voor 1 in die stal". Kwam er al vrij snel achter dat een hengst naast een hengstige merrie in een stal van een merrie geen succes is. Bloos

Qua rijden ooit in de ring gestaan en pas bij de jury-inspectie erachter gekomen dat ik de verkeerde pony voor de kar had staan. Bloos Gelukkig zag de jury het verschil tussen een hengst en een merrie ook niet zo goed. Heb gewoon de rubriek gereden. De pony die ik er uiteindelijk voor had staan startte normaal een rubriek lager, mooie oefening. Vork

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:41

haha wat een verhalen allemaal,
ik zou zo even niet weten wat mijn grootste fout is wat ik gemaakt heb.
ik ging wel zowat op iedere pony zitten (ingereden of niet)
die ik kreeg toegewezen op stal.

wel is me al een x of 2 gebeurt dat als ik aan kwam in de binnenmanege
dat ik al vast de poort open maakte van de bak en ik de deken nog niet af had Bloos
en terwijl ik die deken eraf haalde galopeerde hij dood leuk de bak in en probeer hem dan maar eens te vangen Bloos
de teugels los en zo (gelukkig nooit wat gebeurt)

maar voortaan laat ik wel de poort dicht en doe ik eerst de deken af,

en ja de pony recht afgeknipt,
manen te kort geknipt/getrokken

vergeten de springschoenen met bont randje af te doen en je paard de dag erna in de wei aantreffen in de blubber Clown

en verder had ik nooit zo pech met paarden
wel met mezelf Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:57

Schiet me nog een fout te binnen,recent nog wel Bloos
Dochter stapt pony na de les uit en ik doe er een uitrijdeken op omdat ze zo zweete.Maar maakt die over dochter haar benen vast.

Plots besloot pony om te gaan rollen.Paniek,paniek,dochter kon zo snel niet van de pony af die zat vast met het uitrijdeken?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:02

domste fout ever
gaan mennen met een ubermakke shet , zweep vergeten , de eerste en tevens laatste keer overigens en denken ach dat kleine stukje , beestje is zo braaf om vervolgens
5 minuten later in de sloot te belanden
nooiit meer ! echt nooit meer te lui om even de zweep te halen
gelukkig alles goed afgelopen , maar stap nooit meer op de wagen zonder zweep

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:05

Ik heb er nog een. Paard aan hek vastgezet met aan een kant een wiel er onder. Hij zette nooit een stap verkeerd. Helaas was er die dag en FreselijkFritsFerslindend monster in de buurt. Frits schrikt springt naar achteren en ik krijg dat hek in mijn ribben. AU!
Ik leerde al snel dat je met gekneusde ribben niet kan rijden, niet kan lachen, niet kan geeuwen en ook niet kan slapen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:15

Oh jee, ja die gekneusde ribben ja, auw he? Ik reed eens een paar lessen in een manege. Ik was met allemaal relatieve beginners, althans degenen in mijn groepje, allemaal heren (ook die van mij) hier uit de buurt, die ook wel wilden leren rijden. Er waren ook nog wat ervarener manegeklanten die de les meereden. Helaas was er nog maar 1 paard over, de vaste ruiters daar wouden er niet op, en de instructeur wou de beginnelingen er niet op zetten, dus mocht ik er op want: 'dit paard kun jij wel aan, hij is een beetje getikt, geobsedeerd door andere paarden, dus houd afstand. Ik had zo mijn twijfels, maar voelde me ook nogal gevleid, dus ikke er op. Hou netjes afstand tot mijn voorganger, wat doet dat paard? Loopt voortdurend achterom te kijken, naar welk paard er achter hem liep. Zo erg, dat ik hem met zijn hoofd niet meer recht vooruit kon laten lopen. En ja hoor, plotseling struikelt hij, zakt door zijn voorbenen, en daar lagen we, ik er half onder, maar gelukkig niet helemaal, en hij op zijn buik. Hij stond gelukkig zonder me nog meer pijn te doen weer op. Ik had zand in mijn ogen, oren en neus. En dus een paar gekneusde ribben. Hoogmoed komt voor de val!!!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:29

Mijn eigen verzorgpaard met een halster uit de bak gehaald, vergetend dat er nog een ander (los) paard in de bak stond en die vervolgens over mij heen rent tijdens het naar stal lopen...

Verzorgpaard na het rijden een halster om zijn nek en hem vastgezet aan de paal om zo eerst zijn zadel af te halen, paard begint langs de paal te schuren, hoofdstel raakt vast, paard trekt, hoofdstel stuk (viel gelukkig nog te repareren! en paard had er gelukkig ook niks aan overgehouden Lachen )

Deze twee waren overigens niet 'de meest gemaakte fout' hoor, dit is eenmaal gebeurd, en heb ik ook goed van geleerd!

Deze is gelukkig (nog) niet fout gegaan, maar hoeven vetten, ik door m'n hurken bij zijn achterbenen de binnenkant van de hoeven invetten, paard vertrouw ik erg en hij zal een mens dan ook niks kwaaddoen. Mooi dat hij schrok van iets van buiten, sprong met 4 benen in de lucht en als mijn hand/voet daar nog lag was die mooi plat geweest Ach gut Je kan niet voorzichtig genoeg zijn Lachen

Op mijn hurken zijn hoeven vetten doe ik overigens nog wel altijd, maar ben nu wel extra oplettend bij het uitzwaaien van benen Vork

[edit]
Oja, was bezig met uitmesten, was ergens in de herfst en de paarden konden niet de wei meer op. De achterdeur stond open, want de mesthoop staat in de wei. Ik haal vervolgens de 2 paarden uit de bak, en merk dat de achterdeur nog openstaat. Ik nog rennen om hem dicht te doen, maar natuurlijk scheurt dat paard er als eerste doorheen, de wei in...
En hem toen maar te pakken zien te krijgen Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 15-12-07 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:38

Hoort achterstevoren op een Shetlander hengst gaan zitten in een hele lang wei er ook bij Schijnheilig De rit nog uitgezeten ook Nagelbijten / Gniffelen

Idd 'n keer peesbeschermers vergeten, gelukkig zag stalgenoot dit, wel vaak momenten van onnadenkendheid gehad, paard half in paniek, maar gelukkig makkelijk te kalmeren.
Dacht ook 'n keer te gaan zwemmen met m'n paard met alleen 'n halstertje, zonder zadel, paard wederom in paniek, grote galop sprongen de zee uit, strand kwam wel erg dichtbij, sprong er af, pleur giga om m'n bek, vanwegen het water (was dat even voor het gemak vergeten) meters door het water gesleurd, gelukkig stond ze stil bij een hele harde HO! Vork

Moeders is ooit zo handig geweest om op een smal gang pad een kruiwagen te paseren waar dus geen ruimte voor was, gevolg, paard knalt door heel de kruiwagen heen, schade was gelukkig te over zien. Van het paard athans, moeders heeft er langer last van gehad Rolleyes