Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Re: Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 21:27

Ik geloof ook echt wel dat een paard daar een enorme trauma aan over houd. Je leest tegen woordig ook zo veel over te veel dieren op de wagen. Dit gaat dan voornamelijk over varkens, maar zou best kunnen dat dit in de paarden wereld ook gebeurd. Voor sommige mensen is geld geld, en telt het welzijn van het dier niet

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:28

vriendin van mij heeft een new forrest die ook uit het wild komt. die was in het begin doodsbang voor koplampen van auto's/ ze kocht hem toen hij al een paar jaar hier was. maar het is wel een super beest. ook snapt hij hij kuddeverband prima

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:10

Spet was bang voor mannen, kleine ruimtes, halsters, water, lange lijnen en zwepen.. Eigenlijk bijna alles dus. Ze raakte er echt van in paniek en mepte met haar voorbenen naar voren. (heeft mij heel wat beurse bulten bezorgd) Ze is over zee gekomen in een container met veeel te veel paarden bij elkaar. Op transport is ze gedekt (ik had onverwachts ineens 2 paardjes *LOL* De vrouw van wie ik haar heb vertelde dat ze voor transport met zn alle door een soort grote sloot zijn gejaagd om ze een beetje schoon aan te laten komen. Vervolgens werden ze met zn alle in een grote container gejaagd en gemept, en toen dus geladen en vervoerd.. Geen pretje. Tis nu overigens een geweldig paard hoor!! Kan alles met haar. Is alleen nog een beetje bang voor sommige mannen. Als een man dominant op haar afkomt valt ze aan. Ik bekap zelf haar hoeven en heb een hele rustige dierenarts.. Gelukkig is alles goed gekomen met haar! Haar zusje die met t zelfde trasport is gekomen (in de zelfde container) was een stuk minder bang.. ligt dus inderdaad ook aan het paard zelf. Spetje is beetje stressiger. (die ander was overigens ook drachtig..)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 16:10

je beestje heeft ook wel echt wat mee gemaakt. Wel fijn dat het helemaal goed is gekomen. Als ik ooit een paard uit het buitenland laat komen denk ik dat ik toch zelf het transport wil regelen als ik alle reacties hier lees

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:45

dat denk ik ook... maar dat was dus ook mijn rede om te zeggen dat ik zelf geen paard uit t buitenland zou importeren.. Vind het een groot nadeel voor het beestje zelf.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:36

ken iemand die al heel wat paarden vanuit de USA heeft over laten komen. Is allemaal prima gegaan. Heb nu dus zoals ik eerder poste een merrie die uit USA komt en een merrie geimporteerd vanuit Hongarije, ging ook prima. Niks aan het beestje te merken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:15

Het is dus maar net hoe je ervaringen zijn!
En het is handig als je je eerst goed laat informeren, zou mijn paarden NOOIT in containers laten vervoeren....

En zou ze ivm mijn goede ervaringen rustig weer laten verschepen. Het is wel verstandig dat ze goed worden bijgevoerd voor ze vertrekken want een aanslag op het lijf is het altijd, tuurlijk is er altijd sprake van een dosis spanning en stress. Veulens zo'n eind laten vervoeren vind ik not done, laat ze eerst maar eens een jaartje oud zijn.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:41

Even voor de duidelijkheid.. ik heb mijn paardje niet zo laten vervoeren hoor.. Ik heb haar gekocht toen ze in NL was.. Heb haar gekocht van een vrouw die de import had geregeld, en die haar voor zichzelf had gekocht.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:16

dat had ik wel door hoor, weet niet hoe het met de rest op dit topic zit natuurlijk Tong uitsteken. Maar voel je niet aangevallen we snappen allemaal dat jij dit nooit voor je paardje gewild had

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:23

Eefste schreef:
Even voor de duidelijkheid.. ik heb mijn paardje niet zo laten vervoeren hoor.. Ik heb haar gekocht toen ze in NL was.. Heb haar gekocht van een vrouw die de import had geregeld, en die haar voor zichzelf had gekocht.

Was mijn intentie ook niet. Ach gut
Sorry. Tuurlijk wilde je het beste!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:17

vervoer van (grote) aantallen dieren voor handel of slacht gaat helaas nooit echt dier vriendelijk...

Mijn pony is zelfs eigenlijk nog geen eens van gemeente veranderd (geboren op manege; met mams naar natuurgebied 15 km verderop gebracht, 3 jaar later op gehaald (mams paard was al 2 jaar eerder terug naar manege gegaan) en terug naar manege, verhuist naar stal 20 km verderop Tong uitsteken)

Maar mijn hond (ja is geen paard, maar toch Tong uitsteken) Is door handelaar opgehaald in slowakije samen met zo'n naja, 20 andere pups. Met zn alle in kleine draagbakken gestopt, zoveel mogelijk in het bestelbusje, nog tig adressen af en rijden maar... bij aankomst zijn er waarschijnlijk een paar pups overleden...

Spirit is lief hoor; maar, altijd een enorme autorijangst gehad, heeeeel erg angstig voor alles wat ie voor het eerst ziet. 1x boe en hij is echt heel erg bang (ogen draaien weg, dier trilt weg..) Goed vervoeren en zeker van jonge dieren is heel belangrijk....

BTW, ik herken idd ook wel veel van het standvastigheid!

Met Flower rijd ik weer of geen weer buiten, cross over nat gras/bagger zooi
Als jij niet zeker weet of het kan, geen teugel en vraag pony of het kan of niet. Als het kan doet ze het! Draait ze om; laat haar dan gaan.

Wat ik trouwens ook heel erg merk; maar ik weet niet zeker of het met het ' wild' opgroeien te maken heeft of dat ze gehuisvest is in groep...
Ze heeft een stuk minder loopdrang dan paarden die in een box zijn opgesloten... Als ik een week niet rijd (en dat gebeurd best veel) kan ik er gewoon op, bos in.. ik rij net zo hard met een lange teugel... Geen gespring/bok/gedram, gewoon hetzelfde als altijd. Ook als je haar opjaagd, moet je toch best je best voor doen wil je haar echt uit je dak laten gaan. Ben je zelf moeier als je paard Tong uitsteken Toch is ze niet echt sloom... soms in de bak wel maar daar vind ze dan ook neits aan, maar buiten is ze gewoon wel heel goed reagerend.
Ze zal zich ook nooit doodlopen. als ze moe is is ze moe en dan reageert ze gewoon niet meer op je been. Leuk bij de Endurance, als ze moe is houd het gewoon op. Maar het is wel goed; ze zal nooit meer doen dan dat ze kan.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:32

maigraa, mijn gra fjordenmerrie heeft ook in het "wild" geleefd. Zij komt uit noorwegen. Ze is veel dominanter dan mijn andere paarden. Niet naar mij, maar naar de paarden. Ook klauwt ze naar mijn honden en andere dieren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:54

bayaatje schreef:
maigraa, mijn gra fjordenmerrie heeft ook in het "wild" geleefd. Zij komt uit noorwegen. Ze is veel dominanter dan mijn andere paarden. Niet naar mij, maar naar de paarden. Ook klauwt ze naar mijn honden en andere dieren.

Is wel herkenbaar, Boann was ook vrij dominant bij ons, zeker naar de andere dieren, heeft zelfs een veulen doodgetrapt die te dicht bijd e hare kwam; waarschijnlijk niet opzettelijk maar ze was er wel fel op.

Ook ramde ze de dieren weg bij haar kind die te dicht op haar huidje zaten, mega beschermend maar neit naar mensen, en dat vind ik dan wel weer bijzonder. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:56

Die van mij vertrapt ook andere dieren, honden hoeven neit in de buurt te komen en ik heb ook al eens een super platte muis gevonden in het land, hihi

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:38

Mijn paard komt uit spanje, hebben ze met een groep andere paarden tot zijn 4e op een groot stuk land gedaan, niet naar omgeken of iets. Vind ik toch wel een beetje wild Je merkt het ook, hij let goed op je lichaamstaal en reageert daar scherp op.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:07

Maigraa heb ik ooit bij mijn andere merrie's proberen te zetten, maar op den duur was ze zo hard aan het vechten met een andere merrie en er waren al echte diepe snede bij het andere paard. Ik heb ze uit elkaar moeten slaan. sindsdien heb ik het niet meer geprobeert. Ook heb ik al een dode en vertrappelde egel gevonden

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 20:01

hey Detour, dat van Boann die een veulen heeft dood getrapt dat wist ik helemaal niet. Je zou het echt niet achter haar zoeken. Ze is zo makkelijk met andere paarden eigenlijk Lachen. Maar ja heb haar niet gezien onder invloed van moederlijke hormonen.. Mensen (moeders) doen ook de raarste dingen om hun kind te beschermen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:03

Mijn pony (Fell pony) heeft in het wild in Engeland gestaan. Ik weet niet voor hoelang, maar hij is daar wel in de kudde geboren. Ja
Ik heb sinds een jaartje ook een KWPN'er, die niet in het wild is opgegroeid. Ik vind dat toch veel gemakkelijker, die Fell pony raakt overal van in de stress en is overal bang voor. Ook heeft hij nog echt vluchtgedrag, dus helaas ook tijdens het rijden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:00

MoonenL schreef:
hey Detour, dat van Boann die een veulen heeft dood getrapt dat wist ik helemaal niet. Je zou het echt niet achter haar zoeken. Ze is zo makkelijk met andere paarden eigenlijk Lachen. Maar ja heb haar niet gezien onder invloed van moederlijke hormonen.. Mensen (moeders) doen ook de raarste dingen om hun kind te beschermen

Ik geloof oko niet dat het de intentie was, hoor, de lel kwam echter fel aan en helaas op de verkeerde plek; zo iets gebeurt zelfden en helaas gebeurt zoiets bij mij.. Verdrietig

OemmiejO, is jouw dier wel oke met transport?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:59

Jep, hij loopt zo de trailer in en blijft ook gewoon rustig. Lachen
Bij jou niet dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:32

bayaatje schreef:
. Ook heb ik al een dode en vertrappelde egel gevonden

zo hebben ze eens gezien dat mijn pony een eend achterna zat en hem vermoordde
Nagelbijten / Gniffelen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:43

Hmmz... ik heb hier een ruin en een merrie staan. De ruin is nu 8 jaar, geboren in Engeland en nu 6 jaar in NL, de merrie is nu 1,5 en in deze omstreken geboren en heeft de eerste 10 mnd bizar weinig tot geen natuurlijke omgang en opvoeding gehad.
De ruin, Snowdon, is een karakterpaardje waarin ik veel herken van wat hier geschreven staat. Maar wat ik nu zo mooi vind is dat de merrie, Chayenne, veel van zijn gedrag kopieert. Met één verschil....

Snowdon heeft vanalles geleerd met vallen en opstaan, Chayenne neemt alles klakkeloos aan en wat krijg je dan? Een merrie die überkoelbloedig overkomt, reuze nieuwsgierig is naar alles wat ze niet kent en waar Snowdon rustig bij blijft.... maar MEGA van over de rooie gaat als blijkt (via Snowdon) dat het 'eng' hoort te zijn. Oftwel het slaat naar extreme uitersten door kopierend gedrag van de bedeesde veteraan.

Snowdon en ik proberen altijd alles uit en gaan overal op af, zo heeft hij geleerd alles nogmaals te bekijken. Dus als iets in eerste instantie eng lijkt, blijft hij toch nieuwsgierig. En kan hij zich over z'n angst verzetten. Alles wat 'vreemd' is, was levensbedreigend voor hem.
In de wei, dus in een kudde, is hij de 'wijze oude man, die over iedereen uitkijkt'. (Dat was hij al toen hij nog maar 4/5 jaar oud was, dus heeft niets met leeftijd te maken Knipoog )

Snowdon heeft overigens ook een voorliefde voor tractoren die we onderweg tegenkomen!

En Chayenne en m'n shethengstje staan het liefste met hun neus OVERAL bovenbop als er iets te doen valt qua klussen, kruiwagen of boer die baal voordroog met de trekker komt brengen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 17:58

Dat is dan weer het omgekeerde verhaal. Wel heel grappig om te horen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:19

waar ik nog aan zat te denken he.

waren die van jullie allemaal ook zo ontzettend kopschuw in het begin?

appie was echt vreselijk drama, kon niet aan zijn oren komen, als ik wilde aaien trok hij zijn hoofd weg....
halster om en af doen kon wel maar moest heel voorzichtig gebeuren

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:23

Snowdon draait nog altijd zijn hoofd weg....
Maar echt kopschuw kan ik het niet noemen.

Ook vind hij het verschrikkelijk als we het borststuig van het mennen over zijn hoofd heen halen, hoofdstellen heeft hij overigens geen hekel aan.