Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Waarom wordt groepsstalling zo weinig gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:19

Arabesk schreef:
In de nieuwe Amazone die hierna verschijnt, komt een heel artikel over de voor(oor)delen over groepshuisvesting.

Knipoog

Is dat een tijdschrift? hebben ze een site? Dat wil ik wel graag lezen. Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:21

Haha, dan moet ik idd van die dingen maken die je vaak ziet waar ze alleen met het hoofd doorheen kunnen.

Ik denk echt bij paarden met een flinke dosis bloed en bijbehorend karakter dat op een stal zetten bij elkaar ellende brengt.
Dat ze zich aanpassen geloof ik niet.
Ik heb de weide hier ook wel eens kleiner maar ben dan echt genoodzaakt de draad richting bak open te laten. Lachen

Ook heb ik in het verleden graag aan de kant van de weide gezeten om te kijken wat de paarden in eeng roep doen. Ook kwpn-ers met enkele met flink karakter...ook daar zag je dat ze ruimte nodig hadden in hun spel.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:31

Wij hebben de paarden wel in groepshuisvesting staan. Ze delen met zijn vijfen een grote inloopstal en worden ook in die stal gevoerd. Ik moet je eerlijk zeggen dat het prima gaat. Als je ze allemaal maar de ruimte geeft en het ruwvoer zo neerlegt dat ze allemaal rustig kunnen eten. Wel houden ze af en toe een soort stoelendans omdat ze dan van een ander hoopje willen eten. Er is er geen die te weinig krijgt want ze zien er allemaal super uit. Krachtvoer krijgen ze ieder in een aparte bak. En dat gaan prima. Natuurlijk probeert er wel eens wat uit de bak van een ander te pikken maar met een keer met het vingertje op en neer gaan en een harde EH druipen ze snel weer af.
Wij hebben een hele gemoedelijke sfeer en natuurlijk bijten ze elkaar wel eens maar ik heb er nog nooit een met wonden aangetroffen. Nogmaals ik denk dat ruimte heel belangrijk is in dit verhaal en de groep niet te groot maken. Wij hebben ook bewust gekozen voor een groep van hetzelfde geslacht (in ons geval allemaal ruinen).

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:34

http://img510.imageshack.us/my.php?imag ... iefpk5.jpg
http://img510.imageshack.us/img510/5421 ... pk5.th.jpg

http://img410.imageshack.us/my.php?imag ... kteul9.jpg
http://img410.imageshack.us/img410/8153 ... ul9.th.jpg
dit is de voorkant, dan kunnen ze naar achter lopen en komen ze hieruit

http://img410.imageshack.us/my.php?imag ... antno9.jpg
http://img410.imageshack.us/img410/9010 ... no9.th.jpg

http://img410.imageshack.us/my.php?imag ... tioku5.jpg
http://img410.imageshack.us/img410/2670 ... ku5.th.jpg

http://img77.imageshack.us/my.php?image ... talde7.jpg
http://img77.imageshack.us/img77/3713/i ... de7.th.jpg

http://img402.imageshack.us/my.php?imag ... ionpc8.jpg
http://img402.imageshack.us/img402/3218 ... pc8.th.jpg

als een paard hierin staat wordt hij gescant door middel van een chip die zit in een band om de hals, of kan je ook laten inbregen bij je paard. die van mij heeft een band om. als het zijn tijd is dan kracht hij zijn afgewogen portie voer en gaat het poortje achter hem dicht zodat er geen andere paarden bij kunnen.

http://img124.imageshack.us/my.php?imag ... bakrk7.jpg
http://img124.imageshack.us/img124/752/ ... rk7.th.jpg
dit is ook aan de achtekant, hier is ook de waterbak, die automatisch bijvult en in de winter verwarmt is.
http://img508.imageshack.us/my.php?imag ... iondj6.jpg
http://img508.imageshack.us/img508/3261 ... dj6.th.jpg

het kuilstation. hier wordt de band ook gescant, poort gaat achter dicht, en schuif gaat open. nu kan het paard 20 minuten kuil eten. om 18 uur gaat de nieuwe tijd voor het paard in dus de tijd loopt tot 18 uur sàvonds dab gaat de nieuwe dag in ,zodat ze ook s`nacht kunnen eten. de paarden kunnen dus net als in de natuur elke uur kleine porties eten.
er zijn over vlakte 6 kuilstaions en 2 hooistations verdeeld.

ik ben niet zo goed in foto`s plaatsen dus op de afbeelding klikken om te vergroten. weet niet hoe ik ze in het groot moet plaatsen Bloos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-07 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanklikbare links gemaakt.

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:35

Isegrim schreef:
deborah26 schreef:
isegrim ik sta tegenover prinsenstad, bij neville stables. zal even de foto`s plaatsen

Oh okee, die site had ik al gezien omdat een pagina over de HIT-Actief ernaar verwees, maar op de site zie ik gewoon boxen...

Isegrim, ik sta ook op deze stal. Mijn paard staat vanaf het begin in de groep en ik vind het helemaal geweldig. Moet wel eerlijk bekennen dat niet alle dekens heel blijven Clown Heb net de derde nieuwe opgelegd en daar zit ook al weer een scheurtje in. Het is wel grappig om te zien dat de echte karakters naar boven komen bij de paarden.
In het begin is het idd even knokken om de rangorde te bepalen, maar aangezien het grootste gedeelte al bij elkaar op het land had gestaan viel het al met al hartstikke mee. In totaal staan er nu zo'n 30 paarden in de groep.
De site is idd nog niet aangepast.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:38

Mijn ervaring met een loopstal is zeker niet positief!

Mijn oudje van 30 jaar kon de drukte om haar heen niet voorwerken dus werd daar heel onrustig van en werd ook flink de groep uit gemept. Ik heb haar daar ook maar weer snel uit gehaald.

Mijn (toen nog hengstje) van 1 jaar en vrij onderdanig van aard liet zich ondersneeuwen door de rest, Hij kreeg wel genoeg eten en zo en had wel een maatje (ook een 1 jarig hengstje) in de groep, maar je merkt aan zijn houding heel gespannen (de hele dag zijn staart plat tussen zijn billen gedrukt) dat hij het niet optimaal had, waarschijnlijk door de stess heeft hij ook een maagzweer ontwikkeld.

En in deze groep zaten ze ook vaak onder de wonden nu vind ik een schrammetje niet erg maar daar bleef het niet altijd bij.

Nu heb ik ze op een andere stal staan, beide een eigen stal van 3,5 bij 4 met een luik naar buiten en in de stal kunnen ze ook met hun hoofd over de deur. zomers staan ze met nog een 3 jarig ruintje en 8 jarig shetlander ruintje op de wei en in de winter gaan ze overdag de paddock in en s'avond lekker in hun eigen stal. Deze hang ik dan wel vol met wilgentakken zodat ze savonds ook wat tedoen hebben.

Ze zijn allebij totaal veranderd mijn oude merrie is weer helemaal relaxed echt heerlijk om tezien en mijn nu 1,8 jarige ruintje heeft geen maagzweren meer en is weer helemaal opgebloeidt!!
Zijn staart hangt weer ontspannen, zijn hele houding is veranderd (positief)

Nu wil ik niet zeggen dat ik tegen groepshuisvesting ben want inprincipe ben ik voor, alleen denk ik dat het heel moeilijk is om het goed tedoen. Veel staleigenaren (die ik ken) gaan toch voor het geld en nemen niet de tijd om tekijken of de groep bij elkaar past.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:40

Isegrim schreef:
Ik denk dat paarden elkaar alleen 'in elkaar rammen' zolang de rangorde nog niet bepaald is. Als ze elkaar eenmaal gewend zijn en iedereen weet wat z'n plek is, dan zal de rust wederkeren.

rust is hier na 7 jaar nog steeds niet terwijl voor mij en de andere paarden heel duidelijk is hoe de rangorde is Clown mijn pony is duidelijk de baas over de rest, maar als het haar zo uitkomt drijft ze mijn paard in een hoekje en slaat op der in Ach gut of bijten, of met de oren in der nek een uur achter een ander aan galoperen (en dan zijn ze echt niet aan het spelen Haha! )

nee ik denk dat als ik mijn pony in een groepshuisvesting neerzet alle andere eigenaren hun paard daar weg zouden halen Clown en mijn paard verandert in een zielig hoopje bot omdat ze super onderdanig is... de andere 2 zullen zich wel kunnen aanpassen. maar ik weet zeker dat groepshuisvesting niet voor ieder paard leuk zal zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:43

Groepstallen zijn over het algemeen erg goed, mits:

-voldoende ruimte aanwezig
-mogelijkheden voor het paard om zich af te zonderen
-rustig eten mogelijk is
-er een vaste groep paarden is, een handelsstal is niet handig
-de paarden in de groep elkaar 'mogen', er zijn nu eenmaal paarden die echt niet samen gaan
-de eigenaren van de paarden ermee akkoord gaan
-de stal echt veilig is, zonder scherpe randen etc
-en zo nog wel wat dingen...
Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:56

maar nu even een "tegenvraag" -> waarom zou je paarden in groepshuisvesting zetten als je de paarden overdag altijd op de wei hebt lopen en alleen snachts op stal zet? wat zijn dan nog de voordelen? volgens mij niet zoveel...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:02

Ik weet wel een voordeel....mijn luchtzuiger zuigt nu bijna niet meer. Af en toe na een snoepje of wat krachtvoer. Als hij op stal staat wil hij continue zuigen als hij de kans krijgt.
Maargoed dat is een persoonlijk voordeel natuurlijk Haha!.

Verder maakt het mij niet zoveel uit hoor. Wij konden hier terecht en waren alle rompslomp op pensionstallen zat. Hier kunnen we lekker ons eigen gang gaan. Zelf bepalen wat er gevoerd wordt. Het is dus niet zo dat ik zeg een paard heeft het alleen maar goed in groepshuisvesting. Bij ons is het toevallig zo gelopen en ik moet zeggen dat ik heerlijk ontspannen paarden heb sinds ze zo staan.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 30-11-07 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:02

Rianneke schreef:
maar nu even een "tegenvraag" -> waarom zou je paarden in groepshuisvesting zetten als je de paarden overdag altijd op de wei hebt lopen en alleen snachts op stal zet? wat zijn dan nog de voordelen? volgens mij niet zoveel...

Ik zie op die manier ook geen voordelen, maar denk dat er nog heel veel paarden zijn die niet overdag op de wei lopen of s'winters in de paddock staan. Voor die paarden zou een loopstal gezonder zijn.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:03

als me paard in de winter overdag naar buiten op het land kon en s`nachts op stal zal ik dat ook best vinden. het gaat er bij mij om dat ze zoveel mogenlijk buiten komen. alleen in de randstad gaat dat dus niet en is dit dus de ideale oplossing.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:14

oke dan snap ik jullie gedachtgang ook een beetje beter Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:18

voor een vaste groep kan stallen op deze manier ideaal zijn. Echter op de maneges is er vaak veel verloop en hou je onrust en de daarbij voorkomende wonden. Mijn paarden staan overdag in een vaste groep buiten en 's avonds in een eigen stal. Dit vind ik prettig want dan kun je de hoeveelheid voedeing beter per paard afstemmen. In een koppel zijn toch de dominantste die het meeste eten.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:25

dat is ook wel zo, maar op de computer bij de hitactief stal kan je precies zien hoeveel een paard per dag eet, en of hij aan zijn voldoende voeding komt. en deze paarden worden dan wat extra in de stations gezet, met wat menselijk hulp Knipoog. ze worden dus niet helemaal aan hun lot overgelaten en er is volop controle op.
we poetsen en zadelen de paarden ook gewoon in stal, en de meeste krijgen van hun eigenaar na het werk nog wat te eten op stal.
maar daarna wil mijn paard weer zo snel mogenlijk naar buiten, die vindt het niks meer op stal. ja eventjes vindt hij wel leuk, maar dan weer zo snel mogenlijk naar zijn vriendjes haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:40

Isegrim schreef:
Dat schot van die tinkers is wel iets hoger dan 50 cm, kijk maar naar de foto die van achter genomen is.

Ik denk dat het een krappe meter zal zijn, dus te laag. Ook voor mijn ponies van 1.45 en 1.38. Die van 1.45 springt er zekerweten over (is al eens uit de paddock á 1.30 gejumpt) en die van 1.38 zal het dan ongetwijfeld ook proberen. Dus ik vind het gewoon erg laag... Zou het dan liever met zo'n 'koeienrek' zien Lachen

Even een willekeurig plaatje van Google gevist : http://www.stoeterijariane.be/Image/spring/loopstal.JPG Zoiets denk ik dat wel mogelijk is Lachen

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:13

Maya schreef:
Angeliekje, mag ik vragen waarom dat schot aan de voorkant zo laag is?

Ze krijgen voor dit schot hun hooi, kuil etc. Zo lopen ze het eten in ieder geval niet door de stal heen. Er zijn twee tinkers die slim zijn om eroverheen te komen, maar de rest blijft er netjes achter staan. Nu hangt er een stroomdraadje voor, voor degene die eroverheen willen gaan.

*edit*
We hoeven gelukkig deze stal zelf niet uit te mesten. Dit doet de boer met een trekker, en stro opstrooien ook. Gelukkig maar!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 23:25

deborah26 schreef:
*lading foto's*

Dat ziet er echt onwijs goed uit, zeg! Ik zou best een keertje daar willen komen kijken. Ja

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 23:26

deborah26 schreef:
als me paard in de winter overdag naar buiten op het land kon en s`nachts op stal zal ik dat ook best vinden. het gaat er bij mij om dat ze zoveel mogenlijk buiten komen. alleen in de randstad gaat dat dus niet en is dit dus de ideale oplossing.

Inderdaad. Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 07:26

deborah26 schreef:

het is beter als een paard het héle etmaal door kan bewegen. Ze 's nachts op stal zetten betekent altijd nog dat ze een aantal uren achter elkaar amper kunnen bewegen, niet met vriendjes kunnen groomen etc

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 09:11

Arabesk schreef:
het is beter als een paard het héle etmaal door kan bewegen. Ze 's nachts op stal zetten betekent altijd nog dat ze een aantal uren achter elkaar amper kunnen bewegen, niet met vriendjes kunnen groomen etc

Natuurlijk is dat beter. Maar overdag buiten en 's nachts binnen is nog altijd beter dan 24 uur per dag binnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:12

Mijne staan we lekker bij elkaar in de stal en hebben ook openingen naar de stallen naast hun.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:50

Arabesk schreef:
het is beter als een paard het héle etmaal door kan bewegen

mijn paarden zijn snachts nooit zo actief Clown dus wat ze dan bewegen moet dan maar in hun 3 bij 5 stal....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 09:55

Natuurlijk zijn ze 's nachts niet zo actief als ze op stal staan. Ze staan namelijk op stal en kúnnen niet actief zijn.