Kuil op land voeren zonder ruif of net...Zootje. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Re: Kuil op land voeren zonder ruif of net...Zootje. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:08

Dit is onze oplossing :

Afbeelding

Een zgn. IBC-vat (1000 liter vat), gekocht via Marktplaats voor het énorme bedrag van 15 euro Haha! . Bovenkant eraf geslepen, schoongemaakt, en voila !!!
Het werkt perfect, er passen precies 2 pakken hooi in. Voor mij ook erg practisch (dat was ook de reden dat ik naar zoiets zocht) omdat ik m'n paard nat hooi moet voeren. Hooi in de bak, water erbij, laten weken, dan kraantje open en het water weg laten lopen. Er lopen nog wel 2 stangen overheen (zie http://i188.photobucket.com/albums/z8/K ... 1195823226) om het hooi een beetje op z'n plaats te houden. Werkt perfect, het wordt geen troep en je paarden kunnen de hele dag hooi eten !

Edit : "heel" zien ze er dus zo uit : http://i188.photobucket.com/albums/z8/K ... 1195824220
Laatst bijgewerkt door Keeva op 23-11-07 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:11

Dat is ook een hele leuke oplossing zeg.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:38

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:49

Ik ga van het principe uit, dat een paard van nature van de grond moet eten. Daar is zijn slokdarm op ingesteld. Een hooiruif en hoog hangende hooinetten zijn dus uit den boze.(met holle rug eten, overbelasting van achterbenen, slokdarmverstopping, zaad en stof in ogen) Los hooi of kuil aanbieden in een ruime bak, zal ondanks de goede bedoelingen, veel morsserij opleveren. Hoe meer moeite een paard moet doen om het voer te bemachtigen, hoe minder er wordt gemorst en hoe minder hij zich verveelt. Ik heb een kist afgebeeld met een rooster van 15x15 cm maaswijdte, maar een kleinere variant is ook verkrijgbaar, wat een nog mindere verspilling van ruwvoer opleverd. Suc6.

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:15

Ik heb samen met mijn vader iets gebouwd, meteen met een dakje erop zodat het een beetje droog blijft. Er past precies een baal hooi op. Ik laat de touwtjes er ook omheen zodat ze minder snel eten (nouja, niet veel)

Hier een foto:

Afbeelding

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:21

Hey detour,

Wij gebruiken deze bak. Binnenkort halen we een tweede, want het bevalt echt prima. Kosten zijn ongeveer 30 euro en er zit al afwatering in. Niet dat we het nu nodig hebben aangezien de bak binnenstaat. 1 bak moet genoeg zijn voor de veulens om onbeperkt hooi te hebben voor 1 dag. Ze knoeien eigenlijk niet en een rooster is bij ons eigenlijk niet nodig. De bak zelf is door 2 mensen te verplaatsen, maar niet door de paarden. Daarbij is het echt hard kunststof wat ze niet zomaar kapot krijgen en als het kapot gaat (hij was al aan 1 kant kapot toen we hem kochten) dan zijn de randen niet scherp.

Ik vind het echt een voordeel dat ze gewoon laag eten met hun hoofd. Wat soms wel een nadeel kan zijn van een ruif.

Afbeelding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 09:38

Hoe heet zo'n bak en war had je hem alweer gekocht? Mochten we voor jouw optie gaan dan zouden we er ook twee nemen, want er lopen er immers meer...

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:51

Ik heb geen idee hoe het heet. Een man uit Berkel en rodenrijs bood ze aan voor 35 euro. Wij hebben via een vriend zo'n bak kunnen bemachtigen. Ik heb net nog gezocht op internet, maar kan de advertentie niet meer vinden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 01:21

We hebben een oplossing gevonde, thanks allemaal!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:41

Ben nog even benieuwd hoe je het nu op gaat lossen ? Maak je foto's als het klaar is ? Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:53

Wij hebben een zelfgemaakte voerbak van gewone houtbalkjes en de wanden zijn van dat stevige trailerhout.
De afmeting weet ik zo niet uit mijn hoofd. Er passen 2 balen hooi in.

Wil nu nog net als hier werd laten zien, een rooster erboven op maken die naar beneden zakt. De bak staat in de paddock en teveel morsen is teveel opruimen want wij hebben een gedraineerde paddock en anders raakt deze misschien wel verstopt.
Overdag gooi ik de plakken op het land, mits de voerplek droog is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 12:05

Keeva schreef:
Ben nog even benieuwd hoe je het nu op gaat lossen ? Maak je foto's als het klaar is ? Knipoog

Hoi, we hebben een kunststof bodem ( een grote pallet), en verder hebben we houten platen die we erop bevestigen waardoor het een bak wordt; erop komen hoekprofielen. We maken het 90 cm hoog, en wordt het nog een knoeizooi, dan leggen we er betongaas op wat via geleiders kan zakken.

Ben erg benieuwd of de paarden elkaar toleren bij zo'n bak; hij is redelijk groot; er zouden 3 a 4 baaltjes hooi in kunnen...

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:15

wij hebben het gewoon wat verder op het land liggen war het wast droger is