veulen niet in de opfok houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: veulen niet in de opfok houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:52

Maar zijn dit meningen of ervaringen?
Ik heb 4 jaar op een stal gewerkt waar iedere winter tussen de 10 en 15 hengsten op stal kwamen voor de hengstenkeuring en we hadden nooit problemen met de paarden die in de koppel dominant waren.

Galexie: het is idd onnatuurlijk maar ik vind het niet te vergelijken met een paard dat alleen staat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:58

Mijn ervaringen met hengsten uit een opfok met alleen leeftijdgenoten zijn niet prettig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:59

Typisch.....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:05

Ja mag je vinden maar komt erg banketstaaf over als je dat zo neer zet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:11

Was niet zo bedoelt hoor.
Vind het alleen vreemd dat ik het veel hoor terwijl ik ongeveer 50 hengsten uit de koppel in handen heb gehad en daar nooit een verkeerde tussen heeft gezeten. Nou ja, eentje maar die bleek een hersentumor te hebben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:13

Bij mij is het eerder andersom heb er maar een stuk of 3 meegemaakt die prettig werkte, de rest moest wel heel vlot even een nieuwe opvoed cursus krijgen en op hun plek gezet worden. Dta is dus ook de reden dat er niet eens over gedacht heb om mijn hengsten toendertijd in de opfok te doen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 17:26

Ik heb met dit topic al hele discussies uitgelokt ... Tong uitsteken
Wel interessant om te lezen hoor ! Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:28

Valt toch wel mee, ik heb nog geen echt discussies gezien

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 17:30

Nee eerder 'de een zijn mening' 'de andere de zijne'
Maar zo kom ik ook nog veel te weten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:30

Ik vind het in ieder geval wel interessant en ik zit ook hard na te denken wat het verschil kan zijn tussen de dieren waar ik mee gewerkt heb en die van anderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:05

ik loop ook al heel wat jaartjes tussen de paarden en ik heb ook nooit slechte ervaring gehad met hengsten die bij leeftijdsgenootjes liepen.

wat ik wel gezien heb als er kleine groepjes waren, dus van 4-5 hengsten,dan had je toch meer strijd onderling dan bij grotere groepen van zo'n 10 stuks.
ik denk dat als je meerdere jonge deren bij elkaar zet ze meer afleiding hebben.
en sneller een andere "partner"opzoeken als ze een zat zijn.

hoe het precies zit weet ik niet,maar als je ook langs grote weilanden rijd met daarin opfokgroepen van zo'n 10 stuks dan zie je ze bijna altijd in groepjes van 2-3 grazen .
kom je daarentegen langs een weiland met 4 of 5,dan loopt het hele spul op een kliekje bij elkaar.
dan hebben ze natuurlijk minder keus in een "speelmaatje"en denk ik dat je misschien daarom meer akns hebt op dieren dus dan dus continue proberen baas over je te worden?

enige voorkeur die ik zou hebben is dat een jong dier met meerdere dieren staat, of ze nou jong of oud zijn,dat maakt geen verschil.
en ze in handen komen van deskundige mensen die weten hoe ze pubers moeten opvoeden Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:10

Katja: in het wild ontstaan toch vaak vrijgezellengroepen: hengsten zonder eigen kudde die net verstoten zijn uit de eigen kudde en wat samen troepen? Zijn vast ook vaak alleen jonge dieren, dus op zich lijkt me dat niet verkeerd.

Een veulen blijft trouwens niet altijd laagste in rang in een gemengde kudde: twee jaar terug was er eentje die zich tot lievelingetje van de leiderruin ontpopte en die had best wat praatjes. Nu nog steeds, in de omgang voel je wel dat ze iets dominanter is, maar toch heel handelbaar. Zelfde met de leiderrruin/merrie, die zijn vaak makkelijker in de omgang vind ik zelfs.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:19

Naar mijn idee zal dat prima gaan. Ik heb zelf ook een veulen, die samen met een 2 en een halfjarige, een 25 jarige, een 10 jarige en 14 jarige ruin staat. De oudere voeden hem prima op en spelen doet hij met de 2 en een half jarige en de 25 jarige (!). De laatste past ook op hem. In de natuur lopen ze toch ook niet alleen met veulens?
Het voordeel is dat je 's avonds aan zijn veulen abc kan beginnen (halster aan, beentjes optillen, poetsen) Na de opfok begin je daar dus met 2 jaar pas mee.
Mij is het heel goed bevallen.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:20

ik ben erop tegen! gewoon tot 3 jaar bij leeftijdsgenootjes in de wei gooien!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:39

Miss Pippin: Dat voegt nou niet bepaald wat toe aan dit topic.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:47

Onze nu 2 jarige is met een maand of 9 vertrokken naar de opfok, kwam 1,5 maand dood en doodziek terug (been verlamd, leverontsteking, bloedwormen). Scheelde echt niet veel of hij had er nu niet meer geweest.
Dat wilt natuurlijk absoluut niet zeggen dat elke opfok slecht is, wij hadden helaas net de verkeerde. Hij staat sinds toen tussen 2 oude wijven en geloof me dat hij manieren heeft geleerd.

Binnen kort komt er waarschijnlijk weer een "nieuw" veulen wegens omstandigheden met zijn baasje, deze blijft mooi ook tussen de 2 oude wijven staan en bij onze 2 jarige.
Ik kan ook absoluut niet zeggen dat onze nu 2 jarige zichtbaar iets te kort komt, sociaal zit hij helemaal goed in elkaar en spelen doen die oudjes ook wel op zijn tijd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:49

Precies leeftijdgenootjes zijn geen must voor een sociale manier van opgroeien soortgenoten wel.

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:42

MissPippin schreef:
ik ben erop tegen! gewoon tot 3 jaar bij leeftijdsgenootjes in de wei gooien!!

Kun je ook zeggen waarom je dat vind?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:21

Wat leuk dat je een veulie wilt aanschaffen.

Ik zal je mijn rede uitleggen waarom ik mijn jaarling in de opfok heb gedaan. Heb 2 redenen ervoor en stelde wel wat eisen aan de opfok.
Ik haalde mijn jaarling met een gigaachterstand op en hij moest eerst weer beter worden. Dus 3 maanden volop verzorgd om hem aan te laten sterken, maar wilde persé een plekje voor hem tussen speelkameraadjes van zijn eigen leeftijd. Puur voor zijn ontwikkeling en ook in de hoop dat hij zijn achterstand in zou gaan halen. Hij blijft daar 2,5 jaar als alles naar wens verloopt.
Dat is dus reden 1 en reden 2 is, ik ben altijd geneigd geweest te trutten met mn paarden, ze veel aandacht te geven en geloof me, dat is erg gezellig, maar komt niet ten goede voor mijn paard en het risico op een vervelende donderstraal later was dan erg groot geweest, hij heeft van zichzelf al een erg sterk karakter en dat was alleen maar lastiger geworden als hij bij mij bleef opgroeien, daar ben ik heel eerlijk in. Dus ook om mezelf en hem te beschermen voor later wilde ik hem graag plaatsen in een kudde. Wilde hem het sowiezo niet ontnemen om lekker te kunnen ravotten met de anderen en dat kon bij mij gewoon niet.

Wat ik wel persé wilde was een opfok met dagelijks toezicht, de ruimte waar ze niet hele dag in de modder staan, waar ze bijgevoerd worden indien nodig én ook nog eens een opfok redelijk bij huis waar ik van harte welkom ben om te komen kijken.
Nou, beter dan dit had ik het niet kunnen treffen, heb alles voor hem wat ik zou willen, betrouwbare, lieve beheerder en de paarden en plaats zien er voortreffelijk uit, zijn kunde in de paarden ook, heeft er veel verstand van..dus niet iets commercieels waar iemand wat aan kan verdienen (lees, land volproppen en we zien het wel, maar echt goed geregeld)..

Moet hier wel eerlijk bijzeggen, als ikzelf de ruimte genoeg had en nog 3 of 4 hengstjes erbij had kunnen regelen had ik hem ook liever op mijn eigen weide gehouden..maar dan wel op de manier van de opfok, dagelijks controleren, maar verders geen poespas als wandelen, poetsen, trutten etcetc..gewoon lekker paard laten zijn.

Wens je dus veel wijsheid bij je beslissing. Ik vind dat jonge paarden de kans moeten krijgen met elkaar op te groeien en als laatste kleine detail in mijn geval, dan kan ik hem ook echt paard laten zijn zonder mijn overbezogrdheid etc.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:32

Hey
ik heb 2 hengstveulentjes van 6 maanden oud en die staan ook niet in de opfok maar gewoon op een pensionstal. Overdag lopen ze de hele dag buiten met mijn ruintje van 3jaar en vaak ook mijn merrie van 3 jaar. Verder mag ik alle paarden pakken om mee buiten te zetten dus komt het ook voor dat de veulens met verschillende paarden staan varierend van de leeftijd 3 tot 21 en alles wat er tussen staat.

Het enige probleem is dus dat de kudde per dag kan wisselen maar daar lijken ze niet echt last van te hebben. 's nachts staan ze gewoon in een box niet bij elkaar maar naast elkaar en ze gaan 's ochtends om 8 uur naar buiten en om 1800 uur naar binnen. Dus lijkt het me dat ze beweging genoeg krijgen. Je zou kunnen zeggen dat ik dus mijn eigen kudde en eigen opfok heb Haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:10

Wat leuk dat je een veulen gaat kopen. Lachen Een veulen aan huis houden heb ik op zich niet zoveel problemen mee, mits ze dagelijks buiten komt mét 1 of 2 andere paarden.

Ik heb dit jaar een merrieveulen gekocht en heb lang getwijfeld, opfok, wel of niet doen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan en staat ze bij de fokker aan huis. Ik heb haar gekocht van de fokstal waar ik ook rijd, dus dat kan ik zo mooi combineren. Mijn veulentje staat er met een 2, 4 en 5 jarige merrie en dit gaat echt geweldig. Ze is heel zelfstandig maar weet duidelijk haar plaats in de kudde. Ze komt elke dag hele dagen buiten. Alle merries die er staan zijn zo op gegroeid en het zijn stuk voor stuk hele fijne merries geworden. Lachen

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:13

Ik persoonlijk ben sterk voor de opfok. Ik vind dat een veulen bij zijn leeftijdgenootjes thuis hoort. Niet alleen om te spelen, maar ook om te leren met andere paarden om te gaan. Mijn knol heeft als jaarling ook in de opfok gestaan, en daar is hij fijn opgegroeid paard uitgekomen. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:24

Van een ouder dier leert een veulen net zo goed (als het niet beter is) hoe met andere paarden om te gaan

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:56

LADPR schreef:
Van een ouder dier leert een veulen net zo goed (als het niet beter is) hoe met andere paarden om te gaan

Precies. Dat denk ik ook. Eerlijk gezegd vind ik een kudde ook een meer natuurlijke omgeving dan een opfok. Ooit wel es kuddes veulens in het wild gezien? Ik ben niet tegen een opfok, maar ik weet zeker dat veulens van een ouder paard net zo goed kunnen leren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:03

Precies ja, ik ben ook niet tegen een opfok zou er alleen zelf nooit voor kiezen