Mijn paard staat van april t/m oktober in een groep op de wei ( hele dag ), de andere maanden een halve dag twee aan twee ( of in uitzonderingen een keer alleen ).
Mijn paard gaat iedere dag van ongeveer half 8 tot 12 uur naar buiten, wat voor een weer het ook is. Verder staat hij in een groep met 3 andere paarden, en dat zijn de paarden die ook in de stallenblok staan waar Astrix ook staat.
Die van mij staan elke dag minimaal van 8 tot 5 op het land, wanneer het weer het toe laat liever zelfs nog wat langer dan korter. Wanneer komende winter de weides te nat worden zet ik ze overdag in de bak, zodat ze toch de hele dag buiten kunnen staan. Ze staan hier (Haf van 1,5 en Gelderse van 3,5) beide zonder deken en in weer en wind. Behalve wanneer het te ernstig is buiten (storm of onweer) dan staan ze binnen, maar hoe langer ze buiten staan hoe beter!
Laat ik het zelfs zo stellen: wanneer ik wel een paard kan hebben maar deze niet dagelijks naar buiten (en dan minimaal de hele dag) kan, zou ik er geen hoeven!
Bij ons op stal is weidegang geen dagelijks begrip. Ik ben één van de weinigen die vind dat een paard dagelijks de wei op moet, met soortgenoten. Ook in de winter. Ik heb dit al jaren proberen duidelijk te maken aan de staleigenaar en eindelijk is het zo ver. Mijn pony had al 3 winters achter elkaar zo'n last van arthrose dat hij ervoor een prik moest krijgen in de kliniek. Ik bleef zeggen: Wel heel toevallig dat dit steeds is al staat hij een tijdje veel op stal. Wat gebeurde er: hij mocht na zijn laaste bezoek aan de kliniek (begin maart) op het land en diezelfde middag had hij al nergens meer last van. Nou staat hij al van maart tot nu elke dag van 's ochtends vroeg tot het einde van de middag op het land. Eerst stond hij met 3 andere paarden, toen met 2 anderen en aangezien het niet zo goed ging met vechten om de merrie enz. staat hij nu met een andere ruin die echt zijn maatje is geworden.
Omdat zijn maatje zijn stal afbreekt als hij te lang op stal staat en hij ook arthrose heeft mogen ze samen van de winter op het land. Ik ben er echt heel blij mee dat ik het eindelijk voor elkaar heb
Ik ben het ermee eens dat een kudde beter is dan 1 maatje, maar als er geen andere paarden zijn die veel het land op gaan lijkt me dit het beste. (de andere paarden gaan in de zomer hooguit 4 uur erop en veel paarden ook niet en al helemaal niet in de winter!) Het is ook makkelijk omdat we ze er zelf op moeten zetten en eraf moeten halen. Je kan ze zo samen meenemen. De eigenaren van zijn maatje zijn er altijd 's ochtends en 's avonds en ik ben er meestal 's middags.
Op mijn huidige stal staan de paarden van mei t/ november (als het weer het toelaat) op de wei, en dan staan ze daarvan een aantal maanden 24/7 op de wei. In het winterseizoen staan ze op de paddocks. Niet altijd in een groep.
Op de stal waar ik volgende week naar toe verhuis is het eigenlijk hetzelfde behalve dat er mar 4 paarden staan en die gaan bij elkaar op het land en op de paddock.
Ik heb er drie, ze staan dag en nacht op de wei aan huis! Zomer en winter dus heerlijk buiten Is het dalijk wat slechter weer, dan heb ik nog een uitloop met zand en een groepsstal voor ze! Mijn paardjes zijn super gelukkig en nog jong, dus dat hebben ze gewoon nodig. Ik hou niet van paarden op stal. Ik vind dat tegennatuurlijk! Maar goed das mijn mening
Hier ook altijd buiten. In de zomer 's nachts ook buiten en nu 's nachts binnen. Maar overdag nog wel in het land. Als het heel nat is, staan ze op een afgezet stuk van beton met schuilhok.
Mijn paard staat zomer en winter elke dag van licht tot donker (in de zomer wel iets voor het donker ) op het weiland. Bij echt mooi weer laat ik haar 's zomers ook 's nachts buiten.
Helaas staat ze wel alleen op het stukje (wel aan weerskanten paarden) omdat ze nog al dominant is. De ruinen waar ze wel goed mee op kan schieten dekken allebei (en wel 4 tot 8 keer per uur gedurende de gehele dag) als ze hengstig is en wil ik er dus niet bij hebben.
Mijn paard staat overigens in Egmond (vlakbij Alkmaar).
Mijn verzorgpaard komt nooit buiten, of het is voor een vijf minuten durende wandeling buiten verder staat ze gewoon in der stal, en probeer ik elke dag twee keer vijf minuten te wandelen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 05-11-07 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt
in principe gaat mijn paard elke dag in de groep (totaal 4 paarden) naar buiten. Zo lang mogelijk in de wei, maar als het weer te slecht wordt moeten ze het met de paddock doen. dan is de buitentijd ook korter aangezien er maar 1 paddock is voor in totaal 10 paarden, dat moet dan dus omstebeurt.
Mijn paarden komen zomer en winter buiten, samen met andere.
Dit was ook al voordat ik Kawa (zanda was er toen nog niet) had. Dat was ook mijn vereiste bij het zoeken naar een stal, dagelijks weidegang, samen met een ander en langer dan een uurtje. Kon men dat mij niet bieden werd het die stal iig niet
Mijn paard komt ook elke dag buiten in een groep, heel soms niet als het weer heel erg is. Ze gaan ong 8 uur per dag naar buiten, en in de zomer paar uur langer.