Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ik vind zo'n stapmolen met armen wat fijner voor mijn paard..hij is groen en ik denk dat hij en ons andere paard nog nooit in een stapmolen hebben gestaan( er zijn niet veel stapmolens in NZ). Met zulke schotten krijgen ze misschien alleen maar het gevoel dat ze ingesloten zitten.
maar ik ben er dus duidelijk niet voor
marilyn_TIE schreef:Om eerlijk te zijn, COMPLEET TEGEN!!!!! Iedereen zijn volste recht om er voor te zijn, maar mij zie je nooit mijn paarden er insteken.
Voor zoveel reden:
- met schotten: paard is van nature claustrofobish best eng dan he![]()
HOpelijk kom ik niet te grof overmaar ik kan ben er dus duidelijk niet voor
marilyn_TIE schreef:- als je paard in een sociale paddock staat (groepsstaling, of weide) heeft hij zijn dagelijkse stapjes al gehad!! Ik ben zo is zo ook niet echt voor boxen
marilyn_TIE schreef:- met schotten: paard is van nature claustrofobish best eng dan he
De meeste stapmolens zijn open. Bij ons zitten er draadhekken tussen.
- paarden spreken met elkaar, dus stel jij zit mooi je rondje te stappen maar die achter jou zit je heel de tijd te drijven: best lastig he, want jij kan niet sneller en die achter jou houd niet op met zijn "geroep"
Bij ons gaan de paarden niet met zijn allen in de molen. Sowieso minimaal een plaats ertussen. De paarden roepen ook niet naar elkaar trouwens, waarom zouden ze.
- het is toch veel leuker om desnoods maar 5 minuutjes met je paard wat te gaan wandelen dan hem zo associaal te dumpen en hem in een stapmolen te zetten.
Een paard moet minimaal een kwartier in- en uitstappen. Bijna geen ruiter die daaraan komt, zeker niet degenen met een buitenbakje en slecht weer. Daarnaast is een stapmolen een aanvulling op je werk, geen vervanging. Ook zijn er stapmolens met verschillende bodems met aparte functies. Zelfs een soort zwembadjes om je paard door het water te laten stappen.
- paard heeft ook denkstof nodig en aan de stapmolen krijgt het niet echt mentale prikkels, tenzij je paard voor ingenieur heeft gestudeerd en de technische kant van zo'n stapmolen gaat onderzoeken![]()
![]()
Een paard krijgt in de stapmolen net zoveel mentale prikkels als op de wei of in de bak of op zijn stal. Er is namelijk een omgeving en daar gebeurt iets. Alleen op vreemd terrein rijden geeft meer prikkels. Daarnaast staat een paard geen 24 uur per dag in de molen. Een paard wat en in de molen gaat, en op de wei en gewerkt wordt krijgt meer prikkels dan een paard dat alleen maar op de wei staat.
- en met blessures: ik zou echt wel liever dan elke dag mijn paard komen vergezellen, hem goed zelf nakijken en zelf wat stappen, en met het nodige respect en vertrouwen moet normaal elk paard netjes met je mee kunnen wandelen. en als je niet te tijd hebt, er zijn toch altijd wel lieve helpende handen, die even 5 minuutjes vrij maken (althans op onze ranch toch)![]()
Als je paard geblesseerd is zal zo'n dier in sommige gevallen 3 tot 5 keer op een dag op het harde gestapt moeten worden. Doe dat een paar weken of een paar maanden en je stalgenoten helpen echt niet meer mee. Als ze dat al deden en als dat al verantwoord is met je paard, want niet ieder paard kun je met iedereen meegeven. Dan is het handiger om de staleigenaar een extraatje te geven om je paard een paar keer per dag in de molen te zetten. Kun je zelf alsnog 's ochtends voor en 's avonds na je werk komen stappen met hem, toch?
HOpelijk kom ik niet te grof overmaar ik ben er dus duidelijk niet voor
En ik zie er dus duidelijk wel degelijk het nut van in![]()
![]()
heb daar geen ambitie in. Hierdoor spendeer ik wss meer tijd aan het in en uitstappen dan een andere ruiter, daar ik veel wandelingen ga maken, en als ik in de piste heb getraind ga ik soms buiten in bos wat uitstappen. Of ik doe eerst grondwerk voor opwarming en eindig met grondwerk voor de coolingdown.

max_horses schreef:niet goed! Kan altijd iets gebeuren kan je hem beter ff longeren.
Maar ik ben alleen niet zo kapot van de 4 paards stapmolens, aangezien de volte die ze daar constant moeten lopen klein is en dat belast de gewrichten te veel. 6 of meer paards is beter.