paarden in de stapmolen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blondje053

Re: paarden in de stapmolen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:30

wij hebben geen schotten in de stapmolen.die van ons heeft een soort armen. we gaan hem binnenkort in elkaar zetten. Ik denk dat ik hem alleen ga gebruiken als de bak echt te nat is..anders rij of longeer ik hem liever. Vind ik veel leuker.
want daar hebben we allebei veel lol in

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:48

Zo'n stapmolen met alleen armen is sowieso al wat opener voor paardje. Voor de rest vind ik dat je helemaal gelijk hebt! Haha!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:52

dank je Knipoog ik vind zo'n stapmolen met armen wat fijner voor mijn paard..hij is groen en ik denk dat hij en ons andere paard nog nooit in een stapmolen hebben gestaan( er zijn niet veel stapmolens in NZ). Met zulke schotten krijgen ze misschien alleen maar het gevoel dat ze ingesloten zitten.

L0ve_h0rses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:55

ik ben voor. Het is heel handig een stapmolen, zo komt je paard gewoon zijn bok uit en heeft die wat extra beweging dan alleen rijden/longeren.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:23

Om eerlijk te zijn, COMPLEET TEGEN!!!!! Iedereen zijn volste recht om er voor te zijn, maar mij zie je nooit mijn paarden er insteken.
Voor zoveel reden:
- met schotten: paard is van nature claustrofobish best eng dan he Knipoog
- paarden spreken met elkaar, dus stel jij zit mooi je rondje te stappen maar die achter jou zit je heel de tijd te drijven: best lastig he, want jij kan niet sneller en die achter jou houd niet op met zijn "geroep"
- het is toch veel leuker om desnoods maar 5 minuutjes met je paard wat te gaan wandelen dan hem zo associaal te dumpen en hem in een stapmolen te zetten.
- als je paard in een sociale paddock staat (groepsstaling, of weide) heeft hij zijn dagelijkse stapjes al gehad!! Ik ben zo is zo ook niet echt voor boxen Bloos
- paard heeft ook denkstof nodig en aan de stapmolen krijgt het niet echt mentale prikkels, tenzij je paard voor ingenieur heeft gestudeerd en de technische kant van zo'n stapmolen gaat onderzoeken Knipoog Haha!
- en met blessures: ik zou echt wel liever dan elke dag mijn paard komen vergezellen, hem goed zelf nakijken en zelf wat stappen, en met het nodige respect en vertrouwen moet normaal elk paard netjes met je mee kunnen wandelen. en als je niet te tijd hebt, er zijn toch altijd wel lieve helpende handen, die even 5 minuutjes vrij maken (althans op onze ranch toch) Cool

HOpelijk kom ik niet te grof over Bloos maar ik ben er dus duidelijk niet voor Knipoog

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:39

marilyn_TIE schreef:
Om eerlijk te zijn, COMPLEET TEGEN!!!!! Iedereen zijn volste recht om er voor te zijn, maar mij zie je nooit mijn paarden er insteken.
Voor zoveel reden:
HOpelijk kom ik niet te grof over Bloos maar ik kan ben er dus duidelijk niet voor Knipoog

Daar had ik het ook al over. Ik houd niet zo van die schotten. Maar daarom hebben wij er ook 1 met armen. je kunt de paarden er met een halster touw aan vast maken. het is gewoon een lange buis als het ware waar een paard aanvast gemaakt kan worden. Er passen er 6 aan volgens mij. hij kan om zich heen kijken als je hem niet te strak aan bind (dus hij kan zijn maatje zien).
Ik heb ook een pony gehad met een peesblessure en heb uren met haar gelopen.
Had er altijd plezier in. En als mijn paard dit ook zou krijgen zou ik het zo weer doen.
Maar een stapmolen heeft denk ik ook wel voordelen. Wij huren op dit moment een property die met veel regen onderloopt. Dan staan de weilanden en onze bak blank. De paarden staan dan gewoon in de wei maar lopen dan niet zoveel als dat ze normaal doen. Wij hebben metal (een soort puin of steentjes ) op de oprit zitten. Om daar de hele tijd op te lopen is ook niet optimaal. Want dan kun je na elk rondje de hoeven uitkrabben. Van de property af gaan is geen optie. We hebben geen trailer en ze rijden 100 km/p bij ons voor op straat. Dan is een stapmolen wel gemakkelijk. Je zet ze er aan en laat ze even (totdat de spieren een beetje ontspannen zijn) lopen. Als je er muziek bij aan doet hebben ze wat om naar te luisteren.
Ik ben er niet voor dat mensen hun paard uit de box halen en hem dan meteen in de stapmolen zetten, Een paard heeft wel een contact en aandacht nodig.
En als je lui bent vind ik het ook erg slecht. Ik rijd het liefste of longeer hem.
Ook al heb je geen zin om te rijden verzin dan wat. Zet hem ff in de stapmolen en geef hem daarna een lekkere borstelbeurt ofzo. Ik ben soms zo gek dat ik hem het hele weiland laat zien ( ben hem aan het leren dat die achter me aan moet lopen zonder aan een halstertouw te zitten).
Ik heb geen helpende handen omdat onze paarden thuis staan.
Ik heb zoiets van : als ik geen tijd heb maak ik maar tijd..Paard gaat voor de rest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:43

Ik kan me prima vinden in de woorden van Marilyn-Tie, hoor. Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:12

marilyn_TIE schreef:
- als je paard in een sociale paddock staat (groepsstaling, of weide) heeft hij zijn dagelijkse stapjes al gehad!! Ik ben zo is zo ook niet echt voor boxen Bloos

Stapjes? Nors opkijken
Een half uur actief stappen (en eventueel draven) in de trainingsmolen is echt wel wat zwaarder voor een paard dan een beetje ronddarren op de wei. Enorm goed voor het opbouwen en vasthouden van conditie van sportpaarden. Daar kom je echt niet aan op de wei hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:22

marilyn_TIE schreef:

De meeste stapmolens zijn open. Bij ons zitten er draadhekken tussen.

- paarden spreken met elkaar, dus stel jij zit mooi je rondje te stappen maar die achter jou zit je heel de tijd te drijven: best lastig he, want jij kan niet sneller en die achter jou houd niet op met zijn "geroep"

Bij ons gaan de paarden niet met zijn allen in de molen. Sowieso minimaal een plaats ertussen. De paarden roepen ook niet naar elkaar trouwens, waarom zouden ze.

- het is toch veel leuker om desnoods maar 5 minuutjes met je paard wat te gaan wandelen dan hem zo associaal te dumpen en hem in een stapmolen te zetten.

Een paard moet minimaal een kwartier in- en uitstappen. Bijna geen ruiter die daaraan komt, zeker niet degenen met een buitenbakje en slecht weer. Daarnaast is een stapmolen een aanvulling op je werk, geen vervanging. Ook zijn er stapmolens met verschillende bodems met aparte functies. Zelfs een soort zwembadjes om je paard door het water te laten stappen.

- paard heeft ook denkstof nodig en aan de stapmolen krijgt het niet echt mentale prikkels, tenzij je paard voor ingenieur heeft gestudeerd en de technische kant van zo'n stapmolen gaat onderzoeken Knipoog Haha!

Een paard krijgt in de stapmolen net zoveel mentale prikkels als op de wei of in de bak of op zijn stal. Er is namelijk een omgeving en daar gebeurt iets. Alleen op vreemd terrein rijden geeft meer prikkels. Daarnaast staat een paard geen 24 uur per dag in de molen. Een paard wat en in de molen gaat, en op de wei en gewerkt wordt krijgt meer prikkels dan een paard dat alleen maar op de wei staat.

- en met blessures: ik zou echt wel liever dan elke dag mijn paard komen vergezellen, hem goed zelf nakijken en zelf wat stappen, en met het nodige respect en vertrouwen moet normaal elk paard netjes met je mee kunnen wandelen. en als je niet te tijd hebt, er zijn toch altijd wel lieve helpende handen, die even 5 minuutjes vrij maken (althans op onze ranch toch) Cool

Als je paard geblesseerd is zal zo'n dier in sommige gevallen 3 tot 5 keer op een dag op het harde gestapt moeten worden. Doe dat een paar weken of een paar maanden en je stalgenoten helpen echt niet meer mee. Als ze dat al deden en als dat al verantwoord is met je paard, want niet ieder paard kun je met iedereen meegeven. Dan is het handiger om de staleigenaar een extraatje te geven om je paard een paar keer per dag in de molen te zetten. Kun je zelf alsnog 's ochtends voor en 's avonds na je werk komen stappen met hem, toch?

HOpelijk kom ik niet te grof over Bloos maar ik ben er dus duidelijk niet voor Knipoog

En ik zie er dus duidelijk wel degelijk het nut van in Haha! Haha! Haha!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 23:29

ik zet hem in de stap molen met zweetdek en dan ga ik me spullen op bergen of schoon maake n, of invetten . of iets anders wat moet gebeuren dan heeft hij zijn beweging ik kan effe iets doen... want als je aan de hand loopt kan je nix anders doen.... Snap je hem nog.. hah Clown

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:36

Ik vind een stapmolen ideaal, op mijn stage deden we de paarden er in als we gingen mesten. Dan heb je de ruimte, en het paard wat extra beweging.. je zal het niet moeten zien van dan rijd ik maar niet.. maar gewoon als extra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:25

Op mijn vorige stal hadden we er een, omg ik was er verliefd op!
Instappen en uitstappen heb ik een hekel aan, dus dat was ideaal. En als je bijv gesprongen had kon de pony mooi in de stapmolen terwijl je zelf je troep op kan ruimen Lovers

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:36

je hebt ook molens die volledig open zijn en dus gewoon vrolijk naar buiten kunnen kijken

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:21

Tja je ziet zoveel verschillende meningen, ik zelf heb veel tijd om met mijn paarden te werken, en ik ben een recreatie ruiter, die zo natuurlijk mogelijk met haar paarden probeert om te gaan. Mijn paarden zijn dus niet echt super hard getraind op de sport Pling heb daar geen ambitie in. Hierdoor spendeer ik wss meer tijd aan het in en uitstappen dan een andere ruiter, daar ik veel wandelingen ga maken, en als ik in de piste heb getraind ga ik soms buiten in bos wat uitstappen. Of ik doe eerst grondwerk voor opwarming en eindig met grondwerk voor de coolingdown.
Ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen om ze in een stapmolen te zetten (hebben er ook geen), maar ja daarom mogen jullie het niet doen natuurlijk. Ik hoop alleen dat iedereen er bewust van is dat een paard een kuddedier is en dat hij het wss fijner vindt om met jou wat te stappen dan alleen maar in die molen Knipoog
En inderdaad enkel en alleen in een wei of paddock stappen is niet voldoende maar het is in ieder geval beter dan in een box 22 uur te staan waar hij weinig of geen sociaal contact heeft. Ze trainen hier hun spieren niet maar ze bewegen wel meer dan in een box he Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:49

Sport en in- en uitstappen horen aansluitend te zijn. Zonder een goede warming up en cooling down kan je paard ook niet optimaal presteren. Overigens ga ik als 'sportruiter' ook lekker buiten uitstappen hoor, heb vandaag nog een heerlijk rondje gemaakt aan de lange teugel, vindt mijn paard heerlijk! Het is echt niet zo dat mensen die gefocussed zijn op wedstrijden nooit gaan stappen ofzo Knipoog

Maar onbelast stappen vindt mijn paard ook prettig(er?) en het 'stapmolentempo' ga ik althans geen half uur bij kunnen houden te voet, dat ligt flink hoog. Ze gaan er beduidend beter en actiever van stappen vind ik, als ze het regelmatig doen.

Wei/paddock is natuurlijk fijner dan in een box maar dat is een discussie die ergens anders thuis hoort. Mijn eigen paard gaat zowel in de stapmolen, als in de wei, als onder het zadel. Imo een mooie combinatie van genoeg beweging, plezier, afwisseling en opbouwende training.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:26

Vind het erg makkelijk om bijvoorbeeld na het longeren uit te stappen in de molen.
Of in de zomer na het afspuiten laten drogen in de molen als ik alle spullen opruim en zijn stal doe.
Maar goed we hebben pas 1,5 jaar een molen en voorheen liep ik gewoon aan de hand en miste ik het niet maar nu vind ik het erg makkelijk

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:27

Mijn paardje wordt iedere ochtend aan de molen gezet zodat ie lekker z'n stijfheid van die nacht weg kan lopen en zodat ze ondertussen d'r stal uit kunnen mesten, ideaal toch Lachen
Als ze na het rijden erg zweet mag ze er nog wel even aan met een zweetdekentje op..

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:09

niet goed! Kan altijd iets gebeuren kan je hem beter ff longeren.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:22

max_horses schreef:
niet goed! Kan altijd iets gebeuren kan je hem beter ff longeren.

hoe bedoel je?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:25

nou in t winterzeisoen is het erg handig hoor.. Ik heb er helaas (nog) geen 1 haha Knipoog Maar ik ben alleen niet zo kapot van de 4 paards stapmolens, aangezien de volte die ze daar constant moeten lopen klein is en dat belast de gewrichten te veel. 6 of meer paards is beter.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:29

Geweldige uitvinding, in de randstad heb je 's winters meestal geen weiland tot je beschikking en op deze manier heeft je paardje en extra beweging en komt er nog een keer extra uit.
Die van mij heeft er, voor zover ik dat merk, geen hekel aan.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:48

Natuurlijk is beweging altijd beter dan stilstaan, dus pv alleen in een box staan, is een stapmolen dan een goede uitkomst.
Maar verder?
Ik zie er geen voordelen in, ja, alleen voor wat laus zei; luie mensen die niet willen in of uitstappen.

En bijvoorbeeld in de topsport, mensen die veel paarden moeten rijden, daar snap ik het wel van.