Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yuri

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:44

maar daar ontbreekt het nu net aan...

Illusion

Estherini schreef:
wat een vreemd forum als je meteen wordt afgesnauwd en voor kakker wordt ondergekotst als je informatie vraagt...

nee, wij geven jou tips.. alleen jij luisterd er gewoon niet naar en droomt gewoon lekker verder over een arabier.
nou als je het zo wilt, koop een arabier laat je dochter er lekker op rijden, hou ons op de hoogte want ik wil wel weten hoelang ze erop heeft gezeten.
WEES VERSTANDIG
de mensen op bokt hebben wel degelijk verstand en er zitten ook fokkers van arabieren tussen

maya1981

er zijn genoeg lieve arabieren net zoals er genoeg fjorden en haflingers zijn die niet geschikt zijn voor beginners maar zonder verstand van paarden een arabier aanschaffen om te laten zien dat je geld hebt vind k niet de juiste manier. en ja met domme opmerkingen word je afgesnauwd. koop lekker een koe

beyosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:45

wij hebben zelf pas sinds juni een eigen pony gekocht een welsh met een arabisch hoofdje,en mijn dochter is 9 ,en gaat nu pas beseffen hoeveel werk en aandacht er nodig is ,om zo'n beestje aan te schaffen --ik ken uw dochter niet,maar ik zou niet van een 7jarge uitgaan om een pony te kopen,ze zijn nog te klein om zo'n beslissing te nemen.ikzelf ben een moeder met wel paarden ervaring,maar het is een hele opgave,maar daar moet het hele gezin wel achterstaan.begin klein met een leuke pony{wij hebben een hele pittige}maar mijn dochter moet er plezier in hebben,en voorjezelf ,ga eerst wat op onderzoek uit,dan denk ik dat je er wel achterkomt,dat de meeste bokkers hier het beste voor jou en je dochter voor hebben!kijk maar eens op ons profiel..maak niet te snel een beslissing,maar wel eendoordachte voor alle partijen Pling

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 13:45

Ik ga eens kijken bij sherif en met hem/haar spreken over het houden van arabieren. Bedankt voor de info, jullie horen nog van mij als ik meer nieuws heb. (als ik nog zin heb om dat te melden...)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:46

Marian_ schreef:
Estherini schreef:
wat een vreemd forum als je meteen wordt afgesnauwd en voor kakker wordt ondergekotst als je informatie vraagt...

nee, wij geven jou tips.. alleen jij luisterd er gewoon niet naar en droomt gewoon lekker verder over een arabier.
nou als je het zo wilt, koop een arabier laat je dochter er lekker op rijden, hou ons op de hoogte want ik wil wel weten hoelang ze erop heeft gezeten.
WEES VERSTANDIG.. als je dochter dadelijk een ongeluk krijgt omdat ze op een jonge arabier heeft gezeten alleen omdat jij naar films kijkt en het allemaal wel mooi vind dat mensen ze temmen.
waarom gun jij jou dochter geen wat oudere pony? waar ze lol in het rijden kan hebben?
ik denk dat het voor pony&dochter beter is..
de mensen op bokt hebben wel degelijk verstand en er zitten ook fokkers van arabieren tussen
er zijn ook lieve haflingers,fjorden e.d. Knipoog die toch ook een prachtige uitstraling hebben en waar ze meschien wel veel gelukkiger van word.
verder nog veel suc6 met het zoeken naar een paardje Pling
Laatst bijgewerkt door Illusion op 23-10-07 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:47

Sherif moet waarschijnlijk een paard verkopen. Ben benieuwd op welk nivo het twee jarige kindje heeft gereden met dit paard.

Shetten zijn kleine paardenm aar wel degelijk paarden, Esterini! En met de naiviteit die je uitstraalt hier op bokt, zouden de onze met je aan de haal zijn gegaan.

Ik wens je suc6 maar besef wel dat de hengst van Sherig geen zwarte is.

Napie, vind je reactie wel een mooi begin van een script voor de Zwarte hengst doesn't return deel III. Haha!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:48

Napie schreef:
@ Sherif: neem je dit echt serieus? Zou jij aan een beginnende ruiter van 7 jaar met ouders die geen verstand van paarden hebben een arabier verkopen?

wie heeft het over verkopen, beide paarden zijn niet te koop bij ons, maar wij als echte AV freaks willen natuurlijk even het tegendeel bewijzen dat AV helemaal niet zo moeilijk zijn als dat de meeste mensen denken! Uiteraard heb je uitzonderingen maar die heb je ook binnen andere rassen.
Knipoog

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:49

Misschien is het een leuk idee om de KNHS cursus (van) Paarden houden te doorlopen?
http://www.knhs.nl/News.asp?ID=210&PCatID=228&CatID=&men=

Is denk ik een heel leerzame cursus, waarbij u ook wat meer inzicht krijgt in wat er zo allemaal bij komt kijken Pling

Verder ga ik met de overige reacties in dit topic mee. Ik vind dat je goed bezig bent door informatie in te winnen, maar soms moet je openstaan voor adviezen van ervaren mensen die zonder belang deze adviezen geven.

Een veulen opvoeden zonder ervaring is vragen om problemen.

Er is een gezegde: groen op groen geeft bont en blauw - neem daarom voor je dochtertje liever een betrouwbare pony, waar ze zelf nog zoveel van kan leren. Een oudere, betrouwbare pony die bijvoorbeeld op M+ niveau heeft gelopen, is ideaal als leerpony en heeft toch potentie. Mocht ze op een gegeven moment het punt bereiken dat ze de pony qua niveau ontgroeid, dan kan er altijd nog een arabier komen Pling Maar misschien wil ze tegen die tijd wel een NRPSer (om maar een voorbeeld te noemen) om verder mee te gaan in de sport.

Een arabier is denk ik echt te pittig - wat is de lol als de pony ALTIJD eerst gelongeerd/voorgereden moet worden. Als er ALTIJD begeleiding nodig is. Als de pony altijd in de bak moet blijven omdat "ie niet te houden is op een buitenrit".

Ik ben zelf op 7-jarige leeftijd begonnen met rijden, kreeg op mijn 9de (dacht ik) mijn eerste eigen pony, een welschje van 1.36m en 14 jaar oud. De ideale beginnerspony. Ik kon er zelfstandig op rijden, later kon ik er mee op buitenritten. De pony laadde gemakkelijk in een trailer. Sprong graag, dressuurde graag (beide ook fanatiek en succesvol wedstrijden gereden), was niet gemeen, ik kon er in de wei ongezadeld opspringen, altijd zo de stal inlopen. Al die dingen zijn zooooo belangrijk bij een kind.

Toen de pony 18 was stonden ze in de rij voor hem. Ik ben doorgestroomd naar een WelshK (met arabierenbloed) met nog wat meer potentie.

We misgunnen je geen arabier, we hopen alleen dat je geen (onverstandige) beslissing maakt waar jij EN je dochtertje later gruwelijk veel spijt van krijgen en die je alle lol gaat ontnemen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:51

sherif schreef:
Napie schreef:
@ Sherif: neem je dit echt serieus? Zou jij aan een beginnende ruiter van 7 jaar met ouders die geen verstand van paarden hebben een arabier verkopen?

wie heeft het over verkopen, beide paarden zijn niet te koop bij ons, maar wij als echte AV freaks willen natuurlijk even het tegendeel bewijzen dat AV helemaal niet zo moeilijk zijn als dat de meeste mensen denken! Uiteraard heb je uitzonderingen maar die heb je ook binnen andere rassen.
Knipoog

Natuurlijk zitten er makke tussen, maar zou jij serieus deze mensen aanraden een AV veulen te kopen, juits omdat je een 'AV-freak' bent!?
Wat is nou wijsheid?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:52

Als ik alles zo eens lees dan krijg ik meer het idee dat de moeder persé een arabier wil ipv de dochter....... Clown

Illusion

p.s. ff tussendoor
ikzelf heb ook op mijn 4de een shet gekregen.(mijn eerste pony)
het zijn wel degelijk paarden.
ik ben echt blij dat ik heb mogen leren rijden op een shetlander Knipoog
geweldige pony's! ik weet niet wat er van mij was gekomen als ik op mijn 4de een jonge arabier kreeg.. als ik er vanaf gevallen was had ik er waarschijnlijk angst van gekregen en zou ik niet meer de lol hebben die ik op de shetlander heb gehad Knipoog
NOGMAAlS, denk goed na
het gaat toch om de ''lol''? en als ze wat ouder is en jij&je dochter er meer verstand van hebben.. wie weet komt er nog wel een arabier Knipoog
Laatst bijgewerkt door Illusion op 23-10-07 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sherif

detour schreef:
Sherif moet waarschijnlijk een paard verkopen. Ben benieuwd op welk nivo het twee jarige kindje heeft gereden met dit paard.

Shetten zijn kleine paardenm aar wel degelijk paarden, Esterini! En met de naiviteit die je uitstraalt hier op bokt, zouden de onze met je aan de haal zijn gegaan.

Napie, vind je reactie wel een mooi begin van een script voor de Zwarte hengst doesn't return deel III. Haha!

Sherif (Natascha) hoeft helemaal geen paard te verkopen, wij hebben er 2 thuis staan en die zijn echt niet te koop!
En leg eens even uit wat je bedoelt met"Ben benieuwd op welk nivo het twee jarige kindje heeft gereden met dit paard.
Deze snap ik even niet!

Napie

Tuurlijk zijn er brave arabieren (net zo goed dat er ook brave shetlanders bestaan) maar Sherif, kan iemand die geen verstand heeft van paarden zo uit de voeten met een arabier en helemaal als deze 7 jaar is? Lijkt me niet (sowieso vind ik dat ongeacht het ras, in dat geval kan een shetlander toch heel geschikt zijn: handzaam, niet snel beledigd, straffen fouten niet direkt af enz.)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:54

@sherif Jij en ik weten dat er ook brave arabieren, ook hengsten, bestaan, waar een klein kind bij in de box gezet kan worden. Maar dat zijn dieren die eigenaren hebben die weten wat een paard is, en hoe ze met een paard horen om te gaan, en die paardengedrag kunnen "lezen". Dat is iets wat je niet uit boekjes over "de zwarte hengst" kunt leren.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 23-10-07 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:54

Maar Sherif, denk jij werkelijk dat het voor TS een verstandige keus is om een Arabier te kopen??? Hoe lief een paard ook is, in de handen van een onkundig persoon gaat het op den duur mis. Mijn KWPN-er van 1.83 is een schatje, die kan ook gepoetst worden door een klein kind. Als ik er bij ben zul je het kind er ook op kunnen laten rijden. Maar ik weet zeker dat als ik hem zou verkopen aan iemand zonder verstand van paarden, dat hij binnen de korste keren niet meer te hanteren is. Gewoon omdat hij daar op een gegeven moment letterlijk en figuurlijk overheen loopt.

Ik denk dat het in zijn algemeenheid niet verstandig is dat TS een paard koopt, dit om de redenen die ik al eerder heb aangegeven. Maar als ze dan toch persé wil, dan is een Arabier geen verstandige keuze. Natuurlijk zijn daar ook hele lieve, makkelijke paarden bij. Maar gemiddeld genomen zijn Arabieren drukker en sensibeler dan veel andere rassen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:55

sherif schreef:
detour schreef:

Sherif (Natascha) hoeft helemaal geen paard te verkopen, wij hebben er 2 thuis staan en die zijn echt niet te koop!
En leg eens even uit wat je bedoelt met"Ben benieuwd op welk nivo het twee jarige kindje heeft gereden met dit paard.
Deze snap ik even niet!

Het is vanuit een stukje cynisme; tuurlijk kun je de goede kwaliteiten doorgeven aan Esterini, hoor, dat is een mooi initiatief; ik denk echter dat je- door haar kind er op telaten rijden- haar nog meer aanwakkert tot het kopen van een Arabier! Er zijn altijd uitzonderingen, maar if het verstandig is?
vandaar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:56

het komt allemaal erg naief en eigenwijs over.
jammer dat je zo doordraaft,TS
iedereen hier wil alleen maar goede tips geven,maar je neemt alleen aan wat je horen wil.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:57

Ik zou u aanraden eerst eens voor het meisje op zoek te gaan naar een verzorgpony.
Ze zal best iets van pony's afweten, maar niet genoeg om er één te hebben.
Met een verzorgpony leert ze snel en weet ze ook meteen wat een verantwoordelijkheid er aan een eigen pony vast zit.
Daarnaast zou ik gaan voor een pony die qua maat en temperament beter bij een 8-jarig meisje past dan een arabier.
Zoals al eerder is gezegd, een New Forest of een welshje bijvoorbeeld.
Succes!

shera

Hoi!
Hartstikke leuk een pony voor je dochter! Ik heb persoonlijk geen ervaring met arabieren. Voor onze dochter van 8 hebben we een paar maanden terug een 16 jarige pony via marktplaats gekocht. Een brave doorgewinterde pony (merkloos Tong uitsteken ). Ze heeft er veel plezier van. Voor zo'n jong kind is een pony die het allemaal al weet een stuk gemakkelijker te rijden. Bedenk wel dat een 7 jarig kind een pony niet de baas kan, daar hebben ze de kracht en het overwicht nog niet voor. Ga niet over 1 nacht ijs, leen desnoods eens een tijdje een pony als je die mogelijkheid hebt. Dan kun je meteen zien of je dochter het leuk blijft vinden. Ik wens je veel succes bij je zoektocht!

_Anneruth

Estherini schreef:
Ik ga eens kijken bij sherif en met hem/haar spreken over het houden van arabieren. Bedankt voor de info, jullie horen nog van mij als ik meer nieuws heb. (als ik nog zin heb om dat te melden...)

Tuurlijk heb jij daar nog zin in. Je moet de positieve reacties lekker lezen, de kritische goed overdenken en de louter negatieve direct negeren!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:58

shera schreef:
Hoi!
Hartstikke leuk een pony voor je dochter! Ik heb persoonlijk geen ervaring met arabieren. Voor onze dochter van 8 hebben we een paar maanden terug een 16 jarige pony via marktplaats gekocht. Een brave doorgewinterde pony (merkloos Tong uitsteken ). Ze heeft er veel plezier van. Voor zo'n jong kind is een pony die het allemaal al weet een stuk gemakkelijker te rijden. Bedenk wel dat een 7 jarig kind een pony niet de baas kan, daar hebben ze de kracht en het overwicht nog niet voor. Ga niet over 1 nacht ijs, leen desnoods eens een tijdje een pony als je die mogelijkheid hebt. Dan kun je meteen zien of je dochter het leuk blijft vinden. Ik wens je veel succes bij je zoektocht!

Hey wat een leuk dier is dat zeg, heb in je profile gespiekt!

Hopelijk neemt de Ts van jou wat meer aan.... Knipoog

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:00

Estherini schreef:
Ha de Penny... ja die is leuk.

Een shet ga ik niet aanschaffen. Ik wil wel een ECHT paard in mijn wei hebben staan. Dan neem ik nog liever een koe...

Roxx: Met dat verstand bedoelde ik iemand die voor zijn werk arabieren traint en fokt en opvoed voor de verkoop.

Met een shet kan je dochter wel alleen tutten. Ik ben ook op mijn 6de met een vz shet begonnen. Toen dacht ik ook dat ik er veel vanaf wist (NIET).

En als maatje voor je dochter zou ik toch een klein formaartje nemen. Waar ze ook echt zelf dingen mee kan doen. Zoals een rondje wandelen. Borstelen, invlechten.

En je hebt misschien goenoeg goede dingen gehoord. Ik heb een half jaar bij mensen gelopen die hadden ook voor hun eenzame 10 jarige dochter een arabiere veulen gekocht dochter wist veel over paarden. Leerden het paard dat steigeren goed was aan de hand want zag er zo gaaf uit. Na verloop van tijd kon ze niet meer bij het beestje het land in. Na een half jaar bijna iedere er naar toe te zijn geweest vertrouwde hij me maar ik heb ze toch geadviseerd het paardje te verkopen. Een 2 jarig paard compleet verpest voor het leven.

Maar ach he. Als dochter lief maar krijgt wat ze graag wil.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:02

shera schreef:
Hoi!

Eens, geen woorden meer aan toe te voegen.....

luna81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:02

kun je niet beter een kindje bij maken?