's winter geen wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flamejessy

Re: 's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:48

Visconti je overdrijft echt! net of een paard ander gedrag gaat vertonen door dat die niet in de wei kan, beetje vreemd verhaal.
volgens mij wilt iedereen zijn paard/pony zo vaak mogelijk naar buiten doen. maar als dat niet gaat dan moet er een ander oplossing gevonden worden.
en dat er paarden/ponys zijn zo als mijn pony die ik in de winter echt niet in de wei hoeft te zetten omdat ze dat helemaal niet leuk vind met andere paarden of niet. betekent nog niet dat die dan een afwijking heeft. ze heeft het misschien graag lekker warm. en staat niet graag in de blub en kou.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:31

ik heb een walvis in mijn achtertuin. ik houd hem nat met sproeiers, en als de tijd het toelaat hijsen we hem op de aanhanger waarna hij lekker zijn vinnen mag strekken in de Vecht of de IJssel. mijn walvis krijgt zijn water op precies de goede temperatuur, krijgt eersteklas voedsel en ik verzorg hem elke dag. ik hou heel veel van hem. helaas heb ik geen zee om hem lekker walvis te laten zijn, maar ja dat is hier nou eenmaal niet mogelijk in Zwolle.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 05:37

@flamejessy: gedragsafwijking ontstaat niet zomaar, maar een paard dat langdurig niet genoeg sociaal contact krijgt met andere paarden gaat zich raar gedragen, wordt vervolgens niet meer geaccepteerd door de andere paarden en gaat zich daardoor nog apparter gedragen. Een paard is een kudde dier, ze zijn er voor gemaakt om in een grote groep te leven. Waarom denk je dat zo veel paarden appart gedrag vertonen ten opzichte van hun natuurlijke gedrag? Ik heb het hier niet alleen over buiten staan, maar hoe vaak hoor je wel niet dat paarden elkaar verrot meppen. Dat is geen natuurlijk gedrag, paarden zijn nauwjuist heel vergevend gezinds omdat ze van elkaar afhankelijk zijn. Ze denken niet in "ik" of "jij" maar in "wij", het feit dat "wij" steeds ruzie loopt te schoppen is niet normaal gedrag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:40

denk ook aan kribbebijten, weven, etc.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:46

écht erg is het niet,het is natuurlijk wel beter als je paard dagelijks toch enkele uurtjs op de wei kan lopen /grazen ...,maar als hij in de stapmolen kan of in de paddock is er geen probleem Knipoog . Bij de privé pensionstal waar ik nu sta worden de paarden als het droog is of lichtjes regent 2 uurtjes op de wei gezet,als het hard regent komt hij op een paddock Lachen .

groetjes,
elout

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:33

elout schreef:
écht erg is het niet,het is natuurlijk wel beter als je paard dagelijks toch enkele uurtjs op de wei kan lopen /grazen ...,maar als hij in de stapmolen kan of in de paddock is er geen probleem Knipoog . Bij de privé pensionstal waar ik nu sta worden de paarden als het droog is of lichtjes regent 2 uurtjes op de wei gezet,als het hard regent komt hij op een paddock Lachen .

groetjes,
elout

vind jij een stapmolen serieus een goed alternatief voor de weide? aangezien je schrijft stapmolen OF paddock... enne, twee uurtjes in de wei is nog altijd 21 uur op stal, ervan uitgaande dat je een uur rijdt. zou je zelf graag 21 uur per dag opgesloten zitten?

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:04

merrieveulen schreef:
elout schreef:

groetjes,
elout

vind jij een stapmolen serieus een goed alternatief voor de weide? aangezien je schrijft stapmolen en paddock... enne, twee uurtjes in de wei is nog altijd 21 uur op stal, ervan uitgaande dat je een uur rijdt. zou je zelf graag 21 uur per dag opgesloten zitten?

Neen, ik bedoelde dat een paddock EN een stapmolen goed kunnen zijn bv smorgens en savonds een uurtje in de paddock en dan nog eens in de stapmolen . Natuurlijk kan dit een weide niet vervangen . (heb het waarschijnlijk fout getypt Knipoog) . Bij onze stal gaan ze Smorgens 2 uren op de wei ( 10.30 - 12.30 ) en s'middags 1 à 1.5 uur .
Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:27

doom schreef:
intressante discussie Vork
laat ik even over mij zelf praten
Ik zelf wil wel een box en graag ook een paddock waar mijn paard een aantal uren ik kan staan.
Ik denk dat je toch wel voor 80 % kan zeggen dat iedereen dat wel wilt .
dat zou betekenen dat je en weiland en boxen en paddocks zou moeten hebben
voor de miljoenen paarden die hier in nederland zijn.
Dit omdat je natuurlijk de hele dag je paard op het land/paddock wil hebben worden de landjes in groepjes gesplits.
vanwege ruimtegebrek en anders drukkende kosten kan het niet te groot zijn (want ja ook andere gebruikers hebben land nodig).
wat krijg je paarden gaan zich vervelen als het gras op is gaan klieren met elkaar dan is de 1 een week kreupel en dan weer de ander.
(in het wild had dit niet veel uit gemaakt) wij en [ik] daar aan tegen wel ik heb namelijk een paard om te rijden en niet voor de d.a kosten Knipoog
Dus het lijkt me een fijn idee maar gewoon weg niet haalbaar vanwege ruimtegebrek.

dit zie je aan ons wij moet al jaren wachten voor een huisje Knipoog

Maar wil jij dan voor ieder paard een eigen paddock? Ik dacht meer aan hele grote paddocks waar aan aantal paarden samen in kan, hebben ze meteen sociaal contact. En misschien moeten we ook van het box-idee af, en meer toe naar grote loopstallen of HITactief-stallen (met natuurlijk een paar boxen voor noodgevallen); dit zijn wel veel paardvriedenlijker mogelijkheden.

En tegen de tijd dat het gras op is, moet je gewoon goed hooi gaan voeren, zodat de paarden wat te doen blijven hebben. En trouwens, wat is klieren? Gek doen en rennen? Dat is m.i. spelen, en laat zien dat het paard goed in z'n vel zit, toch?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:31

Bij mij is het juist andersom. Wij hebben thuis een melkveebedrijf en het gras is zomers voor de koeien. De paarden hebben dan een klein stukje weide waar ze een paar uurtjes op kunnen. Verder lopen ze de rest van de dag in de paddock. Vanaf eind september begint hier het weideseizoen voor de paarden. Minimaal 10 Ha alleen maar voor hen. Je moet ze 's morgens eens de weide in zien gaan, die gaan compleet uit hun dak, zo gaaf vinden ze die ruimte. Ze mogen in de weide blijven tot begin april, dan begint het maaiseizoen weer. Ik heb er geen problemen mee als ze 's winters niet op de weide kunnen. Wij hebben maar 3 paarden, maar als je een hele kudde hebt verandert je grasmat met nat weer al gauw in een modderpoel. Bovendien is het voor een bevroren grasmat erg slecht om belopen, bereden, enz. te worden. Eigenlijk heeft gras gewoon winterrust nodig, want het groeit ook niet meer vanaf het moment dat er nachtvorst komt.
Zo blij zijn mijn paarden met een stukje weide in het najaar Knipoog
viewtopic.php?f=53&t=844090&hilit=

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:05

suffie schreef:
Bij mij is het juist andersom. Wij hebben thuis een melkveebedrijf en het gras is zomers voor de koeien. De paarden hebben dan een klein stukje weide waar ze een paar uurtjes op kunnen. Verder lopen ze de rest van de dag in de paddock. Vanaf eind september begint hier het weideseizoen voor de paarden. Minimaal 10 Ha alleen maar voor hen. Je moet ze 's morgens eens de weide in zien gaan, die gaan compleet uit hun dak, zo gaaf vinden ze die ruimte. Ze mogen in de weide blijven tot begin april, dan begint het maaiseizoen weer. Ik heb er geen problemen mee als ze 's winters niet op de weide kunnen. Wij hebben maar 3 paarden, maar als je een hele kudde hebt verandert je grasmat met nat weer al gauw in een modderpoel. Bovendien is het voor een bevroren grasmat erg slecht om belopen, bereden, enz. te worden. Eigenlijk heeft gras gewoon winterrust nodig, want het groeit ook niet meer vanaf het moment dat er nachtvorst komt.
Zo blij zijn mijn paarden met een stukje weide in het najaar Knipoog
viewtopic.php?f=53&t=844090&hilit=

dus ondanks dat jouw paarden heel duidelijk laten merken te genieten van de weide, zou JIJ het geen probleem vinden als ze niet op die weide konden? beetje tegenstrijdig niet?

overigens lopen hier twee van de kuddes 24/7 buiten in de winter, en de kleine ponies ook. niks geen problemen met vertrapt land etc. de andere groepen gaan overdag de hele dag buiten, ook daar geen problemen. nu heeft onze stalling de beschikking over genoeg land voor bijna 30 paarden, dat is niet overal zo. een paddock moet wel het minste zijn wat er te bieden is.

verdelen in kleine stukjes? waarom? we hebben hier vier kuddes, met gemiddeld zes paarden per kudde, ieder op een mooi stuk land. ruzies komen af en toe weleens voor, maar ik heb nog niet meegemaakt dat er paarden kreupel van het land kwamen, ook niet toen er nieuwe bijkwamen. als ze de ruimte hebben is dat te verwaarlozen. bovendien denk ik dat de levenskwaliteit in een kudde op de weide zóveel beter is dan ieder in een eigen stukje, dat het het evt. risico wel waard is. het blijven paarden, met behoeften. ik vind het niet meer dan normaal om zo goed mogelijk (met enkele minima, als je geen weide hebt is een uurtje in de paddock niet 'zo goed mogelijk' imo, dan is een andere stalling eerder een optie) aan deze behoeften tegemoet te komen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:49

Daantje1981 schreef:
Bij heel veel stallen mag je in de winter niet de wei op. Dat is dus helemaal niet ze vreemd.
Het is jammer maar waar.

Als je de mogelijkheid hebt om je paard in een paddock te zetten voor een paar uurtjes is dat erg fijn.

Inderdaad, er zijn maar weinig stallen enzo waar je paard swinters op de wei kan en mag. In het winterseizoen groeit het gras zeer traag tot niet en de paarden ploegen alles om, waardoor je dan szomers helemaal geen wei meer hebt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:57

dus ondanks dat jouw paarden heel duidelijk laten merken te genieten van de weide, zou JIJ het geen probleem vinden als ze niet op die weide konden? beetje tegenstrijdig niet?

Mijn paarden staan nu bij mij thuis, maar ik heb hiervoor ook 5 jaar op een stal gestaan waar de paarden niet op de weide konden in de wintermaanden. Het was niet anders en ik was blij met elke mogelijkheid die ik had zodat ze wel naar buiten konden. Mijn paarden kunnen zomers niet op de weide en dat vind ik niet erg. In de paddock krijgen ze net zo goed hun beweging, frisse lucht en eten. Voor anderen zou dit dus in de wintermaanden gelden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:18

nee jij vindt het niet erg om ze die ruimte te ontnemen, die graas-uren. ik denk dat een paard er heel anders over zou denken als hij in staat was antwoord op die vraag te geven. je ziet nota bene zelf hoe gelukkig je paarden zijn als ze de weide opmogen. ik zou er dan persoonlijk eens heel goed over nadenken of het niet fijner voor ze is als ze die weide het hele jaar door kunnen krijgen, of een stuk ervan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 00:07

*zucht* daar gaan we weer...het zoveelste topic

Ik zou persoonlijk geen paard nemen als deze niet een groot deel van de dag buiten zou staan op het weiland (zoals nu jaar rond) of in een paddock met onbeperkt ruwvoer. Het is voor een paard mentaal en zeker ook fysiek beter om in beweging en lekker buiten te zijn. Hun lichaam en spijsverteringsysteem is daar opgebouwd. Net zoals het voeren van grote hoeveelheden ruwvoer noodzakelijk is. Niet gek dat er zoveel paarden met maagzweren, koliek, spierbevangenheid en beenproblemen zijn. Overigens komen maagzweren en spierbevangenheid bij weidepaarden beduidend minder voor.

En nee, het is onzin om te zeggen dat het huidige "sportpaard" anders is. Bij de evolutie is een paar honderd jaar helemaal niets. Waarom hebben wij nog dingen in ons lichaam die we al heel lang niet meer gebruiken zoals een blinde darm en een stuitje? Juist omdat de evolutie erg langzaam gaat.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:08

Het valt mij op dat iedereen zo makkelijk zegt: het is nu eenmaal niet anders, er zijn bijna geen stallen hier waar ze 's winters buiten komen etc.. Accepteert iedereen dat dan maar zo, terwijl je wéét dat het niet goed is voor een paard, terwijl je weet dat je paard zoveel gelukkiger is buiten? Ik zou dat niet kunnen, echt niet.
En als 'men' zou willen, écht zou willen, kan er volgens mij best veel gedaan worden om het leven van veel (misschien niet alle, maar elk afzonderlijk exemplaar is toch al iets?) paarden te verbeteren. Maar men legt zich zo makkelijk neer bij de situatie, gek hoor.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:18

VeerenAshley schreef:
doom schreef:
intressante discussie Vork
laat ik even over mij zelf praten
Ik zelf wil wel een box en graag ook een paddock waar mijn paard een aantal uren ik kan staan.
Ik denk dat je toch wel voor 80 % kan zeggen dat iedereen dat wel wilt .
dat zou betekenen dat je en weiland en boxen en paddocks zou moeten hebben
voor de miljoenen paarden die hier in nederland zijn.
Dit omdat je natuurlijk de hele dag je paard op het land/paddock wil hebben worden de landjes in groepjes gesplits.
vanwege ruimtegebrek en anders drukkende kosten kan het niet te groot zijn (want ja ook andere gebruikers hebben land nodig).
wat krijg je paarden gaan zich vervelen als het gras op is gaan klieren met elkaar dan is de 1 een week kreupel en dan weer de ander.
(in het wild had dit niet veel uit gemaakt) wij en [ik] daar aan tegen wel ik heb namelijk een paard om te rijden en niet voor de d.a kosten Knipoog
Dus het lijkt me een fijn idee maar gewoon weg niet haalbaar vanwege ruimtegebrek.

dit zie je aan ons wij moet al jaren wachten voor een huisje Knipoog

Maar wil jij dan voor ieder paard een eigen paddock? Ik dacht meer aan hele grote paddocks waar aan aantal paarden samen in kan, hebben ze meteen sociaal contact. En misschien moeten we ook van het box-idee af, en meer toe naar grote loopstallen of HITactief-stallen (met natuurlijk een paar boxen voor noodgevallen); dit zijn wel veel paardvriedenlijker mogelijkheden.

En tegen de tijd dat het gras op is, moet je gewoon goed hooi gaan voeren, zodat de paarden wat te doen blijven hebben. En trouwens, wat is klieren? Gek doen en rennen? Dat is m.i. spelen, en laat zien dat het paard goed in z'n vel zit, toch?

Nee ik zat ook aan grote paddocks te denken idd Bloos maar toch wel tussen de 5-10 paarden inzou mijn max zijn.
En je heb spelen en spelen uit verveling dat gene uit verveling noem ik klieren door dit soort gevallen zijn ook de meeste ongelukken Knipoog omdat het vaak wat zacherijniger gaat!
Van het Box idee af zou ik zelf niet willen .
Grote kans dat de stallen smeriger zijn (zie het verschil tussen een loopstal en grupstal van een koe).
Ik zou overal stro willen i.v.m te snel slijten van ijzers/hoeven.
En dan al door op moeten letten met hekken sluiten als je je paard er uit wilt halen omdat andere paarden volgen
pfff moet er niet aan denken .
Nee hoor laat die van mij maar lekker een paar uur in de paddock staan met een vriendje in de winter
en voorjaar/zomer/herfst op het land overdag.
en elke dag beweging van mij Knipoog

Wel ben ik VOOR open boxen aan de zijkant zodat de paarden in de boxen ook elkaar kunnen kriebelen etc

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:25

doom schreef:
Nee ik zat ook aan grote paddocks te denken idd Bloos maar toch wel tussen de 5-10 paarden inzou mijn max zijn.
En je heb spelen en spelen uit verveling dat gene uit verveling noem ik klieren door dit soort gevallen zijn ook de meeste ongelukken Knipoog omdat het vaak wat zacherijniger gaat!
Grote kans dat de stallen smeriger zijn (zie het verschil tussen een loopstal en grupstal van een koe).
En dan al door op moeten letten met hekken sluiten als je je paard er uit wilt halen omdat andere paarden volgen
Nee hoor laat die van mij maar lekker een paar uur in de paddock staan met een vriendje in de winter

Wel ben ik VOOR open boxen aan de zijkant zodat de paarden in de boxen ook elkaar kunnen kriebelen etc

Ik ken loopstallen die heel schoon zijn (schoner dan sommige boxen!) en stro op de bodem hebben. Overigens vind ik zelf zand wel fijn op de bodem, ik bedoel van harder zand, niet van dat zandbakkenspul.

Over dat opendoen van hekken en paarden die meekomen: dat is toch ook zo in een wei?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:28

VeerenAshley schreef:
doom schreef:

Ik ken loopstallen die heel schoon zijn (schoner dan sommige boxen!) en stro op de bodem hebben. Overigens vind ik zelf zand wel fijn op de bodem, ik bedoel van harder zand, niet van dat zandbakkenspul.

Over dat opendoen van hekken en paarden die meekomen: dat is toch ook zo in een wei?

Mijn paard staat met max 4 paarden in de wei Knipoog
dat zijn er geen 50 Haha!
Ik laat mijn paardje zo lang mogelijk in de wei staan dus ben altijd laat op de dag vaak staan ze dan nog maar met ze 2en (mag een paard niet alleen laten staan) deze neem ik dus altijd allebei tegelijk mee Knipoog
en een groot punt wat ik vergeet bij te zetten sommige paarden mollen dekens . dus die gaan dan naar de vielestijnen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:44

mijn paard heeft acht jaar van zijn leven een loopstal gehad, met stro. gewoon een box met een wei of paddock erbij aan. dat ging altijd prima, was niet meer werk aan dan aan een gewone box.

ik ben het ermee eens dat er wel een box moet zijn, onze paarden lopen nu in kuddeverband 24/7 buiten, het hele jaar door, maar er zijn wel boxen beschikbaar. tenslotte kan een paard altijd ziek worden oid en dan wil ik dat ie in een box kan.

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:54

Toen mijn pony op de manege stond kwam hij nooit buiten. Wel een uur in de stapmolen en daarnaast rijden natuurlijk. Maar hij werd er erg ongelukkig van. Vervelend, ongeduldig en sacherijnig. Nu staat hij dag en nacht buiten en het is een heel ander paard. Hij wil niet meer op stal. Als het maar even moet staat hij meteen te stampen en te gillen!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:02

merrieveulen schreef:
ik heb een walvis in mijn achtertuin. ik houd hem nat met sproeiers, en als de tijd het toelaat hijsen we hem op de aanhanger waarna hij lekker zijn vinnen mag strekken in de Vecht of de IJssel. mijn walvis krijgt zijn water op precies de goede temperatuur, krijgt eersteklas voedsel en ik verzorg hem elke dag. ik hou heel veel van hem. helaas heb ik geen zee om hem lekker walvis te laten zijn, maar ja dat is hier nou eenmaal niet mogelijk in Zwolle.

Mijn walvis vind het niet eens fijn om lekker zijn vinnen te strekken, die ligt liever heel de dag in de achtertuin waar hij alles op zn bordje krijgt. Nagelbijten / Gniffelen

Maar even zonder geintjes. Wat ik me nu afvraag hè?
Hebben jullie nou allemaal van die brave paarden die dat pikken?
Ik bedoel, ze staan zo'n 4 à 5 uur per dag buiten en daarmee bedoel ik zo'n 3,5 uur op de wei/bak en dan nog ongeveer 1,5 uur rijden.
En de rest staan ze binnen. Klopt ongeveer toch?

Hoe houden jullie in hemelsnaam die paarden in de hand? Vork
Die van mij staat 24/7 buiten en die weet nog niet waar ze dr benen moet laten met al die energie die ze heeft.
En dan kan ze gewoon heel de dag rennen en doen waar ze zin in heeft.

Moeten jullie me toch eens uitleggen hoe jullie je paarden rustig houden als ze zo weinig beweging krijgen/ buiten komen. Misschien doe ik wel iets fout ofzo Vork

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:13

Het ene paard is het andere niet Knipoog Mijn paard komt in de winter er ook 'maar' een paar uur uit per dag ( meer dan de meeste paarden die ik ken trouwens, en tegenkom op bokt ). Maar hij heeft wel eens een week op stal moeten staan, vanwege een blessure. Dan kan ik de dag erna gewoon aan een halstertje gaan stappen buiten, geen enkel probleem. Meneer laat zich gewoon niet gek maken, door niks niet.
Ik kan ook de hele dag op kantoor zitten en dan ben ik rustig. Ik ken genoeg mensen die dan gillend gek zouden worden Knipoog

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:05

In de winter staat mijn paard ook niet in de wei, en ik heb geen bak waarin ze kan staan..
Ik leen wel een bak maar ik moet naar school en heb dus echt geen tijd om dr sochtends daar neer te zetten aangezien ze snachts niet zomaar 2 huizen verderop kan gaan staan Knipoog

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:02

Gelukkig kan mijn verzorgpaardje lekker naar buiten in de winter Haha!. Anders wordt ie ook een beetje overactief.....
Maar bij mij op stal staan ook zat paarden de hele dag binnen tot de eigenaar is een keer langs komt om te rijden....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:05

Ik zou dat niet willen. Ik ben speciaal verhuisd met de paarden naar een andere stal zodat ze op de wei kunnen blijven.