Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Bij de privé pensionstal waar ik nu sta worden de paarden als het droog is of lichtjes regent 2 uurtjes op de wei gezet,als het hard regent komt hij op een paddock
.
elout schreef:écht erg is het niet,het is natuurlijk wel beter als je paard dagelijks toch enkele uurtjs op de wei kan lopen /grazen ...,maar als hij in de stapmolen kan of in de paddock is er geen probleem. Bij de privé pensionstal waar ik nu sta worden de paarden als het droog is of lichtjes regent 2 uurtjes op de wei gezet,als het hard regent komt hij op een paddock
.
groetjes,
elout
merrieveulen schreef:elout schreef:écht erg is het niet,het is natuurlijk wel beter als je paard dagelijks toch enkele uurtjs op de wei kan lopen /grazen ...,maar als hij in de stapmolen kan of in de paddock is er geen probleem. Bij de privé pensionstal waar ik nu sta worden de paarden als het droog is of lichtjes regent 2 uurtjes op de wei gezet,als het hard regent komt hij op een paddock
.
groetjes,
elout
vind jij een stapmolen serieus een goed alternatief voor de weide? aangezien je schrijft stapmolen en paddock... enne, twee uurtjes in de wei is nog altijd 21 uur op stal, ervan uitgaande dat je een uur rijdt. zou je zelf graag 21 uur per dag opgesloten zitten?
) . Bij onze stal gaan ze Smorgens 2 uren op de wei ( 10.30 - 12.30 ) en s'middags 1 à 1.5 uur .
doom schreef:intressante discussie![]()
laat ik even over mij zelf praten
Ik zelf wil wel een box en graag ook een paddock waar mijn paard een aantal uren ik kan staan.
Ik denk dat je toch wel voor 80 % kan zeggen dat iedereen dat wel wilt .
dat zou betekenen dat je en weiland en boxen en paddocks zou moeten hebben
voor de miljoenen paarden die hier in nederland zijn.
Dit omdat je natuurlijk de hele dag je paard op het land/paddock wil hebben worden de landjes in groepjes gesplits.
vanwege ruimtegebrek en anders drukkende kosten kan het niet te groot zijn (want ja ook andere gebruikers hebben land nodig).
wat krijg je paarden gaan zich vervelen als het gras op is gaan klieren met elkaar dan is de 1 een week kreupel en dan weer de ander.
(in het wild had dit niet veel uit gemaakt) wij en [ik] daar aan tegen wel ik heb namelijk een paard om te rijden en niet voor de d.a kosten![]()
Dus het lijkt me een fijn idee maar gewoon weg niet haalbaar vanwege ruimtegebrek.
dit zie je aan ons wij moet al jaren wachten voor een huisje

suffie schreef:Bij mij is het juist andersom. Wij hebben thuis een melkveebedrijf en het gras is zomers voor de koeien. De paarden hebben dan een klein stukje weide waar ze een paar uurtjes op kunnen. Verder lopen ze de rest van de dag in de paddock. Vanaf eind september begint hier het weideseizoen voor de paarden. Minimaal 10 Ha alleen maar voor hen. Je moet ze 's morgens eens de weide in zien gaan, die gaan compleet uit hun dak, zo gaaf vinden ze die ruimte. Ze mogen in de weide blijven tot begin april, dan begint het maaiseizoen weer. Ik heb er geen problemen mee als ze 's winters niet op de weide kunnen. Wij hebben maar 3 paarden, maar als je een hele kudde hebt verandert je grasmat met nat weer al gauw in een modderpoel. Bovendien is het voor een bevroren grasmat erg slecht om belopen, bereden, enz. te worden. Eigenlijk heeft gras gewoon winterrust nodig, want het groeit ook niet meer vanaf het moment dat er nachtvorst komt.
Zo blij zijn mijn paarden met een stukje weide in het najaar![]()
viewtopic.php?f=53&t=844090&hilit=
Daantje1981 schreef:Bij heel veel stallen mag je in de winter niet de wei op. Dat is dus helemaal niet ze vreemd.
Het is jammer maar waar.
Als je de mogelijkheid hebt om je paard in een paddock te zetten voor een paar uurtjes is dat erg fijn.

VeerenAshley schreef:doom schreef:intressante discussie![]()
laat ik even over mij zelf praten
Ik zelf wil wel een box en graag ook een paddock waar mijn paard een aantal uren ik kan staan.
Ik denk dat je toch wel voor 80 % kan zeggen dat iedereen dat wel wilt .
dat zou betekenen dat je en weiland en boxen en paddocks zou moeten hebben
voor de miljoenen paarden die hier in nederland zijn.
Dit omdat je natuurlijk de hele dag je paard op het land/paddock wil hebben worden de landjes in groepjes gesplits.
vanwege ruimtegebrek en anders drukkende kosten kan het niet te groot zijn (want ja ook andere gebruikers hebben land nodig).
wat krijg je paarden gaan zich vervelen als het gras op is gaan klieren met elkaar dan is de 1 een week kreupel en dan weer de ander.
(in het wild had dit niet veel uit gemaakt) wij en [ik] daar aan tegen wel ik heb namelijk een paard om te rijden en niet voor de d.a kosten![]()
Dus het lijkt me een fijn idee maar gewoon weg niet haalbaar vanwege ruimtegebrek.
dit zie je aan ons wij moet al jaren wachten voor een huisje
Maar wil jij dan voor ieder paard een eigen paddock? Ik dacht meer aan hele grote paddocks waar aan aantal paarden samen in kan, hebben ze meteen sociaal contact. En misschien moeten we ook van het box-idee af, en meer toe naar grote loopstallen of HITactief-stallen (met natuurlijk een paar boxen voor noodgevallen); dit zijn wel veel paardvriedenlijker mogelijkheden.
En tegen de tijd dat het gras op is, moet je gewoon goed hooi gaan voeren, zodat de paarden wat te doen blijven hebben. En trouwens, wat is klieren? Gek doen en rennen? Dat is m.i. spelen, en laat zien dat het paard goed in z'n vel zit, toch?
maar toch wel tussen de 5-10 paarden inzou mijn max zijn.
omdat het vaak wat zacherijniger gaat!
doom schreef:Nee ik zat ook aan grote paddocks te denken iddmaar toch wel tussen de 5-10 paarden inzou mijn max zijn.
En je heb spelen en spelen uit verveling dat gene uit verveling noem ik klieren door dit soort gevallen zijn ook de meeste ongelukkenomdat het vaak wat zacherijniger gaat!
Van het Box idee af zou ik zelf niet willen .
Grote kans dat de stallen smeriger zijn (zie het verschil tussen een loopstal en grupstal van een koe).
Ik zou overal stro willen i.v.m te snel slijten van ijzers/hoeven.
En dan al door op moeten letten met hekken sluiten als je je paard er uit wilt halen omdat andere paarden volgen
pfff moet er niet aan denken .
Nee hoor laat die van mij maar lekker een paar uur in de paddock staan met een vriendje in de winter
en voorjaar/zomer/herfst op het land overdag.
en elke dag beweging van mij
Wel ben ik VOOR open boxen aan de zijkant zodat de paarden in de boxen ook elkaar kunnen kriebelen etc
VeerenAshley schreef:doom schreef:Nee ik zat ook aan grote paddocks te denken iddmaar toch wel tussen de 5-10 paarden inzou mijn max zijn.
En je heb spelen en spelen uit verveling dat gene uit verveling noem ik klieren door dit soort gevallen zijn ook de meeste ongelukkenomdat het vaak wat zacherijniger gaat!
Van het Box idee af zou ik zelf niet willen .
Grote kans dat de stallen smeriger zijn (zie het verschil tussen een loopstal en grupstal van een koe).
Ik zou overal stro willen i.v.m te snel slijten van ijzers/hoeven.
En dan al door op moeten letten met hekken sluiten als je je paard er uit wilt halen omdat andere paarden volgen
pfff moet er niet aan denken .
Nee hoor laat die van mij maar lekker een paar uur in de paddock staan met een vriendje in de winter
en voorjaar/zomer/herfst op het land overdag.
en elke dag beweging van mij
Wel ben ik VOOR open boxen aan de zijkant zodat de paarden in de boxen ook elkaar kunnen kriebelen etc
Ik ken loopstallen die heel schoon zijn (schoner dan sommige boxen!) en stro op de bodem hebben. Overigens vind ik zelf zand wel fijn op de bodem, ik bedoel van harder zand, niet van dat zandbakkenspul.
Over dat opendoen van hekken en paarden die meekomen: dat is toch ook zo in een wei?

merrieveulen schreef:ik heb een walvis in mijn achtertuin. ik houd hem nat met sproeiers, en als de tijd het toelaat hijsen we hem op de aanhanger waarna hij lekker zijn vinnen mag strekken in de Vecht of de IJssel. mijn walvis krijgt zijn water op precies de goede temperatuur, krijgt eersteklas voedsel en ik verzorg hem elke dag. ik hou heel veel van hem. helaas heb ik geen zee om hem lekker walvis te laten zijn, maar ja dat is hier nou eenmaal niet mogelijk in Zwolle.

Mijn paard komt in de winter er ook 'maar' een paar uur uit per dag ( meer dan de meeste paarden die ik ken trouwens, en tegenkom op bokt ). Maar hij heeft wel eens een week op stal moeten staan, vanwege een blessure. Dan kan ik de dag erna gewoon aan een halstertje gaan stappen buiten, geen enkel probleem. Meneer laat zich gewoon niet gek maken, door niks niet.
. Anders wordt ie ook een beetje overactief.....