Rijbak thuis: Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies94

Re: Rijbak thuis: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:54

Ik zou aarde doen , Als gras nat is en het is vertrapt is het erger dan zand, En het is toch best groot Lachen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:07

Een stal ven 4x5 is mooi groot. de standaard maat is nog steeds vaak 3x3. Ik zou alleen een shet en een haflinger (überhaupt 2 paarden) niet in een afgeloten ruimte zetten.

Als ze die stal + de uitloop hebben is het een heel ander verhaal. Dan zie ik geen enkel probleem.

Bij ons op stal staan ook twee pony's in één stal. Dit gaat prima. Echter heb ik een situatie gekend waarbij twee pony's jarenlang samen gestaan hebben en waarbij het alsnog flink mis ging. Twee paarden op zo'n kleine ruimte is tegen natuurlijk. Ze moeten wel de ruimte hebben om even bij elkaar weg te kunnen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:57

Als je van de stal een inloopstal maakt en de pony's kunnen heel goed met elkaar opschieten, dan kunnen ze best samen in die stal, denk ik.
Maar als ze minder met elkaar overweg kunnen en/of de stal is gedurende bepaalde tijden afgesloten, kun je er problemen mee krijgen.
Dit is van te voren niet in te schatten. Indien het mogelijk is, zou je het uit kunnen proberen en als het niet gaat, overwegen om een stuk van de stal voor je Shet af te timmeren of er een stukje aan te bouwen. Maar ik weet natuurlijk niet of dat mogelijk is voor je.
Ik heb op je eerste pagina al gereageerd, dat ik denk dat de bak die je wilt maken niet prettig zal zijn om in te rijden. Je zal er wellicht beweging in kunnen geven...maar echt trainen....daar heb ik mijn twijfels bij.
In mijn vorige woonplaats had ik een weide met een paddock er bij van 15 x 18 m2. Daar kon ik met mijn grote paarden niet in rijden. Met een Haf denk ik ook niet. Het was een cirkeltje die je dan de hele tijd zou doen.
Op mijn weide kon ik 9 van de 10 keer ook niet rijden ivm de grondsoort.
Ik deed het zo: ik longeerde in de paddock (echt trainingsgericht longeren) en had in de buurt een stukje grond waar ik op trainde. Dat was een soort veldje in het bos, waar ik in 10 minuten stappen was. Wellicht kun jij ook zoiets in je omgeving vinden?
Later had ik het luxer, dan ging ik met beide paarden naar de rijhal van onze rijvereniging. Maar soms als ik geen tijd had om de trailer te pakken of mijn man had de auto nodig, dan ging ik gewoon weer naar dat veldje.
Ik wens je succes. Ik vind dat je je het niet zo moet aantrekken wat je kennelijk via PB allemaal krijgt.
Jij kent je situatie het beste. Natuurlijk is het mooi als je je paard een grote weide met veel soortgenoten kunt bieden en een prachtige bak... Maar er zijn ook alternatieven waarbij je best een werkbare situatie kunt inrichten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 08:29

polly2 schreef:
Op mijn weide kon ik 9 van de 10 keer ook niet rijden ivm de grondsoort.
Ik deed het zo: ik longeerde in de paddock (echt trainingsgericht longeren) en had in de buurt een stukje grond waar ik op trainde. Dat was een soort veldje in het bos, waar ik in 10 minuten stappen was. Wellicht kun jij ook zoiets in je omgeving vinden?

Dat is wel een goed idee. Hier in de buurt (zo'n 12 minuten stappen) Is er een groot stuk grasland. Daar kan ik wel dressuren. En springen doe ik dan wel tijdens de les ofzo (ik wil toch niet tevaak springen ivm de pezen). Als hij goed kan springen kunnen we wel naar boekelo/busselo buiten trainen, dat vinden veel paarden vaak erg mooi.

Daarnaast wil ik ook zo snel mogelijk het bos is, dus ik denk dat hij dat ook wel mooi vind.