Kan een paard het hele jaar buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Kan een paard het hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:43

Arabesk schreef:
Lynn_Nikita schreef:
je zie in ander topic om een arabier te nemen, ene jonge en een ander leerpony

hoe groot is jullie stuk? heb je schuilstal of een stal,. arabiertjes zijn toch paardjes die niet door iedereen 24-7 door iederen buiten worden gehouden

onzin, ik ken zoveel arabieren die 24/7 buiten staan

ja, deze zijn het ook gewend, hun willen arabier kopen omdat dochter van 7 bijna jarig is en arabier wil

meeste arabiertjes die ik ken staan binnen in winter omdat ze vrij dunne vacht hebben

begrijp me niet verkeerd ik heb zelfs 3 paardjes die 24-7 buiten staan, waarvan 1 met deken, maar heb dit wel opgebouwd
niet midden winter 1 gekocht en zomaar van warme stal op een wei gezet

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:44

Estherini schreef:
ons stukkie is 2100 meter nu alleen een schuilstal, waar een auto onder staat.

is ook erg klein hoor, vooral als je er 2 neer wilt zetten....

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:42

Ja, kan prima mits er droge ondergrond is. Al is het maar 3x3 m per paard (betonplaat/stoeptegels) waar ze droge voeten hebben. Schuilstal of beschutting zou aangenaam zijn, maar met een 0-grams regendeken kom je ook al een heel eind.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:22

Mijn veulens staan 's nachts binnen en overdag buiten in de wei. Nu zijn de fructaan gehaltes op paardnatuurlijk hoog. Moet ik ze dan toch maar in de paddock gaan zetten?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:31

ik zeg ja!
als het paard een schuilstalletje heeft waar hij kan schuilen voor de erge hitte kou regen enz enz.
natuurlijk moet je je paard wel goed verzorgen en de wei schoon houden!
men vorige pony [b]moest[b] het hele jaar buiten blijven 24/7 omdat ze dampig was!
zij was een arabier/newforest dus geen "winterharde" pony, Maar ze had een lekkere dikke deken op, en ik kwam elke dag wel even controleren (pony stond niet aan huis)
groetjes

Manonn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:07

mijn verzorgpony`s staan het hele jaar buiten op stal.
soms een dagje binnen maar dan wel de hele dag in de binnenbak en buitenbak
ze zijn echt heel veel buiten:P

Clarity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:30

Ik denk dat het goed kan, vooral bij zulke pony's als fjorden, haflingers shetten enz. die echt bestand zijn tegen de kou.
Een schuilstal is idd wel erg handig, tegen de regen vooral.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:53

ik heb mijn 2 drachtige kwpn-ers ook 24 uur per dag buiten staan, zonder deken, dan gaan de haren plat liggen en krijgen ze het juist koud. Ik heb een stal met boxen, maar altijd toegankelijk, dit vind ik verreweg het fijnste, het is nl ideaal om ze soms ook binnen te kunnen doen, bv als de da komt of als je met 1 weg wilt oid. En tegen de tijd dat ze gaan bevallen staan ze binnen, ik vind het onverantwoord om ze zonder toezicht te laten bevallen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:59

Afbeelding

Afbeelding

de stallen, wel komt er in de winter een dikke doorzichtig plastic plaat voor de tralies, maar dat is ook omdat we de stal niet anders konden zetten dan toch wat verkeerd op de wind.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 06:41

fokfanaat schreef:
ik heb mijn 2 drachtige kwpn-ers ook 24 uur per dag buiten staan, zonder deken, dan gaan de haren plat liggen en krijgen ze het juist koud. Ik heb een stal met boxen, maar altijd toegankelijk, dit vind ik verreweg het fijnste, het is nl ideaal om ze soms ook binnen te kunnen doen, bv als de da komt of als je met 1 weg wilt oid. En tegen de tijd dat ze gaan bevallen staan ze binnen, ik vind het onverantwoord om ze zonder toezicht te laten bevallen.

gaat die tot nu toe altijd goed? Ik had namelijk gelezen dat merries die bevallen in een stal vaak ook gewend moeten zijn aan een stal dus al 2 maand in die stal moeten staan zodat ze weerstand op kunnen bouwen tegen een bepaalde ziekte (naam even kwijt Nagelbijten / Gniffelen ) die veroorzaakt kan worden door de stront in een stal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:20

ik voer ze altijd binnen, en ze kunnen ook altijd binnen schuilen, dus die stal en alle bacterien daar zijn ze bekend mee. Ik dfenk dat dat erom gaat dat je paarden niet vlak voor het bevallen echt ergens anders neer moet zetten.

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:24

een paard kan best een heel jaar in de wei staan hangt er ook maar van af of ze dat gewent zijn en wat voor soort ras het is. Natuurlijk moet er in die wei wel een schuilplaats staan voor de paarden waar ze kunnen schuilen bij noodweer.

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:13

het kan wel buiten, maar kun je niet een overkapping neerzetten zodat ze kunnen schuilen?

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:02

fokfanaat schreef:

Oei, heb juist twee dekens gekocht die waterdicht zijn voor als't erg regent en koud is. Dus beter niet aan doen? Kan ze nog teruggeven, vandaar dat ik het vraag.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:12

Ik heb ook een regendeken liggen voor de zekerheid, heb het tot nu toe maar één keer hoeven te gebruiken maar je weet maar nooit. (mijn paard heeft geen schuilstal vandaar)

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:05

Arakhan schreef:
fokfanaat schreef:

Oei, heb juist twee dekens gekocht die waterdicht zijn voor als't erg regent en koud is. Dus beter niet aan doen? Kan ze nog teruggeven, vandaar dat ik het vraag.

Kan hier iemand op antwoorden aub? Heb nog enkele dagen de tijd om dekens terug te geven...

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:06

Arakhan schreef:
Arakhan schreef:

Kan hier iemand op antwoorden aub? Heb nog enkele dagen de tijd om dekens terug te geven...

Mits de paarden een plek hebben om droog te staan en te schuilen hebben ze imo geen dekens nodig. Niettemin heb ik voor mijn paard wel een winterdeken, een staldeken en een zweetdeken. Puur voor noodgevallen. In de 15 jaar dat ik mijn paard heb, heeft ze de winterdeken 2x op gehad, de staldeken een keer of 15 (na het rijden) en sinds een week heb ik een zweetdeken, dus is de staldeken in principe overbodig geworden. De zweetdeken gebruik ik ook alleen maar nu ze in haar wintervacht zit om uit te zweten na het rijden (ze staat 24/7 buiten namelijk).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:31

Als een paard/pony een schuilmogelijkheid heeft en een droog gedeelte in de weide (en gezond is of zn gezondheid moet het toelaten), zie ik niet in waarom hij niet 24 pd buiten zou kunnen staan!

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:29

Misschien kan je eens bij paardnatuurlijk kijken ze hebben daar een heel stuk over buiten laten. Je paard heeft geen deken nodig als hij gewend is buiten te staan. Dan krijgt hij gewoon een wintervacht. Mijn paarden staan allemaal dag en nacht buiten zonder deken. Schuilstal gaan ze nooit in...

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:11

Helaas verschillen mensen en paarden nog op vele opzichten met elkaar.
Mensen doen hun paard vaak een deken op omdat ze dénken dat hun paard het anders koud zal hebben.
Het rillen dat een paard doet, is echter om zichzelf warm te houden. Net zoals dat ook bij de mens in mindere mate gebeurt, wij rillen ook om ons lichaam warm te houden.
De paardenvacht wordt in de winter dikker om ervoor te zorgen dat het paard warm blijft ondanks de kou.
In mijn ogen zijn dekens dus overbodig, wat niet wegneemt dat ze af en toe handig kunnen zijn.

Om je vraag op of een paard heel het jaar buiten kan staan te beantwoorden. Túúrlijk kan dat. Het is een paard! Je moet er echter wel voor zorgen dat hij droog kan staan als hij dat wil en dat hij genoeg te eten heeft om zijn verbrandingsmotertje op gang te houden, anders kan hij het wel koud krijgen.
En let er op dat je je paard niet van de ene op de andere dag ineens een hele dag buiten zet, je moet dit wel geleidelijk opbouwen.

Kom op mensen! Paarden zijn nog altijd paarden! Ze verschillen nog in vele opzichten met de mens, laat ze dan ook paard zijn!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:09

Natuurlijk kan dat wel Knipoog
Ook alleen als hij natuurlijk een mooie dikke wintervacht heeft!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:00

Natuurlijk kan dat! Als ze geen wintervacht krijgen heb je altijd nog dekens Lachen, weer een reden om wat leuks te kopen Tong uitsteken

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:09

Ik had mijn paard (KWPN'er trouwens) gekocht, voor de zomer zeg maar..
Hij was gewend om toen 22/7 op stal te staan, met deken.
Hij mocht toen 1 uur op de wei per dag, en werd ongeveer 1 uur gereden (als ik het goed heb).

Toen kwam hij hierheen, en mocht hij 8 uur per dag de wei op, en de rest van de tijd in bak/paddock met inloopstal. 's nachts moest hij toen nog binnen (omdat de nachten nog best fris waren, en omdat hij nog aan de omgeving moest wennen, en de pony, en omdat hij niet anders gewend was).
Het eerste jaar hebben we heel goed opgelet in de winter (na een week liep hij al lekker zonder deken) of hij wel een wintervacht aanmaakte.
Die heeft hij (wel wat laat, hij stond al jaren met deken) heerlijk aangemaakt, en loopt nu dus al 2 jaar zonder deken, met sneeuw op zn kont, heel zn lijf zeiknat, noem maar op, 24/7 buiten. Hij kan naar binnen als hij wil, er zijn bamboestruiken (van de buren) waar hij ook voor de wind kan schuilen, en ik heb hem nog nooit zo happy gezien.

Die dekens zijn helemaal niet nodig hoor, om je vraag even te beantwoorden. Een paard maakt een wintervacht, die hij uit kan zetten, waardoor hij dus zelf kan bepalen hoeveel warmte hij vasthoud.
Ook heeft de wintervacht een capillaire werking, zodat de regen perfecht afgevoerd wordt, en ook zweet verdwijnt sneller dan de meeste mensen denken. Zodra je paard niet meer warm is (dus niet ijskoud, maar niet meer warm van het zweet zeg maar) maar nog wel nat, kun je hem al buitengooien, dan is zijn vacht aan de binnenkant al droog.
Ingenieuze dingen, die wintervachtjes.. Stukken beter dan een deken, als je het mij vraagt!!

Ik hoop dat je iets aan mn reactie hebt!

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:44

Ligt er aan welk ras, bijvoorbeeld shetlanders, haflingers en tinkers kunnen het best:) en anders kun je natuurlijk makkellijk nog een deken om doen Haha!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 12:06

Reneetja schreef:
Ligt er aan welk ras, bijvoorbeeld shetlanders, haflingers en tinkers kunnen het best:) en anders kun je natuurlijk makkellijk nog een deken om doen Haha!

En dit vind ik dus zo'n stomme redenering! Lachen
Waarom zou een KWPN'er, of een NRPS'er niet het hele jaar buiten kunnen zonder deken?
Moet je mij toch eens uitleggen.
Elk paard maakt een wintervacht aan, tenzij je er een deken op gooit.
Een KWPN'er of NRPS'er of weet ik wat, kan net zo goed 24/7 naar buiten zonder deken als elk ander paard hoor!

Bij mij op stal staan mijn NRPS'er en KWPN'er gewoon 24/7 buiten, zónder deken en poespas. Hen kan ik echt niet blijmaken met een deken of met 22/7 op stal staan. En denk maar niet dat ze er minder van worden! Ze zijn zo happy als maar zijn kan Lachen