Kan staleigenaar dekens verbieden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Kan staleigenaar dekens verbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:14

Wat fijn dat er geen problemen zij met de deken.
Maar ik vraag me wel af waarom je in een 'anti-dekenstal' je paard wilt scheren.

Om te beginnen is het niet zo nodig. Tenzij je zwaar topsport bedrijft, maar het is ook wel vragen om gedoe natuurlijk.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:17

silverbrumby schreef:
Nee tuurlijk kan hij dat niet verbieden, het is toch zeker jouw eigen paardje??! dus dan moet je dat lekker zelf weten.

En het is zijn stal en zijn regels. Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:16

Nja, ik vind dat dit soort "regels" - zoals eerder gezegt - gewoon bekend moeten zijn bij het aangaan van de (mondelinge) overeenkomst. Zo niet, dan is het imo geen stalregel.

Hinke, fijn dat het min of meer uitgesproken is! OK dan!

Anya, dat van die topsport ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben zelf niet zo'n "scheerder" (lees: ik heb mijn eigen paarden nog nooit geschoren en ik heb ook pas 1 keer in mijn leven een geschoren paard bijgereden Clown), maar als ik naar mijn huidige verzorgpaarden kijk, die zitten nu al flink dik in de vacht en 's winsters staan ze soms echt de halve dag nog nat in het land. Niet dat die geshoren worden, no worries, maar ik kan me best voorstellen dat je een paard scheert zonder dat je in de top meerijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:20

Het ligt ook aan de vacht van een paard. Ik scheer ook nooit, maar mijn shet en 1 merrie krijgen zo'n dusdanig dikke berenvacht dat het echt veel te warm wordt en niet droog te krijgen is. Die scheer ik dus de hals of jachtmodel als ze in de winter geregeld werken moeten, dan zweten ze ook veel minder.
Maar zoiets is je eigen keus en niet die van de staleigenaar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:30

Het gaat wel een beetje of topic, maar scheren vind ik toch vaak luiheid van de ruiter. Je moet je training aanpassen en je paard niet zeiknat rijden en de tijd nemen ze te laten afkoelen. Nat in de wei is niet erg, warm wel.

Wat ik bedoel is dat er wel heel snel naar het scheerapparaat wordt gegrepen. Ook door ruiters die eigenlijk alleen buiten rijden of een half uurtje door de bak schuiven. Dan is het imo echt niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:36

Ben ik niet met je eens, 2 jaar geleden was ik het mss wel met je eens geweest, want toen had ik nog nooit een paard geschoren. Maar de merrie die ik nu heb heeft zo'n dikke vacht dat ze na 5 min. rijden in de binnenbak al drijfnat was, na de les op stal ging en dan s'morgens nog nat de box uit kwam. Vorig jaar heb ik bij haar toen maar een jachtmodel geschoren en kon ze haar warmte veel beter kwijt en bleef dus ook niet de hele nacht nat. Ik zal nu juist eerder naar het scheerapparaat grijpen want het is voor het paard ook veel fijner als het aan het werk moet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:49

Uitzonderingen zijn heel dikke vachten.. Maar dat geldt zeker niet voor het gemiddelde paard. Ik kan met een ongeschoren paard met een goede conditie gewoon een half uur galopswerk doen zonder problemen. En wat in en uitstappen erbij. uurtje werken kan in de winter makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:53

Dat ligt dus helemaal aan het paard in kwestie. Dat jij dat met een paard kunt, wil niet zeggen dat dat met alle paarden of pony's kan.

jennifer_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:22

wat een onzin tis toch jou paard ...

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:45

ja wat een onzin straks word je paard ziek ofzo en dan moet dierenarts komen ervoor alleen omdat je paard geen deken opmag en ja de staleigenaar zal ook de rekening niet betalen
nou ik zou naar een andere stal gaan al stond ik bij zo stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:27

Wat is topsport?
M1 versta ik daar niet onder en toch had Kawa in die tijd een geschoren vachtje.
Het is altijd een paard dat wil werken, maar toen helemaal niet en narrig werd als hij aan het werk moest.
OP aan raden geschoren en ik had mijn werklustige paard terug.
Hij had gewoon last van de warmte die hij niet genoeg kwijt kon Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:34

ZO'n reactie als jou stalhouder hebben we helaas ook al meegemaakt. Zelfde reden voor een deken bij onze tinker. Alleen een ongevoerde regendeken om de nattigheid weg te houden. En verhip deken was af en er viel niet over te overleggen. 2 dagen later kregen we een mailtje dat we van stal moesten omdat koudbloeden geen dekens opmochten. Terwijl er een dressuurpaard in een binnenstal al onder 600 gram stond. Meld dat dan als je komt informeren voor ene plaats.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:37

Kawa: topsport moet je ruim zien. Maar als ik zie welke mensen hun paarden soms scheren en wat ze er dan vervolgens mee doen ... vrijwel niks.. half uurtje stappen en draf wat en dan twee rondjes links en rechts galop.. je maakt mij niet wijs dat die paarden geschoren moeten worden. Tuurlijk hangt het van het paard af. Maar ik heb vaak wel het gevoel dat ze het doen omdat hun paard/pony dan zo'n keck 'sportuiterlijk' krijgt. En niet specifiek vanwege de overweging van warmteafvoer. Want dan scheer je je halflinger idd wel in een jachtmodel. En niet helemaal kaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:39

Dat ben ik dan weer helemaal met je eens Anya. Ja
Ik scheer zelf dus nooit voor het mooi.
Laat bijv de benen ook staan, is fijner in de winter in de wei Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:41

Meng me toch even in de offtopic discussie. Op aanraden van de DA is mijn tinker zelfs een beetje geschoren terwijl hij alleen maar in de wei liep. Hij had het zo warm door zijn te dichte vacht dat hij 24 uur per dag nat was van het zweet. En daardoor vaak ziek was en spierproblemen opliep. Een paar strookjes haar eraf gehaald en het probleem is opgelost.

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:49

volgens mij mag een stal eigenaar dat niet weigeren.
als jou paard niet goed tege de kou kan kan je beter wel een dekken om doen,
maar als je het anders bekijkt in een kudde kan der wel is ruzie komen,
als een paard jou paard bijt op schopt of zo is je dekken stuk ,
dus moet je dan een nieuwe kopen.
en in een kudde geven alle paarden warmte af waardoor het voor jou paard ook wat minder koud is.

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:18

nee vind ik niet,je moet toch zelf weten of je je paard wel of niet een deken aandoet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:19

manonV schreef:
volgens mij mag een stal eigenaar dat niet weigeren.
als jou paard niet goed tege de kou kan kan je beter wel een dekken om doen,
maar als je het anders bekijkt in een kudde kan der wel is ruzie komen,
als een paard jou paard bijt op schopt of zo is je dekken stuk ,
dus moet je dan een nieuwe kopen.
en in een kudde geven alle paarden warmte af waardoor het voor jou paard ook wat minder koud is.

Ze kunnen het wel degelijk eisen dat zie je alleen al aan dit topic Knipoog Alleen had die stalhouder dit vooraf duidelijk moeten maken, is nou niet bepaald een regel die je over het hoofd ziet.
Maar goed voor TS is het opgelost inmiddels, ben benieuwd of er meer mensen daar zullen zijn die ook dekens gaan gebruiken.

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:47

ik vind wel dat het zijn regel is, maar dat hij het wel had mogen zeggen en met een goede reden.
En ook dat hij het wel mag accpteren als jij je paard met echte reden onder de deken wil zetten,
als je dan idd maar niet gaan zeuren als ie stuk is want dat weet je in een groep.
maar gelukkig is het al opgelost tussen jullie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:34

Heb je dit niet aangegeven voordat je op je nieuwe stal ging staan, want er zijn idd stallen die er fel op tegen zijn.
Ik vind het niet goed wat deze staleigenaar doet maar het bestaat.
Als jij een manier hebt of toch een deken op wilt is dit geen stal voor jouw.
Praten heb je al gedaan en er is nu al onenigheid, dat is geen goede zaak.
Bevalt het je verder wel op deze stal of zijn er al meer dingen die niet overeen komen?

Groetjes kim

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:26

Heb niet alle reacties gelezen maar post toch maar even vlug.
Ik ben een week weg en nu blijkt de staleigenaar dekens echt te verbieden! En dat terwijl mijn deken al twee weken perfect op mijn paard ligt. Godsamme!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:30

Wat vervelend, voor hem wel een vreemde reden hoor, nog nooit van gehoord. Je ziet wel eens van die vliegendekens die niet goed passen en gaan hangen, die zijn idd gevaarlijk, maar winterdekens?

Dit had je eigenlijk moeten weten voordat je kwam he? Zo zocht ik een stal en paarden die geen halster om hadden werden niet op de wei gezet, dus 24 uur per dag een halster om, ook op stal, voor mij een reden daar niet mijn paard te zetten. Ik vind dat je stalhouder dit in overleg moet besluiten en alle nieuwe aanwinst van te voren dit moet laten weten.

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:11

ik vind zoiets echt niet normaal hoor,dat die staleigenaar dat zomaar doet zonder eerst met jou te overleggen,
de reden waarom hij dat doet vind ik ook absurd Sigaar ik zou eerst eens even een goed gesprek voeren met die staleigenaar en anders gewoon weggaan,is hij wel mooi een klant kwijt,eigen schuld!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:06

Je moet toch zelf weten wat je je paard opdoet? Vind het wel belachelijk van die staleigenaar!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:10

Slecht excuus. Jij doet die deken niet voor niks om, als hij nou aan flarden ligt en alleen aan de voorkant om je paard bungelt, oke, dan is het normaal dat iemand hem af doet, maar dee reden vind ik echt apart. Sigaar