Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:17

Als je paard last heeft van de kou wel een deken zou ik zeggen.
Kawa heeft om die reden ook een deken op.
Als het wat kouder wordt merk je dat zijn rugspieren gevoelig worden, leg ik een deken op is het over.
Hij zou van mij juist liever zonder staan. lekker dik in de vacht, maar helaas.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:19

Ik zit dus nog te twijfelen omdat ik niet weet hoe hij op kou reageert.
beetje lastig te zeggen met een all-weather waterdichte ademende deken van 500 gram. *kuch* twas m'n eerste deken... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:22

Ooh, had je vraag gemist.
Roane schreef:
Tis eerder dat het een lang verhaal is en dat het een beetje off-topic zou zijn. Knipoog

Trouwens, ik zit nog wel met de patsstelling; deken of geen deken. Het idee was dat de paarden dan dekenloos de hitactief stal in gaan, hun eigen wintervachtje krijgen en zo 'natuurlijker' gehouden worden. (omg een natural-manege!)
Ik zit alleen dan dat Bart dus spierbevangen is en dat kou niet bepaald goed kan zijn. Deken of geen deken, dat is de vraag.

Daar ben ik eigenlijk heel simpel in. In principe lekker zonder deken houden, tenzij hij het gewoon echt nodig heeft, igv ziekte, ouderdom, zware training / te dikke vacht.

Wat adviseert je DA mbt dekens?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:24

Niet gevraagd, vind deze DA niet zo. Met mijn inctructrice heb ik bedacht dat hij eerst gewoon zonder gaat omdat hij natuurljk wel een Haflinger is. Hij zou er in principe toch tegen moeten kunnen.
Of misschien een ongevoerd regendekentje... hmmn..

Ik ben gewoon overbezorgd denk ik dan maar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:29

Eerlijk? Als hij spierbevangen is, zou ik er wel een ongevoerde regendeken opdoen. Bijv. die van Bucas, daar heb ik zelf ook goede ervaringen mee Lachen Ik zou het risico dan niet durven te nemen om 'm bloot buiten te zetten Lachen

Maar da's eigenlijk allemaal een beetje offtopic...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:31

De manegepaarden gaan wel zonder deken de hit actief stal in. Als ze bezweet de les uit komen krijgen ze eerst een zweetdeken op voordat ze weer terug gaan.
Ik weet ook niet hoe lang dekens dan heel blijven eigenlijk. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:35

Dat zal je uit ervaring moeten blijken Lachen Daarom dat ik ook voor stevige dekens zou investeren.. en dat je ze dan 1 of 2 jaar kan gebruiken. Dat hoort nou imo eenmaal bij deze wijze van houden.. de kans is groter dat andere paarden je deken slopen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:36

Ben benieuwd hoe die hit-actiefstal eruit ziet bij Hartenhoeve, las in de krant dat ze over 2 weken open dag hebben ga ik eens kijken. De binnenbak zou ook vergroot zijn? Heb het in Arnhem gezien maar was er niet weg van. Denk er hetzelfde over als Maya.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:37

Ik zou heel graag mijn paard in een hit actief stal / systeem willen zetten! Lijkt me super. Ik heb in omgeving arnhem 2 van dit soort systemen gezien en zie eigenlijk maar 1 nadeel en dat is dat het wel erg modderig en grasloos is. In de ideale situatie -ideaal voor mij dan- zou er ook een groot stuk grasland beschikbaar zijn.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:41

Jord schreef:
Ben benieuwd hoe die hit-actiefstal eruit ziet bij Hartenhoeve, las in de krant dat ze over 2 weken open dag hebben ga ik eens kijken. De binnenbak zou ook vergroot zijn? Heb het in Arnhem gezien maar was er niet weg van. Denk er hetzelfde over als Maya.

Ja over twee weken, 6 oktober is de grote opening. Lachen spelletjes enzo, paardje hobbelen. Ik help dan ook mee die dag. (boktmeeting *LOL* )
De rijbak is ook vergroot ja, twee volledige binnenbakken. Lekker asociaal. *LOL* Heb altijd de neiging om in een heokje te gaan staan en dan die hele bak door te crossen.
Maar nee, we houden ons in Schijnheilig

manege Hartenhoeve is trouwens geen ***** manege he Knipoog dus hou je hart vast als je langskomt. De manege staat te boek als de gezelligste (en rommeligste *LOL* ) manege van de regio.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:42

Ik zou het ook direct doen als ik mijn paard op een pensionstal had staan, in een stal dus.

Ben helemaal voor het hit-actief concept, hebben de bedenker ervan eens gesproken op Horse Event (komt bij ons uit de buurt, Hengelo) en ook stal Mansour en stal Maarsbergen (de Maasberg? weet naam niet helemaal zeker) bekeken tijdens open dagen. Fantastisch concept! Paarden zijn superrelaxed (ter illustratie: we werden rondgeleid in Arnhem en stonden met zo'n 30 personen bij zo'n voerstation, paard stapt er in, eet en stapt er weer uit ... midden tussen ons allemaal door! Niet agressief of angstig, maar supercool, zo leuk om te zien!).

Wij gaan proberen een soort hitactief concept te realiseren, weide met gedeelte van schuur, vrije toegang naar binnen en buiten, grote loopstal zeg maar Knipoog Alleen die voerstations zijn wat duur als je over maar 4 paarden praat, dus wij gaan het oplossen met een voerhek voor paarden zoals die veel gebruikt worden in grote groepstallingen. We willen "ad lib" gaan voeren, dus permanent ruwvoer voor de hekken in de winter (dit is ook gewoon een praktische overweging, want wij kunnen niet 's ochtends voeren). In de zomer zullen ze - net als nu - 24/7 buiten op een andere wei staan. Krijgt de wei bij de stal weer een beetje rust. Krachtvoer krijgen ze nog wel "handmatig" gevoerd, maar wij zijn geen wedstrijdruiters, dus die van ons staan niet zo hoog in het voer.

Wij merken dat onze paarden toch het meest tevreden zijn als ze lekker met elkaar buiten staan, de rangorde ligt allang vast en aan dekens doen we niet Haha! (en we hebben 4 KWPN'ers, geen probleem, allemaal lekker vachtje, zolang ze maar kunnen eten kunnen ze zich prima warm houden).

PS 1: het klopt idd dat er achter de voerstations een computerprogramma hangt, waarmee exact bekeken kan worden hoeveel een paard per dag gehad heeft. Zo kan dus een gebrek aan eetlust direct opgemerkt worden.

PS 2: bij stal Mansour wordt er zomers een weide aan de gewone uitloop gekoppeld heb ik begrepen (en gezien, grote wei!).

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:44

Dat laatste heeft de HH niet. Of we moeten ze loslaten in de omringende appelboomgaarden. Maar dan mag de appelboer heel wat kruit gaan verschieten. (die heeft gedreigd elk paard neer te schieten dat in zijn boomgaard terecht komt... grapje, hoop ik.) *LOL*

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:54

Ik heb niet alle posts gelezen dus als ik iets herhaal wat al gezegd is, sorry ! Ik heb gehoord dat de stal in Arnhem juist niet hufterproof is qua voeren. Het schijnt dat de paarden door hebben dat ze moeten wachten tot een bepaald paard via de chip zijn voer krijgt, en daarna dat paard alsnog wegjagen en zijn voer opeten. Er schijnen dus ook paarden tussen te lopen die niet al te dik zijn.
Maar, ik heb dit uit 2e hand en heb het niet zelf gezien !

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:56

Uhm ja, dat is al gezegd. Knipoog De verbeterde voederstations hebben dat dus niet.
maar daarom zou je niet voor hit-actief kiezen als je de keuze had?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:59

Roane schreef:
Ja over twee weken, 6 oktober is de grote opening. spelletjes enzo, paardje hobbelen. Ik help dan ook mee die dag. (boktmeeting )
De rijbak is ook vergroot ja, twee volledige binnenbakken. Lekker asociaal. Heb altijd de neiging om in een heokje te gaan staan en dan die hele bak door te crossen.
Maar nee, we houden ons in

manege Hartenhoeve is trouwens geen ***** manege he dus hou je hart vast als je langskomt. De manege staat te boek als de gezelligste (en rommeligste ) manege van de regio.

Ik ken HH wel, mijn vriendin heeft er een paard staan (Funs) dus ben er wel een paar x geweest maar lang geleden voor de verbouwingen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:38

Ik ben zelf in Arnhem geweest en de paarden daar zien er prima uit. Er heerst een enorme rust op de 'weide' waar ze in lopen. Af en toe zie je ze wat pissig doen bij de voerautomaten, maar ik heb er geen 1 klap uitgedeeld zien worden.

Ik geloof best dat er verhalen de ronde doen hoor, de concurrenten kunnen het waarschijnlijk niet hebben dat iemand het niet op exact dezelfde wijze als zijzelf aanpakt. En dan krijg je al snel verhalen als: 'Ach, het is daar zo'n rommeltje...'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:43

Mijn 3 paarden kennende zou er wel degelijk een tik uitgedeeld worden bij zo'n automaat en zou Zanda heel wat dunner worden Ja

Die moet nu in een grote wei zelf zorgen dat hij soms weg komt.
En af en toe gaat hij er heel brutaal tegenin, dan ben je ook blij dat ze dat midden in de wei doen Haha!
Om daarna weer het onderspit te delven Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:46

Dandy schreef:
Ik heb niet alle posts gelezen dus als ik iets herhaal wat al gezegd is, sorry ! Ik heb gehoord dat de stal in Arnhem juist niet hufterproof is qua voeren. Het schijnt dat de paarden door hebben dat ze moeten wachten tot een bepaald paard via de chip zijn voer krijgt, en daarna dat paard alsnog wegjagen en zijn voer opeten. Er schijnen dus ook paarden tussen te lopen die niet al te dik zijn.
Maar, ik heb dit uit 2e hand en heb het niet zelf gezien !

ik ben er geweest. In het begin gebeurde dat soms nog inderdaad. Nu hebben ze 'slagboompjes' achter de paarden gemaakt, zodat een paard dat in de eetbox staat, ook echt rustig kan eten, zonder soortgenoot die eigenlijk zijn hapje wel zou lusten Haha! Vork

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:48

Denk dat zo'n stal ook echt bedoeld is voor manege- en recreatiepaarden en niet voor sportpaarden waar ik jouw paard(en) dan onder reken runningkawa. In de regel zijn de eerst genoemde toch wat rustiger, wat logisch is als ze voor manegelessen gebruikt worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:48

runningkawa schreef:
Mijn 3 paarden kennende zou er wel degelijk een tik uitgedeeld worden bij zo'n automaat en zou Zanda heel wat dunner worden Ja

er zijn meerdere automaten, en de paarden weten op een gegeven moment dat het geen zin heeft om na een maaltijd bij precies dezelfde voerbox te gaan staan teuten, dan komt er namelijk niks uit. Ze worden dus gedwongen om naar een andere automaat te lopen, waardoor andere paarden weer de kans krijgen om de automaat binnen te gaan.

Verder zijn er bij sommige HITactiefstallen ook nog ruwvoerverstrekkers, die permanent zijn en verspreid over het hele terrein staan en waar niet op gewacht hoeft te worden.

In arnhem hebben ze en speciale pony paddock met een hekje waar alleen de ponies onderdoor kunnen Extreme duivel, die kunnen daar heerlijk onbeperkt hooi eten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:49

Jord schreef:
Denk dat zo'n stal ook echt bedoeld is voor manege- en recreatiepaarden en niet voor sportpaarden waar ik jouw paard(en) dan onder reken runningkawa. In de regel zijn de eerst genoemde toch wat rustiger, wat logisch is als ze voor manegelessen gebruikt worden.

Jezus, wat een vooroordeel...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:51

Jord schreef:

Op mansour staat een voormalig Z-paard dat niet meer te hanteren was, omdat hij zo wild was, nu staat hij in de HITactiefstal en draait mee in de manegelessen. Door de verandering in manier van houden, is hij nu een stuk rustiger en gemoedelijker geworden.

Persoonlijk vind ik het onzin dat het voor sportpaarden niet zou kunnen. Het is vaak de ruiter die z'n pronkstuk er niet aan wil wagen. Maar dan moet je bij jezelf nadenken. Wat vind ik belangrijker? De winstpunten of het welzijn van mijn paard?
Het is trouwens ook bewezen dat de angst voor extra blessures ongegrond is. Zoals Rick Steyn van Mansour zegt: "Mensen maken elkaar kapot, paarden niet"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:52

haha, moet daar stiekuem om lachen
Ik heb heel even op een pensionstal gestaan waar de paarden apart in landjes stonden.
Eens en nooit meer...Kawa was zo slim, die kroop onder lint door, met stroom van 50 cm van de grond af om bij de buurman te kunnen Haha!
Nu zal dat bij een hekje niet zo makkelijk kunnen, maar in gedachte zie ik hem wel elke keer bij de pony's staan vreten Tong uitsteken

Sorry offtopic, maar zie hem daar echt zo staan Haha!

Maar het is toch niet alleen voor manege paarden?
Toch ook voor pensionpaarden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:54

het hekje is smal en laag, het is meer een soort poortje, dus ik denk dat Kawa klem komt te zitten Haha!

er staan daar ook pensionpaarden tussen ja. Er is slecht 1 pensionklant die niet over wilde gaan op het nieuwe systeem. Dat paard mag overdag alleen even in de longeercirkel staan....Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:59

Dat vind ik idd ook Party!!

Wat jammer voor Kawa Tong uitsteken