De stal van 3x3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: De stal van 3x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:59

@ Kelly, waarom is 3x3 voor een pony te groot? Een stal kan mi niet te groot zijn.

Ik denk trouwens dat we steeds meer in de richting gaan van grote boxen. Ik hoor steeds meer mensen die 3x3 te klein vinden voor hun paard van dik 1.70. Zelf ben ik het hier mee eens. Mijn pony staat nu in een stal van 3x3, dit kan nog, maar ik zie hem liever in een grotere stal. De paarden bij ons op stal staan in een stal 3,5x4 die paarden zijn veel te groot voor zo'n ponystal.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:00

Wintervacht betekend er rekening mee houden in het rijden, maar het kan wel en je kunt er ook mee op wedstrijd, lijkt mij niet dat er een regelement is, alleen zonder wintervacht.

Mijn stal is overigens 4x3.5 voor een haf en een mini, maar die kunnen wel in en uit lopen. Die mini klimt overigens uit de stal als het een dichte box betreft, zo fijn vind hij dat.

3x3 vind ik voor grote paarden echt te klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:05

fokfanaat schreef:
detour schreef:
Vroeger werden er ook wedstrijden gereden! Denk je dat ze toen werden ingepakt? Dekens op en af, temperatuursverschillen. Paarden zijn taai hoor!.

toen reden ze alleen concours in het zomerseizoen.

Mag ik bij beide posten mijn vraagtekens hebben?

Ik weet niet wat er met vroeger bedoeld werd.
Maar ik ga al ruim 20 jaar mee naar concoursen en dat was zomer en winter.
Ik weet niet anders dan dat de paarden die wedstrijden liepen ook toen al dekens ophadden. Van die zware kanvas en jute dekens, maar wel dekens.
En zonodig werd er ook geschoren en die paarden kregen dan een wollen deken onder (je kent ze nog wel, die geel gestreepte)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:08

Als de generatie mag geloven van boven de 40 a 50 die hun hele leven al in de paarden zitten worden de paarden steeds meer ingepakt, zelfs in de zomer!

Vraag het fokkers, grijze wedstrijdruiters, etc!

Jute dekens... Klinkt wel nostalgisch ofzo.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:12

wij hebben boxen van 1tje 3x4 en 1tje 4x4

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:12

Dank je, Lilian. Lachen

Tegenwoordig staat elk barbiepaard met een deken op. Bij ons zelf pony's, die alleen recreatief bereden worden en nog de hele dag op stal staan ook. Wat overdreven, vinden jullie niet?
En dan maar klagen dat het beestje constant ziek is, omdat zijn hele weerstand naar de verd.mm.nis geholpen is. Gestoord

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:14

detour schreef:
Moet je nagaan. Annelies, wie weet wat daar allemaal kan gebeuren! nog een reden om de staart intact te houden!

Ik bedoel dus, wat er uit dat poepgat komt moet eerst langs de vagina voor het op de grond valt, als dat geen kwaad kan kan ik me niet voorstellen dat een paard wel baarmoederontsteking krijgt van een beetje water...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:15

Maar die ken ik nog echt, jute dekens
En dan ben ik nog niet boven de 40 richting 50 Lachen

En zieke paarden door dekens?
Dan doe je echt wat verkeerd Lachen

Overigens heeft Zanda geen deken op en krijgt hij deze winter ook nog niet, maar wat er verder tegen dekens in het algemeen is snap ik niet Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:23

anneliesdj schreef:
detour schreef:
Moet je nagaan. Annelies, wie weet wat daar allemaal kan gebeuren! nog een reden om de staart intact te houden!

Ik bedoel dus, wat er uit dat poepgat komt moet eerst langs de vagina voor het op de grond valt, als dat geen kwaad kan kan ik me niet voorstellen dat een paard wel baarmoederontsteking krijgt van een beetje water...

Meid, er zijn ledio praktijkgevallen die deze aandoening hebben opgelopen door het scheren!

Blijf je kopje maar in het zand steken.

Een paard is zo gemaakt dat het gezond kan functioneren van nature. Misschien moeten we er wat minder aan knutselen? En zeg eens eerlijk: Vind jij het ook niet mooier als je paard kort in het haar zit?..Geschoren, knevelhaartjes verwijderd, oren uitgeschoren, staart bijgeschoren en kootholtes? Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:23

Nadya schreef:
Dank je, Lilian. Lachen

Tegenwoordig staat elk barbiepaard met een deken op. Bij ons zelf pony's, die alleen recreatief bereden worden en nog de hele dag op stal staan ook. Wat overdreven, vinden jullie niet?
En dan maar klagen dat het beestje constant ziek is, omdat zijn hele weerstand naar de verd.mm.nis geholpen is. Gestoord

Ik zat even te kijken van: waarom dank je. *LOL*
Waarschijnlijk omdat ik zei: vind hem er wel leuk uitzien in zijn wintervacht.
Had het eigenlijk over die van mij, maar die van jou óngetwijfeld ook.

En inderdaad... heel overdreven.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:24

detour schreef:
Een paard is zo gemaakt dat het gezond kan functioneren van nature.

Inderdaad alles heeft een functie. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:26

Zoals je onderschirft al zegt: Keep it nature. keep it simple.
Laten we er geen esthetische producten van maken!

Wat ik wel ff kwijt wil is dat mijn paarden bij goor weer staan te popelen om naar hun stallen te gaan terwijl er wel een schuilmogelijkheid is in de wei.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:29

dit is natuurlijk wel een heel andere discussie dan die over de stalgrootte, maar ik las laatst op bokt dat iemand zei dat zijn of haar paardje een regendeken opkreeg omdat de deken beter bestand was tegen kou en regen dan het paard zijn eigen vachtje... Sorry, maar dan lig ik echt krom. Iets wat gemaakt wordt door de natuur itself kan natuurlijk nóóit beter zijn dan door mensen gemaakte dekens...

Tja, mijn inziens missen we dan echt iets. Al dat haar op de paarden zit er inderdaad niet voor niets. Alles heeft een functie. Ik heb mijn paard ook twee jaar lang (deels) geschoren omdat ik het makkelijker vind met werken (lees duidelijk: IK, dus om een overduidelijke egoïstische reden). Mijn paard heeft echter ook zomereczeem en staat dan dus 365 dagen per jaar (bijna althans) met deken. Dit jaar is de keus dus ook niet zo moeilijk meer (al vind ik het met mijn mensen temperatuur maar lastig, ik denk te snel dat mijn knollie het koud heeft), hij krijgt in de winter dan ook géén deken meer op! En reken maar dat ie daar blij mee is. Haha!

Overigens, Detour, kan ik me wel vinden in jouw redenering, maar mijn paard zijn benen zijn nog nooit geschoren en ieder jaar opnieuw heeft hij toch mok, dus helemaal opgaan doet het niet... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:32

Maar een paard zweet niet op de rug en van nature worden haren ook niet plat gedrukt door een zadel.
Dus dat gedoe over geen dekens...mag ik daar wat simpel van worden?

Ik heb in mijn hele leven 1 paard met mok gereden... en die was niet geschoren...
En alle paarden komen altijd buiten...
Ken ook geen paarden met baarmoeder ontsteking..overigens is de staartwortel scheren niet eens meer in en hebben dekens tegenwoordig staartflappen Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:34

Da's waar, sommigen zijn gevoelig voor mok (zouden paarden die vanaf hun geboorte in hun natuurlijke habitat leven, dat ook hebben of is dit een domesticatiekwaaltje?)
Maar om nou het risico te nemen omdat ze er dan toevallig mooier uitzien? Schiet mij maar lek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:36

Sommige dieren met veel behang wordt zelfs wel eens door de DA aangeraden te scheren Tong uitsteken Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:37

Maar die hebben wij mensen gefokt, he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:41

Klopt
Nu zit ik niet in het fokken van paarden, maar hebben friezen en shires, tinkers niet van vroeger uit al veel behang?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:41

detour schreef:
Als de generatie mag geloven van boven de 40 a 50 die hun hele leven al in de paarden zitten worden de paarden steeds meer ingepakt, zelfs in de zomer!

Vraag het fokkers, grijze wedstrijdruiters, etc!

Jute dekens... Klinkt wel nostalgisch ofzo.

Over grijze wedstrijdruiters gesproken, 30 jaar geleden ging ik al op concours en ja toen hadden ze ook binnenbakken dus we reden zomer en winter. Mijn wedstrijdpaarden werden toen al geschoren als het nodig was en ze stonden idd met jute dekens. Zeer functioneel en ijzersterke dingen. Haha!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:57

Moderatoropmerking:
Zouden jullie misschien on-topic willen blijven? Lachen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:57

In principe vind ik elke box te klein, een paard is van nature een bewegingsdier en loopt ongeveer 16 uur per dag (incl grazen). Dat komt volgens wetenschappers neer op ongeveer 40 à 50 km per dag.
Als paarden in de winter op stal gaan als het donker wordt (+/- vanaf 17.00 uur) en pas weer om -zeg maar- 09.00 uur naar buiten mogen, staan ze dus toch ongeveer 16 uur (!!!!) per dag op stal te staan. Mijn pony stond vroeger ook altijd 'snachts op stal (dacht er ook nooit echt bij na), maar hij liep de hele tijd rondjes (jaja...die 50 km haalde hij met gemak Clown ) en stond tegen de wand aan te trappen. Hij had een redelijk grote stal, èèn kant muur, twee kanten tralies en èèn kant half open zodat hij met z'n maatje kon neuzen. (onderkant dus met planken en bovenkant geheel open, voor de duidelijkheid. Knipoog )
Hij vond het duidelijk niks, dat op stal staan. Bloos Nu staat hij 24/7 buiten (met schuilstal waar hij dan wel weer in staat...) en is helemaal happy.
De meeste paarden vinden de stal alleen maar leuk omdat ze er hun eten krijgen. Laat de stal maar open staan en je zal zien dat de meeste er na hun maaltijd weer lekker uitlopen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:06

Die eigenwijze van mij niet
Ik heb ze het eerste jaar dat wij hier woonden de deur open laten staan.
Maar als het donker is gaan ze op stal staan. (schuilstal was toen de stal, had nog een andere)
En als ze wilde liggen ging Zanda in de stal slapen en Kawa ervoor omdat met 2en in de schuilstal plat liggen te klein was.

Nu gaan ze met schemer ook zelf in de schuilstal staan, daar kan ik ze dan uitvissen om op de echte stal te zetten Lachen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:10

Gek genoeg staat die van mij dus juist wel graag in de schuilstal, terwijl hij de box echt vreselijk vond.
Tja...er zit nu eenmaal sowieso een steekje los bij hem. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:12

Misschien omdat hij weet dat hij daar elk moment uit kan?

Die van mij gaan dus ook niet in verzet als ik ze uit de schuilstal haal. En beide zijn pittig genoeg van karakter omdat anders zeker te doen Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:17

En zoals altijd draait het weer uit op een discussie tussen natural en niet-natural Lips are sealed

Casper staat in een box van 3m bij 3m. Hij gaat 's ochtends rond een uur of 10 op wei, zo rond 7 uur komt hij er weer vanaf.
In de zomer staat hij van 's ochtends heel vroeg tot 's avonds een uur of 10/11, als het echt super weer is blijft hij 's nachts buiten. In de winter draagt hij een deken (die hij nu ook al op heeft omdat hij al een dikke vacht ging aanmaken)

In zijn stal ligt een dikke laag stroo en hij kan met zijn hoofd naar buiten kijken.
Persoonlijk had ik de stal wat fijner gevonden als hij íets groter was. Maar het kan makkelijk Ja

Als het in de winter te nat is of echt té koud blijft hij op zijn stal staan. Als het regent denk dan maar niet dat hij op wei wilt blijven
Hebben het zo vaak geprobeert maar hij wilt het níét.
Hij gaat rennen voor het draadje en als je hem roept scheurt hij bijna door het draad heen.

Verder kan hij nog op zijn paddock staan Lachen