bezweet paard krijgt het koud onder deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: bezweet paard krijgt het koud onder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:53

Misschien dat de zweetdeken de cap.werking versnelt waardoor paard iets eerder droog is?
En is het niet ook zo dat dekens net zoals rijden met een bit er van oudsher ingedrild is (iig bij mij) en we (iig bij mij) er daarom ook zo'n moeite mee hebben?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:55

@ Pluizebolpum: dat is inderdaad precies de kwestie.

Mensen zetten over het algemeen maar weinig vraagtekens, en doen dingen zonder over na te denken 'omdat het nou eenmaal zo is/hoort' en 'de hele stal doet het dus het zal wel goed zijn'.

Ik kom nog maar net kijken in het hele paardenwereldje, dus ik heb nog veel vragen, maar daardoor doe ik dingen dus wel soms net anders, omdat ik erover nadenk en besluit dat de massa het niet altijd goed hoeft te hebben.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 09:06

Pluizebolpum schreef:
En is het niet ook zo dat dekens net zoals rijden met een bit er van oudsher ingedrild is (iig bij mij) en we (iig bij mij) er daarom ook zo'n moeite mee hebben?

klopt wel, maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat het slecht.
je moet je wel steeds de vraag stellen of wat je doet het beste is.

ik rijd mét bit omdat mijn paard en ik dat zo gewend zijn, maar wel aan de losse teugel.
is aan een neusriem gaan hangen beter? dacht het niet...
waarom dan niet meteen zonder hoofdstel?
omdat dit mijn plan B is: mijn knolletje is door de vorige eigenaar altijd erg op de hand gereden, dan schakel je niet in 1-2-3 over naar enkel gewichtshulpen.
of misschien kán dat wel, maar zo'n goeie ruiter ben ík dan weer niet Haha!

ik ben trouwen begonnen met rijden vóór dekens in de mode kwamen (ja, ik ben een dinosaurus Clown ), maar dekens leken mij toen wel voordelen te hebben.
intussen ben ik van mening dat ze - in ieder geval in mijn situatie - meer nadelen hebben dan voordelen, dus schaf ik ze af.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:19

@ fojoe: Het hoeft idd ook allemaal niet slecht te zijn, als er maar over nagedacht wordt en wat je zegt, als het past bij het paard. Waar ik wel moeite mee heb is alles maar klakkeloos opvolgen omdat "ze" zeggen dat het zo hoort, of, wat ik nog erger vind, er bij voorbaat van uit gaan dat alles wat anders is niet goed/niet waar kan zijn.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 09:24

helemaal mee eens Ja