Hebben paarden emoties

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:10

Cer schreef:
Maar ik blijf bij mn standpunt dat dieren geen mensen zijn en dat we ze niet als zodanig kunnen/moeten behandelen en ze bepaalde menselijke eigenschappen kunnen toeschrijven omdat dat voor ons makkelijker is. We zullen ze echt meer als dieren moeten zien, alhoewel wij hun niveau waarschijnlijk nooit kunnen halen....

En ik blijf het een lastig onderwerp vinden...

Helaas wil dit meestal zeggen (zo interpreteren de mensen het tenminste, te oordelen naar hun handelen) dat een dier als een dier behandelen DUS niet met respect. Een mens behandelt een paard niet menselijk als deze begrip voor het dier toont. Een mens behandelt een paard slecht als deze het dier veel binnenhoudt, te weinig buiten laat komen hoewel het om een steppendier gaat. Dan gaat het om menselijke maatstaven. MAar als je een dier bepaalde emoties toekent, wil dat toch niet gelijk zeggen dat je hem als mens behandelt? Dat is iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:20

Ik denk dat een paard wel emoties heeft.
Die idd komen vanuit het natuurlijk intinct.
maar komen onze oer gevoelens daar ook niet vandaan?

Alleen kan een paard niet denken en redeneren zoals wij dat doen.
Maar zeker wel een vorm van jalozie, blijheid of boosheid tonen.
En zoiets noem ik dan toch maar emotie, wat moet ik het anders noemen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:23

Vergeet niet dat onze emoties ook voortkomen uit zeer primitieve eigenschappen. Jaloersheid bijvoorbeeld: dat is je bedreigd voelen in je positie. Nou, is bij dieren zo maar ook bij mensen toch? het gaat allemaal om het in stand houden van je eigen bestaan. Het is niet zo dat dieren menselijke eigenschappen hebben, maar mensen hebben WEL dierlijke eigenschapen. We zijn ook dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:25

Juist
dat bedoel ik dus ook met onze oer gevoelens.
Wij (mens-dier) zijn er in de loop der eeuwen meer bij gaan denken en andere dieren niet.
maar uiteindelijk is alle emotie hetzelfde begonnen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:38

Wij begrijpen elkaar! Haha!
zou het komen omdat wij brabo's zijn met een gezond verstand? Extreme duivel

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:54

Ben ik een brabo dan Verward
Hmmm klopt iets niet.

Ben wel dol op sommige brabo's... Haha!
Op mijn 16e had ik een vriendje uit Eindhoven. Lief ventje! Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:53

Desiree schreef:
Wij begrijpen elkaar! Haha!
zou het komen omdat wij brabo's zijn met een gezond verstand? Extreme duivel

Hm, hier kan ik natuurlijk ernstig aanstoot aan nemen, maar laat ik dat maar niet doen... Ik zal er vanuit gaan dat je het niet zo bedoeld... Knipoog

Ik doelde ook weer meer op dieren behandelen als mensen, en daar kunnen sommigen extreem ver in gaan (kleertjes aan, koek en chocola voeren etc...)

Overigens, het paard (ook al is het een steppedier) binnenhouden als vorm van mishandeling zien gaat mij ook weer ernstig ver.. maar dat snappen jullie brabo's inderdaad niet.. niet iedereen is gezegend met een weiland in de achtertuin, op de 1 of andere manier kunnen jullie niet verder denken dan jullie provincie waarschijnlijk? Oh, dat bedoel ik ook niet zo hoor....

Verder zou ik echt niet weten wat ik hier nog over moet zeggen....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:28

O ja, alsof wij stikken in de ruimte, dat is ook verleden tijd helaas Cer! vandaar dat ik ver over de grens van Brabant zit te denken (ja, dat lukt! *LOL*). Overigens zat ik inderdaad een beetje te klieren met mijn brabo opmerking (is ook een hobby van mij). kleertjes aan doen is natuurlijk beneden dierlijke waardigheid (hoewel ik het in de winter bij polleke doe als ze veel op stal zit te wachten op de koude vloer op mij als ik aan het rijden ben; sindsdien geen last meer gehad van haar hernia!). Wat chocola betreft: mensen zijn net als dieren: ze houden verschrikkelijk van lekkere hapjes, zoals chocola. Is voor ons beiden slecht. Overigens, ik eet best veel chocola maar mijn hondje krijgt het niet.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:54

Een paard kent gevoelens van jaloezie, boosheid, blijheid, droevigheid etc. Net als wij. Wij kunnen alleen redeneren en een paard niet. Die blijft gewoon heel puur in zijn gevoelens en uit deze heel direct. Wij geven er vaak een draai aan waardoor onze emoties soms een heel andere kant op gaan en nergens meer mee te maken lijken te hebben.

Maar als je het puur bekijkt heeft redeneren op zich niets met pure emoties te maken. Die zijn er. Punt. Daarna gaat een mens daar iets mee doen of niet. Een paard niet. Die heeft zijn gevoelens/emoties en that's it. Die zijn ook zo weer over en vergeten.

Als ik het in mijn botte hersens haal om een ander paard dan Kaminka eerst te begroeten, vliegen de planken uit haar box! Niet jaloers??? Dacht het wel. Of je dit een emotie of iets anders wilt noemen maakt niet uit.

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:03

Nog even over lekkere hapjes geven aan je hond of paard, chocolade is erg giftig voor deze dieren. Als een hond teveel chocolade eet kan hij er zelfs aan overlijden! Als je je dier wilt verwennen doe dat dan met voor hem geschikte hapjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:42

Citaat:
niet iedereen is gezegend met een weiland in de achtertuin, op de 1 of andere manier kunnen jullie niet verder denken dan jullie provincie waarschijnlijk

Ik heb helaas ook geen weiland in de achtertuin, was het maar waar.
Vandaar ook dat ik ook een pensionstal heb gezocht waar dat wel kan.
En ja daar sta ik niet voor niets en moet ik erg hard voor werken.
Maar dat heb ik voor mijn beessie graag over.
En onze provincie is ook allang erg overvol, alleen groningen en friesland hebben nog een klein beetje plek.