Cer schreef:Maar ik blijf bij mn standpunt dat dieren geen mensen zijn en dat we ze niet als zodanig kunnen/moeten behandelen en ze bepaalde menselijke eigenschappen kunnen toeschrijven omdat dat voor ons makkelijker is. We zullen ze echt meer als dieren moeten zien, alhoewel wij hun niveau waarschijnlijk nooit kunnen halen....
En ik blijf het een lastig onderwerp vinden...
Helaas wil dit meestal zeggen (zo interpreteren de mensen het tenminste, te oordelen naar hun handelen) dat een dier als een dier behandelen DUS niet met respect. Een mens behandelt een paard niet menselijk als deze begrip voor het dier toont. Een mens behandelt een paard slecht als deze het dier veel binnenhoudt, te weinig buiten laat komen hoewel het om een steppendier gaat. Dan gaat het om menselijke maatstaven. MAar als je een dier bepaalde emoties toekent, wil dat toch niet gelijk zeggen dat je hem als mens behandelt? Dat is iets heel anders.

). Overigens zat ik inderdaad een beetje te klieren met mijn brabo opmerking (is ook een hobby van mij). kleertjes aan doen is natuurlijk beneden dierlijke waardigheid (hoewel ik het in de winter bij polleke doe als ze veel op stal zit te wachten op de koude vloer op mij als ik aan het rijden ben; sindsdien geen last meer gehad van haar hernia!). Wat chocola betreft: mensen zijn net als dieren: ze houden verschrikkelijk van lekkere hapjes, zoals chocola. Is voor ons beiden slecht. Overigens, ik eet best veel chocola maar mijn hondje krijgt het niet.