Hoe koker bij ruin schoon te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merel007

Re: Hoe koker bij ruin schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:08

darwin schreef:
Maar in de natuur worden ze toch ook niet schoongemaakt Verward

Klopt volkomen, maar in de natuur worden ze ook niet gecastreerd en kunnen ze lekker merries dekken waardoor ie weer schoon wordt. Dus moeten wij onze ruinen een handje helpen.

Ik maak meestal enkel de koker een keer per week netjes, komt al genoeg smurrie uit

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 06:30

Merel007 schreef:
darwin schreef:
Maar in de natuur worden ze toch ook niet schoongemaakt Verward

Klopt volkomen, maar in de natuur worden ze ook niet gecastreerd en kunnen ze lekker merries dekken waardoor ie weer schoon wordt. Dus moeten wij onze ruinen een handje helpen.

Ik maak meestal enkel de koker een keer per week netjes, komt al genoeg smurrie uit

Iedereen zegt dat steeds, en ik verbaas me erover dat ik nog niet 1 keer reactie heb gehadf op mijn reactie:

Hoe zit het dan met de bachelor groepjes in het wild? Die dekken toch ook niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:29

eilleen333 schreef:
Iedereen zegt dat steeds, en ik verbaas me erover dat ik nog niet 1 keer reactie heb gehadf op mijn reactie:

Zie pag 2 van dit topic:
ikke schreef:
Zorg wel dat je eraan mag komen, stel dat het eens wèl nodig mocht blijken. Voor de rest inderdaad niks doen als daar geen aanleiding voor is.
enne in de natuur heb je waterplassen waar ze doorlopen, waardoor de boel wordt schoongespoeld. Probeer het maar; ga een eind door de zee of een meertje, moet je eens opletten hoe schoon ie daarna is. helaas hebben de meesten van ons geen meertje ter beschikking om de natuur te immiteren.

DAAR heb je je antwoord..........

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:47

Ok, dat is wel zo ja. Had ik even overheen gelezen. Maar waarom mensen dan zeepjes gebruiken is mij nog onduidelijk. Gewoon even met water spoelen is dan dus voldoende.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:58

eilleen333 schreef:
Ok, dat is wel zo ja. Had ik even overheen gelezen. Maar waarom mensen dan zeepjes gebruiken is mij nog onduidelijk. Gewoon even met water spoelen is dan dus voldoende.

Wat ik dus ook altijd zeg: water, doekje/spons, handschoentjes en klaar.
Punt is wel dat de ene ruin er meer een zootje van maakt dan de andere. Ik heb er twee; de ene is eigenlijk altijd schoon, de andere moet ik wekelijks uitbaggeren Haha!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:59

Urko schreef:
Ik heb het bij al m'n verzorgponys (3 ruinen) en nou mijn eigen pony (ook ruin) nog nooit gedaan en ik ben het ook niet van plan om te gaan doen!

hoe denk je dat dat voelt als het gaat ontsteken? het is al allemaal heel gevoelig! Ook dit soort dingen horen gewoon bij de verzorging van een paard

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:18

Volgens mij gaan er die vellen in een plas water echt niet af hoor, dan zou bij ons de tuinslang ook voldoen,maar daar krijg ik hem echt niet mee schoon, dus dat is gewoon een fabel dat paarden in het wild door een plas water rennen en dat ie dan schoon is.
Misschien als ie hem een uur uitgeschacht in het water hangt wel ,maar dat zal echt niet gebeuren.
Conclusie : paarden in het wild hebben ook niet allemaal een schone snikkel en lijden daar volgens mij ook niks van.

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:58

Ik hoor altijd dat je nooit de velletjes eraf mag trekken, omdat zo een wondje en dus ontsteking kan ontstaan. wassen is natuurlijk wat anders...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:37

Ik lees hier even mee.
Heb ook een ruin die daar niet echt van gediend is, en er zijn hier al een heel aantal handige tips genoemd Haha!

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:29

ik doe vaak gewoon een schone natte washand of handdoek om mijn hand en dan gaan ik in de koker,
de penis van mijn paard is niet echt vies maar de koker zelf wel, vaak komt er een soort modder uit, dat verschrikkelijk stinkt, ook zet ik wel eens de tuinslang erop.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:13

Ik heb hier ook al eens een topic over geopend... De achterbenen van m'n ruin zitten aan de binnenkant bijna altijd vol met vettige plakzooi die nogal onfris ruikt en er bijna niet met een borstel afgaat. Hij schacht uit als ie lekker ligt te slapen... Er hangen nl ook vaak strootjes enzo tussen al die plooien van z'n koker Knipoog
Ik heb gemerkt dat hoe fanatieker ik (met zeep) aan de slag ga, hoe erger de afscheiding wordt, dus ik blijf er nu zoveel mogelijk vanaf, af en toe verwijder ik wat 'klontjes' Tong uitsteken
Gelukkig schacht hij altijd uit als ik hem sta te poetsen, dus als het nodig is, kan ik er altijd bij.
Wij hebben trouwens al meerdere ruinen gehad maar Zico is de eerste die dit heeft, had het nog nooit eerder gezien.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:18

Mijn ruin is eigenlijk best makkelijk, zodra ik hem aan het poetsen ben, en hij ontstpant komt zijn ding eruit en kan ik hem schoonmaken. Doe ik met een washandje en lauwwater. Hij trekt hem ook niet terug.

Ook heb ik een meertje ter beschikking waar ik ongeveer 1 keer per week zwem. Dus dat spoelt ook. Alleen in de winter gaat dat niet.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:02

ikke schreef:
eilleen333 schreef:

Zie pag 2 van dit topic:
ikke schreef:
Zorg wel dat je eraan mag komen, stel dat het eens wèl nodig mocht blijken. Voor de rest inderdaad niks doen als daar geen aanleiding voor is.
enne in de natuur heb je waterplassen waar ze doorlopen, waardoor de boel wordt schoongespoeld. Probeer het maar; ga een eind door de zee of een meertje, moet je eens opletten hoe schoon ie daarna is. helaas hebben de meesten van ons geen meertje ter beschikking om de natuur te immiteren.

DAAR heb je je antwoord..........

Btw; ben ik de enige die denkt dat het met hormonen te maken heeft? Knipoog
Een castratie heeft ongetwijfeld grote invloed op de hormoonhuishouding. En die regelt vast ook de aanmaak van dat spulleke Clown
Toch best logisch dat dat dan in meer of mindere mate ontregeld kan raken bij een ruin?
En daar niet overal in de natuur water in zo'n vorm voorkomt dat paarden er uberhaupt helemaal in kunnen, nog afgezien van het feit dat sommigen dat liever zouden voorkomen (die van mij krabt zich wel tien keer achter z'n oren voordat ie z'n hoefjes nat laat worden Tong uitsteken ).

Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:20

Ik zit daar dus ook een beetje mee, trek er altijd voorzichtig wat velletjes af als hij hem even laat hangen, maar helaas laat 'ie hem bijna nooit zien.
Hij vindt het ook niet echt prettig, gaat staan stampen ed, dus vind dat wel lastig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:35

Klijntje schreef:
Btw; ben ik de enige die denkt dat het met hormonen te maken heeft? Knipoog
Een castratie heeft ongetwijfeld grote invloed op de hormoonhuishouding. En die regelt vast ook de aanmaak van dat spulleke Clown
Toch best logisch dat dat dan in meer of mindere mate ontregeld kan raken bij een ruin?
En daar niet overal in de natuur water in zo'n vorm voorkomt dat paarden er uberhaupt helemaal in kunnen, nog afgezien van het feit dat sommigen dat liever zouden voorkomen (die van mij krabt zich wel tien keer achter z'n oren voordat ie z'n hoefjes nat laat worden Tong uitsteken ).

Die wijziging in de hormoonhuishouding speelt mee, direkt of indirekt, dat geloof ik onmiddellijk, maar ook dat is niet de enige reden. Het zijn alle factoren bij elkaar: de wijze waarop we de paarden houden, hoe we ze behandelen en hoe ze zelf in het leven staan en last but not least het individuele verschil tussen paarden.
Blijft overeind dat je je paard gewoon overal moet kunnen aanraken en betasten, al was het maar voor het geval dat......

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:50

Ik wilde een merrie kopen en het werd een ruin haha en toen ik hem gekocht had en hij dat ding liet zakken dacht ik heeeeeeeee oliebol niet aangedacht. En hij is best wel smerig zag ik... Lips are sealed Ik denk dat Ik het mijn bijrijder laat doen hahaah Whoosh! Ik wil het doen met de sproeier en voor de rest, moet ik er nog even over nadenken...

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:52

Als hij uitgeschacht staat, dan trek ik voorzichtig de velletjes er af. Verder stop ik regelmatig de tuinslang in z'n koker. Uiteraard staat de sproeier dan zachtjes en is het water handwarm. Ik heb er absoluut geen moeite mee z'n koker e.d. schoon te maken.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:45

Ik vermijd water, omdat de vulligheid vaak vettig is, en daarmee dus juist niet oplost. Bovendien denk ik dat dat water, eenmaal mee terug ingeschacht, in al die plooitjes en rimpeltjes voor problemen kan zorgen. Het is een best beest, maar geduldig wachten tot ik met een handdoek alles keurig droog heb gemaakt...dacht et niet.
Evengoed, ik maak zn fluit schoon wanneer ie eruit hangt. Gewoon met de hand wrijven.
Als er rust en tijd is, met wegwerphandschoentjes (ahja, ze zijn zo multifunctioneel!), en wat jojoba-olie. We hebben Essentiele Olies geprobeerd, verdund en wel, maar dat is denk ik toch iets te scherp/prikkend.
Je kunt dan schrikbarend hoog in de buikholte tasten. Het belangrijkste is de klonten en vellen weg te halen. En vergeet niet het zgn "nootje" keiharde smegma dat in de eikel, naast de plasbuis kan ontstaan!
Tot zover mijn duit in het zaakje.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:56

ik heb bij mijn opleiding een keer een koker moeten wassen.
Dit was op een manege en ze hebben eerst de paarden een kleine verdoving gegeven zodat ze een beetje suffig werden.
Ik heb sinds een tijdje ook een ruin. Tot nu toe heb ik al een paar keer alle velletjes er af gehaald. maar ik wacht totdat het een beetje warm weer is en dan ga ik hem wassen. Ik heb speciaal baby shampoo gekocht waar geen parfum in is gebruikt.
Je moet er voor zorgen dat alle shampoo er goed uit is en dat je alle plekjes hebt gehad..en ik las ergens dat iemand het niet doet..maar 1 van mijn leraren vertelde dat als je het niet doet en het echt erg word ze moeite kunnen krijgen met plassen. En dat het dan echt pijnlijk kan worden..mischien dat je het zelf geen fijn idee vind om te doen..maar het is echt geen naar karweitje en je doet je paard er een plezier mee als alles weer schoon is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:08

blondje053 schreef:
ik heb bij mijn opleiding een keer een koker moeten wassen.
Dit was op een manege en ze hebben eerst de paarden een kleine verdoving gegeven zodat ze een beetje suffig werden.
Ik heb sinds een tijdje ook een ruin. Tot nu toe heb ik al een paar keer alle velletjes er af gehaald. maar ik wacht totdat het een beetje warm weer is en dan ga ik hem wassen. Ik heb speciaal baby shampoo gekocht waar geen parfum in is gebruikt.
Je moet er voor zorgen dat alle shampoo er goed uit is en dat je alle plekjes hebt gehad..en ik las ergens dat iemand het niet doet..maar 1 van mijn leraren vertelde dat als je het niet doet en het echt erg word ze moeite kunnen krijgen met plassen. En dat het dan echt pijnlijk kan worden..mischien dat je het zelf geen fijn idee vind om te doen..maar het is echt geen naar karweitje en je doet je paard er een plezier mee als alles weer schoon is.

Als je geen shampoo gebruikt, heb je ook de zorg niet dat het overal goed gespoeld moet zijn. Bovendien voegt shampoo weinig tot niks toe. Bene there, done that.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:49

ow..nou jah..ieder zijn eigen mening..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:06

Bij mijn pony deed ik het nooit, echt nooit.
Mijn paard plast vaak onmiddelijk als hij in zijn stal komt na het rijden, wel zo makkelijk Haha!

cattystyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:33

Ook al is er al lang niet gereageerd op dit topic, dit is de eerste die ik zag toen ik zocht op het onderwerp met een zoekmachine!

Toen een ruin bij de manege uitschachtte zag ik dat er allemaal vellen aan hingen en ik vond dat niet fris. De instructrice die er destijds werkte was van mening dat hier niets aan gedaan moest worden omdat dat niet natuurlijk is. Een soortgelijke reactie dus als iemand hier al postte die een dierenarts ook aangaf.

Ergens anders las ik dat hengsten die schoon zijn, hun rotzooi achterlaten in de merrie. Vind ik ook geen prettige gedachte! Ook niet fris!

Als ik zelf een ruin of hengst zou hebben dan zou ik wel willen dat dit schoon is. Ik vind dat het schoonmaken hiervan erbij hoort, net zoals je bij een hond de oren schoonmaakt als net nodig is. Nu wil het geval dat honden vaak voorhuidontsteking hebben. Dit is niet erg en komt heel vaak voor, maar mensen vinden die druppel pus die dan aan het uiteinde van de penis hangt smerig (en helemaal als je de honden binnen hebt liggen en dat dus op je stoffen bekleding van je meubels komt). Allerhande middeltjes worden aangeraden, maar meestal is dit iets dat niet overgaat. Sommige honden likken zichzelf schoon. Het enige wat bij sommige honden ervoor zorgt dat het oplost en niet meer terugkomt is het volgende. Aangeraden wordt dan een kuur (10 dagen) hooggedoseerde Vitamine C te geven (1000 mg of meer per tablet, geen time released gebruiken) en het schoon te maken met Citopogeen. Bij de hond wordt dit dan met een injectiespuit zonder naald in de schacht gespoten en dan laat je het (desnoods met wat hulp) leeglopen in een schone handdoek. Misschien is dit een tip die ook voor jullie handig is.

Citopogeen wordt ook voor vee gebruikt. Wij gebruiken het als ontsmettingsmiddel voor wonden en schoonmaken van de oren bij de honden en katten. We gebruiken het al jaren en vinden het heel prettig. Ook voor het schoonmaken van de uiers en billen van paarden zou ik dit een prettig middel vinden omdat het ook insectenwerend is!

Citaat:
FIDIN Repertorium - Citopogeen
Productnaam
citopogeen
Leverancier
Intervet/Schering-Plough Animal Health
Postbus Postbus 50
Postcode 5830 AB Boxmeer
Land NL
Telefoon 0485 - 587654
Fax 0485 - 587653

Farmaceutische vorm
Geconcentreerde vloeistof voor uitwendig gebruik.
Samenstelling
Bevat vloeibare natuurlijke zeep, ethylalcohol, etherische oliën, glycerine en naftaline.
Eigenschappen
Zeep heeft een reinigende en ontvettende werking, ethylalcohol een ontsmettende werking, glycerine verzacht en beschermt de huid, etherische oliën verzachten de huid en zorgen met naftaline voor de karakteristieke geur van Citopogeen. Naftaline heeft een afwerende werking op insekten.
Doeldier
Grote en kleine huisdieren.

Indicaties
Wassen van de huid.
Contra-indicaties
Bekende allergie.

Bijwerkingen
Allergie.
Dosering/Toediening
Na verdunnen van de geconcentreerde vloeistof in water wordt de wasvloeistof verkregen. Voor wassen van de huid verdunnen tot 2 à 3% (20 à 30 ml/l); voor een doeltreffende reiniging van de huid verdunnen tot 3 à 6% (30 à 60 ml/l). Afhankelijk van doel en vervuilingsgraad gedurende tenminste 5-10 minuten wassen.
Wachttijdadvies
Geen.
Houdbaarheidstermijn
Geen bijzondere eisen, flacon na gebruik goed sluiten.
Verpakking
Flacon à 1 liter of container à 5 liter.
Registratienummer/Kanalisatiestatus
NR. UDD

Bron: http://repertorium.fidin.nl/index.cfm?o ... uctid=1236

Omdat je het fiks verdunt hoef je maar een keer in je leven zo'n fles te kopen!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:10

Hier gaat een slotje op, wegens zeer oud topic.
Laatste reactie staan we toe, dit omdat het een duidelijke informatie-toevoeging is.