Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:30

ja dat zijn die dekens Ja
Over paardvriendelijk of niet verschillen de meningen. Het is niet zielig voor je paard, hij voelt amper iets van die deken, en in de zomer krijgt hij het er ook niet warmer door...
Aan de andere kant, het is en blijft een paard..

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:16

wat is er nou belangrijker?
ik zelf vind dat een paard paard hoort te wezen, dan in de zomer maar een bruine fries.
ik kan me niet voorstellen die gelukkig worden van zomers overdag op stal.

mijn paarden althans niet.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:46

Je hebt ook paarden die niet gelukkig worden van de wei...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:48

ik wilde net zeggen casperrr! je hebt ook paarden die hondsberoerd worden van de zon...ga zelf maar met donkere kleren in de hete zon staan..poeh...dat is peentjeszweten!!

Welldun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:50

Ik vind dat echt achterlijk dat die beesten niet naar buiten mogen! Ik heb ook een zwart paard maar jammer dan als die verkleurd het is toch zielig als ze de hele zomer binnen staan!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:54

De fries van de buurman verkleurt eiig niet dus die staat lekker paard te wezen heel het jaar door Lachen
die hebben een inloopstal, die gaan er nooooooooooooooit in..
heeeeeeeeeeeel soms bij harde hagel gaan ze er in, maar als je die beeste opsluit om te borstele dan zie je ze gewoon balen, zo graag buiten

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:42

Belles schreef:
wat is er nou belangrijker?
ik zelf vind dat een paard paard hoort te wezen, dan in de zomer maar een bruine fries.
ik kan me niet voorstellen die gelukkig worden van zomers overdag op stal.

mijn paarden althans niet.

Precies mijn idee: wat is nou belangrijker: de (zwarte) kleur van je paard of het welzijn van een paard? Vork
En oké misschien kunnen niet alle Friezen/zwarte/donkere paarden tegen de zon, dan zorg je er toch voor dat ze ook in de schaduw kunnen staan?
Ik snap er iig ook échts niks van om dat mensen hun paard op stal te houden omdat ze bang zijn dat ie verkleurt Bloos Zometeen gaan paarden de wei niet meer op, omdat ze vies kunnen worden van de modder Nagelbijten / Gniffelen

Ik vraag mij ook af waarom er 's zomers op keuringen geen rekening kan worden gehouden met bruine/verkleurde Friezen? Het is toch algemeen bekend dat (sommige) Friezen die (veel) in de zon staan kunnen verkleuren?

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:46

Onze friezen staan gewoon lekker buiten, verkleuren valt best mee en anders jammer dan zijn ze bruin Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:47

tja ik Moet de mijne af en toe wel binnen zetten (bovendien wil die zelf dan ook graag) want mijn zwarte paard verbrand. ik heb zelfs factor 50 (kinder-nivea) en dat helpt niet. uiteraard gaat hij enkel naar binnen bij temperaturen van boven de 30 a 32 graden, afhankelijk van de scherpte van de zon.

sommige paarden vinden de hitte wel degelijk vervelend Knipoog

micelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:52

ik heb zelf een fries, maar het valt mee hoe hij verkleurd. als hij bezweet is na het rijden spoel ik hem altijd goed af. en er zijn goede dekens te koop hiervoor

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:22

klomp schreef:
tja ik Moet de mijne af en toe wel binnen zetten (bovendien wil die zelf dan ook graag) want mijn zwarte paard verbrand. ik heb zelfs factor 50 (kinder-nivea) en dat helpt niet. uiteraard gaat hij enkel naar binnen bij temperaturen van boven de 30 a 32 graden, afhankelijk van de scherpte van de zon.

sommige paarden vinden de hitte wel degelijk vervelend Knipoog

Goh, ik wist niet dat dat kon, ik heb het zelf alleen bij roze neusjes van schimmels gezien, dat ze verbranden. Vervelend zeg.

Op de manege waar ik reed stond een Fries die nooit naar buiten mocht, omdat ie dan zou verkleuren. Ik vind het echt misdadig om je paard 24/7 op te sluiten in een box. En voor zo'n belachelijke reden!
Dan moet je niet aan een paard beginnen, denk ik dan...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:13

@klijntje; ben ik zeker met je eens!! een paard is een paard en moet lekker genieten op het land ipv 24 uur per dag in een stalletje, maar de mijne verbrand echt en wil zelf dan echt graag naar binnen. onze stallen zijn bovendien erg koel dus het is er heerlijk om even te vertoeven tijdens de warmste uren van de dag, daarna gaat hij gewoon weer naar buiten. als het dus echt snikheet is (32graden of meer) dan gaat hij 2 a 3 uurtjes naar binnen om zo de ergste zon tegen te gaan en dus de verbranding tegen te gaan.
anders hangen de vellen van verbranding eraan....dat vind ik pas zielig!!! ik vind het jammer dat sommige mensen in dit topic zo kortzichtig denken dat het enkel om de kleur gaat en als je je paard dus even binnen zet dat dat gelijk zielig is....ik kan ze vertellen dat mijn paard blij is dat hij naar binnen mag! Haha!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:37

Dicht bij ons is dat ook zo, máár ze hebben een speciale bak gemaakt waar ze in kunnen, en in speciale ballen hebben ze hooi zitten, maar helaas ook deze gaan niet naar buiten in ZONLICHT , dus in de schemer gaan deze vaak wel naar buiten!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:40

Mee eens Klomp. Er wordt ook snel zielig gezegd als een paard helemaal ingepakt staat in een deken tegen het verkleuren. Maar die deken helpt ook tegen de vliegen, sommige paarden worden helemaal gek van die beesten, en daar helpt zo'n deken natuurlijk perfect tegen. Als het dan ook nog is een keer de UV straling tegen houd is het al helemaal mooi mee genomen.
Er zijn genoeg paarden de overdag niet op wei willen door de warmte. Als het bij ons echt súper warm is gaat hij ook niet op wei, wij hebben geen bomen of iets wat schaduw en enigzins verkoeling geeft.
Zijn stal is altijd lekker koel, in de schaduw én hij kan gewoon naar buiten kijken.
Edit: daar bedoel ik mee dat hij een staldeur heeft waarmee hij altijd met zijn hoofd naar buiten kan, er is altijd (volgens hem Clown ) veel te beleven daar. Om vb. op te noemen; lama's in de wei, soms ontsnappen de koeien wel eens ( Clown ) en er staan ook vaak 'enge mannetjes' op de akkerbouw. Zelfs op stal vermaakt hij zich uitstekend goed Vork
Laatst bijgewerkt door Waikiki op 05-09-07 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:41

Onzin in de zomer heb ik altijd een bruine merrie Ja Word een fries er minder op omdat die niet pik zwart is echt om van te walgen gewoon. Ja

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:51

onze friezen zijn inmiddels wel behoorlijk bruin ja Bloos , gelukkig begint de wintervacht dus ze worden al zwarter. hopelijk die van mij snel! want ze moet mee op wedstrijd. maarja, ik kan wel een deken kopen maar ben bang dat zo'n dunne deken snel aan flarden ligt, we hebben hier een driejarige die overal zijn tanden in zet, en ik betwijfel of onze jaarling en veulen dat niet doen Vork , dus zou alleen kunnen als zij weg zijn en dat is geen optie. die van ons krijgen nu niet eens een regendeken op, het zou nu voorlopg droog blijven en als het weer veel gaat regenen komen ze weer lekker bij ons thuis te staan! onze friezen kunnen eigenlijk tegen al het weer wel goed, geen van alle zijn ze ziek (ook bijna nooit geweest) en ze staan er tevreden bij! Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:52

Angg schreef:
Onzin in de zomer heb ik altijd een bruine merrie Ja Word een fries er minder op omdat die niet pik zwart is echt om van te walgen gewoon. Ja

krijg je wel veel commentaar over, ik igg wel Sigaar , komt er iemand met een 'zwarte' fries binnen, zegt ze uiterlijk luidruchtig, hier komt een échte fries aan. nouja zeg! als mesnen erom gaan zeuren zeg ik gewoon, wat moet ik dan doen ze opsluiten? dat doen ze maar lekker op de manege, maar mijn paard krijgt zijn verdiende vrijheid Haha!

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:55

lammie2701 schreef:
mijn fries gaat gewoon de wei op overdag, zonder deken. als hij zwart (of in iedergeval donkerder) dan was ik hem gewoon een paar keer met dreamcoat shampoo voor zwarte paarden en dit helpt goed. ik vind dat een paard ook nog een paard moet kunnen zijn. 's winters moet ze al dag en nacht een deken op en dan vind ik dat ze 's zomers gewoon zonder mag (vliegendekens tijdens een ritje aangespannen uitgezonderd).

Ik denk dan dat mijn paard s'winters paard mag zijn, heeft exceem en heeft dus een deken om. Maar ja ze blijft zwart en het helpt, daar gaat het om. En s'winters heeft ze geen deken om.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:58

klaske123 schreef:
lammie2701 schreef:
mijn fries gaat gewoon de wei op overdag, zonder deken. als hij zwart (of in iedergeval donkerder) dan was ik hem gewoon een paar keer met dreamcoat shampoo voor zwarte paarden en dit helpt goed. ik vind dat een paard ook nog een paard moet kunnen zijn. 's winters moet ze al dag en nacht een deken op en dan vind ik dat ze 's zomers gewoon zonder mag (vliegendekens tijdens een ritje aangespannen uitgezonderd).

Ik denk dan dat mijn paard s'winters paard mag zijn, heeft exceem en heeft dus een deken om. Maar ja ze blijft zwart en het helpt, daar gaat het om. En s'winters heeft ze geen deken om.

dat is ook weer anders ja, een deken is inprincipe nooit noodzaak, mits exzeem. dat maakt het leven voor hem alleen maar dragelijker!

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:21

lotjj92 schreef:
Angg schreef:

krijg je wel veel commentaar over, ik igg wel Sigaar , komt er iemand met een 'zwarte' fries binnen, zegt ze uiterlijk luidruchtig, hier komt een échte fries aan. nouja zeg! als mesnen erom gaan zeuren zeg ik gewoon, wat moet ik dan doen ze opsluiten? dat doen ze maar lekker op de manege, maar mijn paard krijgt zijn verdiende vrijheid Haha!

Haha we geven onze mening alleen maar toch?? Je kan een beessiej niet op gaan sluiten omdat hij anders bruin word.. Al word mijn fries pimpelpaars ze gaat gewoon naar buiten.. mijn paard krijgt ook dr verdiende vrijheid zal ook nooit veranderen.. Dat is hetzelfde dat jij weken in je huis blijft en er 1 uur uit mag dan word je ook gek Ja

Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:23

Vind het altijd maar een beetje sneu voor die paarden, als je ze dan persé zwart wil houden voor de keuring, doe dan een dunne deken ofzo op, maar laat ze wel lekker naar buiten gaan.

Persoonlijk zou het me niet uitmaken of mijn Fries in de zomer bruin werd of niet, maarja.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:35

vind het altijd wel minder mooi, zie ze liever pikzwart. maargoed wil niet dat mijn smaak tenkoste gaat van het paard

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:46

Als jij een speciale deken op doet gaat het echt niet ten koste van je paard hoor Lachen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:49

nou, vind dat erg sneu om te horen dat de paardjes heel de dag binnenstaan met heerlijk weer.
er zijn speciale shampoos en dekens zodat je paardje zwart blijft.

maar ze binnehouden vind ik imo erg zielig

rommeke

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:51

Een lichte deken moet inderdaad best kunnen, is inderdaad minder warm dan zijn zwarte vacht. Marr snachts buiten is ook niet echt gezond, ze moeten ook vitamine C krijgen van de zon! Wat een onzin opmerking trouwens, een echte fries, omdat haar paard pikzwart is!
Binnenhouden vind ik echt niet kunnen, paarden hebben eenmaal beweging nodig.