Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Jolandaa_ schreef:Jelske staat in een stal. aangezien ze er mee fokken en een fokmerrie kan je nou niet bepaald laten veulenen in een stand.
ze staat in principe 24/7 buiten. met hele erge regen binnen. met miezer gewoon buiten. met hitte binnen, want voor horzels is ze allergisch.
maar wat mij opvalt he. is dat ik haast geen één paard tegen kom dat dag en nacht buiten is en ijzers heeft. de meeste 'stal' paarden dragen ijzers. ook zo typisch. niets gewend.
kinderarbeid vind ik ook niet zielig. zolang het kind het zelf wild en het met mate gebeurd.
veel meer beweging. laat me niet lachen. een manege paard komt meer buiten als een pension paard. die staan dan wel 'luxe' ( in afgesloten hokken van 3 bij 3) ( oh wat luxe) maar een paard met stand komt vaker buiten en heeft nog contact met de andere paarden. ze staan allemaal met de hoofden naar elkaar toe. kunnen dus zien met wie ze 'kletsen'
ze kunnen liggen,staan, eten en poepen. er word goed voor ze gezorgd. dus ik zie er geen kwaad in.
dan maar 'zoveel' mogelijk paarden op een paar vierkante meter.
maar kippen in een legbatterij is dat dan niet zielig? ik vind die kippen zieliger. die zien nooit daglicht. hebben geen eigen ruimte.
laten we daar eens over discusieren. dat is veel zieliger als een stand paard.

Jolandaa_ schreef:maar wat mij opvalt he. is dat ik haast geen één paard tegen kom dat dag en nacht buiten is en ijzers heeft. de meeste 'stal' paarden dragen ijzers. ook zo typisch. niets gewend.
kinderarbeid vind ik ook niet zielig. zolang het kind het zelf wild en het met mate gebeurd.
maar kippen in een legbatterij is dat dan niet zielig? ik vind die kippen zieliger. die zien nooit daglicht. hebben geen eigen ruimte.
laten we daar eens over discusieren. dat is veel zieliger als een stand paard.

Citaat:kinderarbeid vind ik ook niet zielig. zolang het kind het zelf wild en het met mate gebeurd.
runningkawa schreef:ze is 17, over een jaar mag ze stemmen....
Kinderarbeid, ja leuk idd voor je zakgeld of voor als je perze een pony wilt (luxe dus)..en dan zie je de meeste jeugd nog klagen
Maar goed, dat is offtopic

runningkawa schreef:En daarom word het houden van kippen in een legbatterij ook verboden
Daar wordt dus meer over welzijn gedacht dan in de paardensport, waar het gewoon om onze hobbie gaat.
Daar worden regels gemaakt, bij paarden geen. Dat is toch belachelijk
Cassidy schreef:Ik vrees idd dat Jolanda niet helemaal begrijpt wat kinderarbeid inhoudt. En ook niet begrijpt dat er voor die kinderen geen "vrijwillige" basis bestaat. Dat er gezinnen zijn in derdewereldlanden, die afhankelijk zijn van die paar Euro die een kind mee naar huis neemt na een 12 urige werkdag (en soms nog langer). Dat er geen school is voor die kinderen, en geen toekomst. Dat het niet zomaar een klusje is om je zakgeld te verbeteren, maar pure noodzaak omdat je anders niets te eten hebt.
, maar ja, dat kan je niet alle manege paarden geven denk ik... Denk dat dat financieel onhaalbaar is :p .Jolandaa_ schreef:maar wat mij opvalt he. is dat ik haast geen één paard tegen kom dat dag en nacht buiten is en ijzers heeft. de meeste 'stal' paarden dragen ijzers. ook zo typisch. niets gewend.