wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Re: wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:28

Ik vind het totaal niet kunnen. Mijn paarden krijgen lekker een stal van 3x5 en heel veel weidegang het hele jaar door.
Ik vind zo'n stand maar zielig. Ga zelf maar ergens tussen staan dat je je haast niet kan draaien of bewegen.
Ik vind het al vreselijk als ik m'n paard even in de trailer moet laten wachten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:30

Omdat dingen vroeger zo werden gedaan, betekend dat nog niet dat het goed was. De status van een paard vroeger en nu is ook veranderd. Een paard vroeger was noodzakelijk voor het werk, het was gereedschap, en tegenwoordig is het voor de meesten toch een luxe artikel. We weten meer over het welzijn van het paard, en dat betekend nu eenmaal veel beweging.

Vroeger werden ook honden voor een kar gezet, en moesten kinderen ook kinderarbeid verrichten. Is dat dat ook meteen goed, omdat het vroeger zo ging?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:41

Jelske staat in een stal. aangezien ze er mee fokken en een fokmerrie kan je nou niet bepaald laten veulenen in een stand.
ze staat in principe 24/7 buiten. met hele erge regen binnen. met miezer gewoon buiten. met hitte binnen, want voor horzels is ze allergisch.
maar wat mij opvalt he. is dat ik haast geen één paard tegen kom dat dag en nacht buiten is en ijzers heeft. de meeste 'stal' paarden dragen ijzers. ook zo typisch. niets gewend.

kinderarbeid vind ik ook niet zielig. zolang het kind het zelf wild en het met mate gebeurd.

veel meer beweging. laat me niet lachen. een manege paard komt meer buiten als een pension paard. die staan dan wel 'luxe' ( in afgesloten hokken van 3 bij 3) ( oh wat luxe) maar een paard met stand komt vaker buiten en heeft nog contact met de andere paarden. ze staan allemaal met de hoofden naar elkaar toe. kunnen dus zien met wie ze 'kletsen'
ze kunnen liggen,staan, eten en poepen. er word goed voor ze gezorgd. dus ik zie er geen kwaad in.
dan maar 'zoveel' mogelijk paarden op een paar vierkante meter.
maar kippen in een legbatterij is dat dan niet zielig? ik vind die kippen zieliger. die zien nooit daglicht. hebben geen eigen ruimte.
laten we daar eens over discusieren. dat is veel zieliger als een stand paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:44

Jolandaa_ schreef:
Jelske staat in een stal. aangezien ze er mee fokken en een fokmerrie kan je nou niet bepaald laten veulenen in een stand.
ze staat in principe 24/7 buiten. met hele erge regen binnen. met miezer gewoon buiten. met hitte binnen, want voor horzels is ze allergisch.
maar wat mij opvalt he. is dat ik haast geen één paard tegen kom dat dag en nacht buiten is en ijzers heeft. de meeste 'stal' paarden dragen ijzers. ook zo typisch. niets gewend.

kinderarbeid vind ik ook niet zielig. zolang het kind het zelf wild en het met mate gebeurd.

veel meer beweging. laat me niet lachen. een manege paard komt meer buiten als een pension paard. die staan dan wel 'luxe' ( in afgesloten hokken van 3 bij 3) ( oh wat luxe) maar een paard met stand komt vaker buiten en heeft nog contact met de andere paarden. ze staan allemaal met de hoofden naar elkaar toe. kunnen dus zien met wie ze 'kletsen'
ze kunnen liggen,staan, eten en poepen. er word goed voor ze gezorgd. dus ik zie er geen kwaad in.
dan maar 'zoveel' mogelijk paarden op een paar vierkante meter.
maar kippen in een legbatterij is dat dan niet zielig? ik vind die kippen zieliger. die zien nooit daglicht. hebben geen eigen ruimte.

Mooi is dat, jouw verzorgpaard in een stal en de rest op een stand. Onze paarden staan gewoon buiten hoor, ook in de regen, het zijn geen watjes . Ook hebben ze ijzers EN ze staan in de winter ook nog wel eens op stal, maar het meeste buiten. Gewoon wat beter rondkijken dus, ipv gelijk het maar over typisch stal paarden te hebben.

Dat stukje over kinderarbeid, nou dat verraad je leeftijd, hoe dom en naief kun je wezen.

Je moet niet alle pensionpaarden over een kam heen scheren, dat ze bij jouw manege er niet langer dan een uur uit komen, wil niet zeggen dat dat overal zo gaat. En je moet de stallen ook es beter bekijken, in veel boxen kunnen paarden elkaar gewoon zien en besnuffelen. Als men op jou manege stands gebruikt, zegt me dat eigenlijk al genoeg.

Verder zitten we hier op een paardenforum, legbatterijkippen, in een ander topic haal je er kalveren bij (volgens mij vond je levend paardentransport naar Italie of Polen ook niet erg). Het is allemaal zielig, we zitten hier alleen op een PAARDENforum. Laten we het daar dus over hebben.

Verder hoef je niet aldoor zo hoog van de toren te blazen hoor en dan soms ook nog met onnozele opmerkingen ook nog, tel eens tot tien en weet waar je het over hebt voordat je hier weer es gaat spuien. Het wordt vervelend.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:53

jolanda, jij kent het begrip kinderarbeid blijkbaar niet Lachen
Doei, doei

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:02

Ik vrees idd dat Jolanda niet helemaal begrijpt wat kinderarbeid inhoudt. En ook niet begrijpt dat er voor die kinderen geen "vrijwillige" basis bestaat. Dat er gezinnen zijn in derdewereldlanden, die afhankelijk zijn van die paar Euro die een kind mee naar huis neemt na een 12 urige werkdag (en soms nog langer). Dat er geen school is voor die kinderen, en geen toekomst. Dat het niet zomaar een klusje is om je zakgeld te verbeteren, maar pure noodzaak omdat je anders niets te eten hebt.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:35

Tot een paar weken geleden hadden wij ook nog stands op de manege. Stonden denk 't ongeveer 8 pony's in. Nu zijn ze er ongeveer 2 weken geleden mee begonnen om er 8 gewone stallen van te maken.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 06:37

Jolandaa_ schreef:

Sorry hoor Jolandaa, maar er is heel veel mis met kinderarbeid. Kindertjes worden heel de dag in een naaiattelier gestopt en zitten heel de dag achter een naaimachine en verdienen nog geen euro per dag. Of die arme kleine droppies die heel de dag met de hand voetballen ziten te naaien.
Niet uit vrije wil!
Kinderarbeid is niet een 15 jarige die vakken staat te vullen bij de super.

En ja, inderdaad, zoveel mogelijk paarden per vierkante meter, anders zou je kiezen voor een ruime stal in plaats van een stand die minder dan de helft zo groot is.

Maar wat hebben ijzers ermee te maken? Je hebt voor en tegenstanders van ijzers maar het gaat hier toch om het minimale aan bewegingsvrijheid?
Je mag mischien vinden dat het bij jou op de manege goed geregeld is, zijn mischien ook ruimere stands maar je hebt ook stands waarbij je je tussen paard en wand door moet wurmen hoor.

Kippen in legbatterijen? Heel zielig! Inderdaad wel zieliger dan een paard op stand en beide niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:54

En daarom word het houden van kippen in een legbatterij ook verboden Haha!

Daar wordt dus meer over welzijn gedacht dan in de paardensport, waar het gewoon om onze hobbie gaat.
Daar worden regels gemaakt, bij paarden geen. Dat is toch belachelijk

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:03

Citaat:

Ik dacht: wat lees ik hier nu??? Frusty

Maar toen zag ik de leeftijd. Fieuw…. *opluchting*

Er zullen volwassenen zo denken zeg, dan is het toch wel slecht met de wereld gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:05

ze is 17, over een jaar mag ze stemmen....

Kinderarbeid, ja leuk idd voor je zakgeld of voor als je perze een pony wilt (luxe dus)..en dan zie je de meeste jeugd nog klagen
Maar goed, dat is offtopic Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:38

runningkawa schreef:
ze is 17, over een jaar mag ze stemmen....

Kinderarbeid, ja leuk idd voor je zakgeld of voor als je perze een pony wilt (luxe dus)..en dan zie je de meeste jeugd nog klagen
Maar goed, dat is offtopic Lachen

Ik ben ook niet tegen kinderarbeid: als kinderen een paar uur licht en veilig werk doen, daarnaast kunnen spelen en zo school kunnen bekostigen, allee.

Maar zo gaat het in de praktijk natuurlijk nergens, slavenarbeid is meer het woord.

En stands: ik vind nog steeds dat een paard dat iedere dag weidegang krijgt en daarnaast in een ruime stand staat, beter af is dan een pensionpaard in 3X3 met een dikke laag stro, dat maar af moet wachten of lief baasje die dag zin heeft om te komen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:40

Wat dacht je van weidegang en een box? Lachen
Die mensen die hun paard er niet uit halen moeten ze ook eens 48 uur op de plee zetten zonder tijdschriften computer enz.
Kijken hoe ze dat vinden. Omdat er mensen zijn die dat doen wil dat nog geen stands goed praten vind ik Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:52

Wat ik nou niet snap is waarom maar gewoon van pensionpaarden wordt aangenomen dat ze niet buiten komen en nauwelijks werk hoeven te verrichten en zich dood staan te vervelen in hun box van 3x3?

Jahoor, manegepaarden in een stand hebben het echt veeeel beter. Yeah right.

Als je een pensionstalling zoekt is toch een van de eerste vereiste: genoeg weidegang.

Mijn Josie wordt een pensionpaard in een box van 3x3 en ja, ik zal alleen 's avonds erheen kunnen ivm werk. Maar ze staat wel dagelijks van 7.00 tot 15.00 uur buiten! Dan lekker eten en een paar uur op stal, en dan ben ik er weer tot 's avonds laat. Nounou, wat een vreselijk leven.

Ik moet er niet aan denken dat ze na 15.00 uur en de hele nacht in zo'n nauwe stand moet staan.

Mensen die voor stands zijn zouden voor de gein eens een half uurtje voor een ruime stal moeten gaan staan waar een paard in staat. Je staat er nog van te kijken hoeveel een paard beweegt in een stal.

Zoals ik al ergens zei: er is niet één voordeel aan zo'n stand voor een paard. Het argument "dan hebben ze contact met de buren" snijdt ook geen hout, want in het gros van de stallen hebben ze dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:20

runningkawa schreef:
En daarom word het houden van kippen in een legbatterij ook verboden Haha!

Daar wordt dus meer over welzijn gedacht dan in de paardensport, waar het gewoon om onze hobbie gaat.
Daar worden regels gemaakt, bij paarden geen. Dat is toch belachelijk

Ik denk idd dat sommige paarden een beroerd leven hebben... er zijn maneges waar die paarden gewoon de hele dag in stands staan... ik vind het idd niet kunnen.

Maar ik dacht dat stands al verboden waren eigenlijk...
Maar idd wat je zegt, er zou wel eens wat meer over paardenwelzijn nagedacht mogen worden... paarden horen niet in een stand. Geen enkel paard. En ja, er zijn 100.000 redenen te bedenken waarom iemand paarden in stands zou houden, maar die komen allemaal neer op geld- en tijdbesparing voor de eigenaar en zijn dus niet steekhoudend imo.

Als je paarden houdt, om wat voor reden ook, ben je verantwoordelijk voor hun welzijn. Dat dat geld kost... tja, hoort er bij. Geld en tijd zijn inherent aan paarden houden, als je dat niet wilt, of er neit voor over hebt, moet je niet eens nadenken over een paard...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:14

Cassidy schreef:
Ik vrees idd dat Jolanda niet helemaal begrijpt wat kinderarbeid inhoudt. En ook niet begrijpt dat er voor die kinderen geen "vrijwillige" basis bestaat. Dat er gezinnen zijn in derdewereldlanden, die afhankelijk zijn van die paar Euro die een kind mee naar huis neemt na een 12 urige werkdag (en soms nog langer). Dat er geen school is voor die kinderen, en geen toekomst. Dat het niet zomaar een klusje is om je zakgeld te verbeteren, maar pure noodzaak omdat je anders niets te eten hebt.

daarom leest bokt ook nooit goed. ik zeg dat als het VRIJWILLIG gebeurd. niet onder dwang.
en met mate. ik heb niet gezegd dat het goed/leuk is als ze gedwongen worden. dat vind ik niet kunnen nee, maar als die kinderen zelf willen werken en met mate is er bij mij niks op tegen.

Jullie zeggen wel dat een paard zielig is in een stand, maar ik heb bij ons nog nooit een paard echt grijnzig gezien. nooit vervelend ook al hebben ze energie zat. in een box zie ik geen een paard snuffelen al er een tralies voor staat. met de stands staan ze met de koppen naar elkaar toe.
en dat hoeft niet altijd met de achterkant te zijn.

En hoezo wat is er mis met mijn leeftijd? nou en dan ben ik 17. wat is daar dan verkeerd aan?
jullie zijn dat ook geweest of moeten dat nog worden. maakt het wat uit dat ik dan iets meer spreek als een ander 17jarige? of juist minder?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:22

Met het risico dat we weer even helemaal offtopic gaan:

Vrijwillige kinderarbeid bestaat niet. Kinderen hebben niets te willen, kinderen moeten gewoon naar school. Ga ervan uit dat arbeid altijd ipv scholing komt, dat is NIET goed!

Kinderen moeten naar school, educatie krijgen, en daarnaast spelen. Er is in een kinderleven helemaal geen plaats voor welke arbeid dan ook.

Zodra het 'kinderarbeid' heet is het NIET goed!

Het is in geen enkel opzicht te vergelijken met een baantje naast school om geld voor uitgaan te hebben.

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:35

ik vind het helemaal niks Verdrietig
ze hebben heel erg weining ruimte!
ik vind boxen goed Vork

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:39

ik ben het al niet eens met dat je je paard in een box zet laat staan in een stands, dat vind ik helemaal niet kunnen eigelijk...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:43

mijn vraag aan jullie :
wat vinden jullie er nou zo 'zielig' aan?
leg dat een duidelijk uit. zover ik jullie berichten lees denken jullie dat ze in een stand van 1 bij 1 staan. leg eens uit.
wat jullie er nou precies van verstaan. evt met tekening paint.
en waarom het dan zo zielig zou zijn. leg uit

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:44

Oh heerlijk, al die vooroordelen over stands.

Goed. Er zijn veel maneges waar stands dus ook echt stands zijn. Waar ze alleen maar in kunnen staan. Gelukkig is mijn ervaring met stands beter dan de meeste hier. Want ik heb het gevoel dat altijd mensen zijn die alleen maar oh wat zielig roepen terwijl ze nooit echt een manege met een stand hebben gezien.

Er zijn ook maneges die van vroeger uit nog steeds stands hebben en geen geld hebben omdat meteen te verbouwen. Ja, en na moet je een keuze maken. Volgens mij hebben maneges die stands hebben vaak gewoon voldoende weidegang om afwisseling te creeeren. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Bij ons hoeven ze neit heel hard te werken, krijgen ze veel weidegang, en hebben ze een ruime stand.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:45

Ik ben zelf tegen stands. Een box is natuurlijk ook niet veel beter, maar dan hebben ze in elk geval iets meer vrijheid. Ik stem voor een uitloopstal Knipoog , maar ja, dat kan je niet alle manege paarden geven denk ik... Denk dat dat financieel onhaalbaar is :p .

Maar op de manege hier staan de pony's volgens mij 24/7 op de stand in de winter... Ik vraag me nog steeds af hoe ze dan 5 sterren kunnen krijgen...

Jolandaa_ schreef:

Dat is hier niet zo. Bij ons op stal staan bijna alle paarden vierkant op ijzers, maar wel dag en nacht buiten...

Maar wat Cassidy zei brengt mij op een leuk onderwerp...Hoefijzers zijn in de loop der jaren ook niet veranderd. Waarom zouden die dan nog goed zijn? Maar dat is een beetje erg offtopic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:46

Dat een paard vast staat, kan niet eens krabben aan zijn achterbeen als hij wil.

Staan meestal tegen een blinde wand te staren...

Kunnen niet lekker gaan liggen, met geluk een beetje recht op liggen als het een ruime stand is, maar ff lekker plat gaat niet.

En ondanks weidegang vind ik het niet meer van deze tijd.
Ik vind een 3x3 box naast weidegang echt minimaal qua ruimte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:47

Mijn ene paard heeft kunstof onder, de ander niets
Dus ik bekijk het per paard

24/7 zou ik wel willen, maar in de zomer stikt het van de dazen en gaan de paarden zelf op stal staan.
Ze zijn dus gewend een aantal uren per dag op stal te staan en dat aantal uren hou ik dus ook aan in de winter. Zo blijft voor hun het hele jaar door gelijk qua ruwvoer bijgeven enz. Dus het meeste ritme

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:50

Ik vind stands zelf ook minder, maar met genoeg weidegang moet het lukken als je geen ander alternatief hebt. De pony's die bij ons in stands staan gaan samen met de paarden zes weken op de wei als 'vakantie' in de zomer zeg maar, en inde winter moeten ze het doen met de halve/hele dag weidegang, ligt aan de lessen.

Ook iets minder ideaal, maar ik kan nou niet zeggen dat ze op het oog ongelukkig uitzien. En geestelijk kan ik ze niet in het hoofd kijken.