Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hackie

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:03

Hackie schreef:
Ik zelf zou op zo'n manier geen paard houden nee, een ander verhaal is het als ze wel los staan in de bak, paddock vind ik niet echt tellen, zo groot zijn ze nou ook weer niet

Dit zou dus betekenen dat de meeste maneges hier gesloten moeten worden. En dat alle paardenliefhebbers dan niet meer met paarden om kunnen gaan. Er blijven dan natuurlijk zoveel paardengekken over en zo weinig paarden.. Of we moeten allemaal gaan verhuizen naar een andere provincie waar het wel kan. Maar dan word het daar ook druk bevolkt en hebben de paarden ook 'geen leven meer'. ?

Dus nu stel jij mensen hun plezier boven het 'welzijn' van paarden. Ik de gezondheid van een paard, belangrijker dan mijn eigen plezier, en zoals runningkawa al zei,zou ik liever zo een paard houden, dan dat hij nooit een gras sprietje ziet Lachen
Laatst bijgewerkt door Hackie op 09-08-07 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:08

Bij mijn manege staan de vier manegepaarden van lente tot begin herfst hele dagen buiten voor de les worden de nodige pony's gepakt door de kinderen en dan na de les direct weer terug. Bij de manegepony's staan de pensioenpaarden ook hele dagen in de wei mogen alleen voor erge kreupelheid op stal verder niet.
In de winter is er geen mogelijkheid voor de wei en de padock is te klein en omheining is kapot en wordt niet gerepareerd. Dan is er een buitenbak wel goed ook echt altijd droog dus dat scheelt en de lessen zijn toch bijna altijd binnen. In de winter mogen ze niet op wei omdat het weiland dan beschadigd en dat wil de boer niet.
Ik vind dit een goede manege want er zijn niet te veel lessen 3 uur, soms 2 en weekend en feestdagen vrij en de hele zomervakantie.
En ik ben een van de gelukigen die in 2 minuten fietsen bij de mangege is Pling
Laatst bijgewerkt door Winx op 09-08-07 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:11

_Skess_ schreef:
Als je geen wei hebt, dan moet je geen paard daar neerzetten of kopen. Dat is gewoon ontzettend zielig! Geen een beest wil 23 uur per dag op stal staan! Ze moeten zich kunnen uitleven en gras kunnen eten. Daar zitten namelijk belangrijke vitamines en voedingsstoffen in.

helemaal mee eens. Ik wil ook een hond, maar neem die nu ook niet omdat ik het dier geen leven kan geven wat het verdiend.

Puk_SuperHaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:13

karuna schreef:
Als manege hoef je geen wei te hebben om de paarden vrije uitloop te geven. Als je een paddock of een goede bak hebt kunnen ze daar een paar uur per dag in staan. Mooi zou zijn als er wei is maar idd in de grote stad is dat lastig. Maar veel maneges vinden het teveel werk om hun paarden in de bak te zetten en te laten gaan helaas. En ja je bak heeft dan meer onderhoud nodig maar met een goede uitloop houden je lespaarden het wel langer vol.

Ja, helemaal mee eens, zomer's gaan de paarden bij ons op de wei, maar s'winters gaat de wei dan naar de knoppen, dus worden ze in 4 groepen s'avonds los gezet in de baan!

soof20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:21

ik sta zelf in leidschendam met mijn paard... ong 10 min van mijn huis aangezien ik moet fietsen Haha! wij hebben hier ook geen land, wat ik zelf ook wel jammer vind maar hier in de buurt is het pittig duur als je ook wil dat je paard op het land gaat en betaal alles zelf, ze heeft nu van de 1ste van juni tot 1aug op het land gestaan en gewoon rust gehad... nu is ze weer op stal maar zet er toch altijd na het rijden even lekker los of ga even wandelen zaterdag staat ze met der vriendjes in de buitenbak die gelukkig erg groot is, maar ik vind zou het ook wel lekker vinden als ze overdag gewoon naar buiten zou kunnen maar ja blijven zoeken Haha! groetjes

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:19

Als er in de stad geen mogelijkheid is voor weidegang zou ik een fijn plekje buiten de stad zoeken Ja een paard hoort gewoon niet de hele dag op stal te staan ..dan zelf maar wat verder reizen of meer betalen. Anders vind ik dat je je eigen belang boven dat van je paard stelt en dat je dan maar beter geen eigen paard kunt aanschaffen. Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:42

@ RK eerder in het topic (ik dacht skess) had het over dat een paard 24 uur per dag buiten hoort. daar was mijn reactie dus ook gedeeltelijk op gericht.

Ik ben het er geheel mee eens dat een paard elke dag buiten hoort te komen met vriendjes, maar elke dag weide is vaak gewoon geen mogelijkheid.

In het topic is ook gezegt dat paddock dan niet meegetelt mag worden ect.

Ik ben hartstikke blij dat mijn paard wel in een paddock staat overdag!
Liever paddock dan in het land (in de winter), het land bij ons is nu al niet meer te doen.
Zodra het hier hard regend (of ene paar dagen) is het weiland (in de zomer!!) al niet meer te begaan.

Ook heb ik liever dat mijn paard in de paddock staat in de winter dan in de bak, de bak is zeik en zeik nat, en is dus neit te berijden als er overdag paarden in staan, en tja, met 15-16 paarden op stal kan je ze toch neit lang laten staan.

Zoiezo wordt er met mijn paard of gewandeld, of gereden in de winter en staat hij vaak savonds nog even met 1 (of 2) andere paarden een half uurtje in de bak. En tja, overdag paddock, want iets anders hebje hier eigenlijk niet!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:02

Ik vind als een paard geen bak een geen land heb, een paddock niet echt mee tellen, kan hij nog niet echt crossen en galopperen, maar dat heb jij niet Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:05

Ik heb weinig meer toe te voegen aan de opmerkingen van RK. Ik ben het helemaal met haar eens Haha!

Ik zou persoonlijk nooit op een stal gaan staan waar de paarden de gehele dag in hun stal staan. Dan liever geen paard of verder reizen. Groot voordeel van je paard in ieder geval een paar uur per dag buiten hebben is dat je niet perse iets er mee hoeft te doen. Heb je een dag weinig tijd? Geen probleem je paard heeft lekker buiten gelopen en in ieder geval wat beweging gehad.

Zo een zogenaamde vakantie op de wei kan in mijn ogen niet op tegen die overige 10 maanden opsluiting.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:13

Ik zeg niets over wat andere mensen doen en vinden, maar ik zou geen paard houden als ik niet kan voldoen aan zijn voorwaarden om gelukkig te zijn. Dat zou ik egoistisch vinden van mezelf. Mijn stal is 25 km bij mij vandaan, we hebben geen mooie uitrijmogelijkheden en geen binnenbak. Maar Jauke staat wel 24/7 op de wei en in de winter van 8.00 tot 18.00 uur. Ik doe liever wat concessies voor mezelf dan voor mijn paard.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:29

Wat ik me afvraag.. Wat gebeurt er met ze dan als ze 2 a 3 maanden vakantie hebben en niet gereden worden ? Staan ze dan die maanden gewoon stil op stal ofwat =0

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:41

Hackie schreef:
Ik vind als een paard geen bak een geen land heb, een paddock niet echt mee tellen, kan hij nog niet echt crossen en galopperen, maar dat heb jij niet Lachen

In de zomer gaat mijn paard op het land met een soort genoot onze weide is ong 40x70 denk ik wel groter als een normale binnenbak en iets kleiner als een Z-bak.
Dus hij kan niet echt crossen maar crossen vind ik nou niet noodzakelijk hoor...eruit en buitenlucht dat vind ik belangrijk.
Paddock telt wel mee in mijn ogen

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:51

Bij ons in de wei kunnen ze gelukkig we redelijk crossen. Het zijn over het algemeen grote weides Lachen.
's winters hebben we dus het paddock, maar mogen de paarden ook los in de rijbak. Waar ze dus ook wel 'n beetje gek kunnen doen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:53

Hmmm, interessante kwestie...

Ik woon midden in de polder maar als ik in de stad zou wonen zou geen haar over m'n hoofd erover denken mijn paard op een stal te zetten zonder weidegang of met (zéér) beperkte vrije beweging... Dan schuif ik mijn 'verlangens' naar de paardenhobby wel opzij Ja en komt dat later wel als ik dat idyllische hutje op de hei kan kopen bij wijze van Tong uitsteken ! Zou ook graag een hond hebben maar dat vind ik gewoon géén optie zonder tuin en met het aantal uren dat wij werken Knipoog .

Vond de uitspraak van RK wel pakkend, dat je voor (regelmatig) surfen maar naar de zee moet verhuizen.... Waarom móeten de paarden inschikken omdat wij persé altijd en overal onze hobby uit willen voeren? Woon je middenin de stad en heb je niet de mogelijkheid om je paard een paardwaardig bestaan (veel contact met andere paarden, min.(!!!) 5 uur per dag vrije beweging, waarbij ik ook niet erg warm loop van een paddock overigens ) te geven zou IK er écht niet aan beginnen... Zou me verrekte schuldig voelen ook Bloos .
Laatst bijgewerkt door Remember op 10-08-07 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:54

Als een paddock ook al niet meer telt....Ik woon in een gebied waar de wei niet schaars is, genoeg van te vinden. Maar er is hier echt niemand die zijn paarden in de winter op het land zet, levensgevaarlijk. Wij wonen in zware kleigrond, en zodra het even geregend heeft is het spek en spekglad. Volgende stadium is dat ze tot de koten in de klei zakken, afzetten en dan zo'n beetje alle pezen verraggen die ze in hun onderbenen hebben. Dus in de winter gaan de paarden of een paar uur los in de (binnen)bak, of in een gedraineerde paddock met zand. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een paard in de wei te zetten, maar ze komen elke dag een paar uur los. Als je er zelf geen tijd voor hebt ( paarden mogen alleen onder toezicht in de paddock ), dan betaal je de stalhouder een klein bedragje per maand en wordt het voor je gedaan. Ik vind dat mijn paard elke dag minimaal een uur ( maar in principe veel langer ) vrij moet kunnen bewegen, alleen rijden vind ik echt niks. En dan het liefst met een vriendje erbij natuurlijk.
In de zomer is het geen probleem, als de bodem droog is, gaan de paarden hele dagen naar buiten. Maar met zo'n zomer als deze, komt het wel eens voor dat ze gewoon in de grond wegzakken. Dan is het dus weer een paar daagjes paddock tot het weer wat beter wordt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:57

erleyne schreef:
Maar er is hier echt niemand die zijn paarden in de winter op het land zet, levensgevaarlijk.

Ik vind een paddock zeker niet tellen als een paard nooit op de wei komt, echter in dit geval heb ik totaal geen moeite met een paddock. Zoals ik het begrijp komen de paarden zo lang het land het toelaat op de wei, en anders de paddock in. Prima toch?

Citaat:
Ik vind dat mijn paard elke dag minimaal een uur ( maar in principe veel langer ) vrij moet kunnen bewegen, alleen rijden vind ik echt niks.

Ik vind een uur echt véél en véél te weinig.....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:59

Ik vind een uur ook te weinig, maar er zijn dagen dat ik het anders niet red. Ik vind een uur op de paddock en daarna nog in het werk, beter dan alleen in het werk. De rest van de week staat hij lekker zo lang mogelijk buiten. In de zomer staat hij sowieso de hele dag buiten.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:01

Ok! Dat het eens voorkomt vind ik geen ramp, maar er zijn mensen waarbij de paarden systematisch maar 1 uurtje per dag buiten komen en dat vind ik gewoon absolúút niet kunnen...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:10

Ik kwam het volgende stukje tegen op internet, misschien dat dat genoeg zegt:

"STEREOTIEP GEDRAG PAARD VEELAL GENEGEERD

Het is hoog tijd dat er aandacht komt voor het welzijn van paarden, na decennialang eenzijdige aandacht voor het welzijn van landbouwdieren zoals kippen en varkens. Diergedragonderzoekers weten veel over verenpikkende, hyperactieve kippen en staartbijtende varkens, maar nauwelijks iets over gestresste of verveelde paarden. Dat zegt prof. Linda Keeling van de Zweedse Landbouwuniversiteit in Skara, die op 8 maart een drukbezochte lezing hield op Zodiac, het gebouw van de dierwetenschappers in Wageningen.
,,Een grote steekproef in Zweden liet zien dat 35 procent van de onderzochte paarden stereotiep gedrag vertoont'', aldus Keeling. Bij stereotiep gedrag bij paarden kan men denken aan luchtzuigen, om en om de voorbenen optillen en continu rondjes lopen. ,,Een enorm aandeel. Dit zegt wel wat over de noodzaak voor nader onderzoek en regelgeving om het welzijn van paarden te verbeteren.''
Keeling, bekend bij haar vakgenoten om haar onderzoek naar het welzijn van kippen, heeft de bakens verzet naar het paard. En met reden. ,,Ik mis de regelgeving voor het verantwoord houden van paarden. Er zijn wel onnoemelijk veel regels voor het houden van landbouwdieren, maar er is helemaal geen regelgeving om het welzijn van paarden te garanderen. Het is bijvoorbeeld niet vereist ze in de zomer in de wei te zetten. Koeien hebben het dan zelfs doorgaans beter.''
Volgens Keeling wordt te gemakkelijk aangenomen dat paarden het wel goed hebben, omdat ze veelal worden gehouden als gezelschapsdier, in de manege, om mee te rijden. ,,Deze gevolgtrekking is te eenvoudig. Je ziet bijvoorbeeld dat veel paarden problemen met hun poten hebben. Dit komt mogelijk doordat ze veel te lang in krappe stallen worden gehouden.''
Keeling hoopt medestanders te krijgen onder Wageningse onderzoekers om het onderzoek naar welzijn van paarden van de grond te laten komen. Een probleem is wel om financiers te vinden voor het onderzoek, verzucht de Zweedse prof. ,,Er is veel ecologisch onderzoek gedaan naar bijzondere soorten. We weten meer over het Przewalskipaard uit Mongolië dan over het gewone manegepaard. Ook is veel onderzoek gedaan naar het optimale voer voor racepaarden. Hopelijk kunnen we dit ombuigen.''
De Wageningse leerstoelgroep Ethologie is voornemens om het onderzoek naar paarden te intensiveren op de nieuwe locatie aan de Bornsesteeg, waar stallen komen. Ook in de opleiding dierwetenschappen zal serieus aandacht komen voor paarden en andere gezelschapsdieren. | H.B."

In Zweden zijn er wetten voor paarden tegenwoordig; zo mag je een paard niet alleen houden en moet het paard een aantal uren daglicht hebben. 24 u op stal is daar dus niet toegestaan. Zou hier ook zo moeten zijn....

Edit: het stuk is wel uit 2004..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:18

Ik vind dat als je een paard hebt dat je de mogelijkheid moet hebben om het paard op de wei te kunnen zetten. Grazen hoort bij het paard zijn natuur. Als dit niet een mogelijkheid is bij die maneges dan vind ik dat ze iig wel overdag lekker in een paddock of bak rond kunnen hobbelen.

Ik heb het meegemaakt met mijn oude verzorgpaard die van iedere dag in het land of bak naar 24 uur op stal ging en het paard was doodongelukkig. Pas toen in het voorjaar de bak weer begaanbaar werd en ze iedere dag door de bak mocht scharrelen leefde ze helemaal op. Hierdoor ben ik nog sterker geworden in mijn mening dat je een paard de mogelijkheid moet bieden dat het overdag of 24/7 lekker door een bak of weiland kan scharrelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:28

ma_rie_tje schreef:
@ RK eerder in het topic (ik dacht skess) had het over dat een paard 24 uur per dag buiten hoort. daar was mijn reactie dus ook gedeeltelijk op gericht.

Ik ben het er geheel mee eens dat een paard elke dag buiten hoort te komen met vriendjes, maar elke dag weide is vaak gewoon geen mogelijkheid.

In het topic is ook gezegt dat paddock dan niet meegetelt mag worden ect.

Ik ben hartstikke blij dat mijn paard wel in een paddock staat overdag!
Liever paddock dan in het land (in de winter), het land bij ons is nu al niet meer te doen.
Zodra het hier hard regend (of ene paar dagen) is het weiland (in de zomer!!) al niet meer te begaan.

Ook heb ik liever dat mijn paard in de paddock staat in de winter dan in de bak, de bak is zeik en zeik nat, en is dus neit te berijden als er overdag paarden in staan, en tja, met 15-16 paarden op stal kan je ze toch neit lang laten staan.

Zoiezo wordt er met mijn paard of gewandeld, of gereden in de winter en staat hij vaak savonds nog even met 1 (of 2) andere paarden een half uurtje in de bak. En tja, overdag paddock, want iets anders hebje hier eigenlijk niet!

Sorry, dat van die 24 uur had ik niet gezien.
Daar ben ik het ook niet mee eens.

Wel dat elk paard gewoon lekker vrij uit zijn stal moet komen.
Natuurlijk heeft weidegang daarbij de voorkeur, maar dat dat niet overal haalbaar is kan ik wel begrijpen.
Maar in een bak, of paddock of hoe je het ook wilt noemen (die in heel NL droog te krijgen is) vind ik wel een must.
Lekker even vrij zijn, rennen spelen rollen of in de zon soezen, wat ze willen.
En kon dat niet, ging ik opzoek naar een andere plek.

Gelukkig kan het op veel plaatsen wel Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:38

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is; als je de mogelijkheid had om je paard de hele dat in het land te zetten, dan deed je dat!! Maar helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid. Wij hebben een ruime paddock (13 x 30 m) en daar kunnen ze ook best sprintjes in trekken hoor!! Ik vind het ook jammer dat we niet een stukje weiland hebben, maar ja de boeren zijn hier niet zo schappelijk wat betreft land verhuren....

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:45

Ik woon ook midden in de stad en sta bij een boer samen met me zusje, de paarden mogen hier sowiezo een half jaar 24/7 naar buiten en als het weer het toe laat nog eerder/langer. De rest van het jaar hebben we alleen maar stallen. We staan bij een boer dus veel luxe hoef je niet te verwachten, niks overdekt, we hebben alleen een losgooi/longeerbakje die goed droog blijft en 16 stallen daarmee houdt het op. 15 minuten van de stallen vandaan ligt nog een buitenbak die onbegaanbaar is zodra het 1x regent.
In de winter gooien me zusje en ik onze paarden samen ongeveer een uurtje los, als dat al haalbaar is want meestal is de halve stal er tegelijk. En nee ik kan in de winter niet eerder of later komen want ik zit nog op school. Daarnaast rijden we verder altijd buiten, of gaan even wandelen/grazen/longeren noem maar op. In het weekend natuurlijk meer tijd en komen ze er veel langer uit.

's winters niet ideaal natuurlijk maar is dat dan meteen verkeerd?
Ik zou het liefst ook ergens anders wonen waar m'n paard het hele jaar door naar buiten kan maar dat is voor veel mensen niet haalbaar.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:46

Wat mij nog het meeste opvalt is dat heel veel mensen vinden dat het een 'recht' is om een paard te houden, óók als de omstandigheden daarvoor (absoluut) niet optimaal zijn! Denk dat wet en regelgeving omtrent het houden van paarden helemaal niet verkeerd is!!!

'Ik woon in de stad, kan mijn paard geen weidegang/veel vrije beweging bieden omdat dat niet aangeboden wordt in de buurt/te ver rijden is/te duur op de plekken waar het sporadisch wel kan, maar tóch koop ik er een want het is mijn hobby en die wil ik uitvoeren' , beetje zo'n instelling Bloos

Sommige hobbies kun je nou eenmaal niet overal uitvoeren (neem het surf en bergbeklimmen voorbeeld van RK).

Komt misschien wel héél extreem over als ik het zo teruglees Bloos , maar denk dat het 'ik wil' van veel mensen toch wel een flinke stempel druk op de levensstandaard van veel paarden (en niet te vergeten andere dieren; honden op een flatje hele dagen binnen, konijntje alleen in een mini-hok, etc.etc.)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:50

inderdaad remember!
IK vind dat een aantal mensen een zekere vorm van egoisme hebben als ik het zo lees.

Ik wil ook dolgraag een hond. Ik heb vanaf 1 december een groot huis, met tuin, uitlaatmogelijkheden in lekkere groene stukken.

maar, ik ga nog werken volgend jaar. Weet nog niet welke belasting die baan wordt, maar waarschijnlijk 40 uur. Om die reden neem ik dus geen hond. Hoe graag ik het ook wil, ik ga een dier geen 5x 8 uur alleen thuis laten omdat ik dat zo graag wil.

Hetzelfde dat ik nooit een grote hond op een klein flatje zal nemen.