Rijden vlak nadat het paard gegeten heeft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SabrinaBoy

Re: Rijden vlak nadat het paard gegeten heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:42

ik wacht minstens een uur, anders is het niet goed voor de vertering.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:27

Als ze krachtvoer hebben gegeten wacht ik minstens 3 uur.
Als ze gras of hooi hebben gegeten dan kuis ik en zadel ik en vertrek ik dan. Het klaarmaken duurt ongeveer een 3 kwartiers (inclusief van de weide halen) bij mij dus dan hebben ze tijd genoeg om te verteren.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:04

Als ik weet dat ik tijdens of vlak na etenstijd van mijn paard ga rijden, dan geef ik dat door en krijgt hij maar een handje.
Na het rijden krijgt hij dan zijn normale hoeveelheid brok.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:12

Probeer altijd er minimaal 3 kwartier tussen te laten als hij brok heeft gehad..
Lukt ook wel, want 's ochtends voeren ze op tijd en als ik kom, ben ik ook altijd nog minimaal 3 kwartier aan het tutten Knipoog

En op woensdag wordt er altijd iets later gevoerd en dan staat m'n paard al in de gang om mooi gemaakt te worden en dan wordt er vast voer in zijn bakkie gedaan, weet ie tenminste waarvoor ie aan het werk is Knipoog

Mijn beessies hebben trouwens geen voernijd. De ene heeft dat nooit gehad, de ander heb ik dat afgeleerd. Ik heb daar echt zo'n hekel aan. Die beesten die lopen te slaan en vervelen als je maar richting voer loopt.
Prima, maar niet mijn paard (ben ik ook een zeikerd hé hihi)

_Fan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:13

als hij net gegeten hebt wacht ik minimaal 1 uur voordat ik ga rijden.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:11

Urielle schreef:
claudia25 schreef:
Ik snap het niet hoor waarom mensen der paarden moeten voeren voor het werk , geef het het erna als ie wat heb gepresteert dan wordt ie tenmiste beloond of krijgen ze daarna alweer eten????

Duh, de meeste eigenaren hebben hun paard in pension staan en hebben dus geen inspraak in wanneer er gevoerd wordt.
Belonen met voer vind ik flauwekul, mijn paard legt echt geen koppeling tussen dat ik vond dat hij braaf gewerkt heeft en dat hij eten krijgt. Die krijgt gewoon een kroel onder het rijden bij een geslaagde oefening.

Van waar die duh ...... Als je zie ga het topic over het zelf voeren van je paard en als je het zelf doet.... ben ik van mening dat je dat beter erna kan geven (na het werk) dan voor het rijden en ja en jij mag het flauwekul vinden en ff voor de duidelijkheid er zijn inderdaad wel paarden die wel de link kennen van beloond worden na het werk.

Lijst claudia

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:49

ik rij altijd een uur nadat hij gegeten heeft.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:52

Ik wacht ook altijd 1-2 uur, als ik vroeg op de avond wil rijden dan voer ik wat eerder. Als ik les heb rond voertijd dan geef ik eerst alleen wat hooi, de rest van het hooi en krachtvoer na de les.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:52

sinds kort heb ik de luxe om zelf te beslissen (ik voer mijn paard nu zelf, zorg ook zelf voor hooi en stalbedekking en zo)
dus ik geef mijn paard pas het voer nadat ik heb gereden.

Daarvoor als mijn paard net had gegeten dan, pech voor mij en geluk voor haar, reed ik haar helemaal niet.
ze stond 42km van bij mij thuis af, dus ik had niet de mogelijkheid om eventjes anderhalf uur gemiddeld te wachten om te rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:09

Ik geef onze paarden 's avonds pas brok als iedereen heeft gereden, dat is meestal zo rond 8 uur en soms nog een uurtje later. Bevalt prima.
's Ochtends vroeg wordt er hier weinig gereden, dus dan zijn er sowieso geen problemen - maar als er iemand op concours moet ga ik in principe altijd 1-2 uur voor dat iemand weggaat voeren. In de praktijk zit er dan altijd wel 2 uur tussen voeren en rijden.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:53

ik geef mijn paard altijd eten na het rijden Nagelbijten / Gniffelen als beloning zegmaar Lachen ik rijd dan meestal wel 's avonds of 's ochtends

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:00

ik wacht meestal een halfuurtje tot een uurtje voordat ik ga rijden Knipoog

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:53

ik laat het ook even verteren... Vaak toch wel een uurtje na de laatste hap!
Wanneer ik ga wandelen durf ik wel eerder vertrekken. Dan stappen we toch lange tijd aan een heeel rustig tempo

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:04

Ik wacht altijd minstens een uur, en dan moet ik daarna nog poetsen en opzadelen en meestal stap ik naar de manege toe, dat is ook nog wel een 10 minuten Lachen

lavke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:02

onze paarden krijgen smorgens vroeg hooi end at is altijd op wnr ik ga rijden na het rijden krijgen ze hun korrels en daarn a rij ik niet meer. Maar ik zou idd wachten tot alles beetje verteerd is.

XxpaulinexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:05

smorgen krijgen ze hooi (rond 9 uur) als ik dan in de voormiddag rijd is het rond 11 uur. maar meestal rijd ik in de namiddag. na de arbeid natuurlijk nog brood en korrels

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:16

ik geef mijn pony noujuist altijd na het rijden eten, dan heeft ze honger
dat kan toch ook geen kwaad, toch?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:31

lie_ke schreef:
ik geef mijn pony noujuist altijd na het rijden eten, dan heeft ze honger
dat kan toch ook geen kwaad, toch?

Ik geloof dat de meeste paarden altijd wel "honger " hebben als het om brok gaat. Clown
Zoals al eerder in dit topic stond : je kan beter na het rijden ook een half uurtje wachten.

Als ik mijn paard gevoert heb wacht ik eigenlijk altijd een uurtje, ga meestal al wel eerder poetsen , zadelen ed..
Voer soms ook na het rijden , als dat me beter uitkomt kwa tijd...

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:35

Wij wachten meestal een half uur, meestal komt het goed uit op de manege. dan geven ze de paarden eten ongeveer tegen half 5 dus half uurtje wachten en dan kan er gereden worden 5 uur begint dan les. en sommige paardne moet nog een keer lopen en de paarden die op stal komen krijgen dan eten.

Als je het dan bekijkt hebben de manege paarden er geen last van.

ChanOs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:51

Ik voer zelf me paard dus als ik echt iets wil doen en het kan niet op een ander tijdstip hou ik er gewoon rekening mee dan voer ik ze later maar dan wel minstens met een half uur tot een uur na het werken!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:03

Een uur na het eten van brok hebben mijn paarden het hooi pas op. Dan begin ik met het poetsen van de jaarling en daarna poets ik mn paard om vervolgens met m aan het werk te gaan (longeren nog, want hij is nog niet beleerd, maar het principe is hetzelfde).
Daarnaast zorg ik ook altijd dat mijn paarden eerst ruwvoer binnen krijgen voordat ze krachtvoer krijgen, omdat dat ook de kans op koliek verminderd.

Nog even een paar dingen waarover verschillend wordt gedacht en dit heb ik ervan gelezen/gehoord:
De glucose-dip krijgt een paard gemiddeld tussen de 2 en 3 uur na het voeren van krachtvoer.
Ik zie overal staan dat ruwvoer licht verteerbaar is, maar licht verteerbaar betekend dat het snel door de spijsvertering heen gaat en dat het gemakkelijk wordt opgenomen. Krachtvoer is dus licht verteerbaar. Ruwvoer is belangrijk om de maag- en darmflora aan het werk te houden en is dus niet licht verteerbaar. Het lichaam doet er langer over om het te verteren.