paard in de winter WEL of NIET 24/7 buiten ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

Re: paard in de winter WEL of NIET 24/7 buiten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:40

kan prima, alleen soms oudere of uiteraart zieke paarden niet.
Maar elk ras kan buiten, helaas staat mn vzpaard s'winters alleen overdag buiten. Omdat ik niet de eigenaar ben en dat bij onze stalling niet mogelijk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:30

Het hangt van je omstandigheden af of het kan.
De grond moet droog en draagkrachtig zijn zodat ook met lange regenperioden je paard nog droog kan staan en liggen.

Ik wilde ook alles het hele jaar op de wei. Dacht dat het moest kunnen met 3 ha en een hoog stuk. Helaas bleek dat hoge stuk water slecht door te laten in de natte afgelopen winter en de lagere stukken veel te slappe grond te zijn zodat ze er tot hun voorknieën in weg zakten op sommige veelbelopen stukken...
Gevaarlijk dus!

Mijn bak kon al het water van de winter ook niet altijd snel genoeg afvoeren en ze hadden geen droge plek meer om te staan of liggen.
We hebben toen noodstalling gemaakt en hun binnen gezet voor de nacht op de dagen dat de bak nat was, en weer buiten gelaten als de grond voldoende droge plekken had.
Ze stonden in open stallen dus een echte temperatuurovergang was het niet. Maar ze stonden wel verplicht de hele nacht droog en konden droog liggen.

Dit jaar wordt een stuk verhard zodat ze ook buiten droge voeten kunnen houden, ze kunnen makkelijker de schuilstal gebruiken omdat de grond ervoor omgezet is en nu paddock is. En we hebben 2 extra stallen gebouwd zodat we nu bij natte bodem niet meer lang hoeven te aarzelen, maar ze gewoon op stal kunnen zetten.

Je kunt dus wel iets in je hoofd hebben, en het beste voor je paard willen (hier staan ze ook het liefst altijd buiten, en dan willen ze ook nog zelfkunnen kiezen of dat op het gras of op het zand is Knipoog)
Maar als de omstandigheden het niet toestaan moet je roeien met de riemen die je hebt en proberen zo dicht mogelijk je ideaal te benaderen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:19

joyce B schreef:
<knip>
Je kunt dus wel iets in je hoofd hebben, en het beste voor je paard willen (hier staan ze ook het liefst altijd buiten, en dan willen ze ook nog zelfkunnen kiezen of dat op het gras of op het zand is Knipoog)
Maar als de omstandigheden het niet toestaan moet je roeien met de riemen die je hebt en proberen zo dicht mogelijk je ideaal te benaderen...

Kijk, er zijn mensen die gewoon begrijpen hoe het werkt en daar ook praktisch en nuttig mee omgaan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:21

Het hangt inderdaad van de omstandigheden af.
Zijn de omstandigheden goed, waarom zou je je paard dan niet het hele jaar door buiten houden?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:15

Ik heb mijn paardjes ook het hele jaar buiten, het zijn warmbloeden waarvan 1 jaarling.
Nou moet ik erbij zeggen dat ze bij op zandgrond staan (duinen), dus dat blijft redelijk droog. Ook hebben ze een schuilstal (er wordt nu een nieuwe gebouwd) met daaromheen een stuk bestraat en krijgen dagelijks voldoende hooi/kuil bij gevoerd.
Ik vind zelf dat ze er prima bij staan, maar ik kreeg afgelopen winter toch nog wel eens commentaar dat ik ze lekker in een warme stal moest zetten (van voorbijgangers).
Ze staan zonder deken en met al die regen van afgelopen winter zien ze er dan toch een beetje verlept uit. Maar toen ik ze van de winter een aantal nachten op stal zette omdat het echt heel erg nat was kreeg ik toch wel behoorlijk protest van de dames Haha!
En eigenlijk maakte alleen mijn (toen nog) veulen veel gebruik van de stal om lekker droog te kunnen liggen.
Dus ik ben absoluut voor het buiten houden van paarden, maar niet ten koste van alles. Als het niet gaat dan gaat het niet en dan zoek ik een droger plekje voor ze.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:17

Ik vind het prima kunnen, zolang ze niet met hun voeten twintig centimeter in de modder staan...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:20

Jahoor, lekker zoveel mogelijk het land op. Heb Farouche ook het liefst 24/7 buiten, maar dat gaat helaas niet.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:43

Mijn IJslander staat heel het jaar 24/7 buiten zonder deken, maar vanwege die extreem dikke vacht word ze dit jaar misschien geschoren en gaat ze dus in de nacht op stal. Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:23

mijn paarden staat ook het gehele jaar buiten, ze hebben genoeg beschutting van de bomen die in de wei staan. Als het moet kunnen ze wel op stal. Het gaat al jaren goed op deze manier Lachen

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:35

Tíbrá staat het hele jaar door altijd buiten. In de winter heeft ze een paddock met schuilstal. Vorig jaar en het jaar daarvoor was ze geschoren (dus met deken), dit jaar mag ze de winter in haar eigen vachtje doorbrengen (dus zonder deken).

Manoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:50

Onze paarden staan 24/7 per dag buiten zomer en winter we hebben er 5, 2 worden er intensief gereden dus staan die in de winter met winterdekens die ook waterdicht zijn de andere staan gewoon zonder deken. Geen problemen hiermee ze zijn gewoon sterker nu, 1 van de paarden heeft 1 winter binnen gestaan was steeds ziek nu staat ze weer dag en nacht buiten en mankeert helemaal niets meer. Ze hebben een stal waar ze in kunnen maar wanneer wij bij het land komen met slecht weer staan ze toch achter in het land en niet op stal. Dus hebben ze er helemaal geen last van. Wij mensen denken te snel dat het zielig is voor de paarden maar de wilde paarden staan toch ook dag en nacht buiten en kunnen er ook goed tegen dus waarom onze paarden dan niet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:40

is er dan toevallig die iemand in de buurt van Dordrecht die een 24/7 wei weet? ook in de winter???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:13

Ladygiroc schreef:
is er dan toevallig die iemand in de buurt van Dordrecht die een 24/7 wei weet? ook in de winter???

Wat denk je zelf? Je zit daar zeker 2 mtr onder ze zeespiegel; oftewel dat land blijft droog bij de gratie van grote pompgemalen.
Men wil de waterstand zo hoog mogelijk houden, om inklinken te voorkomen (nog lager land). Daarbij kost het ook handenvol geld (en energie) om die polders droog te houden, dus als er geen noodzaak is de waterstand te verlagen, bijvoorbeeld voor berijdbaarheid door de boeren, zal men de waterstand niet verder verlagen dan strikt noodzakelijk. Die waterstand is doorgaans te hoog om paarden enigsinds droog op te laten lopen.

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 09:57

bedankt voor de reacties.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:36

Ik heb mijn KWPN in de winter ook 24/7 buiten gehad toen ik nog geen stal had, dikke 400 grams deken met hals er op en geen probleem mee gehad Lachen

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:39

Ik heb 2 NRPS ers die veel arabisch bloed voeren en daardoor een wat dun velletje hebben, deze 2 gaan in de winter snachts lekker op stal, maar wel met de bovendeur open.
Of het moet echt idioot hard vriezen en of waaien, dan gaat snachts de bovendeur wel dicht

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:22

Het ligt maar net aan het soort paard, en de omstandigheden.
Voor de meeste fjorden, haflingers, tinkers, etc is 24/7 buiten staan (met schuilstalletje Knipoog ) helemaal niet erg. Paarden die wat gevoeliger zijn zullen eerder hun stal in moeten snachts Lachen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:46

mijn paarden staan in de winter niet 24/7 buiten, aangezien wij geen hectares grasland hebben is het voor ons zonde om dit in de winter te laten vertrappen, dan hebben ze in de zomer helemaal niks meer over.. bij mij staan de paarden overdag in de bak of als het droog is in de wei. 's nachts gaan ze altijd naar binnen(ook in de zomer overigens altijd 's nachts naar binnen). mijn paarden gaan wel onder een deken. voor mijn rijpaard voor de vacht(zweten) en wedstrijdconditie(ga haar wrs ook wel scheren) en mijn fjord zal ook weer geschoren worden, dit aangezien hij, wanneer hij zelf voor zijn wintervacht moet zorgen, hij altijd héél erg terugvalt, ondanks meer voer, vitaminestoten etc. hij heeft een lage weerstand en wordt dan dus ook snel ziek/hoesten etc. daarom scheer ik hem en zet hem lekker onder een dikke deken en dan heb ik al die problemen niet. mijn welshje zal wel gewoon zonder deken naar buiten gaan, die mag gewoon lekker een dikke pluisvacht krijgen.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:53

Ik heb een 13jarige draver, bij de vorige eigenaren altijd op stal gestaan maar sinds vorige zomer dag en nacht buiten. Ze heeft gewoon een goeie wintervacht gekregen en geen een keer de winterdeken erop hoeven leggen.
Toen de winter voorbij was verloor ze wel heel snel haar vacht en heb toen wel sommige nachten een fleece+regendekentje opgedaan omdat ze na koude regennachten soms stond te rillen.
Maar ze wennen er meteen aan, ze hebben wel 24uur eten, gras en hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:06

Moet gewoon kunnen hoor Ja
Alleen, als het echt koud word in de winter .. Worden ze bij ons 's nachts wel binnen gehaald. Dan zijn ze voor de avond binnen en krijgen ze hun voer (+ ruwvoer), 's nachts slapen ze dus op stal, 's morgens krijgen ze hun voer weer (+ ruwvoer) en dan gaan ze weer de wei op Ja
(Dan krijgen ze wel hun voer binnen en ruwvoer).

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:12

Mijn pony, warmbloed (arabier x welsh), 30 jaar staat 24/7 buiten, 365 dagen per jaar. Zonder deken, met dikke wintervacht. Wel heeft hij een schuilstal. Samen met zijn maatje van 28 jaar.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:37

Alwiene schreef:
Vrijwel elk paard (elk ras) kan 24/7/365 buiten staan, een uitzondering daargelaten.
Maar wel een paar "eisen"

Niet een stalpaard in de winter opeens naar het land gooien, de overgang is dan te groot. Doe je het rond deze tijd van het jaar zodat ze nog kunnen wennen prima.

Ze moeten een plekje hebben waar ze droog kunnen staan, niet droog van boven, maar droog van onderen, droge voeten dus. Niet gedwongen altijd in de blubber!!

Ze moeten enige schuilmogelijkheid hebben, dit kan een schuilstal zijn, maar ook gewoon bomen of iets anders wat enige beschutting biedt tegen extreme warmte en neerslag.

Edit: Overigens wordt dit niet door iedereen gewaardeerd, zo mocht ik gisteren niet eens naar een te koop staand paard komen kijken omdat men gehoord had dat ik het dier 24/7/365 buiten wilde zetten en dat wilden ze hem niet aandoen...

Misschien kennen die mensen het paard wel, mijn paard doe je er ook geen plezier mee als ze 24/7 365 dagen per jaar op de wei zet. De wil op warme dagen met veel vliegen en dazen liever op stal en op koude natte dagen idem.

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:20

natuurlijk kan dat prima, maar ik ben geen voorstander van 24/7 in de winter(ligt beetje aan type paard ook.. ijslander of een arabier heeft wel wat verschil imo)
al is het niet zielig dat ze dag en nacht in de sneeuw of vrieskou staan... maar ik kan het niet aanzien Bloos
dus in de winter gaat de mijne rond 6 uur lekker naar zijn stalletje.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:16

Onze shetlander was bij de vorige eigenaren gewend om het hele jaar buiten te staan (hij had een schuilplaats maar maakte daar nooit gebruik van). Nu staat hij op pension en staat in ieder geval de hele zomer buiten maar omdat het land hier in de polder in de winter vreselijk nat en drassig wordt, gaan de paarden eigenlijk vanaf oktober op stal. De pension-eigenaren zijn echter zo vriendelijk om ons toe te staan om hem nog op het land te laten staan zolang de grond niet te slecht is, nadeel is echter dat de rest van de "kudde" dan op stal staat dus we zijn er nog niet helemaal uit hoe we het deze winter gaan doen, misschien 's nachts op stal met zijn vriendinnetje naast hem en overdag wat uren los zodat hij wat aan de stal kan wennen en toch nog buiten kan staan....Persoonlijk ben ik voorstander van zo lang en zoveel mogelijk buiten indien dat voor het paard in kwestie kan...

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:00

mijn paard staat 7/7 buiten, zonder deken, ik zet hem 's avonds binnen omdat hij niet te lang op de wei mag staan i.v.m teveel gaan eten (hij is veel te dik) dus zo kan ik zijn gewicht een beetje in de gaten houden Knipoog