Koud water op benen spuiten na rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dionn_xx

Re: Koud water op benen spuiten na rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:42

In zomer spuit ik de benen van mijn paard altijd wel even af. Lekker verkoelend Bloos

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:42

Wanja schreef:
Ik spuit de benen meestal wel even af na het rijden. Ik las laatst in een onderzoekspublicatie dat afspuiten met koud water gedurende 5 minuten na het werk het risico op blessures met 78% verlaagd. Toch een interessant percentage Pling

Wow,da's inderdaad wel erg interessant !

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:53

Maar is dat 5 minuten per been?
Of in totaal 5 minuten?

Ik spuit namelijk wel even over de benen, maar aan 5 minuten per been kom ik niet. Bloos

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:52

IlbaLover schreef:
Hoi Knipoog
Ik vroeg me af,is het goed voor je paard,als je de benen na het rijden met koud water afspuit als je paard hard heeft gewerkt ? Want dan zweet mijn paard altijd en ik doe ook altijd Peesbeschermers aan dus..

koud water is heerlijk verkoelend (in de zomer)voor je paard nadat je gereden hebt!Let er echter wel op dat je ten alle tijden begint met de achterbenen af te spuiten (het hart van een paard zit nl vooraan) Knipoog
Met de winterdag is lauw water voor je paard aan te bevelen! Pling

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:00

Ik sproei hem zelfs helemaal! af met koud water Nagelbijten / Gniffelen

Als het weer het toelaat tenminste. In de winter niet haha.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:46

stappen jullie het paard daarna ook weer droog? of doen jullie een deken op? of iets anders?
hoe doen jullie dat?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:55

Bij ons op stal is het vrij warm, hij gaat dus gewoon op stal. Als de zon schijnt wil ik 'm nog wel eens buiten loslaten, het zand borstel je er zo vanaf.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:58

Ik heb ooit eens gelezen dat een paard vanaf een temperatuur van 17 graden ook wel nat naar buiten kan. Niet totaal bezweet en buiten adem, maar je hoeft dan niet te wachten tot ze droog zijn. Ze rollen meestal direct vandaar...

xBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:55

Als het heel warm is kan het geen kwaad denk ik.
Zelf begin ik altijd met een beetje lauw water sproeien of sponzen, en dan overgaan in koud water.
Je zou het zelf ook niet leuk vinden om na het sporten een ijskoude douche over je heen te krijgen Verdrietig , haha.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:26

cindybijl schreef:
stappen jullie het paard daarna ook weer droog? of doen jullie een deken op? of iets anders?
hoe doen jullie dat?

Zo als het warm is gaan ie lekker op stal, als het niet waait is de wei ook prima.
Bij kouder weer spuit ik hem niet af, tenzij ik wedstrijd heb, en dan leg ik er een lekker wollen dekentje op, na hem een beetje gedroogd te hebben met een handdoek.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:50

Deze tijd , nu is het benauwd, drukkend en lekker warm, douche ik hem altijd helemaal na het rijden.
Hij is altijd erg nat en ik vind dat ze sneller drogen na een douche dan dat vieze plakzweet.

We hebben alleen koud water en hij gaat dus elke avond buiten onder de koude douche.Dat is ook goed om te koelen bij dit weer. En nee, het is niet slecht voor de spieren als hij goed uitgewerkt is...
Ik trek hem altijd droog, sommigen zetten ze nat weg maar zevoeren beter de warmte af als je ze gewoon droogtrekt met een zweetmes.
Daarna lekker rollen in het zand, dan issie sneller droog en de box in. Laagje zand werkt tegen de vliegen. En als er blubber ligt...vindt hij ook prima.
aat mij erom dat het zweet eraf is, zand poets ik er de volgende dag weer af.

_xLarax_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:22

k doe het altijd in de zomer! in de winter niet daar vind ik het een beetje te koud voor! Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:07

rowo schreef:
Ik heb ooit eens gelezen dat een paard vanaf een temperatuur van 17 graden ook wel nat naar buiten kan. Niet totaal bezweet en buiten adem, maar je hoeft dan niet te wachten tot ze droog zijn. Ze rollen meestal direct vandaar...

Als ik op wedstrijden met een bezweet of net gekoeld paard sta, het is warmer dan 17 graden maar er staat wel een fris windje, dan gaat er bij mijn paard een (dun fleece) dekentje over de kont en de broekspieren. Ik ga dan niet het risico lopen dat ik met een stijf paard sta, tijdens de veterinaire keuringen in de endurance kun je daar enorm op afgerekend worden bij de locomotie en het bepalen van de spierspanning. Zonde van alle verdere moeite die je doet om je paard gezond door de wedstrijd te krijgen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:09

fOrEveryOu schreef:
In de eerste pagina word er gezegt met Techni-ice ofzo?
Waar kun je dat dan vandaan halen?

Hier staan verkoopadressen: http://www.equineproductsallround.com/D ... gina1.html

Nooit direct op de huid leggen trouwens, ook niet bij jezelf, altijd met een dunne theedoek of iets soortgelijks ertussen. Dit om bevriezingsverschijnselen te voorkomen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:20

Karin schreef:
rowo schreef:

Als ik op wedstrijden met een bezweet of net gekoeld paard sta, het is warmer dan 17 graden maar er staat wel een fris windje, dan gaat er bij mijn paard een (dun fleece) dekentje over de kont en de broekspieren. Ik ga dan niet het risico lopen dat ik met een stijf paard sta, tijdens de veterinaire keuringen in de endurance kun je daar enorm op afgerekend worden bij de locomotie en het bepalen van de spierspanning. Zonde van alle verdere moeite die je doet om je paard gezond door de wedstrijd te krijgen.

Ik cross.. als ik de cross uit kom dan stap ik eerst alleen maar. Niks geen deken erop. Wat is geleerd heb is dat je een paard direct na de cross niet een deken op moet leggen, want dan kan de warmte niet weg. Pas als je stil staat moet je er een deken op leggen (dat doe ik dus niet bij deze temperaturen (25 graden)). Als een marathonloper de marathon uit komt trekt die ook niet direct een dikke jas aan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:26

Die deken ligt er ook alleen op als het paard stilstaat (dus om te eten, bij de keuringen etc.) en gaat eraf als hij loopt (rondjes stappen, locomotiekeuring etc.).

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:30

Zomers gaat bij mijn paard de spuit er helemaal op, in de winter als het echt nodig is alleen de benen, maar alleen als ze helemaal onder de blubber zitten en ik dus grote kans heb op mok. Mijn paard is een tinker dus ik moet daar sowieso altijd goed om denken

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:57

als het warm is doe ik het wel en als het echt heel heet is spons ik haar hele lichaam af.

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:23

Ik spuit haar ook af na het rijden of longeren, dat vind ze heerlijk! Beschikking over warm water hebben we hier niet, we hebben gewoon leidingwater

_marijke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:20

ik doe het wel altijd als ie erg bezweet is.

SophieJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:28

Ik doe het zelf nooit met koud water zelfs niet in de zomer ik doe er in de winter best wel veel warm doorheen dus warm lauw en in de zomer heeel koud lauw

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:16

Marliesje schreef:
Maar is dat 5 minuten per been?
Of in totaal 5 minuten?

Ik spuit namelijk wel even over de benen, maar aan 5 minuten per been kom ik niet. Bloos

5 minuten per been Knipoog

007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:09

ALTIJD koud water zomer/winter is veel beter voor de pezen!!! en we hebben eigenlijk noiot blessures op stal.