Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:08

Ik had per ongeluk trouwens de haren bij de oren te ver uitgeknipt van het voorjaar, het was net zo een halve gare toen het ging regenen Bloos!
Hoofd scheef, van links naar rechts, schudden, debiel doen.

En die waren dus nog geeneens helemaal kaal geschoren!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:18

ElCamino schreef:
Verder scheer ik altijd alles bij hem en hij staat los en zonder halster, oh oh, wat vindt hij het erg.....
hij vindt scheren heerlijk en gaat er voor staan. Helemaal in de winter met zo'n pak haar wat jeukt en irriteert met rijden.

Ik denk dat mijn paard best happy is met zijn kale lijfje !!!

ElCamino, jouw paard vindt het scheren best, misschien zelfs wel lekker, maar dat zegt niets over andere paarden hun voorkeuren. Als mensen zo nodig hun paard de wintervacht af willen scheren, moeten ze ook zelf weten, soms heeft het zelfs een goede reden (meestal niet).
Maar wat ik me afvraag is wat het nut is van een paard dat er zo duidelijk angst voor heeft te gaan dwingen om iets geschoren te krijgen dat helemaal niets nuttigs oplevert. Je vernielt een stuk relatie met je paard voor iets dat volstrekt nutteloos is. Het levert geen punten op, maar wel een risico op oorproblemen en in dit specifieke geval ook een groot risico op een paard dat angst houdt voor apparaten bij het hoofd. Dan moet je maar hopen dat het paard nooit iets zal mankeren aan het hoofd dat ze om medische redenen iets moeten wegscheren.....

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:20

ElCamino schreef:
Mijn paard deelt zijn paddock met paardendie wel mok hebben en hij heeft het gewoon niet.
Dus de stelling dat je van uitscheren mok krijgt is b*llshit !!

Als je goed leest staat er (is overigens geen stelling) , dat er eerder mok optreed. Ik bedoel daarmee dat je de kans op een mokbesmetting groter is, niet dat elk paard mok krijgt van uitgeschoren kootholtes! Feit is dat nattigheid deze besmetting vergroot. Door het uitscheren van de kootholtes loopt het water niet meer via een "afdakje" van/uit de kootholte weg.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:22

Nou heb even naar anky's paarden gekeken op de website.. die hebben iig hun tast haren.. en ik zie ook geen varkens oortjes .. wel netjes bij geknipte oren.
Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:18

Ik vind het nog steeds krankzinnig dat we met een plaatje van Anky's stal moeten komen om te laten zien dat je DAAROM zelf ook de oren niet uit hoeft te scheren.

Waarom lopen sommige mensen zo enorm blind achter Anky of een (zelfverzonnen) jury-uitspraak aan? Durven ze niet zelf na te denken? Zijn ze bang voor het nemen van verantwoordelijkheid voor hun paard? Als het mis gaat, kun je altijd nog roepen: "Ja, maar Anky deed het ook, dus het is niet mijn schuld."

Als Anky haar paard in een krul trekt en jij probeert hetzelfde te doen en rijdt daarmee je paard in puin, dan is het gewoon je eigen schuld.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:46

Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan, dat de oren uitscheren ook nuttig is? Of knippen zelfs. Als jowu paard met zo'n dikke pluk haren in zijn oren gaat staan in een blubberige paddock, daarvan alles in krigjt en dat gaat klitten, het een stuk pijnlijker voor hem is als je dat er uit moet halen? Of van die vliegen die in zijn oren gaan zitten en zich nestelen in die dikke haren? Krijg die er dan maar eens uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:00

xx_Horsiex: Je doet wel erg je best om recht te praten wat krom is. Knipoog
Blubber in de oren gaat niet klitten. Blubber valt gewoon weer op de grond, als het opdroogt is het zand en valt dus ook op de grond.
En vliegen gaan zich niet nestelen in de oorharen. Vliegen zijn op zoek naar bloed, wat snel verkrijgbaar is via de huid; nièt tussen de oorharen (stukje biologie).

Erken gewoon dat het dikke onzin is allemaal, dat het niet ten goede komt van het paard (en dus ook nièt 'nuttig' is) en dat mensen het alleen maar doen "voor het plaatje" door mensen bedacht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:03

xx_Horsiex schreef:
Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan, dat de oren uitscheren ook nuttig is? Of knippen zelfs. Als jowu paard met zo'n dikke pluk haren in zijn oren gaat staan in een blubberige paddock, daarvan alles in krigjt en dat gaat klitten, het een stuk pijnlijker voor hem is als je dat er uit moet halen? Of van die vliegen die in zijn oren gaan zitten en zich nestelen in die dikke haren? Krijg die er dan maar eens uit.

Waarmee je duidelijk illustreert wat je kennis is over paarden in een blubberige paddock Haha! (hoewel Verdrietig misschien beter past)
Vliegen nestelen zich niet in die haren, maar als die haren er niet zijn, hebben ze wel vrij baan de gehoorgang in. Wat heb je liever?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:32

evenals de modder, dan loopt de hele gehoorgang vol en kun je het eruit gaan scheppen Tong uitsteken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:39

Horsie... bedoel je dat je heel diep hebt nagedacht over wat het beste is voor je paard en dat je toen, na veel denkwerk, tot de conclusie kwam dat uitscheren toch echt het beste is voor je paard? En dat je daardoor meer punten van de jury zou krijgen (wat dus ook niet waar is) is dan mooi meegenomen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:47

Er zijn zoveel dingen niet het beste voor je paard, kom op. Als het welzijn van het paard echt voor op staat bij jullie, wat ik heel erg betwijfel, dan zet je nou nog je paard op de wei en doe je niks mer met hem. Helemaal niks meer. Want het rijden, op stal houden, het hele paard houden is niet goed voor hem. Want dat is niet natuurlijk en niet het beste voor hem, zelfs de hele omgang met de mens. Dus doe alsjeblieft niet alsof ik mijn paard mishandel door hem de oren te scheren/uitknippen.

En er gaat wel degelijk rotzooi in de haren zitten, al zijn het maar kleine stukjes. En behalve vliegen zijn er nog zat insecten die er wel per ongeluk of wat dan ook het oor in kruipen, en zich door de haren kruipen. Daarbij vind ik het ook geen gezicht, die hele plukken uit de haren. En trust me, ik ben niet de enige die daar zo over denkt. Dus ik blijf ook bij mijn mening. Ieder zijn eigen ding.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:57

die hele plukken uit de oren bedoel je hoop ik? Dat is dan ook niet het geval, want je knijpt de oren dicht en knipt dan het uitstekende eruit. Zonodig haal je er dan nog 1 a 2 mm af en er steekt niks meer uit. Maar de oren zijn aan de binnenkant nog netjes gevuld. De beestjes komen toch wel in de oren, het verschil is dat ze nu niet zo gemakkelijk de gehoorgang in kunnen komen. Wij hebben in onze neus en luchtpijp ook haartjes zitten om de bacterien en vliegjes tegen te houden. Halen we deze weg, dan worden we veel sneller ziek. Je beschadigd namelijk het a-specefieke afweersysteem.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:58

Ja dat bedoel ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:59

xx_Horsiex, ik weet dat het weinig zin heeft, maar ik doe nog één poging. Schijnheilig

De oorharen zitten er juist om de oren te beschermen tegen vuil, vliegen en andere insecten.
Jùist wanneer je de haren weghaalt, geef je vuil, vliegen en insecten vrije toegang tot de gehoorgang, met alle gevolgen van dien.

Maar het doet er voor jou allemaal niet toe blijkbaar, zie je eigen laatste paar zinnen. Jij vindt die haren lelijk, dus moeten ze eraf.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:00

Yep, ik knip/scheer ze weg, de uitstekende plukken dan, niet alle haren van binnen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:00

xx_Horsiex schreef:
Er zijn zoveel dingen niet het beste voor je paard, kom op. Als het welzijn van het paard echt voor op staat bij jullie, wat ik heel erg betwijfel, dan zet je nou nog je paard op de wei en doe je niks mer met hem. Helemaal niks meer. Want het rijden, op stal houden, het hele paard houden is niet goed voor hem. Want dat is niet natuurlijk en niet het beste voor hem, zelfs de hele omgang met de mens. Dus doe alsjeblieft niet alsof ik mijn paard mishandel door hem de oren te scheren/uitknippen.

En er gaat wel degelijk rotzooi in de haren zitten, al zijn het maar kleine stukjes. En behalve vliegen zijn er nog zat insecten die er wel per ongeluk of wat dan ook het oor in kruipen, en zich door de haren kruipen. Daarbij vind ik het ook geen gezicht, die hele plukken uit de haren. En trust me, ik ben niet de enige die daar zo over denkt. Dus ik blijf ook bij mijn mening. Ieder zijn eigen ding.

Al die zooi die je mij in de mond legt, dat heb ik niet gezegd en daar ga ik dus ook niet op in.
Ik zeg alleen dat het me opvalt dat je nu bijna doet alsof het beter is voor je paard om de oren uit te scheren. En dat is onzin.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:02

Moet je lekker zelf weten of je daar wel of niet op in gaat.

Ik heb nog nooit problemen gezien/avn gehoord bij paarden die de haren weg ahdden. En tot die tijd gaan ze der gewoon af.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:03

ik snap niet waarom je een paard die het duidelijk niet fijn vind, dit aan wil doen?

als jij naar de kapper gaat en die beste man/vrouw verft jouw haar paars, en haalt er veel te veel vanaf..... EN doet je ook nog eens pijn......... denk ik niet dat je er lang zit.

Die haren zitten er niet voor niks, en het heeft nul comma nul waarde om ze weg te halen.....

Tuurlijk staat het mooi, en als je paard het niet erg vind, dan is er geen probleem......... maar als je paard er nou zo een probleem van maakt, waarom zou je het dan weg willen halen???

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:07

Ik snap niet waarom mensen zich zó druk kunnen maken over het scheren van de oren van het paard, op wedstrijd doen echt heel veel mensen dat, het staat gewoon netter (en nee, dat vind niet iedereen, maar hun waarschijnlijk wel, anders deden ze het niet) en die paarden kijken ook gewoon vrolijk hoor.
Ik knip de haren ook alleen maar af, en scheer ze niet uit, ik vind het ook niet nodig. Maar als iemand dat toch wil doen? als hij dat netjes vind, dan moet hij dat doen, vooral in de zomer kan dat echt geen kwaad, heb zoals andere zeggen nog nooit gehoord dat er een aan dood is gegaan.

En voor degene die zeggen dat het niet goed is voor het paard: dan borstel hem in de winter ook maar niet, want door veel borstellen verlies je vet tussen de vacht en kan hij zich dus minder goed warm houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:15

maar als het paard het dan zo vreselijk vind, ....... waarom dan toch die oren uit willen scheren.. omdat JIJ het mooi vind, kom zeg we misbruiken die dieren al genoeg Lachen

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:29

paarden die de oren uitgeschoren hebben, hebben veel meer kans op infecties e.d. Scheve mond
Je hoor ook bij paarden met uitgeschoren oren, dat die sneller last van oorproblemen hebben.
Waarom zou je die problemen gaan opzoeken?
Hoeft echt niet te zijn dat jouw paard er problemen mee krijgt.
Alleen is er wel een grotere kans op, en wil je dat?
Alleen omdat het mooier is? Nors opkijken
een paard opzich is toch al mooi? Verward

Ik vind het gewoon verzorgd staan als de uitstekende haren afgeknipt worden. Dat doe ik ook, en je doe je paard er ook een plezier mee!
Het gaat toch om je paard? Wil je die meer kans op infectie geven? Ach gut
Het gaat toch niet om JOUW? wat JIJ mooier vind? Verward

Knipoog Dan moet je naar de intertoys gaan en een barbie kopen Clown Clown

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:46

KiWiKo schreef:
maar als het paard het dan zo vreselijk vind, ....... waarom dan toch die oren uit willen scheren.. omdat JIJ het mooi vind, kom zeg we misbruiken die dieren al genoeg Lachen

Precies...

Trouwens wie zegt dat het mooi is?? Dat is ook maar een mening!!
Ik vind het bijvb afschuwelijk staat die kale oren, net ezels oren, want optisch lijken uitgeschoren oren ook nog eens groter!

Vanaf het M krijg je geen punten voor de verzorging meer, dus dan zou ik werkelijk er schijt aan hebben wat een jury zegt over het niet uitscheren/knippen van de oren van mijn paard.

En anders trouwens ook, dan misschien maar een puntje minder... Als het van de punten die je krijgt voor de verzorging moet afhangen rijd je toch niet goed genoeg voor de klasse waarin je rijd.

Oren dubbel vouwen en de uitstekende haartjes afknippen is mooi zat. Staat al verzorgd genoeg vind ik.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:11

xx_Horsiex schreef:

En omdat je met je paard rijdt, en hem af en toe op stal hebt staan, moet je ook maar meteen zijn oren kaal gaan scheren?? Als je dus 1 ding niet goed doet, moet je meteen alles maar niet goed doen?? hele rare conclusie van je....

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:39

Het lijkt me wel duidelijk dat Horsie voor het mooie de oren kaal wil hebben en gewoon excuses zoekt hiervoor en redenen gaat bedenken / verzinnen..

Die insecten die kruipen juist niet in de oren omdat de haren ze tegenhouden trouwens, je draait alles precies om zodat het in jou straatje past.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:41

inderdaad!